Home Blog Pagina 434

Veroordeelde terroristen Belg-af maken

0
foto aalst nva

foto aalst nvaN-VA wil veroordeelde terroristen Belg-af maken

Als het van Kamerleden Sarah Smeyers en Koen Metsu afhangt, speelt een veroordeelde terrorist zijn Belgische nationaliteit kwijt, als die over meerdere nationaliteiten beschikt. Er bestaat al een wet in die zin, maar ‘met voorwaarden’ en het zijn net die voorwaarden die Smeyers en Metsu willen laten vallen.

De Belgische nationaliteit van Belgen met een dubbele nationaliteit kan nu al vervallen. Maar dat gebeurt niet automatisch. De rechter kan dit pas doen bij wie veroordeeld is tot minstens vijf jaar effectieve gevangenisstraf voor een terroristisch misdrijf én als het openbaar ministerie dit vraagt. Het wetsvoorstel van Sarah Smeyers en Koen Metsu laat deze voorwaarden vallen en verplicht de rechter de vervallenverklaring automatisch uit te spreken van zodra een persoon veroordeeld wordt voor een terroristisch misdrijf. Een nationaliteit ontnemen is alleen mogelijk bij een meervoudige nationaliteit, want je kan iemand niet staatloos maken.

“Een nationaliteit is niet enkel een code in het rijksregister. Ze staat ook voor rechten, plichten en bepaalde waarden”, zegt Sarah Smeyers, hoofdindiener van het wetsvoorstel. “Wij vinden dat burgers die door hun terroristische daden deze waarden verloochenen, niet langer mogen genieten van de voordelen van de Belgische nationaliteit.”

Het wetsvoorstel gaat een stap verder dan een wetsontwerp van de regering dat in juli van vorig goedgekeurd werd. “Terrorisme is een zeer ernstig feit, als dader en als medeplichtige, want het is een aanval op onze democratische rechtsstaat. Niemand wordt ‘per ongeluk’ veroordeeld voor terrorisme. Wie zich zo openlijk afkeert van de waarden van de Verlichting verdient hiervoor een zware straf”, voegt Sarah Smeyers toe.

Dit hadden we van Sergio nog niet gezien

0
sergio upstars

sergio upstarsDit hadden we van Sergio nog niet gezien !

‘Lekkere Jongen’ Sergio wordt vuilgebekte hiphop-rapper. Opgepast, want showbeest Sergio is opnieuw uitgebroken én wie dacht dat we van hem alles al gezien hadden, is eraan voor de moeite. Met volle overtuiging en met de nodige tongues in cheek, ondergaat de bekendste Lubbekenaar een muzikale transformatie. In ‘Lekkere jongen’ maken we voor het eerst kennis met de stoere rapper en hiphopper Sergio, die zich met de nodige blingbling laat omringen door 4 bloedmooie vrouwen. Het liedje – dat Sergio zelf heeft geschreven, samen met David Vervoort – heeft een sterk Nederlands accent, waardoor hij met ‘Lekkere jongen’ niet geheel toevallig lonkt naar onze Noorderburen. “Wie weet. Dat zou tof zijn, maar dat is niet mijn eerste betrachting. Ik heb vooral weer mijn goesting kunnen doen. Als ik de deejays mag geloven, dan houdt ‘Lekkere jongen’ het midden tussen ‘Dansplaat’ en ‘Drank en drugs’. Het is in elk geval een dansbaar nummer én dat was het opzet”.

Hoeveel talent kan je hebben? In het geval van Sergio is dat immens en dus trekt de energieke spring-in-‘t-veld nog maar eens een nieuwe muzikale lade open. Na de gevoelige ballade ‘Alleen bij jou’ – die hem twee jaar geleden zijn eerste nummer één hit opleverde in 27 jaar carrière – en zijn aanstekelijke meezinger ‘Ik ben Sergio’, maken we in zijn nieuwe single ‘Lekkere jongen’ kennis met de rapper. Omdat het leven op zich al serieus genoeg is, speelt de flamboyante ‘bad boy’ graag in op het suggestieve, met de nodige zelfrelativering. Al rappend klinkt dat als: “M’n lichaam en m’n taal en elk verzonnen verhaal, maken van mij maar één woord”, waarop zijn drie sukkels van vrienden volmondig antwoorden met ‘gewoonweg geniaal.’

Nederland

De clip van ‘Lekkere jongen’ werd vorige week opgenomen in het Limburgse Houthalen. Zoals het echte rappers betaamt werd er op straat gedraaid, maar ook in een casino en een immense villa met zwembad. Wie Sergio zegt, denkt ook aan mooie vrouwen en dit keer laat hij zich omringen door enkele getalenteerde Nederlandse schoonheden. “Ik schreeuw het uit m’n longen. Wat ben jij een lekkere jongen”, zingt de leading lady van de bende op z’n Hollands. “Ik zeg het al in het begin van het liedje dat ik het accent heb overgenomen. De mannen van ‘Drank en drugs’ hebben mij geïnspireerd en dat steek ik niet onder stoelen of banken. Dat liedje is blijven hangen, vandaar die scheut Hollandse rap die David en ik eraan toegevoegd hebben. Ja, dat biedt misschien wel mogelijkheden in Nederland, ook al is dat niet mijn eerste doelstelling. Ik wil de mensen vooral plezier bezorgen. Ik ben een entertainer en dit keer mogen ze eens dansen en zot doen als ze ‘Lekkere jongen’ horen. Ja, het is toegestaan!”

De clip van ‘Lekkere jongen’ kan je hier bekijken. Vanaf deze week is Sergio’s nieuwste single digitaal beschikbaar op iTunes en te beluisteren via streaming. De single verschijnt op het CNR-label Vlaamse Sterren.

Gunther Neefs brengt vuurwerk in Denderleeuw

0
denderleeuw

denderleeuwGunther Neefs brengt vuurwerk op Nationale Feestdag

Denderleeuw viert de Nationale Feestdag op donderdag 21 juli met een prachtig concert van Harmonie De Dendergalm met Günther Neefs en natuurlijk met het jaarlijkse vuurwerk.

De Nationale Feestdag wordt traditioneel gevierd op het Dorpsplein in Denderleeuw en wordt om 10 uur ingezet in de Sint-Amanduskerk met het zingen van het Te Deum.

Het avondprogramma start om 20 uur op het Dorp van Denderleeuw. Schepen van Feestelijkheden Jan De Nul: “We starten met een concert van de Koninklijke Harmonie De Dendergalm. Vanaf 21.30 uur vervoegt Günther Neefs hen op het podium en kunnen we ons opmaken voor een unieke samenwerking tussen Neefs en De Dendergalm. Ik ben vorige week even gaan luisteren naar de repetities en het wordt echt een topper. De doorleefde, warme stem van Günther Neefs past perfect bij de temperamentvolle ritmes en klanken van Harmonie De Dendergalm. Het moet gezegd, omringd door blazers en ritmesecties voelt hij zich als een vis in het water. Met zijn warme stem, sterke persoonlijkheid en zijn keuze voor songs met een ziel staat hij garant voor een schitterend concert.”

Om 23 uur sluiten we de avond af met een aloude Denderleeuwse traditie: spetterend vuurwerk!

De lat resoluut hoger bij vernieuwd rijexamen

0
autoverzekering

autoverzekeringVernieuwd rijexamen: de lat resoluut hoger en 3 jaarregel verdwijnt

Drie keer zoveel mogelijke manoeuvres, een extra gevaarherkenningstest en zelfstandig rijden: de vernieuwde rijopleiding legt de lat voor kandidaat-bestuurders resoluut hoger. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil met de hervorming beginnende chauffeurs beter voorbereiden op het verkeer. Weyts: “Als we de dodentol lager willen, dan moet de lat hoger.” Er komt ook een einde aan de hemeltergende ‘wachttijd van 3 jaar’ voor chauffeurs die hun theoretisch rijbewijs lieten vervallen.

In de strijd tegen de schande van de 400 verkeersdoden wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts meer kennis en kunde vragen van beginnende chauffeurs en ook meer oefenkansen aanbieden. Zo werd er voor het eerst een officieel curriculum voor het behalen van een rijbewijs B opgesteld. Bij het theoretische rijexamen worden ernstige fouten voortaan zwaarder bestraft dan onschuldige foutjes. De looptijd van de rijopleiding wordt verlengd.

Weyts maakt nu komaf met de hemeltergende ‘wachttijd van 3 jaar’. Wie na het behalen van het theoretisch rijbewijs 3 jaar wacht met het afleggen van het praktijkexamen, kan vandaag alleen na een wachttijd van 3 extra jaren een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen. In de praktijk behaalden vele scholieren hun theoretisch rijbewijs en voorlopig rijbewijs, dat tot hun grote verrassing na 3 studentenjaren kwam te vervallen. Nochtans hebben beginnende chauffeurs dat voorlopig rijbewijs nodig om rijervaring op te doen op de openbare weg. Weyts schrapt nu de wachttijd. Wie het voorlopig rijbewijs laat vervallen, zal na het volgen van zes uur rijschool meteen een nieuw voorlopig rijbewijs kunnen aanvragen. Zo krijgen kandidaat-bestuurders meteen de kans om hun rijvaardigheid verder bij te schaven. “Goed dat deze absurditeit voorgoed verdwijnt”, zegt Weyts.

Het nieuwe praktijkexamen is nu ook concreet uitgewerkt. Kandidaat-chauffeurs zullen in de toekomst meer vaardigheden moeten demonstreren om te slagen voor dat praktijkexamen. Zo zijn er vandaag maar twee vaste manoeuvres: ‘keren in een smalle straat’ en ‘parkeren achter een voertuig’. In de toekomst wordt dit uitgebreid naar zes mogelijke manoeuvres: loting zal bepalen welke twee manoeuvres je moet uitvoeren om te slagen voor de proef. Concreet wordt er voorzien in vier extra manoeuvres: ‘in rechte lijn achteruitrijden’, ‘evenwijdig ten opzichte van de weg links parkeren tussen twee voertuigen’, ‘loodrecht ten opzichte van de weg vooruit in een vak parkeren’ en ‘loodrecht ten opzichte van de weg achteruit in een vak parkeren’.

Het praktijkexamen voor een rijbewijs B wordt ook uitgebreid met een nieuwe gevaarherkenningstest in het examencentrum. Deze computertest zal nagaan of kandidaat-bestuurder de weg goed kunnen lezen en de verschillende gevaren tijdig kunnen herkennen en correct kunnen inschatten.

Tijdens de proef op de weg zullen de kandidaten ook moeten aantonen dat ze zelfstandig, zonder aanwijzingen van de examinator, beslissingen kunnen nemen en bijvoorbeeld met behulp van het gps een bestemming kunnen bereiken.

De Vlaamse Regering heeft het vernieuwde rijexamen goedgekeurd op de laatste ministerraad voor het reces. Vanaf 1 juni 2017 zal elke kandidaat-chauffeur het vernieuwde rijexamen moeten afleggen. “Met een moeilijker examen investeren beginnende chauffeurs in hun eigen verkeersveiligheid en in die van anderen”, besluit Weyts. “Hoe meer rijervaring, hoe minder risico’s.”

Bijspelen: ouders zorgen voor een dolle vakantie

0
bijspelen foto gent

bijspelen foto gentDrie oudergroepen organiseren de eerste keer vakantieopvang met beurtrol met steun van de Stad Gent. Wie zich een dag engageert om op een groep kinderen te passen, krijgt in ruil vier dagen opvang voor zijn kroost. De oudergroepen krijgen steun van de Dienst Kinderopvang van de Stad Gent in de vorm van verzekeringen voor ouders en kinderen. Daarnaast financiert de Stad coaching door de Bijspelerij.

‘Elke zomer organiseert de Stad Gent voor duizenden kinderen zeer kwaliteitsvolle opvang via de (ST)IBO’s (stedelijke initiatieven voor buitenschoolse opvang). Daarnaast zijn er de vele speelpleinwerkingen en kampjes waar kinderen en jongeren hun vakantie doorbrengen. Het is belangrijk dat er voldoende én zeer divers aanbod is. De Bijspelerij komt niet in de plaats van bestaande opvang maar is er een aanvulling op. Als stadsbestuur willen we graag inspelen op initiatieven die ingaan op een reële vraag bij ouders, we geven dit met veel plezier een duwtje in de rug. Dit is bovendien een sterk staaltje van co-creatie waar we als stadsbestuur ook erg in geloven.’

Mevrouw Elke Decruynaere, schepen van Onderwijs, Opvoeding en Jeugd

De Stad Gent ondersteunt een aantal proefprojecten: De Ravotterij in het Rabot, De Pastory in Sint-Amandsberg en Jaagbaar op DOK. Met de drie proefprojecten speelt de Stad in op de grote nood aan vakantieopvang. De Stad bereidt zich ook voor op de nieuwe regierol die de lokale overheid zal krijgen vanuit Vlaanderen.

Ouders verenigen zich om samen vakantieopvang te organiseren voor elkaars kinderen. Door zelf een dag op te passen op andere kinderen, kan je zelf genieten van vier dagen opvang voor je eigen kroost. Ze bepalen zelf de regels. Met concrete tips en afspraken begeleidt De Stuyverij hierbij de participerende ouders. Deze vorm van opvang organiseert zich vanuit een groep op een gemeenschappelijke plaats, zijnde de school, een buurthuis of een vereniging. De Stuyverij begeleidde tot op heden een 150-tal gezinnen, in Kortrijk, Gent, Roeselare, Heule, Waregem, Oudenaarde en Brussel. De Stad Kortrijk en de Stad Gent ondersteunen De Stuyverij in deze ‘bottum-up’ ontwikkeling, monitoring en verdere ontwikkeling van een systeem dat toegankelijk moet zijn voor elke ouder, gemeenschap en hun kinderen. We zien dat Bijspelen gezinnen niet alleen van opvang voorziet, maar dat het mensen met elkaar verbindt en nieuwe ‘framily’s’ vormt. De Bijspelerij is een co-creatie van ouders, studenten van Vives en de UGent in samenwerking met de vzw De Stuyverij.

De Romeo s kleuren de stranden tropical

0
de romeos

de romeosDe Romeo’s kleuren de stranden tropical

Ben je de komende dagen aan onze Belgische kust, dan ga je ze zeker zien voorbij vliegen. Voor de duidelijkheid: we hebben het over de rood-witte Zingpaleis Tropical frisbees van De Romeo’s. Enthousiaste promogirls zorgen ervoor dat onze stranden tijdens de zomermaanden een tropisch kleurtje krijgen.

Kom je de dames tegen, wees dan niet verlegen om het felbegeerde, exclusieve speelgoedje te vragen. Ze worden trouwens gratis verdeeld. “Zulke frisbees zijn bovendien goed voor de conditie. Je moet wel bewegen als je het aanvliegende ding wil vangen”, zegt Davy, uitgerekend op het moment dat Gunther hem er eentje toewerpt.

“Op een speelse manier nu al in ’t zweet komen voor ‘het heetste feestje van het jaar’, dat is onze bedoeling”, zegt Chris met volle overtuiging. “Ik zweer u dat het ook echt gaat gebeuren, op zaterdag 19 november. Het gaat nog nooit zo warm geweest zijn in de Ethias Arena.”

De Romeo’s trakteren niet alleen op gratis frisbees. Samen met touroperator Jetair geven ze ook een reis weg voor twee personen naar het zonnige Gambia. Alle info over deze actie kan je terugvinden op www.hetzingpaleis.be. Op de site kan je tevens tickets bestellen voor hét feest van het jaar.

Gent heeft vanaf vandaag eigen stads-pralines

0
gentse draakjes

gense draakjes

Gentse draakjes

Zo goed als elke grootstad in België heeft zijn eigen praline en vanaf vandaag kan Gent zich aan deze lijst toevoegen. Met chocolade als hét uithangbord van is het niet meer dan logisch dat Gent een eigen stads-pralines heeft. We stellen jullie dan maar ook al te graag de enige échte Gentse Draakjes voor. Het zijn pralines in de vorm van de Gentse Draak die al jaar en dag de toren van het Belfort siert. Ze worden zelfs bijna geproduceerd in de schaduw van de draak pal in het stadscentrum. De Draakjes zijn in hun huidige verpakking ontwikkeld in samenwerking met de Hotelschool Gent.

In een doos kun je 16 van deze lekkernijen vinden in melkchocolade of pure chocolade gevuld met hazelnootpraliné. De verpakking is heel authentiek ontworpen met enkele oude afbeeldingen van het Belfort en de Draak. Door zijn oude uitstraling is het een verpakking die niet enkel heel aantrekkelijk is voor toeristen maar ook voor de fiere Gentenaar die graag iets typisch Gents cadeau wil geven.

Vandaag, vrijdag 15 juli, tijdens het ontvangst van de ere-schepenen en -burgemeester (om 17u) de start van de Gentse Feesten, zal de burgemeester Daniel Termont het allereerste draakje proeven.

Vanaf vandaag kun je de draakjes in verschillende Gentse speciaalzaken terugvinden aan een richtverkoopprijs van € 10.95.
Verkoopspunten:
Juffrouw Strik (groentenmarkt)
Salon de Chocolat (groentenmarkt)
Paparazzi (korenmarkt)
Paparazzi (Magelijnestraat)
Chocolato (Sint-Michielshelling)
NicoLyntje (Donkersteeg)
Chocolaterie Befort (Belfortstraat)
Moor&Moor (Jacobijnenstraat)

Hotels:
Marriot Gent
Grand Hotel Reylof
Novotel Belfort
Hotel Harmony

Nice, 75 doden en meer dan veertig gewonden

0

franse vlagNice, 75 doden en meer dan veertig gewonden is het voorlopige cijfer volgens verschillende media. Dit is de trieste balans nadat een vrachtwagen donderdagavond is ingereden op de menigte op de boulevard van Nice. Het gebeurde na het vuurwerk. De dader (vermoedelijk een zelfmoordterrorist) reed omstreeks 22.30 uur met een vrachtwagen geladen met wapens en granaten in op de mensenmassa op de Promenade des Anglais. De vrachtwagenbestuurder is door de Franse politie geneutraliseerd en volgens sommige bronnen gedood. De politie sluit niet uit dat er ook een tweede dader aanwezig was. De aanslag nog niet officieel opgeëist.

Op het ogenblik van de vermoedelijke aanslag was het in de stad Nice heel druk vanwege Quatorze Juillet, de nationale feestdag van Frankrijk. Op het ogenblik is nog niet geweten of er ook Belgen onder de slachtoffers zijn gevallen. Estrosi noemt het “het ergste drama in de geschiedenis van Nice”.

Helft Belgen vergeet altijd iets mee te nemen op vakantie

0
vakantie foto q8 pers

vakantie foto q8 persDe helft van de Belgen vergeet altijd iets mee te nemen op vakantie zoals tandenborstels, zonnebril en adapters blijven het vaakst thuis. Q8 speelt daar handig op in.

Belgen vertrekken liefst in zeven haasten op vakantie en vergeten daarbij met de regelmaat van de klok enkele essentiële accessoires in hun bagage te stoppen. Vaak kopen ze die onderweg, maar soms rijden ze daarvoor helemaal terug naar huis. Dat blijkt uit een onderzoek bij duizend landgenoten in opdracht van Q8. Gebrek aan zon of pure nonchalance? Haast en spoed blijken zelden goed! Wil je echt niets vergeten, bekijk hier de vakantie checklist om je vakantieplannen goed te starten.

Uit de enquête blijkt dat meer dan de helft van de Belgen (55%) steevast iets vergeten mee te nemen op vakantie. Tandenborstels (11%), zonnebrillen (10%) en allerlei adapters (7,5%) zijn de ‘populairste’ thuisblijvers. Dé grote schrik van Vlamingen is te vertrekken zonder ondergoed (15%). Walen zijn dan weer het meest bezorgd om hun medicijnen. Die stoppen ze dus resoluut als eerste in hun koffers. Kledij (13%), adapters (8%) en zwemgerief (6%) vervolledigen de top vijf.

Terugrijden

Vaak rijden we liever terug naar huis om een vergeten item te gaan oppikken. Zo maakte een kwart van de ondervraagde Belgen al eens rechtsomkeert om hun paspoort of identiteitskaart te gaan halen. Een vijfde van de respondenten deed dat ook al voor medicijnen. En blijkbaar heeft niet iedereen op vakantie zin in ‘digitale detox’, want een Belg op vijf haast zich zelfs terug om zijn smartphone weer in de armen te sluiten. Gemiddeld rijden we daar trouwens 18,5 km voor terug.

Kopen onderweg

In de mate van het mogelijke behelpen Belgische vakantiegangers zich met wat ze onderweg kunnen kopen. Uit het onderzoek van Q8 blijkt dat maar liefst 85% regelmatig iets on the road koopt. Het meest populair blijft daarbij koffie, frisdrank en snacks. Maar ook magazines doen het goed. Opvallend daarbij: Vlamingen zijn blijkbaar fervente tijdschriftenlezers, want ze kopen onderweg aanzienlijk vaker een magazine dan hun Waalse buren.

Zeg niet shop bij een tankstation, maar convenience store

Q8 werkt nauw samen met Delhaize voor de realisatie van Shop & Go “convenience stores” langs de kant van de (snel)weg. Zeg maar een gemakkelijk, nabij en snel winkelalternatief… voor vergeetachtige reizigers. Op basis van de resultaten overweegt Q8 of het aanbod tijdens vakantieperiodes tijdelijk kan worden bijgestuurd (nu vind je in een aantal shops alvast zonnebrillen en basic verzorgingsproducten) zodat het steeds optimaal afgestemd blijft op de behoeften van de klanten en dus ook van vakantiegangers onderweg.

“Q8 streeft er voortdurend naar zijn klanten een volwaardige customer experience te bieden, in plaats van gewoon een tankbeurt. Onze Shop & Go is een plek waar ze 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 hun boodschappen kunnen doen, een hapje kunnen eten en tot rust komen. Zeker nu de grote vakantie is gestart, willen we van de reisweg van onze klanten een buitengewone en zinnenprikkelende ervaring maken. Zelfs als je thuis iets vergeten bent!”, zegt Katia Van Bouwel, Brand & Corporate Communications Expert Q8.

Stad Gent verfijnt Circulatieplan naar aanleiding dialoog

0
groentenmarkt foto stad gent

groentenmarkt foto stad gentStad Gent verfijnt Circulatieplan naar aanleiding van oplossingsgerichte dialoog

Sinds maart 2016 praat het Gentse stadsbestuur met bewoners, specifieke sectoren en organisaties over het Circulatieplan dat op 3 april 2017 in voege gaat. Deze ‘oplossingsgerichte dialoog’ maakt deel uit van het participatietraject dat de Stad zichzelf heeft opgelegd om aan vragen van burgers, handelaars en middenveldorganisaties tegemoet te komen. De gesprekken verliepen erg constructief: het Mobiliteitsbedrijf bundelde de opmerkingen en bezorgdheden en verwerkte ze in een verfijning van het Circulatieplan. Na de oplossingsgerichte dialoog wil de Stad de vinger aan de pols houden door middel van kwalitatieve bevragingen en een burgerkabinet.

Oplossingsgerichte dialoog

De oplossingsgerichte dialoog ging in maart 2016 van start. De Stad legde haar oor te luister bij vertegenwoordigers van verschillende doelgroepen: gaande van bewoners, zorgverstrekkers, minder mobiele mensen en senioren tot mensen die actief zijn in de vastgoed- of bouwsector, horeca en middenstand, het onderwijs en de culturele sector.

Constructief overleg

Tijdens de constructieve gesprekken luisterde de Stad naar de bekommernissen van de verschillende doelgroepen en nam de Stad nota van concrete vragen en bezorgdheden. De hoofdopmerkingen gingen over het vergunningenbeleid, de bereikbaarheid van de binnenstad, mobiliteit binnen de voetgangerszones, de knippen en de doorstroming van de R40.

Nadien ging het Mobiliteitsbedrijf aan de slag met deze feedback. Het resultaat zijn enkele concrete verfijningen binnen de krijtlijnen van het Circulatieplan.

Concrete aanpassingen per sector

Professionele zorgverstrekkers hebben 24 uur op 24 toegang tot de voetgangerszone. Ze mogen ook door de knippen rijden. Toch wordt aan de zorgorganisaties gevraagd om de interne organisatie af te stemmen op het nieuwe Circulatieplan, door bijvoorbeeld huisbezoeken binnen een bepaalde sector te clusteren.

De bewoners van het voetgangersgebied zullen via alle ingangen van het voetgangersgebied hun woning kunnen bereiken. In het eerste voorstel moesten zij enkele poorten kiezen om binnen te rijden. Die verplichting vervalt. Tegelijkertijd kunnen zij via een online platform (de ‘bezoekersapp’) onder bepaalde voorwaarden zelf vergunningen voor het voetgangersgebied toekennen aan bezoekers.

De Dienst Economie werkt aan de uitbouw van een specifiek distributieplatform, waarbij logistieke bedrijven, handelaars en leveranciers kunnen aansluiten indien ze duurzaam en geclusterd leveren aan klanten in de voetgangerszone. Voertuigen binnen dit platform die aan de voorwaarden voldoen, mogen door de knippen rijden, kunnen van alle toegangspoorten tot het voetgangersgebied gebruik maken en mogen ook overdag leveren.

Aannemers die voor een lange periode werken uitvoeren in de voetgangerszone kunnen hun vergunning op een eenvoudige manier verlengen. Hun gegevens blijven gekend, zodat verlengen nog vlotter gaat.

Vrijwilligers die minder mobiele mensen vervoeren, kunnen een vergunning aanvragen om de voetgangerszone in te rijden. De MinderMobielenCentrale en de taxi’s hebben 24/24 toegang tot het voetgangersgebied en minder mobiele bewoners van het voetgangersgebied kunnen via een online platform bezoekers en mantelzorgers toegang verlenen tot het voetgangersgebied. Uiteraard blijft ook het loket van het Mobiliteitsbedrijf bestaan voor mensen zonder toegang tot internet. Hetzelfde geldt voor de maaltijdbedeling: zowel professionele zorgverleners, mantelzorgers als cateringbedrijven kunnen – afhankelijk van hun statuut – een vergunning krijgen voor het voetgangersgebied. Het parkeer-en-zorg-systeem wordt uitgebreid, zodat niet alleen officiële zorgverstrekkers, maar ook erkende mantelzorgers en erkende vrijwilligers hiervan gebruik kunnen maken. Met een zorgverstrekkerskaart kunnen vrijwilligers en mantelzorgers op betalende plaatsen gedurende 2 uur gratis parkeren.
Specifiek voor senioren en mensen die minder goed te been zijn, worden er zogeheten ‘people movers’ ingezet. Dat zijn kleine en milieuvriendelijke busjes die stapvoets binnen de voetgangerszone rijden om mensen over kortere afstanden te verplaatsen. Er is daarvoor recent een oproep gelanceerd en de busjes moeten operationeel zijn tegen de invoering van het Circulatieplan.

Er wordt ook werk gemaakt van ‘parkeerhubs’ voor personen met een beperking. Parkeerhubs zijn plaatsen aan de rand van de voetgangerszone waar korte tijd kan geparkeerd worden, waardoor deze mensen zich niet zo ver hoeven te verplaatsen.

De verdere uitbouw van de park-and-rides was zowel voor de vastgoedsector als voor de horeca en handelaars een belangrijk stokpaardje. Daarom breiden we op korte termijn de park-and-rideplaatsen fors uit tot 1.350 plaatsen op 12 locaties. Dat is een quasi verdrievoudiging van het huidige aantal. Daarna komen er nog extra locaties bij, die nu volop worden voorbereid. De locaties hebben een vlotte verbinding via het openbaar vervoer of de fiets. Op de locaties waar er geen vlotte verbinding is met het openbaar vervoer, wordt een shuttledienst ingelegd. Ook daarvoor is recent een oproep gelanceerd.

Overkoepelende verfijningen

Alle aanvragen voor vergunningen zullen via een online platform verlopen dat makkelijk in gebruik is en geen papiermolen met zich meebrengt. Dit systeem wordt de komende maanden verder uitgewerkt. Zoals eerder gezegd zullen bewoners, maar bijvoorbeeld ook de hotels in de binnenstad, via dit platform zelf kunnen regelen dat hun bezoekers en klanten een vergunning krijgen voor het voetgangersgebied. Uiteraard blijft ook het loket van het Mobiliteitsbedrijf bestaan voor mensen die geen toegang hebben tot internet.

Op de hoofdinvalsroutes voor de fiets binnen de R40, zoals de Coupure-Links en de Molenaarsstraat, komen er fietsstraten: hier zijn auto’s welkom, maar hebben fietsers voorrang. In sommige straten wordt het fietsen in twee richtingen uitgebreid, zoals in de Holstraat, Schoolkaai Reep. Fietsers mogen verkeersvrije straten (Langemunt, Donkersteeg, Mageleinstraat, Koestraat en Kalandeberg) binnen bepaalde tijdsvensters niet inrijden. Deze straten worden niet fysiek afgesloten, maar er komen wel informatieborden met een alternatieve route.

In augustus 2016 starten het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de Stad Gent met verschillende werken op de Gentse stadsring (R40) om de huidige capaciteit van de stadsring (R40) te vergroten. De ingrepen zijn belangrijk in aanloop naar het Circulatieplan. De werken starten in augustus 2016 en moeten nog voor de invoering van het Circulatieplan afgerond zijn. Meer info over de specifieke werken vindt u op www.wegenenverkeer.be/R40Gent

Gesprekken met buurten en wijken

Het stadsbestuur luisterde niet enkel naar de feedback van belangenorganisaties en het middenveld. De Stad legde haar oor ook te luister bij bewoners van verschillende wijken, waaronder Rabot, Ham, Prinsenhof en Coupure.

Na overleg met verschillende bewonersgroepen en andere stakeholders zijn voor deze wijken de plannen aangepast zodat ze meer tegemoet komen aan de verzuchtingen, maar tegelijkertijd ook de principes van het Circulatieplan niet ondergraven. De Stad wil op korte termijn de specifieke circulatiewijzigingen voor deze wijken kenbaar maken, maar wil eerst de tijd nemen om de plannen voor te leggen aan de bewoners. Dat zal gebeuren in de periode augustus-september.

Efficiënt communiceren

Uit de gesprekken blijkt dat de verschillende sectoren, belangengroepen of bewoners dikwijls nood hebben aan gesegmenteerde informatie, op maat van hun specifieke noden en bekommernissen. Daarom zal de Stad gebruik maken van de specifieke communicatietools per sector om alle betrokkenen gericht te informeren.

Uitgebreid participatietraject

‘Wij vinden het belangrijk dat Gentenaars voortdurend hun opinie en adviezen kunnen geven aan het stadsbestuur over het Circulatieplan. Het Circulatieplan is een duidelijke stellingname van het stadsbestuur en we willen op dat elan voortgaan, maar we vinden het ook belangrijk om rekening te houden met de adviezen.’
Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Na de invoering van het Circulatieplan, op 3 april 2017, wordt de oplossingsgerichte dialoog vervangen door kwalitatieve bevragingen van Gentenaars en bezoekers. Die helpen om mogelijke knelpunten te detecteren en aan te passen. Ook het burgerkabinet wordt een belangrijk instrument voor inspraak. Dat bestaat uit een groep Gentenaars die om de vier maanden (juni 2017, oktober 2017, januari 2018 en mei 2018) zal samenkomen om het Circulatieplan mee te evalueren. Het oordeel en de adviezen van het burgerkabinet zullen worden gebruikt om het Circulatieplan te verbeteren en om oplossingen te realiseren voor specifieke problemen. Ten slotte is er nog het mobiliteitsforum, dat moet het komende jaar een discussieplatform worden waar bewoners, experts en belangenorganisaties samen met de Stad op een strategisch niveau nadenken over mobiliteit op lange termijn.