...
Home Blog Pagina 494

Antwaarps festival

0

grauwNa het succes van voorgaande jaren organiseert de stichting GraauwRock dit jaar wederom het Antwaarps festival te Graauw.

De vorig jaar gekozen opzet van twee verschillende avonden bleek erg succesvol. Dus zal op vrijdag 30 oktober de feesttent op de voetbalvelden van de vv Graauw in het teken staan van de Antwerpse volksmuziek. Deze avond is dan ook omgedoopt naar Antwaarps festival. De muzikale omlijsting zal grotendeels geschieden door het Antwerps fenomeen, de groep Katastroof. De groep werd in 1977 in Antwerpen opgericht. De intentie was om een eenmalig optreden te geven maar de band bleef bestaan. Hun bekendste nummers zijn: Ikkekannekik (a schaamhaar zien), Zuipen, Met Wijven Niks As Last en De Paterkesdans etc. De leden zingen in het Antwaarps.

Hun repertoire bestaat uit drinkliederen, protestsongs tegen de kerk en religies in het algemeen, commentaar op de politiek en maatschappelijke fenomenen, vrouwen, seks, enz. Hun teksten zijn humoristisch, sarcastisch en niet zelden gewaagd De pauzes worden gevuld door DJ Eric. De zaterdag blijft in het teken staan van het Oktoberfest waarover later meer info.

Kaarten in de voorverkoop € 7,50 en aan de kassa € 10,- via de bekende voorverkoopadressen en de website. Ook verenigingen kunnen zich vooraf inschrijven en kunnen € 2,50 korting/ticket krijgen op de entreekaart. Groepsbestelling voor 15 oktober as. Er is tevens reservering mogelijk voor tafels.
Tent open vanaf 20.00 uur
Combitickets voor vrijdag en zaterdag in de voorverkoop € 15,- en aan de kassa € 17,50

Voor kaarten en info zie ook www.oktoberfestgraauw.nl

Kampioenschap Oestersteken

0

oestersPremier Nederlands Kampioenschap Oestersteken

Bruinisse – Maandag 7 september wordt het Belgisch- Nederlands oesterseizoen officieel geopend. Tijd om de Zeeuwse oester daarna ook open te steken. Daartoe zal op maandag 14 september in Brasserie “De Vluchthaven” te Bruinisse voor de derde keer het Premier Nederlands Kampioenschap Oestersteken worden georganiseerd. Deze wedstrijd is de Nederlandse voorronde voor het wereldkampioenschap oestersteken dat op zaterdag 26 september tijdens het Ierse Galway International Oyster Festival zal gaan plaatsvinden.

Bij het oestersteken komt het erop aan dat de oesterstekers zo snel en zorgvuldig mogelijk de oesters weten open te maken. De snelheid spreekt voor zich, maar bij de zorgvuldigheid wordt erop gelet dat er ook geen schelpgruis in de oester terecht komt.

De Nederlandse kandidaten moeten in de eerste ronde in zo’n een kort mogelijke tijd 25 stuks Platte Grevelingen Oesters op correcte wijze weten te openen. De winnaars die deze beproeving hebben doorstaan moeten vervolgens voor de finale 50 stuks Platte Grevelingen Oesters opensteken. Degene die dit het snelst doet en de oester zo min heeft mogelijk beschadigd, gaat Nederland vertegenwoordigen in Galway tijdens het wereldkampioenschap oestersteken, dat dit jaar voor de 61ste keer in het Ierse Galway zal worden georganiseerd.

Op zaterdag 26 september zal de Nederlandse winnaar naar Galway moeten afreizen om Nederland internationaal te vertegenwoordigen. De reis en het verblijf wordt dan volledig verzorgd door Krijn Verwijs Yerseke B.V.

De jury in Bruinisse zal de deelnemers beoordelen op het openen van de oesters. Zo kan men pluspunten verdienen wanneer de oester volledig geopend en consumptie gereed is. Wanneer het oestervlees beschadigd is of er gruis/schilfers achterblijft zal de deelnemer minpunten ontvangen. Bij een gelijk aantal punten is de snelste tijd doorslaggevend.

Er bestaat nog de mogelijkheid om zich in te schrijven voor deze wedstrijd. Dit kan via: dparkenbout@gmail.com

Uit ervaring zijn de kandidaten die zich inschrijven voornamelijk professionals, werkzaam in de horeca, visserij en visverwerkende bedrijven. Maar ook particulieren zijn van harte welkom. Voorwaarde voor deelname is wel, dat men beschikbaar moet zijn om in het weekend van 26 september naar het Ierse Galway af te reizen.

Het programma van maandag 14 september in Bruinisse:

16.00 uur Ontvangst deelnemers + briefing

17.00 uur Voorrondes NK

17.30 uur Finale

18.00 uur Oester en wijn proeverij

18.30 uur Walking dinner met muziek

Meerdere kampioenschappen

Wereldwijd zijn er twee organisaties die zich bezig houden met het wereldkampioenschap oestersteken. Dat zijn Oyster Opening World Cup in Malmö (Zweden) en die van Galway International Oyster Festival (Ierland). In Zweden wordt dit evenement pas in de laatste vijf jaar georganiseerd. Daarentegen bestaat Galway dit jaar voor de 61ste keer en heeft daarmee de grootste prestige.

Krijn Verwijs Yerseke B.V. (leverancier van Premier schaal- en schelpdieren) en Brasserie de Vluchthaven organiseren gezamenlijk het Nederlands kampioen oestersteken.

Burgeroorlog op Facebook

0

facebookElke dag is het wel iets te beleven op Face-Book, maar wat me de laatste dagen sterk opvalt zijn de verwijten, haat en bedreigingen die mensen elkaar toesturen via Face-Book.

Europa wordt verdeeld in twee kampen met mensen die lijnrecht tegen over elkaar staan. Je zou het haast durven stellen als vechthanen die elkaar in de veren vliegen of beter gezegd een burgeroorlog op Face-Book. MAAR als ze enkele ogenblikken later elkaar bij de bakker tegen het lijf lopen zijn het weer de beste vrienden. Thuis gekomen springen ze terug in hun loopgraven om elkaar digitaal af te slachten.

Heel deze oorzaak ligt bij de vluchtelingen. Dat is het onderwerp van de dag, je bent ervoor of je bent er tegen?

Ben je tegen de instroom van vluchtelingen, dan ben je een hypocriet, kleingeestig, bekrompen en nog een paar tirades die je te lezen krijgt aan uw adres.

Ben je voor de vluchtelingen, dan ben je een sul, een bandiet omdat je het geld en kleding niet eerste aan de daklozen geeft. Kinderen worden schaamteloos in de strijd gesmeten, foto’s van onthoofde mensen en aangespoelde kinderen vliegen je rond de oren. En uiteindelijk is er niemand die er beter van wordt.

Links denkenden en rechts denkenden…, Europa is in oorlog maar we beseffen het nog niet. Het is geen oorlog zoals in de middeleeuwen, maar geestelijke en geschreven oorlogsverklaringen aan iedereen die gebruik maakt van Face-Book en andere sociale media, psychische oorlogsvoering noemen ze dit.

Zo las ik deze morgen dit bericht: Aan de vrienden van de ene kant van het politieke spectrum: vandaag al postje-met-link geplaatst om de harteloze, racistische onmenselijkheid van Europa jegens de arme vluchtelingen aan te kaarten? Aan de vrienden van de andere kant van het politieke toneel: al een postje-met-link geplaatst om te hekelen hoe we overspoeld worden door verkrachters, dieven, jihadisten en profiteurs? Zo niet, haast je want stel je een dagje voor zonder…

Uiteindelijk op het einde van de rit loopt iedereen gefrustreerd, de daklozen voelen zich gediscrimineerd, de vluchtelingen blijven binnen stromen en na een paar jaar blijkt dat al dat gedoe op Face-Book en sociale media toch verloren tijd was.

Relativeer alles wat, probeer te helpen waar het kan, zoek niet steeds naar schuldigen want uiteindelijk heb je hier en daar ook foutjes gemaakt die bijdroegen tot deze situatie waarin we nu terecht zijn gekomen. Respecteer ieder zijn eigen mening en de beste oplossing zou zijn dat iedereen wie een vluchteling in huis wil nemen, dat ook mag en kan. De asielcentrums zouden niet overbevolkt zijn, alleenstaanden zouden zich niet meer eenzaam voelen en de vluchtelingen zouden na verloop van tijd met een goed gevoel huiswaarts keren.

Toch iets om over na te denken.

Extra personeel en extra plaatsen in de gesloten centra

0

Theo FranckenGroen licht voor extra personeel en extra plaatsen in de gesloten centra van Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ)

De Ministerraad heeft groen licht gegeven voor bijkomende middelen voor de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ). De opvangcapaciteit van de gesloten centra van de DVZ wordt opgetrokken van 452 naar 605 plaatsen. Dit komt neer op een verhoging van het aantal bedden met 153 of 34 procent. Meer capaciteit vergt meer personeel. Daarom worden 97 personeelsleden extra aangeworven voor de gesloten centra van DVZ. “Terugkeer is een logisch sluitstuk van een coherent asiel- en migratiebeleid. De fors verhoogde instroom van asielzoekers brengt ook meer negatieve beslissingen met zich mee. Voor deze uitgeprocedeerde asielzoekers moet de DVZ de nodige opvolging kunnen verzekeren. Vrijwillig als het kan, gedwongen als het moet”, stelt staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA). De financiering gebeurt grotendeels via inkomsten uit de retributie voor sommige verblijfsaanvragen.

We worden geconfronteerd met de grootste vluchtelingencrisis sinds de Tweede Wereldoorlog. Het aantal asielaanvragen steeg van 1280 aanvragen in april naar 4590 in augustus. De Ministerraad zat de afgelopen zomermaanden niet stil en besliste meermaals om de opvangcapaciteit te verhogen om zo tegemoet te komen aan onze internationale verplichtingen inzake humane opvang van asielzoekers. Maar naast deze opvangmaatregelen drongen zich ook doorstroom- en terugkeermaatregelen op. Het is niet alleen belangrijk dat alle asielaanvragen behandeld worden, maar ook dat er een betere opvolging komt van de afgewezen asielzoekers. Een efficiënt terugkeerbeleid verkleint bovendien de kans op het indienen van onnodige bijkomende procedures. “Gemiddeld worden zo’n 40 procent van de asielaanvragen geweigerd. Deze mensen moeten terugkeren naar hun land van herkomst. Een deel doet dit zelfstandig, een ander deel via het programma vrijwillige terugkeer (via DVZ of IOM) maar we moeten realistisch zijn, een aanzienlijk deel zal dit niet doen. Voor deze laatste groep moet een gedwongen terugkeer georganiseerd worden en daar heb je plaatsen en mankracht voor nodig”, zegt staatssecretaris Francken.

153 extra plaatsen in de gesloten centra
Meer asielaanvragen betekent meer weigeringen, meer terugkeer en dus ook nood aan meer terugkeerplaatsen in de gesloten centra. Met 452 plaatsen beschikken de centra momenteel over onvoldoende capaciteit om dit op te vangen. Zo staan er in bepaalde centra vleugels leeg door voornamelijk personeelsgebrek of infrastructuurwerken. Deze onbenutte capaciteit moet opnieuw geactiveerd worden en daarvoor is dus werving van extra personeel nodig. Dankzij het groen licht voor de rekrutering van 97 extra personeelsleden voor de gesloten centra wordt de capaciteit van de gesloten centra met 34 procent verhoogd tot 605 plaatsen. Hiermee komen we op de capaciteit van 2010.

cijfers

“In januari 2015 keurde de Ministerraad op mijn vraag de retributie voor verblijfsaanvragen goed. Deze retributie creëert inkomsten voor mijn diensten waardoor een correct en efficiënt migratiebeleid kan gerealiseerd worden. De financiering van deze extra aanwervingen wordt grotendeels gedragen door inkomsten uit die retributie”, besluit Francken.

Ministerieel Comite voor Vluchtelingen en Asielcrisis

0

Vlaamse Regering richt Ministerieel Comité Vluchtelingen- en Asielcrisis op

De vluchtelingen- en asielcrisis is een Europese crisis die een gecoördineerde aanpak vergt op alle beleidsniveaus: Europees, federaal en Vlaams. Ook de Vlaamse Regering zal hierbij haar verantwoordelijkheid opnemen. Om tegemoet te komen aan deze uitdagingen richt de Vlaamse Regering een Ministerieel Comité op.

Europa wordt de laatste maanden geconfronteerd met stromen vluchtelingen uit verschillende oorlogs- en conflictgebieden (o.m. Syrië, Afghanistan, Irak, Somalië, Eritrea,…). Sinds 1 januari dit jaar klopten meer dan 400.000 asielzoekers aan bij de verschillende landen van de Europese Unie. In ons land werden van januari tot juli dit jaar meer dan 12.000 asielaanvragen ingediend bij de dienst Vreemdelingenzaken.

Vlaanderen is bevoegd voor onder meer Wonen, Binnenlands Bestuur, Onderwijs, Werk, Welzijn, Volksgezondheid en Gezin: materies die rechtstreeks verband houden met de noden van de grote stroom vluchtelingen.

De Vlaamse Regering richt daarom een Ministerieel Comité op dat zorgt voor de nodige beleidsafstemming tussen de ministers bevoegd voor de relevante beleidsdomeinen, opdat een tijdig, accuraat en gecoördineerd antwoord kan worden gegeven op de uitdagingen die zich voordoen en de juiste actie kan worden ondernomen.

Taakstelling en samenstelling
Het comité wordt belast met het in kaart brengen van alle beschikbare gegevens, het opvolgen van de gebeurtenissen, het uitvoeren van onderzoek waar nodig en vooral het nemen van de passende maatregelen binnen de betrokken beleidsdomeinen. Daarna worden de dossiers aan de voltallige Vlaamse Regering ter beslissing voorgelegd.

Minister-president Geert Bourgeois zal het Ministerieel Comité voorzitten. Viceminister-presidenten Hilde Crevits, Annemie Turtelboom en Liesbeth Homans, minister Jo Vandeurzen en minister Philippe Muyters zullen deel uitmaken van het Comité vanuit hun bevoegdheden.

Minister-president Geert Bourgeois: “Erkende vluchtelingen moeten in Vlaanderen alle kansen krijgen die ze verdienen. De toestroom aan vluchtelingen vormt voor de Vlaamse Regering duidelijk een uitdaging waarbij verschillende beleidsdomeinen moeten samenwerken om de integratie van de vluchtelingen in onze Vlaamse samenleving te bespoedigen. De Vlaamse Regering heeft voldoende instrumenten om met deze situatie om te gaan en houdt zich paraat om de opvang en begeleiding van de vluchtelingen binnen haar bevoegdheden optimaal te organiseren en waar nodig tijdig in te grijpen.”

Romeo’s brengen nieuwe single uit – Wind in de haren

0

de romeosTerwijl de zomer z’n laatste adem uitblaast en de herfst om het hoekje toekijkt, brengen De Romeo’s een wel heel gepaste nieuwe single uit; ‘Wind in de haren’. Net als ‘Wat ze doet’, ‘Catharina’ en ‘Vrienden voor het leven’, is het liedje afkomstig van het succesvolle studioalbum ‘Op stap’, dat De Romeo’s dit voorjaar uitbrachten.

Chris Van Tongelen: “Het Route 66 gevoel, het ‘on the road zijn’ en de absolute vrijheid die je dan beleeft, dat is verwerkt in onze nieuwe single ‘Wind in de haren’. Het is een frisse, eigentijds Nederlandstalige popsong, waarmee we de gevarieerdheid van ons ‘Op stap’ album nog eens extra willen accentueren. Tot slot nog even meegeven dat je het liedje eindeloos op repeat kan zetten, want de sterkte van de song is dat hij op geen enkel moment gaat vervelen, integendeel.”

De drukke zomer krijgt voor De Romeo’s dit najaar opnieuw een verlengstuk. Naast de talrijke optredens, zijn ze op zaterdag 24 oktober opnieuw present in de Ethias Arena in Hasselt voor de 6de editie van Het Zingpaleis. Op het ambiancefeest van het jaar mogen Chris, Gunther en Davy o.a. Natalia, de Amerikaanse soapster Ronn Moss (bekend van The Bold an the Beatiful) en een verrassende Vlaamse charmezanger verwelkomen. Meer info op www.hetzingpaleis.be.

De nieuwe single ‘Wind in de haren’ van De Romeo’s, is vanaf deze week te koop via iTunes en ook terug te vinden op hun recente album ‘Op stap’. Beide releases zijn verschenen op het Vlaamse Sterren/CNR label.

Dilbeekse bib opent makkelijk lezen plein

0

De Dilbeekse bib opende gisteren als eerste in Vlaams-Brabant het makkelijk lezen plein. Een trotse schepen van cultuur Diane Van Hove had het in haar toespraak over hoe moeilijk het lezen voor sommige kinderen wel is. er zijn heel wat kinderen die niet graag lezen zo ging ze verder en daar zijn verschillende redenen voor:” 5% lijdt aan dyslexie, 5,8% hebben een vreemde moedertaal (ongeveer de helft van de kinderen geboren in 2009), maar de meesten omdat ze het niet kunnen of graag doen.
Image00001
Iedereen zal in zijn familie- of kennissenkring wel iemand kennen die lijdt aan dyslexie of ADHD die mensen kennen deze problemen door en door en prompt verwees ze naar haar eigen gezinssituatie van vroeger. Het vergt heel wat tijd en moeite om kinderen met dergelijke problemen te begeleiden. Maar het lezen van een boek is belangrijk! Dat is ook de reden dat het werd opgenomen in de eindtermen van de lagere school.

Voor iemand die graag leest is dat geen enkel probleem maar als je niet graag leest (en bijgevolg het ook niet goed kan) is het een hele opgave om een leuk en makkelijk te lezen boek te vinden. In de bib zie je honderden ruggen en moet je dus op voorhand al veel titels lezen. Ook de leerkrachten weten niet altijd een geschikt boek te vinden voor moeilijke lezers.

Daarom werd er nagedacht over een manier om deze boeken zo centraal en zo aantrekkelijk mogelijk voor te stellen. De leuke kaften vooraan en gerangschikt per thema. Gemeenteschrijnwerker Walter Pillet werd erbij gehaald en binnen de kortste keren had hij een schitterend ontwerp gemaakt dat nu centraal prijkt op de jeugdafdeling.

Image00008(Schepen van Hove met Walter Pillet)

Er is gezorgd voor een goede mix van fictie- en nonfictieboeken, ook zijn er heel wat CD’s, DVD’s en Daisyboeken. Deze laatste zijn boeken die ingelezen worden voor blinden en slechtzienden maar nu meer en meer aangewend worden voor dyslectici en kinderen met leesproblemen. deze boeken kunnen worden beluisterd via een p.c met speciaal bijgeleverd programma, een MP3 speler of een speciale daisyspeler (zie foto)

Image00003
Ook een selectie van voorleesboeken werd voorzien, want voorlezen aan kinderen is nog steeds heel belangrijk. zo is de stap naar het zelf lezen veel makkelijker te nemen. De hele collectie op het makkelijk lezen plein is bewust beperkt gehouden om overzichtelijk te blijven en een frontale presentatie mogelijk te maken. Andere criteria zijn het aantrekkelijke van de uitgave en het taalgebruik dat moet geschikt zijn voor kinderen van 8 tot 12 jaar.

Ook mogen de informatieve boeken niet te veel tekst bevatten en moeten de illustraties informatief en aanvullend zijn. Ouders en leerkrachten kunnen er ook folders vinden over leesproblemen en hoe je deze het best kan aanpakken. er is dus nagedacht over het makkelijk lezen plein concept. En toen was eindelijk het moment aangebroken om het makkelijk lezen plein officieel te openen onder het goedkeurend oog van Burgemeester Willy segers en schepenen Frank De Dobbeleer en Bernadette van Coillie.

Daarna was er nog een receptie op kindermaat met fruitsap en verschillende soorten snoep. Voor de volwassenen uiteraard met een glaasje wijn! Dilbeek is er opnieuw in geslaagd een mooi project te lanceren dat momenteel nog enig is in zijn soort en dit in gans Vlaams-Brabant. Laten we hopen dat er snel nog andere gemeenten zullen volgen!
Meer informatie over “ Het Makkelijk Lezen Plein “ vindt je terug op www.wolfsput.be en op www.luisterpuntbibliotheek.be   Image00006

N-VA Schepen bedankt Open-VLD Haaltert

0

volkaertN-VA Schepen bedankt CL-Open-VLD Haaltert voor extra publiciteit vrouwenkoers

N-VA Schepen van cultuur en feestelijkheden Laurent Volckaert betreurt de hele heisa omtrent de tenlastelegging en verwijten van “eigen belang en belangenvermenging” door oppositiepartij CL-Open-VLD Haaltert over het te laten plaatsvinden van de Ronde van België elite dames. Volgens de schepen hebben Open-Vld en andere oppositiepartijen de kans gekregen hun vragen te stellen op de gemeenteraad. Blijkbaar wilden ze toch nog even na-schoppen zegt Laurent Volckaert.

De vraag om doorgang te verlenen voor deze ronde van België elite dames werd in eerste instantie aan schepen van sport (Astrid De Winne SP-A) gesteld. Na overleg werd hier ook de dienst toerisme bij betrokken. De kans dat deze koers in Haaltert kan plaatsvinden is maar om de 10 jaar en in het kader van Groot-Haaltert op de kaart te zetten was dit mooi meegenomen. Het zal zeker niets meer kosten aan de inwoners van Haaltert zoals de oppositie het van de daken schreeuwt, want dit evenement kan opgenomen worden in onze budgetten van toerisme, net zoals de steun aan de evenementen “dag van het park en andere activiteiten van feestelijkheden” in samenwerking met het budget “sport” zegt schepen van cultuur en feestelijkheden Laurent Volckaert .

Dit is een unieke kans om Haaltert op de kaart te zetten net zoals het criterium van Aalst en Ninove. Wij maken echter de uitzondering dat we deze keer een vrouwenkoers steunen. Onbekend betekent immers onbemind. Hoewel de situatie vandaag al een stuk beter is dan enkele jaren geleden kan populariteit van het dameswielrennen nog steeds een stevige duw in de rug gebruiken.

Betreft de aankomst, de plaats is zo gekozen om de minst mogelijke verkeershinder te veroorzaken. Een arrivé moet minstens een paar honderd meter lang zijn en daarom is het onmogelijk de steenweg Aalst-Geraardsbergen een vijf tal uur volledig af te sluiten aangezien de verkeershinder die er zit aan te komen aan de rotonde van de Albatros. Het is niet de bedoeling nog meer verkeershinder te veroorzaken door deze veelbesproken wielerkoers.

Wat betreft de vergunningsaanvraag die volgens Cl-Open-Vld niet correct zou zijn verlopen, kunnen we zeggen dat deze Ronde van België (elite dames bestaat uit 4 dagen. Een doortocht is GEEN dagkoers. Verder staat de organisator (Lotto Belgium Tour) zelf in voor hun eigen podium. De seingevers komt voor rekening van de sponsors. Van de 18 cafés uit Groot Haaltert kunnen er 8 van profiteren. Wij proberen de kerk in het midden te houden en iedereen te laten meegenieten van dit wielerfeest zegt schepen Laurent Volckaert bevoegd voor middenstand, handel en economie, markten, feestelijkheden, cultuur en toerisme.

Hervorming aanvullende verzekering

0

geldN-VA vraagt hervorming aanvullende verzekering.

Louis Ide, algemeen secretaris en gezondheidsspecialist van de N-VA, en N-VA-Kamerlid Valerie Van Peel roepen minister van Volksgezondheid Maggie De Block op om te beginnen met de hervorming van de aanvullende verzekering van de ziekenfondsen.

In het één-programma ‘Voor hetzelfde geld’ ging Thomas Vanderveken op zoek naar de voordeligste aanvullende verzekering van de ziekenfondsen. Hij kwam tot de vaststelling dat hij tot honderden euro’s per jaar kan besparen door van ziekenfonds te veranderen.

Kerntaak ziekenfonds
Volgens Ide toont deze reportage aan hoe de aanvullende verzekering van de ziekenfondsen ontspoord is. “Ziekenfondsen steken almaar meer tijd en geld in allerlei bijzaken om zo mensen te overtuigen bij hen aan te sluiten.”

Volgens Van Peel zorgt de concurrentiestrijd ervoor dat de ziekenfondsen minder aandacht hebben voor hun kerntaak, namelijk het bijstaan en informeren van hun leden.

Ze roepen minister Maggie De Block dan ook op om werk te maken van de in het regeerakkoord voorziene hervorming van de aanvullende verzekering.

“We moeten de aanvullende verzekering uitzuiveren van alle niet-essentiële zaken, zoals homeopathie, saunabezoeken en reizen. Kortom: van alles wat niet thuishoort in de gezondheidszorg”, zegt Van Peel.

Afschaffing?
“Idealiter schaffen we de verplichting van die aanvullende ziekteverzekering af”, vult Ide aan. “Dan kan iedereen kiezen of hij hiervoor jaarlijks tot 200 euro per gezin wil betalen, net zoals het voor 2010 was.”

“Op die manier kan je pas echt besparen, zonder dat je steeds maar van ziekenfonds moet veranderen om het beste tarief te krijgen”, besluiten Ide en Van Peel.

KSA Kick-Off

0

ksaKSJ-KSA-VKSJ kondigde tijdens het Groepsleidingscongres (maart 2015) aan dat vanaf september 2015 de naam van de koepelorganisatie wijzigt in KSA. Kort, krachtig en duidelijk. Bovendien zal vanaf dan het koningsblauw de kleur van het uniformhemd zijn. De jeugdbeweging wil deze verandering in heel Vlaanderen extra in de verf zetten met een algemeen Kick-off moment op zaterdag 5 september. Deze actie vormt meteen de start van het nieuwe jaarthema: Werkelijk Opmerkelijk.

Op zaterdag 5 september komen in tal van gemeenten en steden zoveel mogelijk KSA’ers samen en kleuren ze Vlaanderen blauw. Op die manier zet KSA haar werking als jeugdbeweging met 34 000 leden en 270 groepen in de kijker. Deze dag is het moment bij uitstek voor groepen om de veranderingen kenbaar te maken in hun stad of gemeente door één of meer van de vooropgestelde uitdagingen aan te gaan.

Want niet enkel de koepelorganisatie verandert van naam maar ook heel wat plaatselijke KSJ en VKSJ-groepen schakelen vanaf september over naar KSA. De koepel koos voor een bestaande, al gekende naam binnen de jeugdbeweging en in Vlaanderen. De betekenis van de naam is nog steeds up-to-date: Katholieke Studenten Actie. De drie letters blijven actueel. De ‘K’ krijgt nog steeds een prominente plaats binnen de organisatie. De ‘S’ verwijst naar het vormend aspect dat in KSJ-KSA-VKSJ duidelijk aan bod komt. De krachtige ‘A’ legt extra nadruk op onze bestaansreden: kinderen en jongeren aanzetten tot actie. We zorgen er voor dat ze verantwoordelijkheid opnemen en spelenderwijs hun plaats in de maatschappij vinden. De jeugdbeweging blijft de bestaande visie en missie als uitgangspunt voor haar werking gebruiken. De naam KSA onderscheidt zich van een heel aantal andere organisaties die vaak op een e-klank eindigen (denk aan KLJ, IJD, KAJ …) en bovendien past KSA zowel bij jongens-, meisjes- als gemengde groepen. Met de naam KSA kiest de jeugdbeweging voor authenticiteit.

Door de organisatie van dit kick-off moment wil KSA elke groep extra zichtbaarheid bieden en zorgen voor een topstart van het nieuwe werkjaar. De leukste en tofste posts met hashtag #KSAkickoff verschijnen op www.ksa.be, de KSA-Facebookpagina en onze Twitteraccount.