...
Home Blog Pagina 543

Geraardsbergen – Huis van het Kind komt naast woonzorgcentrum

0

geraardsbergenHuis van het Kind komt naast woonzorgcentrum

Het Huis van het Kind dat erkend is door Kind en Gezin krijgt een definitief onderkomen in zaal De Plage, een annex van het woonzorgcentrum De Populier.

De kick-off vindt plaats op donderdag 30 april met een studiedag in JC De Spiraal.

Na de erkenning van het Huis van het Kind door Kind en Gezin, was het vinden van een geschikte locatie de volgende stap. Deze nieuwe dienst krijgt een definitief onderkomen in zaal De Plage, een annex van het woonzorgcentrum De Populier aan de Groteweg. De OCMW-raad keurde deze locatie goed op 15 april 2015. Het gebouw heeft een frisse uitstraling, is centraal gelegen en heeft het potentieel om een breed publiek aan te trekken.

In de heringerichte zaal komen een ontmoetingsruimte en speelruimte, de spelotheek, alsook een verpleegkabinet, een dokterskabinet en een gespreksruimte.

Vorming, ontmoeting en gezinsbegeleiding

Ook inhoudelijk krijgt de werking van het Huis van het Kind vorm. Er komt een universeel aanbod voor alle gezinnen met de aanwezigheid van het consultatiebureau van Kind en Gezin en de spelotheek. Daarnaast komen er ontmoetingsmomenten, vorming, opvoedingsondersteuning en groepswerking. En voor de kansarme gezinnen wordt voorzien in gezinsbegeleiding, huisbezoeken, cliëntoverleg, gezondheidszorg, de derdebetalersregeling en een perinataal aanbod in de spelotheek.

De verdere inhoudelijke invulling zal gebeuren in nauw overleg met alle partners. Er komt een stuurgroep die de werking zal opvolgen. Daarin zetelen naast Kind en Gezin ook de sociale organisaties, doelgroepparticipanten en het onderwijs.

Kick-off op 30 april

De kick-off van dit nieuwe initiatief wordt op donderdag 30 april gegeven. Dan vindt in Jeugdcentrum De Spiraal de studiedag Kind in Geraardsbergen plaats. De gastspreker, professor Michel Vandenbroeck van de Gentse universiteit, belicht de noden van de gezinnen en het belang van de ontmoetingsfunctie voor kinderen en ouders. Nadien wordt van gedachten gewisseld over de werking van het Huis van het Kind in Geraardsbergen.

Studiedag Kind in Geraardsbergen

Donderdag 30 april van 13 tot 15.45 uur in JC De Spiraal, Zakkaai 29, Geraardsbergen. Deelname is gratis.

Inschrijven kan tot 23 april via huisvanhetkind@ocmwgeraardsbergen.be

Wie wint Bart De Wever en Geert Bourgeois

0

bart de weverWie wint Bart De Wever en Geert Bourgeois

Van november tot eind maart organiseerde de N-VA een ledenwervingsactie onder haar afdelingen. Wie de meeste leden wierf, in absolute en relatieve cijfers, kon Bart De Wever en Geert Bourgeois winnen.

Langemark-Poelkapelle wint Bart De Wever
De afdeling met de sterkste relatieve stijging van het aantal leden, kon een gespreksavond met Bart De Wever winnen. Na een lange nek-aan-nekrace met N-VA Horebeke en N-VA Wichelen, klopte uiteindelijk N-VA Langemark-Poelkapelle iedereen in de spurt. Zij mogen meteen op zoek naar de grootste feestzaal van de gemeente om de partijvoorzitter te ontvangen.

N-VA Zemst mag op bezoek bij Geert Bourgeois
De afdeling met de sterkste absolute stijging van het ledenaantal wordt getrakteerd op een rondleiding en lunch in het Vlaams Parlement met minister-president Geert Bourgeois en fractievoorzitter Matthias Diependaele. Hier was de strijd zo mogelijk nog spannender. N-VA Zemst won op het nippertje met het allerkleinste verschil. De afdeling slaagde erin om op vijf maanden tijd maar liefst 83 nieuwe leden te verwelkomen. Een enorme prestatie.

Nog wat cijfers
Tijdens deze vijf maanden mocht de N-VA in totaal 2.868 nieuwe leden verwelkomen. Topmaand was januari met een kleine 1.000 kersverse N-VA’ers. Hiermee blijft de N-VA de partij met het snelst groeiende ledenaantal. Dank aan alle N-VA-afdelingen die zich hebben ingezet!

STANDPUNT SD&P GAS-boetes

0

sdenpAalst STANDPUNT SD&P GAS-boetes

Nog voor de zomer dient de Aalsterse gemeenteraad een reglement te stemmen over de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS). SD&P betreurt dat hierover reeds boksmatchen op facebook en in de pers worden gevoerd alvorens er een serene maar onderbouwde dialoog binnen de schoot van de meerderheid en de gemeenteraad een kans heeft gekregen.

1. SD&P betreurt dat de invoering van het GAS, als hefboom om de leefbaarheid van onze stad te verzekeren, zo lang op zich heeft laten wachten. De voorbije periode werden vervuilers, overlastbezorgers en scheefparkeerders niets in de weg gelegd waardoor een indruk van straffeloosheid ontstond. Hopelijk kan met het GAS – reglement snel werk worden gemaakt van een efficiënt lik op stuk – beleid waar al wie geen respect toont voor het samenleven in onze stad.

2. Uit de geregistreerde overlast gegevens blijkt dat wildplassen, geluidsoverlast, zwerfvuil/sluikstorten en graffiti de meest voorkomende feiten zijn. Deze dienen dan ook met prioriteit te worden aangepakt samen met verkeersdelicten die de verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid verstoren.

3. De wetgever heeft de steden de mogelijkheid gegeven om ook minderjarigen te bestraffen met een GAS-boete. Het valt te betreuren dat teneinde hierover een onderbouwd debat mogelijk te maken er geen enkele criminologische duiding voorhanden is, waardoor de discussie rond de leeftijd snel vervalt in een puur partijpolitiek spel. Uit de rapporten van de lokale politie blijkt dat er geen objectieve cijfers voorhanden zijn inzake overlast door (groepen) jongeren. Het lijkt SD&P aangewezen dat deze onderbouw eerst voorhanden is omdat het de bedoeling moet zijn om bestaande overlastfenomenen te bestrijden.

Meer dan de leeftijd gaat het over het bevorderden van de leefbaarheid in onze stad, los van het feit of de overlast wordt veroorzaakt door volwassenen of minderjarigen. Iedere leeftijdscategorie vergt een aangepaste aanpak, en voor de jongeren, preventie, opvoeding én het betrekken van de ouders.
Leeftijd mag in deze geen fetisj zijn maar een instrument om het doel te bereiken! SD&P zal dan ook al het nodige doen om binnen de meerderheid tot een gedegen consensus te komen in het belang van onze stad en haar inwoners.

4. SD&P betreurt tevens dat het Parket zogenaamde kleinere misdrijven (geweldplegingen, winkeldiefstallen) niet meer wenst te vervolgen en dit werk doorschuift naar de lokale besturen die hiervoor niet uitgerust zijn om recht te spreken met alle waarborgen die een democratische rechtstaat vereist.

5. SD&P moedigt de burgemeester aan om eens het GAS – reglement gestemd is onverwijld werk te maken van een efficiënt beleid om maatschappelijke overlastfenomenen te bestrijden zodat de leefbaarheid in heel onze Stad verzekerd kan worden

31 mei is werelddag zonder tabak

1

sigaret31 mei: werelddag zonder tabak

Binnenkort is het 31 mei – Werelddag zonder tabak. Traditioneel een moment om stil te staan bij de negatieve effecten van roken op de gezondheid en het wijdverspreid aantal personen die roken. Uit cijfers blijkt dat nog steeds 23% van de Vlamingen van 16 jaar en ouder rookt, waarvan 19% dagelijks rookt.

Om de Werelddag zonder tabak extra in de kijker te zetten, bieden Logo Dender vzw en Logo-Waasland vzw een kant-en-klaar pakket aan. Dit jaar zetten we in op een rookvrije start, met als slogan ‘Wij maken een rookvrije start! Jij ook?’. Het pakket bestaat uit een reeks affiches die via een draad in een ruimte naar keuze kunnen opgehangen worden. De affiches spreken zowel rokers, niet-rokers als passief rokers aan.
Naast de basisaffiches kan je binnenkort nog extra digitale affiches terugvinden op onze website www.logodender.be, om meer op maat van je specifieke doelgroep te kunnen werken. Deze kan je zelf printen.

Wil je de campagne plechtig starten? Dat kan met een startmoment! Organiseer een officieel moment of persconferentie voor personeel en/of cliënteel en knip het lint door als symbolische start voor een rookvrije organisatie. Zet je intenties ook meteen om in daden en kondig een actiedag, 24 uren rookstop, groepscursus stoppen met roken, … aan.

Om je campagne te versterken, ontwikkelden we bovendien een inspiratiegids waarin je een brede waaier van acties en activiteiten rond rookstop kan terugvinden. Deze gids kan je verder helpen bij het opzetten van allerhande activiteiten rond 31 mei.

Vraag nu je gratis pakket en materialen aan via het deelname- en bestelformulier en werk samen met ons aan een rookvrije start! Bij de aanvraag van je pakket ontvang je bovendien een handige leidraad met extra tips en inspiratie voor het concrete gebruik van het pakket.

Wens je graag een bewerkbare versie van de bijlagen in de inspiratiegids? Aarzel dan niet en stuur een mailtje naar logo@logodender.be.

Adviesraad Vrije Tijd Aalst organiseert Open Verenigingen-dag

0

fietsdagOp zondag 3 mei 2015 organiseert de adviesraad Vrije Tijd Aalst voor de 2e maal een Open Verenigingen-dag. Een fietstocht van 34 km gidst je langs verenigingen in Nieuwerkerken, Hofstade, Erembodegem en Aalst. Zij bieden jou een gevarieerde waaier van interessante bezienswaardigheden en doe-activiteiten.

De bewegwijzerde fietstocht bestaat voor 90 % uit het bestaande fietsroutenetwerk en brengt je langs rustige, landelijke wegen in en rond Aalst. Je kan er een daguitstap van maken als je wil. Inschrijving en vertrek kan reeds vanaf 10u ’s ochtends tot 15u; aankomst is ten laatste voorzien tegen 19u. Omdat je de tocht over een volledige dag kan spreiden, biedt Hondenschool POHO Hofstade de mogelijkheid om onderweg een middagmaal te nuttigen aan de prijs van € 15 pp (warme beenham met frietjes en groenten).

Het vertrek- en aankomstpunt is het Onthaalcomplex Keizershallen, Keizersplein 21 te Aalst. Er is gratis parking voor wie de fiets meebrengt met de wagen en je kan ook je fiets laten graveren (13u – 16u). De deelnameprijs voor de tocht bedraagt € 1 pp / kinderen – 12j gratis.

Iedere deelnemer die de fietstocht uitrijdt, krijgt een geschenkje mee naar huis en alle kinderen krijgen een verrassing. Daarbovenop maak je ook kans om één van de twee manden met streekproducten te winnen als je bij aankomst een volle stempelkaart inlevert (er is een stempel te verzamelen bij elke vereniging).

Aalst – Groepsaankoop Zonnepanelen

0

zonnecellenGroepsaankoop Zonnepanelen : recordprijs op de Belgische markt.

Vzw BEA (energiebedrijf van de stad Aalst) ging ism. Zero Emission Solutions onlangs over tot de organisatie van een groepsaankoop voor zonnepanelen en zonneboilers. Op basis van de inschrijvingen kunnen we alweer spreken van een succes volgens VZW BEA.

Op basis van de gunningscriteria werd de firma Perpetum door de gunningscommissie als beste beoordeeld voor alle percelen van de zonnepanelen, zowel qua prijs als op het vlak van kwaliteit.

Voorbeeld :
1. De prijs : voor een installatie van 4 kWp niet-zwarte panelen, betaalt u 4536 € + BTW (6 % indien uw woning ouder dan 5 jaar is, zoniet 21 %). De terugverdientijd is dan ongeveer 10 jaar, de rente op het geïnvesteerde kapitaal is dan ± 14,5 %. Indien u kiest voor zwarte panelen dan bedraagt de investeringskost 4988 € + BTW. Deze prijzen zijn absolute recordprijzen op de Belgische markt !
2. De kwaliteit : het aangeboden panelen zijn van zeer goede kwaliteit en hebben 12 jaar fabrieksgarantie (dat is 2 jaar meer dan gebruikelijk !). Voor de omvormer voorziet men 10 jaar garantie, dat is het dubbele van wat gebruikelijk is. Met andere woorden, een installatie van zeer hoge kwaliteit !

Schepen Ann Van de Steen (SD&P) : dit is een uniek aanbod waar nu al 140 gezinnen op ingeschreven hebben. Het lijkt ons dan ook zeker de moeite om hierop in te tekenen.

Wim Van Kerkhove (Perpetum) : binnenkort voorzien wij opnieuw prijsstijgingen in de sector. Ik ben bereid om (los van de groepsaankoop) tot 30 juni 2015 nog gelijkwaardige voorwaarden aan te bieden. Wie alsnog geïnteresseerd is, kan hiervoor gebruik maken van het inschrijvingsformulier op de website : www.energiegroepsaankoop.be/zonaalst . Pas nadat u de gepersonaliseerde offerte hebt ontvangen, beslist u of u al dan niet de bestelling wil plaatsen. De installatie kan dan geplaatst worden binnen de 2 maand na ondertekening van de offerte.

Legkippen … wees er als de kippen bij in Aalst

0

kippenLegkippen … wees er als de kippen bij in Aalst

Heel wat keukenrestjes die anders naar je gft-container of compostplek moeten, worden door kippen omgezet in eitjes. Een pure win-win voor jou en het milieu. Als je hen een goede thuis wilt geven, biedt de stad je aan halve prijs 2 tot 3 legklare hennen aan.

Elk Aalsters gezin kan 2 of 3 legklare kippen bestellen, een school 2 tot 6. De dieren zijn legklaar, ingeënt en gekortwiekt. Kippen bestellen kan van 17 april tot 17 mei via 053 77 9300 of info@aalst.be. Kort na 17 mei krijg je dan een overschrijvingsformulier. Je betaalt 4,50 EUR/kip.

Het aantal kippen is beperkt. Snel inschrijven is de boodschap!

Je kunt je kippen enkel afhalen op zaterdag 13 juni tussen 10 en 13 uur, op de Stedelijke werkhuizen (Bergemeersenstraat 145 te Aalst). Je brengt zelf een doos of box voor je dieren mee. Pas op, wie zijn kippen dan niet afhaalt is zijn geld kwijt!

Infoavond
Op woensdag 13 mei om 19 uur, in de Studio (-1) van CC De Werf verneem je alles over het houden van kippen (of je er nu bestelt of niet) van Johan Deblaere, auteur van het Velt-boek ‘Kippen in de tuin’. Je moet je voor dit gratis infomoment wel eerst inschrijven. Dat kan nog tot 10 mei via 053 77 9300 of info@aalst.be.

Wist je dat:
* 1 kip per jaar tot 50 kg keukenrestjes verwerkt
* 1 kip wel 250 eieren per jaar kan leggen
* kippen ook aanhankelijk zijn, kinderen zijn er meestal dol op
* kippen je tuin mee netjes (slakken- en onkruidvrij) kunnen houden
* kippen je tuin natuurlijk bemesten

Kippen vragen:
* loopruimte: minstens 3 m² per kip
* een tochtvrij hok met een zitstok
* gezelschap: ze zijn sociaal, hou er dus minstens 2
* verzorging: ze eten niet alleen keukenrestjes, je zal moeten bijvoederen met granen – water verversen – eitjes rapen – hun hok uitkuisen…

Haaltert koopt Sint-Martinusheem Kerksken

0

st martinusheemHaaltert deed beslissend bod op Sint-Martinusheem Kerksken ter ondersteuning van verenigingen

Het Haaltertse gemeentebestuur bereikte eind vorige week een akkoord met de vzw Parochiale Werken over de aankoop van het Sint-Martinusheem in Kerksken. Zo wordt het gebouw niet alleen gered maar zal het ook zijn oorspronkelijk doel opnieuw gaan vervullen: ten dienste staan van de mensen van Kerksken.

Reeds in december 2014 werd de aankoop besproken op het schepencollege en toen werd de opdracht gegeven om een schatter aan te stellen. Na overleg werd dan vorige week donderdag een definitieve overeenkomst bereikt tussen het gemeentebestuur en de vzw omtrent de aankoop, tot voldoening van beide partijen. Het gebouw wordt op die manier immers behouden in zijn oorspronkelijke sociale functie.

Bij veel oudere inwoners van Kerksken staat het centraal gelegen Sint-Martinusheem nog bekend onder de naam ‘soepkot’ omdat er voor en tijdens de oorlog ‘40-‘45 soepbedelingen plaatsvonden. In de jaren 60 werd het huidige gebouw opgericht met medewerking van vele parochianen en sindsdien deed het intensief dienst als parochiehuis, voor lokale en familiale evenementen en feestelijkheden. Het omvat een verbruikzaal, een feestzaal, een keuken, en een appartement op de eerste verdieping. Het is ideaal centraal gelegen in de gemeente en er is parkeergelegenheid.

Volgens burgemeester Veerle Baeyens kadert deze aankoop volledig in het beleidsplan, waarbij de gemeente geschikte lokale accommodatie wil aanbieden voor kwalitatieve vrijetijdsbeleving: “We blijven gericht inzetten op het ondersteunen van onze verenigingen, het verhogen van de participatie van inwoners en het versterken van de dorpsbetrokkenheid, het dorps-DNA”.

“Alle verenigingen , scholen en adviesraden zullen dit gebouw kunnen gebruiken voor vergaderingen en diverse evenementen. Daarnaast zal de bovenverdieping dienst doen als noodwoning. Een geslaagde combinatie dus van sociale en culturele doelstellingen. We zijn als bestuur zeer blij met deze aankoop en opgetogen over het vermijden van de sloop. Het Sint-Martinusheem werd immers gebouwd door mensen van en voor Kerksken”, aldus nog een tevreden burgemeester Baeyens. “Met deze overeenkomst kozen zowel koper als verkoper duidelijk voor behoud van de gemeenschapsfunctie van het gebouw.”

Aalst – POLITIE zoekt de eigenaars juwelen

0

politie1POLITIE zoekt de eigenaars van teruggevonden juwelen en voorwerpen regio Aalst

Op vraag van het parket van Oost-Vlaanderen afdeling Dendermonde, verspreidt de politie volgend bericht :

De Lokale Politie Aalst heeft 3 Albanezen en 1 Georgiër opgepakt die verdacht worden van een reeks inbraken in de Parklaan in oktober 2014. De onderzoeksrechter besloot om de 4 verdachten aan te houden.

In oktober 2014 vond een reeks inbraken in appartementen plaats in de Parklaan in Aalst. De dieven geraakten meestal binnen via een raam op de eerste verdieping. Ze hadden het gemunt op cash geld, vreemde valuta, juwelen (dure horloges, hangers, ringen) en wapens.
De recherchedienst van de Lokale Politie Aalst startte onmiddellijk een onderzoek. Door doorgedreven speurwerk konden 3 Albanezen en 1 Georgiër aan de inbraken gekoppeld worden. De bende werd in het onderzoek ook gekoppeld aan 3 andere inbraken in Beveren, Ninove en Koksijde.

Indien u het slachtoffer was en uw eigendom herkent op de foto’s neem dan contact op met de onderzoekers via opsporingen@police.belgium.eu

De foto’s van de teruggevonden voorwerpen kan u bekijken op de website van de politie : www.politie.be onder de rubriek eigenaars gezocht.

N-VA wil videoverhoor voor strafzaken

0

videoN-VA wil videoverhoor voor strafzaken

N-VA-Kamerlid Kristien Van Vaerenbergh wil dat onze rechtbanken en parketten een verdachte via videoconferentie kunnen verhoren. Nu is dat nog niet mogelijk voor strafzaken. Een verhoor op afstand vermijdt dure en risicovolle transporten van de gevangenis naar de rechtbank.

De huidige wetgeving voorziet geen mogelijkheid om beklaagden of personen in voorlopige hechtenis te verhoren via video. Er zijn slechts twee manieren om te verschijnen voor de raadkamer of de kamer van inbeschuldigingstelling: persoonlijk of vertegenwoordigd door een advocaat. Van Vaerenbergh dient nu een wetsvoorstel in dat ook het verhoor op afstand mogelijk maakt.

“Marc Dutroux overbrengen van de gevangenis naar het justitiepaleis in Brussel kostte de belastingbetaler 100.000 euro. Een smak geld voor een korte zitting die met videoconferentie evengoed vanuit de gevangenis kon plaatsvinden”, vindt Van Vaerenbergh.

Dankzij verhoor op afstand moet de gedetineerde, de beklaagde of de persoon in voorlopige hechtenis niet meer naar de rechtbank worden overgebracht. “Zo’n transport is duur en risicovol. Er moet altijd één begeleider meer aanwezig zijn dan het aantal over te brengen personen. Bovendien begeeft de beklaagde zich buiten de gevangenis; hij kan dit zien als een kans om te ontsnappen”, zegt Van Vaerenbergh.

De begeleiding is voor rekening van de agenten van het veiligheidskorps. Zij halen de gevangenen uit hun cel, brengen de arrestanten naar de rechtszaal en regelen het vervoer van verdachten naar penitentiaire instellingen. Hierdoor hebben ze geen tijd voor de beveiliging van magistraten, griffiers, advocaten en burgers in de gerechtsgebouwen. Het jaarlijks budget voor dit veiligheidskorps bedraagt 20 miljoen euro. De implementatie van de videoconferentie vergt een investering van 90.000 euro per systeem.

Technisch in orde, wettelijk niet

Videoconferentie voor beklaagden is geen wereldvreemd idee. Nederland past het al tien jaar toe. België zette reeds enkele schuchtere stappen. In november 2002 startte er een proefproject in Charleroi en Leuven. Dankzij dit project kon de raadkamer gedetineerden – met hun instemming – verhoren vanuit hun penitentiaire instelling door middel van videoconferentie. Op 10 april 2003 oordeelde de kamer van inbeschuldigingstelling van het hof van beroep van Bergen dat dit onwettig was. Het pilootproject werd na 4 maanden stopgezet. Technologisch was het een succes, maar het bleek onwettelijk in de praktijk.

Voor burgerlijke zaken kan het wel en wordt het reeds toegepast door rechtbanken van Hasselt en Tongeren of het hof van beroep van Antwerpen.

Het federaal parket gebruikt sinds april 2013 videoconferentie ter vervanging van buitenlandse rogatoire commissies. Zo vermijdt ze dure en tijdrovende buitenlandse verplaatsingen om verdachten te ondervragen. In 2010 kostten zo’n 40 rogatoire commissies de belastingbetaler in totaal 320.000 euro.