...
Home Blog Pagina 469

Ternat dopt mee

0

Image00004
Ternat dopt mee! is een actie die reeds voor een tweede keer plaats heeft gevonden in het kader van de warmste week van Studio Brussel. Daar kunnen meer dan 1000 goede doelen gesponsord worden door middel van verschillende acties. In Ternat gaat men voor het verzamelen van plastiek dopjes die je op talrijke verpakkingen vindt, en niet alleen als afsluitdop van frisdranken.
Image00011
Voor het tweede jaar op rij zetten Ann Asselman,Freddy De Brakeleer, Germain en tal van andere vrijwilligers (elk op zijn eigen manier) zich in ten voordele van de B.C.G (Belgisch Centrum voor Blindeneleiden Honden). Want zij krijgen van een firma die de plastiek dopjes recycleert een bedrag van 0,30 eurocent per ingeleverde kg. Als je weet dat 1kg ongeveer 400 dopjes bevat dan kan je je wel voorstellen dat het hier gaat om miljoenen dopjes die ingezameld worden. De taak van Ann is niet eenvoudig (konden we zelf vaststellen) zij zorgt ervoor dat iedere vrijwilliger zijn plaatsje aan de tafel krijgt en legt ook uit wat er van hen verwacht wordt. Freddy zorgt voor de logistiek, een beetje duivel doet al, zoals met de clark rijden en de opleggers vullen.
Image00012
Waarom moeten die dopjes eigenlijk gesorteerd worden? Heel eenvoudig omdat sommige mensen al eens hun rommel tussen de dopjes durven te deponeren en je kan het zo gek niet bedenken of de vrijwillige sorteerders hebben het al gevonden. Niettegenstaande het enkel gaat over plastiek dopjes worden er toch nog afgedankte batterijen in gevonden, wijn kurken tot zelfs gebruikte inktpatronen van een printer. Kortom allerlei zaken die niet thuis horen tussen de plastiek dopjes.
Image00035
(Onze reporter in gesprek met Ann)

De uiteindelijke opbrengst van deze dopjesmarathon komt ten goede aan (zoals we al eerder vermelden) het Belgisch Centrum voor Blindengeleide honden. De bedoeling is om dit weekend z’on 7.500€ te verdienen. Dan spreken we over ongeveer acht en een half miljoen dopjes of 17.500kg. Dat samen met de meestal uitgekeerde subsidie van 12.500€ betekent één opleiding van één blinde geleide hond voor een eigenaar.
Image00042
(onze reporter luistert aandachtig naar Freddy, achter hem merk je de opgestapelde zakken dopjes)

Wij konden ook kennis maken met de eigenaar van dergelijke hond die in Ternat op bezoek was, namelijk Kris Vangranberen uit Boutersem. Met Kris had ik een gesprek over Gwenny zijn eigen Labrador en zijn tweede blindengeleide hond. In dat gesprek kwam ik te weten dat het belangrijkste doel van dergelijke hond is de eigenaar veilig door het verkeer te loodsen. deze hond waarschuwt zijn eigenaar onder meer voor obstakels op het voetpad (vuilzakken, putten, onvoorziene gevaren) en helpt hem ook bij het oversteken van de straat op de zebrapaden.
Image00021
De eigenaar van de hond vangt signalen op door een speciaal ontworpen harnas die deze hond draagt. Die aanwijzingen worden opgevangen door de hand van de eigenaar. Zo weet hij welke richting hij moet uitgaan en welk gevaar er eventueel dreigt. Als je weet dat dergelijke hond pas opgeleid is na twee jaar en dat hij enkel kan werken voor één eigenaar weet je meteen dat deze opleiding en training heel veel geld kost. Een bijkomend nadeel is ook dat als de eigenaar komt te overlijden deze hond niet meer inzetbaar is voor een andere eigenaar.

Wat je zeker NIET MAG DOEN als je dergelijke hond met baas tegenkomt is deze gaan aaien, want dit kan de hond danig verstrooien dat hij niet meer de gepaste signalen geeft aan zijn eigenaar en deze dus in gevaar brengt. Dus vooral NIET DOEN! Ook het geven van koekjes of snack’s zijn af te raden. Het is de baas van de hond zelf die beslist wat hij krijgt. Dit zijn al twee belangrijke zaken die men moet in het achterhoofd houden als men dergelijke hond met zijn baas tegenkomt.

Vermelden we tenslotte nog even dat iedereen zich kan opgeven als vrijwilliger in Ternat. Want nu was het de jaarlijkse Marathon maar ook iedere vrijdagavond wordt er in Ternat gesorteerd en dat in de gratis door de Firma Horta (Centrum voor tuin en dier) ter beschikking gestelde gebouwen. Heb je interesse als vrijwillige sorteerder? Stuur dan een e-post bericht naar Ann Asselman op volgend adres ann.as@telenet.be. Ook voor de marathon die er volgend jaar tijdens de warmste week weer aankomt kan je je opgeven en iedere vrijwilliger bepaalt zelf hoe lang hij komt sorteren.
Image00016
Mensen die meer willen weten over B.C.G. die kunnen terecht op de webstek van de vereniging: www.geleidehond.be. Wij wensen Ann en Freddy en de vele vrijwilligers (z’on 320 voor deze marathon) alle succes toe en we hopen dat ze het beoogde resultaat zullen behalen. Het resultaat zal je ook hier kunnen vinden vanaf woensdag of donderdag.
UPDATE: De dopjesmarathon gaf een resultaat van 25.925 kg ingezamelde en gesorteerde dopjes. Wat resulteert in een totale opbrengst van 9.073€ wat het beoogde bedrag van 7.500€ ruim heeft overschreden!

P verschijnt voor het eerst als maandblad

0

gazetP verschijnt voor het eerst als maandblad, Nieuw! Dikker! Straffer!

Het bekendste mannenmagazine van Vlaanderen ligt vanaf vandaag opnieuw in de winkels. Maar er zijn een paar dingen anders: P-magazine heet voortaan gewoon P en verschijnt maandelijks als glossy blad. Met meer interessante interviews, verrassende reportages en eigenzinnige artikels dan ooit tevoren. Nieuw? Jazeker! Dikker? Jazeker! Straffer? Jawel! Noem het gerust een win-win-winsituatie.

Hoofdredacteur en redactiemeubelstuk Günther van Hassel: “De P is na 18 jaar volwassen geworden. Enfin, toch zo volwassen als een 18-jarige kan zijn. Hij mag met de auto rijden, heeft over alles een mening en hangt af en toe de paljas uit om de aandacht van het andere geslacht te trekken. U kent dat wel. Maar serieus, we hebben de voorbije maanden met een klein ploegje enorm hard gewerkt om én een nieuwe uitgeverij uit de grond te stampen, Mediageuzen, én de P een nieuwe toekomst te bezorgen. Dat liep niet zonder slag of stoot, maar ook niet zonder geweldige lachsalvo’s en P-plezier. Het is plezant geweest om deze P te maken, en ik ben er zeker van dat de lezer het plezant gaat vinden om ons terug te hebben.”

P is een uitgave van Mediageuzen. De nieuwe uitgeverij brengt ook het magazine Culinaire Ambiance uit, voetbalboeken, de beroemde Mannenbijbel 2016 én werkt samen met vooraanstaande clubs als KV Oostende, KV Mechelen en Royal Antwerp Football Club.
Prijs van een P: € 4,95.

Brussels Gewest schaft op 1 januari 2016 belastingen af

0

Guy Vanhengel vldbrusselBrussels Gewest schaft op 1 januari 2016 belastingen af

Vanaf 1 januari 2016 verandert er in het Brussels Gewest één en ander op het vlak van de fiscaliteit.

“Belangrijk is dat de fiscale hervorming, opgenomen in het Brussels regeerakkoord, en vandaag ter stemming en goedkeuring aan het Brussels Parlement voorgelegd, erop gericht is om de Brusselse fiscaliteit minder complex, rechtvaardiger en gunstiger voor de Brusselaars te maken”, zo beklemtoont de Brusselse minister van Financiën en Begroting Guy Vanhengel bij het begin van het nieuwe jaar. “Er wordt meer bepaald een verschuiving beoogd van belasting op werk naar belasting op vastgoed.”

De fiscale hervorming is een primeur voor het Brussels Gewest. Nooit eerder werd dergelijke omvangrijke fiscale operatie, die in een taskforce met experten werd voorbereid, uitgevoerd. De hervorming gebeurt bovendien zonder het begrotingsevenwicht in gevaar te brengen.

De maatregelen 2016

Vanaf 1 januari wordt het eerste deel van de fiscale hervorming ingevoerd. Het gaat in hoofdzaak om de volgende maatregelen:

  • voor de Brusselaars worden vanaf 2016 de forfaitaire gewestbelasting van 89 euro en de 1% agglomeratie-belasting in de personenbelasting De eerste belasting treft elk jaar elk gezin of alleenstaande die in Brussel woont. Ook zelfstandigen en bedrijven met een activiteit in Brussel betalen deze achterhaalde belasting. Ze kan nu eindelijk afgeschaft worden. De afschaffing zal leiden tot een daling van de belasting op inkomsten uit werk. De tweede belasting is een erfenis uit het verleden die enkel Brusselaars betaalden;
  • de onroerende voorheffing zal worden verhoogd met een kleine 12 procent, maar Brusselaars (eigenaar-bewoner) zullen kunnen genieten van een korting van 120 euro op hun aanslagbiljet van de onroerende voorheffing. Vanaf 1 januari 2016 gaat deze premie reeds in voor bepaalde groepen van ‘kwetsbare personen’, zoals andersvaliden, die niet genieten van de afschaffing van de forfaitaire gewestbelasting van 89 euro omdat zij hiervan reeds wettelijk waren vrijgesteld om sociale redenen; vanaf 2017 wordt deze premie ook aan de andere eigenaars toegekend. De stijging van de onroerende voorheffing komt er omdat alle eigenaars in het Gewest hun eigendommen de afgelopen jaren gevoelig in waarde zagen stijgen. Het is niet meer dan normaal dat ook zij bijdragen in de investeringen in Brussel, en deze niet enkel door de Brusselaars-bewoners betaald worden;
  • voor 2016 worden de schenkingsrechten voor onroerende goederen verlaagd. Omwille van de hoge tarieven worden vandaag praktisch geen onroerende goederen geschonken. Vooral schenkingen van onroerend goed in rechte lijn worden bijzonder voordelig;
  • tevens zal de prijs van de dienstencheques tot het einde van 2019 op 9 euro worden bevroren. De aftrek van de cheques bij de belastingen wordt wel beperkt tot 15 procent.

Een en ondeelbaar

Belangrijk is dat deze fiscale hervorming als één en ondeelbaar geheel moet bekeken worden. De hervorming, die door academisch en wetenschappelijk studiewerk is onderbouwd, en door de Brusselse fiscale administratie in de praktijk wordt omgezet, bevat een hele set aan maatregelen die elkaar in evenwicht houden en globaal gunstig zijn voor de Brusselaars. Alle maatregelen zijn bovendien genomen zonder de begroting van het Brussels Gewest uit evenwicht te brengen. Op langere termijn leidt de hervorming dus tot een stabielere budgettaire situatie en betere financiële vooruitzichten.

 

Fiscale hervorming: deel 2 in 2017

In 2016 zal het tweede deel van de fiscale hervorming voorbereid worden. Daarbij gaat het om de volgende maatregelen die op 1 januari 2017 ingaan:

  • Naast de 1%-verlaging op de personenbelasting in 2016, komt er in 2017 nog een verlaging van 0,5%;
  • toekenning van de premie van 120 euro aan alle eigenaars-bewoners;
  • invoering van het nultarief in de onroerende voorheffing op materiaal en outillage;
  • een verhoging (x2,5) van de belasting op bank- en kredietinstellingen en op bankautomaten;
  • opheffing van de woonbonus voor contracten afgesloten na 31 december 2016;
  • optrekken van het bestaande abattement in de registratierechten bij aankoop van een woning-hoofdverblijfplaats voor wie geen volle eigenaar (meer) is van een andere woning. De hoge registratierechten vormen vandaag vaak een hinderpaal om eigenaar te kunnen worden, vooral voor alleenstaanden of eenoudergezinnen. De eerste schijf van 175.000 euro (voordien 60.000 euro) wordt vrijgesteld van registratierechten en een woning koopt van minder dan 500.000 euro. Dit levert een winst op van liefst 21.875 euro. De Brusselse regering stelt hierbij uitdrukkelijk als doel de middenklassen in Brussel te houden.

Duurzaam

 

“De fiscale hervorming verlaagt de fiscale druk op de werkende Brusselaar, maar ze houdt ook op termijn het Gewest financieel en sociaal gezond. En voldoende aantrekkelijk voor wie werkt en zich duurzaam in Brussel wil komen vestigen”, besluit minister Vanhengel.

Bezwaren tegen de uitbreidingsplannen van De Witte Beton

0

betonDe bezwaren tegen de uitbreidingsplannen van De Witte Beton en Bouwmaterialen in de Aartstraat te Herdersem zijn terecht! zeggen de omwonenden, Natuurpunt afdeling Aalst en Raldes in een bericht.

Voor de tweede keer in amper enkele maanden tijd loopt de milieuvergunningsaanvraag van De Witte Beton en Bouwmaterialen (alias Gebr. De Rycke N.V.) voor een derde betoncentrale af op een sisser !

In februari 2015 diende deze firma een milieuvergunningsaanvraag in om de inrichting in de Aartstraat te Herdersem uit te breiden met een derde betoncentrale. De gevraagde vergunning werd op 30 juli 2015 door de deputatie geweigerd omdat de uitbreiding van de inrichting met een opslag van 400 ton cement en een derde betoncentrale vanuit milieuhygiënisch, stedenbouwkundig en planologisch oogpunt niet verenigbaar werd bevonden met de onmiddellijke omgeving.

Onverwijld werd door het bedrijf een nieuwe aanvraag ingediend, opnieuw voor het uitbreiden van de opslag van cement met 400 ton en het oprichten van dezelfde derde betoncentrale, nu evenwel gekoppeld aan de gedeeltelijke afbraak van de oudste betoncentrale op het terrein. Daarbij werd door het bedrijf en VOKA geargumenteerd dat het om milieuvriendelijke investeringen zou gaan en dat de vzw Raldes die investeringen nodeloos zou bemoeilijken en onjuiste informatie zou verspreiden (zie artikel in het Nieuwsblad van 20 oktober 2015).

Na heel wat (duidelijk terechte) bezwaren van omwonenden, Natuurpunt en Raldes kreeg de nieuwe milieuvergunningsaanvraag echter stevige ongunstig adviezen, zowel van de dienst leefmilieu en het College van Burgemeester en Schepenen van de stad Aalst, als van de provinciaal milieudeskundige, vooral omwille van het ontbreken van de nodige informatie over de impact van het bedrijf en de derde betoncentrale op de omgeving. Een nieuwe weigering van de milieuvergunning hing dus in de lucht.

De vergunningsaanvraag kreeg ongunstige adviezen omdat niet is aangetoond dat de inrichting geen overmatige geluidshinder veroorzaakt. Om daarover te kunnen oordelen is een akoestisch onderzoek nodig dat echter ontbreekt in de nieuwe milieuvergunningsaanvraag. Naar aanleiding van vorige weigeringen werd nochtans tot vervelens toe gehamerd op de noodzaak van dergelijk onderzoek. De ingediende milieuvergunningsaanvraag was trouwens op zeer amateuristische wijze opgesteld en bevatte zelfs onjuiste informatie.

Tot ieders verbazing trok het bedrijf daags vóór de hoorzitting van de PMVC (8 december) zijn aanvraag in.

Met het op zeer amateuristische wijze indienen van twee milieuvergunningsaanvragen op enkele maanden tijd maakt het bedrijf duidelijk misbruik van de procedures en worden alle betrokken overheidsdiensten opgezadeld met nutteloos werk. De milieuvergunningsaanvraag voor een eventueel derde betoncentrale moest inderdaad in minder dan één jaar tijd door de bevoegde diensten van de stad en de provincie twee keer worden onderzocht. In juridische termen zou men haast kunnen spreken van een “tergende en roekeloze” aanvraag.

Naast het ontbreken van een akoestisch onderzoek zijn er echter nog verschillende andere knelpunten die zullen moeten worden uitgeklaard. Zo staat de wettelijk verplichte bufferzone rond de KMO-zone nog steeds fout ingetekend op het plan en is er ook nog altijd geen beplantingsplan noch timing om de bufferzone aan te leggen. Ondertussen werden wel de bomen in het aanpalend natuurgebied van de Boterbunder gekapt zodat er momenteel geen groenscherm is richting bewoning Aartstraat en Meivisstraat en zodat de hinder naar de omgeving nog is toegenomen.

Ook de erkende buurtweg die langsheen de Dender en over het bedrijfsterrein loopt staat niet op het plan. Bovendien werd die buurtweg door het bedrijf afgesloten zodat die momenteel niet meer kan worden gebruikt.

Niettegenstaande het bedrijf nog niet over een milieuvergunning beschikte was het bedrijf in het voorjaar wel al op onwettige wijze begonnen met de bouw van de derde betoncentrale. De bouwwerken werden evenwel na vraag van Raldes door de bouwinspectie van de stad Aalst op 11 juni 2015 stilgelegd zodat nog maar een deel van de centrale is gebouwd.

Op een foto in het Nieuwsblad van 20 oktober 2015(zie bijlage) zijn de reeds opgerichte steunpilaren voor de 4 cementsilo’s van betoncentrale 3 te zien. Ook vanaf de overzijde van de Dender is dat duidelijk te zien. Daaruit blijkt dat de cementsilo’s worden opgericht op een rij loodrecht op de Dender. Op het inplantingsplan bij de milieuvergunningsaanvraag en de stedenbouwkundige aanvraag staan de cementsilo’s op een rij parallel met de Dender. De cementsilo’s worden dus opgericht op een wijze die niet overeenkomt met het plan en met door het stadsbestuur van Aalst reeds afgeleverde bouwvergunning d.d. 4 mei 2015.

En tenslotte is er de vraag of een dergelijk grootschalig bedrijf nog wel thuishoort in een KMO-zone en of het bedrijf niet beter verhuist naar een volwaardig industriegebied. Het grote knelpunt is immers dat het geproduceerd beton moet worden afgevoerd doorheen de dorpskommen van Herdersem, Gijzegem en Wieze. In de Alfons De Cockstraat te Herdersem ondervinden ook het rusthuis en de school ernstige hinder van de in beide richtingen voorbij denderende vrachtwagens.

In de Disgenaatdreef die de betoncentrale ontsluit richting Gijzegem en Wieze en de die recent als een zeer brede betonbaan werd heraangelegd, wordt dan weer regelmatig veel te hard gereden. Vrachtwagens richting bedrijf gaan daarbij ter hoogte van het kruispunt met de Aartstraat zeer laat in de rem, wat op de betonbaan voor gebonk en geluidsoverlast zorgt voor de aanpalende bewoning.

Meer nog: ter hoogte van dat kruispunt en verderop naar het kruispunt met de Meivisstraat toe is deze nieuwe betonweg al goed gebarsten (idem voor de betongreppels) en zijn van de boordstenen en de randen van de rioolafvoerkolken hier en daar al stukken afgereden. M.a.w. de betonbaan (met beton aangelegd door de firma De Witte/De Rycke) wordt een paar jaar later door o.a. de zware camions van dezelfde firma kapot gereden.

Ook aan de overzijde van de Dender, zowel betreffende de aanwezige woningen in de Denderweg als inzake het natuurgebied, is er toenemende hinder onder meer ingevolge het gebruik van zeer lawaaierige dumpers voor de bevoorrading van de centrale. Ook de exploitatie vanaf 5u00 ‘ s nachts en soms nog vroeger, veroorzaakt overmatige hinder voor de omwonenden en verstoort hun nachtrust.

De omwonenden, Natuurpunt en Raldes zullen dan ook alles in het werk stellen om de activiteiten van het bedrijf te beperken tot wat de omgeving kan verdragen binnen de geldende wettelijke normen inzake geluidshinder etc. En dat zowel wat betreft de nabijgelegen woongebieden als wat betreft de omliggende natuurgebieden van de Beneden-Dender met o.m. het erkend natuurreservaat Hogedonk aan de overzijde van de Dender beheerd door Natuurpunt, en het aanpalend natuurgebied met de oude Denderarm van de Boterbunder.

Tekst namens omwonenden, Natuurpunt afdeling Aalst en Raldes

Logistiek en e-commerce uit wet-Major halen

0

peetersLogistiek en e-commerce uit wet-Major halen

Naast veiligheid wil de N-VA dat logistiek en e-commerce uit de wet-Major worden gehaald. Ook met het nieuwe voorstel van Kris Peeters zullen bedrijven uit deze sector, die gelegen zijn binnen de grenzen van de haven, arbeiders moeten aannemen onder dezelfde loon- en arbeidsvoorwaarden als havenarbeiders. Dit is niet logisch aangezien gelijkaardige bedrijven buiten het havengebied dat niet moeten doen.

Klaps: “De haven van Antwerpen is onze motor in e-commerce. Als we logistieke en e-commercebedrijven het moeilijk blijven maken om zich hier te vestigen zullen ze gewoon uitwijken naar Rotterdam of Hamburg. De bijhorende jobs kunnen we dan ook vergeten.” De N-VA pleit daarom om de wet-Major toe te passen op de aard van de job en niet langer geografisch, zoals dit nu gebeurt.

Kris Peeters te laat in actie geschoten

In zijn vraag nam Johan Klaps minister Peeters tevens op de korrel over de manier van werken in dit dossier. Peeters diende vorige week een plan in bij de Europese Commissie zonder dit af te toetsen bij de sociale partners. “De minister zegt al maanden te onderhandelen met de vakbonden en werknemers maar er werd nooit iets concreet bereikt. Dat hij nu met een plan komt, impliceert niet dat er een akkoord is. Binnen 6 maanden moeten de hervormingen in een wet gegoten zijn, ik vrees dat hij te laat in actie geschoten is”, concludeert Klaps.

Oppositie maakt karikatuur van opvangbeleid in Aalst

0

sarahOppositie maakt karikatuur van opvangbeleid in Aalst

Op de gemeenteraad van dinsdag 15 december trachtte de Sp.a de inspanningen die het OCMW doet inzake de opvang van vluchtelingen op een smalende manier te minimaliseren.

“Als voormalig OCMW-voorzitter weet Patrick De Smedt nochtans heel goed dat het aantal opvangplaatsen op vraag van Fedasil werd afgebouwd van 64 naar 39. Het is intellectueel oneerlijk om te doen alsof het OCMW van Aalst dit op eigen houtje deed. Wij hebben ons steeds opgesteld als loyale partner van Fedasil en zullen dat ook in de toekomst blijven doen”, aldus OCMW-voorzitter Sarah Smeyers.

“Van de 39 plaatsen waarvoor het Lokaal Opvanginitiatief (LOI) een convenant heeft met Fedasil, waren er nog 15 geschorst, wegens de slechte staat van de ‘Wolkenkrabber’. Dit voormalig CAW-gebouw werd tijdens de legislatuur van De Smedt aangekocht door het OCMW maar vertoont veel structurele gebreken. Het werd nu op zeer korte tijd, dankzij gezamenlijke inspanningen van Stad en OCMW, opgelapt, zodat tegen Kerstmis alle LOI-plaatsen daar beschikbaar zullen zijn.

Voor de extra LOI-plaatsen die de stad Aalst in het voorjaar zal moeten voorzien in het kader van het spreidingsplan worden nu reeds de nodige voorbereidingen getroffen. Volgens nog niet-bevestigde cijfers zou Aalst in eerste instantie 25 extra asielzoekers toegewezen krijgen. Een werkgroep integratie vluchtelingen coördineert alle initiatieven die moeten zorgen voor een kwalitatieve en vlotte integratie van de vluchtelingen in Aalst” zegt Sarah Smeyers.

Aalst, 16 december 2015

Sarah Smeyers, OCMW-voorzitter en schepen van sociale zaken en wonen

Vrouwen meer stimuleren voor topfuncties bij de overheid

0

werkDe juiste vrouw/man op de juiste plaats. We moeten vrouwen nog meer stimuleren om mee te dingen naar topfuncties bij de overheid. Positieve actie, maar geen discriminatie. “Zo moeten we ervoor zorgen dat de juiste vrouw of man op de juiste plaats terechtkomt. De competentie is en blijft de doorslaggevende factor bij een aanwerving”, dat bevestigde minister van Gelijke Kansen en Bestuurszaken Liesbeth Homans vandaag in het Vlaams Parlement na een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens.

Eind 2020 moet 40 procent van de middenkader- en topfuncties binnen de Vlaamse overheid door vrouwen zijn ingevuld. Dit streefcijfer nam de Vlaamse Regering op in het regeerakkoord. De regering is daarmee ambitieus: het huidige streefcijfer is 33 procent.

In een opiniestuk in De Standaard van 14 december waarschuwt de Vlaamse diversiteitsambtenaar ervoor dat er te weinig vrouwen vrijgekomen topfuncties toebedeeld krijgen. Meer zelfs, ze stelt scherp dat vrouwen worden afgeraden om zich kandidaat te stellen voor die topfuncties en dat het minister Homans niet kan schelen of er een vrouw of een man wordt benoemd.

“Als dat laatste klopt, dan is dat helemaal terecht”, reageert Vlaams Parlementslid Bert Maertens. “We gaan toch niet discrimineren om per se het streefcijfer te halen? Het gaat erom dat we de juiste vrouw of man op de juiste plaats hebben. De competentie mag de enige graadmeter zijn, niet het feit of je een man of vrouw bent.”

“We moeten er wel voor zorgen dat meer vrouwen zich kandidaat stellen voor topfuncties. Daar mangelt het vandaag aan. Bij de recentste selectieprocedures voor een topfunctie binnen de Vlaamse overheid was minder dan 1 op 7 kandidaten een vrouw. Als er zich weinig vrouwelijke kandidaten aanbieden, is de kans uiteraard kleiner dat een vrouw als meest geschikte uit de bus komt. Dus aan die deelname aan selecties moet de Vlaamse overheid blijven werken. De diversiteitsambtenaar moet daarbij de leiding nemen en concrete voorstellen uitwerken”, aldus Maertens.

De minister stipte nogmaals aan dat het niet om quota gaat, maar om streefcijfers. Quota zijn immers verboden door het Europees Hof van Justitie. Het verst dat de Vlaamse overheid kan gaan is om bij gelijkwaardigheid van kandidaten voorrang te geven aan de kandidaat uit de kansengroep. Deze regeling is dan ook opgenomen in het Vlaams personeelsstatuut.

Nieuwe kinderzender KADET van start in Vlaanderen

0

kadetMorgen, vrijdagnamiddag 18 december 2015 om 16.00, vlak voor de kerstvakantie, is het zover: dan start de nieuwe kinderzender KADET. Om 15.30 start een grote aftelklok, waarbij kinderen samen aftellen naar de start. Op de zender zullen voornamelijk internationale animatie- en live actionreeksen uitgezonden worden zoals Star Wars Rebels, Ultimate Spider-man en Transformers. Actie, avontuur, humor en vriendschap staan centraal in de programmatie van KADET, die zich vooral richt op 8 tot 12-jarigen.

Ricus Jansegers, programmadirecteur MEDIALAAN: “Net voor de kerstvakantie begint, zullen de kinderen in Vlaanderen onze nieuwe kinderzender KADET ontdekken. We gaan voor de allerbeste internationale animatiereeksen en zijn ook blij dat we hiervoor een samenwerking aangaan met Disney.”

Eerste uitzenddag van KADET

De eerste uitzenddag van KADET op vrijdag 18 december 2015 ziet er als volgt uit:
15.30 – 16.00: Grote aftelklok: aftellen naar de start van KADET
16.00 – 17.15: Spy Kids 3
17.15 – 17.55: Ultimate Spider-Man
17.55 – 18.40: Zeke and Luther
18.40 – 19.40: Star Wars Rebels
19.40 – 20.25: Kick Buttowski
20.25 – 21.10: Power Rangers Dino Charge
21.10 – 21.50: Avengers Assemble
21.50 – 22.35: Transformers: Robots in Disguise
22.35 – 23.15: Pokémon de serie: XY – Ontdekkingsreis door Kalos
23.15 – 00.00: Draken: Rijders van Berk

Bijna 7 op 10 kinderen kijkt regelmatig naar kinderzenders

Daan Van Leeuwen wordt binnen MEDIALAAN Hoofd Kids en zal zowel KADET als VTMKZOOM verder uitbouwen in de toekomst. Daan was in het verleden onder andere programmadirecteur van de Disney-kanalen in de Benelux, JETIX Nederland en Fox Kids Nederland. Daan Van Leeuwen: “Als je ziet dat alle kinderzenders samen maar liefst 65% marktaandeel halen op 4-14 jarigen, heb ik een fantastische job, want ik mag televisie voor hen maken.”

Iedereen kan vanaf vrijdag 18 december 2015 om 16.00 KADET ontdekken via kanaal 30 (Telenet) en kanaal 161 (Proximus).

Vlaamse Regering investeert in Vlaamse handelskernen

0

winkelstratenVlaamse Regering investeert in Vlaamse handelskernen

“De Vlaamse Regering maakt 7,25 miljoen vrij om handelskernen te versterken”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Lorin Parys (N-VA). “Het gaat daarbij om drie luiken en heel wat projecten. 1,75 miljoen euro voor 24 steden, gemeenten en handelaarsverenigingen die elk tot 200.000 euro krijgen om hun handelskernen te versterken. Daarnaast kunnen steden en gemeenten nog een beroep doen op 5,5 miljoen euro om handelspanden te laten renoveren of om zelf handelspanden aan te kopen.” De Vlaamse Regering had een totaal budget van 13 miljoen euro voorzien voor het versterken van de handelskernen. “De administratie heeft tot vandaag slechts de helft van dat bedrag toegewezen. Minister Muyters antwoordt nu op een schriftelijke vraag dat hij nu de rest van de middelen toewijst”, vertelt Parys.

1,75 miljoen euro Vlaams geld voor handelskernversterking en 3,5 miljoen Europees geld

Het Vlaams project handelskernversterking is een drietrapsraket. Het eerste luik bestaat uit kernversterkende maatregelen die Vlaamse steden en gemeenten zelf konden suggereren. 74 steden en gemeenten kregen in het verleden tot 70.000 euro.

“Nu maakt minister Muyters de laatste 1,2 miljoen euro vrij. 24 steden, gemeenten en lokale handelaarsverenigingen krijgen zo een bedrag dat deze keer kan oplopen tot meer dan 200.000 euro. Dat komt bovenop een financiering door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van 3,5 miljoen euro”, zegt Parys.

Daarmee werven gemeenten bijvoorbeeld centrummanagers aan, werken ze een “pop-up-strategie” uit, startten ze een zogenaamd incubatordorp – een locatie waar verschillende leegstaande panden op korte afstand van elkaar worden ingevuld door (startende) innovatieve handelaars – of organiseren ze een wedstrijd waarbij een handelspand kan gewonnen worden. Verder lanceren de lokale besturen promotiecampagnes en cadeaucheques, werken ze detailhandelsvisies uit en financieren ze de heraanleg van publieke ruimtes.

Renovatie handelspanden: 3,2 miljoen euro beschikbaar
Het tweede luik bestaat uit geld voor om handelspanden te renoveren. Gemeenten kunnen hiervoor projecten indienen en de Vlaamse overheid financiert het project mee indien het wordt goedgekeurd. Volgende steden kregen een subsidie om hun handelspanden aan te pakken:

Leuven: 104.750 euro
Wetteren: 106.800 euro
Lokeren: 60.000 euro
Genk: 183.500 euro
Houthalen-Helchteren: 78.500 euro
Tongeren: 100.000 euro
Sint-Niklaas: 61.500 euro
Hamme: 23.657 euro
Ninove: 200.000 euro
Veurne: 33.500 euro
Gent: 300.000 euro
Overijse: 37.350 euro

“Nu is er nog 3.210.443 euro niet toegewezen van de middelen voorzien voor dit luik. Het Agentschap Ondernemen zal een nieuwe oproep kunnen lanceren om deze middelen toe te wijzen”, weet Parys.

Aankoop van handelspanden door lokale besturen: 2,3 miljoen euro voorzien
Zes gemeenten hebben tot bijna een half miljoen euro gekregen voor de aanschaf van handelspanden. Het gaat om Puurs, As, Hamont-Achel, Harelbeke, Beringen en Mechelen. “Er is nog 2.329.099 euro beschikbaar voor de aankoop van handelspanden door lokale besturen. Daarvoor kunnen projectaanvragen worden ingediend tot het budget uitgeput is”, besluit Parys.

Nieuwe soorten malware bedreigingen voor Android

0

gsmBijna 6400 nieuwe malwarebedreigingen voor Android per dag

In het derde kwartaal van 2015 hebben de malware-analisten van het G DATA SecurityLab 574.706 nieuwe soorten malware voor Android ontdekt. Dat is nog iets meer dan in het recordaantal dat in het tweede kwartaal werd gevonden (560.671). Volgens de analisten is hiermee duidelijk dat Android een serieus doelwit is voor malwareschrijvers. De experts maken zich zorgen over de mate waarin gebruikers en app-ontwikkelaars van dit feit op de hoogte zijn en er maatregelen tegen treffen. Daarbij komt, dat een ruime meerderheid (80%) van de Android-gebruikers een (sterk) verouderde versie van het besturingssysteem gebruikt, waarin al meerdere ernstige beveiligingslekken zijn ontdekt. Het G DATA Mobile Malware Report is te downloaden via https://secure.gd/dl-en-mmwr201503.

Eddy Willems, Security Evangelist bij G DATA, vindt dat er reden is voor zorgen: “Enerzijds zien we dat technologische ontwikkelingen razendsnel gaan. Er komen steeds meer apps waarmee bijvoorbeeld zonder gebruik van een extern ontvangen TAN-code betalingen kunnen worden gedaan. In Nederland zagen we in de afgelopen weken de introductie van bunq, in België kennen we onder andere de SEQR-app en Bancontact/Mister Cash. Ook de grote banken als ING en ABN Amro hebben al aangekondigd dat het doen van betalingen via de mobiele app gebruiksvriendelijker, maar daarmee ook minder veilig wordt. Daarnaast worden er bijna wekelijks nieuwe apps aangekondigd waarmee mensen fysieke, medische en psychische gegevens kunnen bijhouden en delen met hun zorgverleners. Tegelijkertijd, zien we partijen in de technologiesector, die het tegenovergestelde doen van snel ontwikkelen: fabrikanten van smartphones en serviceproviders voeren updates aan het Android-besturingssysteem tergend langzaam door, waardoor gebruikers lange tijd moeten blijven werken met verouderde, lekke systemen. Malwareschrijvers maken misbruik van het gat dat tussen deze twee ontwikkelingen ontstaat.”

In het G DATA Mobile Malware Report valt te lezen dat verschillende fabrikanten hebben aangekondigd meer aandacht te zullen gaan besteden aan het up-to-date brengen van de toestellen die door hun klanten in gebruik zijn. “Maar, zoals we ook al jaren bij pc’s zien: gebruikers stellen patches graag uit. Voor Android-gebruikers die niet maandelijks patchen, maar wel gebruik maken van privacygevoelige of financiële apps, blijft het toch het verstandigst om het toestel te beveiligen met een solide antimalware-oplossing,” aldus Eddy Willems.

Het G DATA Mobile Malware Report is te downloaden via https://secure.gd/dl-en-mmwr201503.