...
Home Blog Pagina 404

Foto-oproep: Ronse uw Stad 2017

0
ronse

Foto-oproep: Ronse uw Stad 2017

In december krijgt elke Ronsenaar het jaarlijks infomagazine ‘Ronse uw Stad’ in de bus. De dienst Communicatie doet opnieuw een oproep naar verrassende, ontroerende of bijzondere foto’s. Heb jij mooie foto’s van het stadscentrum, de omgeving of één van de vele evenementen? Stuur dan je foto door naar communicatie@ronse.be. Wie weet haalt deze wel de cover van Ronse uw Stad 2017!

Foto’s inzenden kan tot vrijdag 21 oktober. Uiteraard behoud je je rechten op de foto en geef je enkel toestemming voor publicatie in Ronse uw Stad. Bij publicatie krijg je geen vergoeding, maar wel een correcte naamvermelding. En natuurlijk het feit dat jouw foto bij meer dan 25.000 mensen in de bus valt…

ronse

Gent – Workshop over kinderrechten

0
de-bende-van-p

de-bende-van-pDe wereld van Kina biedt leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar vanaf woensdag 5 oktober 2016 een workshop over kinderrechten aan. ‘De bende van 😛 | Kinderrechten Natuurlijk’ is het resultaat van een samenwerking tussen De wereld van Kina en de Kinderrechtswinkel.

Oktober is de Jong & Wijze Maand in Gent. Net daarom sloeg De wereld van Kina, natuurmuseum voor kinderen en jongeren, de handen in elkaar met de Kinderrechtswinkel. Samen werkten zij een tentoonstelling uit voor klasgroepen van het vijfde en zesde leerjaar. De tentoonstelling en de niet-begeleide workshop kreeg een plek in De wereld van Kina: het Huis.

‘Elke dag leveren we inspanningen om van Gent een kind- en jeugdvriendelijke stad te maken. ‘De bende van :P’ wil zoveel mogelijk klasgroepen vertrouwd maken met het kinderrechtenverdrag. In de workshop sporen we de leerlingen aan om zelf kritisch en actief na te denken over hun eigen kinderrechten en de rechten van kinderen overal ter wereld.’

Jan Schiettekatte, directeur Educatieve Diensten 

De workhop: de helden van De bende van 😛

Tijdens de workshop wordt de klasgroep verdeeld in 6 groepjes waarbij elk groepje leerlingen een held krijgt toegewezen. De helden Zorgende Zita, Betrokken Benny, Unieke Niek, Pol Privé, Meester dokter en Protector leren de leerlingen de kinderrechten kennen.

Onder begeleiding van hun eigen leraar nemen de zes helden van De bende van 😛 de leerlingen tijdens de workshop op sleeptouw. De leerlingen ontdekken de levensverhalen van de kinderen Yin, Ines, Kevin, Céline, Tom en Lisa. Samen met de helden vechten ze voor hun kinderrechten.

‘Als Kinderrechtswinkel vinden we het niet alleen belangrijk dat kinderen kennismaken met kinderrechten, maar ook dat ze weten wat dit kan betekenen voor hun eigen leven. Vandaar dat de getuigenissen uit ‘De bende van :P’ zo belangrijk zijn: kinderrechten zijn geen ver-van-mijn-bed-show.’

Karin Maes, coördinator Kinderrechtswinkel

De Kinderrechtswinkel

In de Kinderrechtswinkel beantwoorden medewerkers vragen over kinderrechten en Belgisch jeugdrecht. Professionelen die met minderjarigen werken kunnen er terecht voor individueel advies en juridische ondersteuning.

Praktisch

De tijdelijke tentoonstelling is enkel te bezoeken door klasgroepen uit de derde graag lager onderwijs. De leerkracht krijgt vooraf een handleiding toegestuurd en begeleidt de workshop zelf.

Meer info en reservaties: De wereld van Kina: het Huis, Sint Pietersplein 14, 9000 Gent, tel. 09 244 73 73, e-mail kinahuis@stad.gent, www.dewereldvankina.be

Maak je droom waar in de bib van Denderleeuw

0
boeken

boeken

Maak je droom (waar) in de bib!

Traditioneel vindt in oktober de Bibliotheekweek plaats. Ook dit keer voorziet de Denderleeuwse bib heel wat activiteiten om heerlijk bij weg te dromen. Iedereen welkom van 7 tot 14 oktober, elke bezoeker wordt getrakteerd op een lekker wenskoekje!

Schepen voor Bibliotheek Alberic Sergooris blikt vooruit: “Op vrijdag 7 oktober starten we met technologie die tot de verbeelding spreekt: ‘virtual reality’. We horen er af en toe wel iets over in de media, maar weinigen hebben het al zelf mogen ervaren. In onze bib krijg je de kans om een ‘oculus rift’ uit te proberen, een bril waarmee je de spannendste momenten in de virtuele wereld kan beleven. Op zaterdag 8 oktober start onze beamer-tentoonstelling én is er een drone demonstratie op het grasveld achter de bib.”

“Ook de dagen erna valt er nog heel wat te beleven. Stel je eens voor: je wint de lotto. Eerst ben je euforisch, maar dan begin je na te denken. ‘Vertel ik het aan vrienden en familie of toch beter niet?’ An Lammens, hoofd van de cel Winnaarsbegeleiding bij de Nationale Loterij, komt op maandag 10 oktober vertellen wat je beter wel of niet doet. Aandachtig zijn is de boodschap, want als bezoeker van onze bib kan je op donderdag 13 oktober onze Bib lotto winnen.”

“Voor wie graag van de laatste technologieën proeft, is er nog meer. Op dinsdag 11 oktober komen de meest innovatieve apps aan bod. Apps worden volop gebruikt en worden slimmer en slimmer. In deze workshop gaan we aan de slag met de apps van de toekomst. Natuurlijk vergeten we ook de jongsten niet. Woensdag 12 oktober mogen zij aan het Rad van fortuin draaien en in spanning afwachten welk cadeautje ze mee naar huis mogen nemen. Afsluiten doen we op vrijdag 14 oktober met de Leesclub. Dit keer bespreken de leden ‘Hard hart’ van Ish Ait Hamou, die op 2 december met een inspirerende lezing naar Denderleeuw komt.”

Programma
Virtual reality demonstratie: vrijdag 7 oktober, doorlopend van 14 tot 20 uur, polyvalente zaal bib
Drone demonstratie: zaterdag 8 oktober van 10 tot 12 uur, grasveld achter de bib
Bring your own beamer-tentoonstelling: van zaterdag 8 tot en met vrijdag 14 oktober, tijdens de openingsuren van de bib, in de hele bib
Lezing ‘De lotto gewonnen! Maar wat nu?’: maandag 10 oktober om 19.30 uur, polyvalente zaal bib. Inschrijven aan de balie of op het nummer 053 66 84 84
Apps van de toekomst: dinsdag 11 oktober om 19 uur, leeszaal bib. Inschrijven aan de balie of op het nummer 053 66 84 84
Rad van fortuin: woensdag 12 oktober, tijdens de openingsuren van de bib, aan de balie
Bib lotto: donderdag 13 oktober, tijdens de openingsuren van de bib, aan de balie + lottotrekking om 20 uur
Leesgroep rond ‘Hard hart’ van Ish Ait Hamou: vrijdag 14 oktober om 20 uur
Wenskoekjes: voor elke bezoeker tijdens de hele Bibliotheekweek

Verwendagen in de bibliotheek en filialen van Aalst
Laat je verwennen in de hoofdbibliotheek en de filialen tussen zaterdag 8 en 15 oktober 2016.

Deze editie van de Verwendag staat helemaal in het teken van dromen en de digitale wereld. Vaste bezoeker of sporadische passant? Jong of oud? Boekenveelvraat of filmfreak? Het maakt helemaal niets uit, want op deze dagen staat elke bibliotheekbezoeker in de schijnwerpers.

Wat de Bib in petto heeft, houdt ze graag nog even geheim. Een tipje van de sluier lichten alvast: verwacht je in de hoofdbibliotheek aan het lied van je dromen, een droomkapsel, een dromerige foto, een droomtekening, pakketjes boeken om bij weg te dromen, een drankje dat je doet dromen van zonnige stranden… Kom zeker langs en je zal versteld staan.
Ook in de filialen word je verwend met een drankje en een cadeautje.

Praktisch: › hoofdbibliotheek: zaterdag 8 oktober, van 10 tot 15 uur › filiaal Herdersem: maandag 10 oktober, van 15 tot 19 uur › filiaal Erembodegem: woensdag 12 oktober, van 15 tot 19 uur › filiaal Nieuwerkerken: woensdag 12 oktober, van 15 tot 19 uur › filiaal Terlinden: zaterdag 15 oktober, van 10 tot 13 uur
Deelname is gratis, iedereen welkom.
Bibliotheek

Al 1.090 minder Vlaamse ambtenaren

0
kantoor

kantoorNa twee jaar al 1.090 minder Vlaamse ambtenaren” Marnic De Meulemeester vraagt om slechter scorende administraties te blijven aanporren

Na twee jaar is het aantal Vlaamse ambtenaren verminderd met 1.090. Dat antwoordde minister Homans op een vraag van Vlaams Volksvertegenwoordiger Marnic De Meulemeester. “Daarmee is al 56% van de doelstelling gerealiseerd. Toch stellen we vast dat sommige administraties minder goed op schema zitten. Zij moeten dus nog wat extra aangepord worden.”

Conform het regeerakkoord is het de ambitie van de regering om te komen tot een kleinere, slagkrachtige overheid, met minder administratieve lasten en meer klantvriendelijkheid. Daarom werd bij het begin van de regeerperiode afgesproken om ingrijpend te besparen op het eigen Vlaamse overheidsapparaat. “Dat betekende ook een vermindering van het aantal personeelsleden. Concreet werd afgesproken om het aantal Vlaamse personeelsleden tijdens deze regeerperiode te verminderen met 1.950 personeelsleden en zo een besparing van 101,5 miljoen euro recurrent tegen eind 2019 te realiseren,“ aldus De Meulemeester.

Hij vroeg daarom in de commissie Bestuurszaken aan de bevoegde minister, Liesbeth Homans, hoe het staat met de realisatie van deze doelstelling. Volgens de minister is het aantal personeelsleden bij de Vlaamse administratie sinds het begin van deze regeerperiode verminderd met 1.090. Daarmee is dus al 56% van de doelstelling gerealiseerd. “Een goede zaak,” zegt Marnic De Meulemeester. “Zoals steeds gezegd bespaart de overheid vooral en in de eerste plaats bij zichzelf.”

Niet alle administraties op schema

Toch blijkt uit de cijfers dat sommige administraties beter slagen in de doelstelling dan anderen. “Zo heeft Financiën en Begroting al 97% van haar beoogde personeelsvermindering gerealiseerd, terwijl Internationaal Vlaanderen nog maar aan een vermindering van 20% zit. Van de 12 beleidsdomeinen hebben al 9 een realisatiegraad van meer dan 50%, de drie andere zitten onder de helft.”

De minister gaf meerdere verklaringen voor deze verschillen, zoals bijvoorbeeld de verschillende leeftijdspiramides en dus de mogelijkheid om personeelseden die met pensioen gaan niet te vervangen. “Er zijn inderdaad objectieve verklaringen voor sommige verschillen, maar toch roepen we de minister op om administraties die achter blijven extra aan te porren hun achterstand in te halen en ook hun doelstelling te halen,” zegt De Meulemeester. “Alle administraties moeten hun duit in het zakje doen, zonder dat dit negatieve gevolgen hoeft te hebben voor de klantvriendelijkheid.”

Halfjaarlijkse rapportage

De minister antwoordde dat er een halfjaarlijkse rapportage is aan de Vlaamse regering en dat ze zo nodig haar collega-minister spreekwoordelijk op de vingers zal tikken als dit nog zou zijn. “Het is goed dat er een systematische opvolging is,” zegt De Meulemeester. “We moedigen de minister aan om het nodige te doen zodat iedereen doet wat er is afgesproken.”

Gemeente Denderleeuw adopteert zeehondje

0
zeehondje-denderleeuw

zeehondje-denderleeuw

Gemeente Denderleeuw adopteert zeehondje

Vandaag 4 oktober is Werelddierendag, een dag waarop wereldwijd extra aandacht wordt besteed aan het welzijn van alle dieren. De centrale gedachte is dat ook dieren rechten hebben en onze bescherming verdienen. Net op Werelddierendag maakt de gemeente Denderleeuw bekend dat ze een zeehond gaan adopteren.

“Deze bestuursploeg maakt ook van dierenwelzijn een beleidsprioriteit. Zo hebben we recent nog onze aanpak voor het zwerfkattenprobleem in onze gemeente uit de doeken gedaan en opgestart. Het schepencollege heeft nu ook beslist om een ‘bovenlokale’ actie te steunen”, vertelt Yves De Smet, schepen voor Dierenwelzijn.

“De gemeente Denderleeuw heeft namelijk een aangespoelde zeehond geadopteerd. Het uitgeputte diertje spoelde op 19 september aan op het strand van Bredene gevonden. Het zeehondje – een vrouwtje – was op dat moment ongeveer 14 weken oud en woog amper 12 kilo. Bovendien was het zwaargewond aan het rechteroog.”

Het dier werd met spoed voor verzorging overgebracht naar de Zeehondenkliniek van Sea Life in Blankenberge. Hier worden aangespoelde zeehonden opgevangen tot ze opnieuw op krachten gekomen zijn om terug vrij te laten in zee.

“Dat Sea Life een onmisbare schakel is in de opvang van zeehondjes aan onze kust staat buiten kijf. Sinds de start van de Zeehondenkliniek in 1998 werden heel wat zeehondjes van een gewisse dood gered dankzij de goede zorgen van de dierenverzorgers. Dit alles kost uiteraard een flinke duit. De verzorging van een aangespoelde zeehond kost ongeveer 2.500 à 3.000 euro”, aldus De Smet. “Om dit alles blijvend te kunnen bekostigen heeft Sea Life een peterschap in het leven geroepen. Mensen kunnen een zeehond adopteren en komen daarmee een deel tegemoet aan de kosten voor verzorging van het diertje. In ruil mogen ze tijdens de opvang onbeperkt Sea Life bezoeken, hun zeehondje een naam geven en worden ze uitgenodigd bij de vrijlating. Het leek ons een mooi initiatief naar aanleiding van Werelddierendag.”

Schepen voor Dierenwelzijn Yves De Smet bracht afgelopen weekend reeds een bezoekje aan ons adoptiezeehondje. “Spijtig genoeg kon zijn toegetakeld oogje niet gered worden maar gelukkig is het dier ondertussen aardig op kracht aan het komen. Zodra het sterk genoeg is en minimaal 30 à 35 kg weegt, is het klaar om terug te keren naar zijn natuurlijke habitat.”

“Ondertussen gaan we bij ons gemeentepersoneel een interne ‘poll’ houden om voor onze zeehond een naam te kiezen. En we willen ook onze jongste inwoners betrekken bij dit project. We gaan daarom via ons gemeentelijk infoblad De Schakel van november een kleurwedstrijd organiseren voor kinderen tot 12 jaar. Van 1 tot 15 november mogen de kinderen hun mooiste ingekleurde tekeningen insturen naar onze cel Dierenwelzijn. De winnaar van de wedstrijd krijgt een gratis toegangsticket voor Sea Life en zal met zijn ouders uitgenodigd worden om samen met ons de vrijlating van ons zeehondje bij te wonen”, besluit schepen Yves De Smet.

Restauratie van laatste noodwoning uit WOI

0
noodwoning
noodwoningPTS Boom restaureert samen met Belgisch leger laatste noodwoning uit WOI
Na renovatie verhuist noodwoning naar site fort van BreendonkOp vraag van de conservator van het fort van Breendonk restaureert de houtafdeling van de Provinciale Scholen voor Tuinbouw en Techniek campus Boom de laatste noodwoning uit de stad Willebroek. PTS klaart deze klus samen met het 11de Bataljon Genie van het Belgische leger.  Tegen eind 2017 krijgt de noodwoning een tweede leven op het domein van het fort van Breendonk.
Samenwerken met DefensieHet elfde Bataljon Genie is een polyvalent geniebataljon, gekazerneerd aan de Schelde in Burcht.  De militairen, die opgeleide vakmannen zijn uit de constructiecompagnie, demonteerden de noodwoning die tot voor kort in de Gezondheidstraat in Willebroek stond.

‘De leerlingen van de houtafdeling van PTS werken intussen ijverig aan de restauratie van de verschillende onderdelen.  Deze restauratie neemt waarschijnlijk het hele schooljaar in beslag. Als alles klaar is, zetten de leerlingen van PTS en het 11de Bataljon Genie de woning samen weer in elkaar op het fort van Breendonk,’  aldus gedeputeerde voor Onderwijs Inga Verhaert.

De site van het fort van Breendonk is een gepaste plaats om de noodwoning weer op te bouwen. Er is niet alleen de link met WOI, de noodwoning zal meer tot zijn recht komen naast het fort van Breendonk. Het fort is immers sinds 1996 een beschermd monument. Als alles volgens plan verloopt, zijn de werken eind 2017 afgelopen.  In 2018  viert de noodwoning haar 100ste verjaardag.

Noodwoning

Op het einde van de Eerste Wereldoorlog werden noodwoningen opgetrokken in “de verwoeste gewesten”.  Ook Willebroek maakte hier deel van uit.  Deze noodwoningen van 6m x 6m bestonden uit houten prefab elementen die snel in elkaar gezet werden.  In Willebroek stonden 142 van deze woningen.  Tot voor enkele jaren waren er nog twee exemplaren over waarvan er zelfs nog één bewoond werd.  Intussen is dus ook de laatste woning afgebroken. Eind 2017 krijgt de laatste noodwoning in Breendonk een tweede leven. De noodwoning staat op de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed en werd opgericht door het Koning Albertfonds.

Aalst – Stoetonderwerp AKV De Schoitkitten

0
akv-de-schoitkitten
akv-de-schoitkitten
Foto: youtube

Aalst Carnaval – Stoetonderwerp AKV De Schoitkitten

AKV De Schoitkitten is de eerste carnavalsgroep van Aalst die zijn thema voor carnaval 2017 reeds heeft voorgesteld. ‘Der was niet oon te doeng, op Ilse eir eetfestoin wast CarleKoeng’ gaat over de rechterhand van eerste schepen Ilse Uyttersprot, Carla Coen. Zij is naast de beste vriendin en de organisator van Ilse Uyttersprots eetfestijn ook een ambitieus lid van het Aalsters Feestcomité.

Op 1 oktober lanceerden AKV De Schoitkitten hun thema op het jaarlijks eetfestijn van Ilse Uyttersprot. Carla Coen was meer dan verrast toen ze hoorde dat voor de allereerste keer een carnavalsthema over haar zou gaan (zie video). Hierdoor treedt ze uit de schaduw van de eerste schepen.

AKV De Schoitkitten verraste vriend en vijand toen ze in 2016 zesde werden in de categorie ‘kleine groepen’. Eén jaar later, in het C-gedeelte, zouden ze graag opnieuw een goede prestatie willen neerzetten. AKV De Schoitkitten staat bovendien bekend voor zijn weldoordachte en spitsvondige thema’s. Ze maken eveneens naam als bouwers van gedetailleerde praalwagens en dito kostuums.

Links:

 

http://carnavalaalstkoentje.blogspot.be/2016/10/stoetthema-2017-de-schoitkitten-wa-zou.html

http://www.carnaval.oilsjt.be/index.php/nieuws/carnaval-2016/762-doop-akv-de-schoitkitten

de-schijtkitten

Nog meer besparen gaat patiënt pijn doen

0
dokter

dokterNog meer besparen gaat patiënt pijn doen

Het Verzekeringscomité van het Riziv heeft vandaag het begrotingsvoorstel gezondheidszorg 2017 goedgekeurd. Daarin zijn voor 660 miljoen euro besparingsmaatregelen opgenomen. ‘Zonder de patiënt te raken’, zegt CM-voorzitter Luc Van Gorp. ‘Maar legt de regering ons straks nog meer besparingen op, dan gaan die de patiënt wél pijn doen.’

Om de begroting in evenwicht te krijgen, moest het Verzekeringscomité, met vertegenwoordigers van ziekenfondsen en zorgverleners, op zoek naar besparingen. Prognoses toonden namelijk aan dat zonder extra maatregelen het budget gezondheidszorg 660 miljoen euro in het rood zou gaan. Onder meer door de honoraria van zorgverstrekkers maar gedeeltelijk te indexeren en door de farmasector bijkomende besparingen op te leggen, blijft het budget toch in evenwicht.

‘660 miljoen euro is op een totaalbudget van 24,5 miljard euro een zware inspanning’, zegt Luc Van Gorp. ‘Wij hebben in een zeer moeilijke context onze verantwoordelijkheid opgenomen. Onze sector levert daarmee een serieuze bijdrage om het federale begrotingstekort terug te dringen. Het beste bewijs dat onze overlegstructuur zijn vruchten afwerpt.’

Het Verzekeringscomité is voor zijn begrotingsvoorstel uitgegaan van de bij het begin van deze legislatuur vastgelegde groeinorm van het budget met 1,5 procent. Voor de ziekenfondsen is dat een absoluut minimum. Door de vergrijzing van de bevolking zullen de kosten voor gezondheidszorg de komende jaren alleen maar toenemen. Het Federaal Planbureau schat de stijging voor de komende vijf jaar op minimaal 2,2 procent, een stuk hoger dan de groeinorm. En de voorbije jaren is er al aan die groeinorm gemorreld.

Luc Van Gorp: ‘Wij beseffen dat de economische, financiële en sociale context en de beperkte groeiverwachting vandaag geen hogere groeinorm toelaten, maar wij willen wel absolute garanties dat de vastgelegde groeinorm van 1,5 procent de komende jaren gerespecteerd wordt. Komen die er niet en legt de regering bijkomende besparingen op voor het budget gezondheidszorg, dan gaan die de patiënt wél pijn doen. Meer zelfs, dan wordt het bijzonder moeilijk om nog akkoorden tussen ziekenfondsen en zorgverleners te sluiten. En zonder akkoorden heeft de patiënt helemaal geen tariefzekerheid meer. Het is onze rol als ziekenfonds om te waken over het efficiënt gebruik van de beschikbare middelen, maar wij kunnen niet aanvaarden dat de toegankelijkheid van onze gezondheidszorg in gevaar komt.’

Een stabiel budgettair kader is ook nodig om het gezondheidszorgsysteem grondig te hervormen. ‘Wij willen de patiënt centraal stellen’, legt Luc Van Gorp uit. ‘Hij moet de regie krijgen over zijn zorg. Het is rond de patiënt dat zorgverleners zich moeten organiseren. Niet omgekeerd. Vanuit die visie willen we de beschikbare middelen billijk herverdelen. Wij hopen dat we daar snel duidelijkheid over krijgen. Willen we gaan voor de uitdagingen van morgen? Of organiseren we opnieuw een rondje blind besparen? Van dat laatste is nog nooit een patiënt beter geworden.’

Gratis Europees treinticket voor alle 18-jarigen

0

treinDe Europese Unie is spoor kwijt met ‘gratis’ treinticket voor 18-jarigen

Het Europees Parlement debatteert morgen voor het eerst over het gratis Europees treinticket. Het voorstel van de EVP-fractie (christendemocraten) houdt in dat alle Europese 18-jarigen een gratis treinticket krijgen om door de Europese Unie te reizen. Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt (N-VA) vindt dit gratisverhaal ongepast: “Zeker in tijden van besparingen voor de gewone burger getuigt de EU nogmaals van weinig realiteitszin. Bovendien wil de EU hiermee een Europees gevoel opwekken bij de jongeren, maar liefde koop je simpelweg niet.”

Het voorstel werd midden september na de State of the European Union van Commissievoorzitter Juncker gelanceerd. De bedoeling is om de jongeren doorheen de EU te laten reizen en zo de samenhorigheid te vergroten en de jongerenwerkloosheid aan te pakken. Van Bossuyt vreest dat enkel bemiddelde jongeren hiervan zullen genieten: “De Europese jongeren hebben nog nooit zoveel gereisd als nu. Jongeren die te weinig middelen hebben dreigen echter thuis te blijven. De grote reiskost is namelijk niet langer het transport. De dag van vandaag reis je voor pakweg 20 euro heen en terug naar Berlijn. Het zijn de jeugdherberg, restaurants en cafés ter plaatse die voor stevige extra kosten zorgen.”

De EU lanceert tal van initiatieven en projecten voor jongeren. En terecht. De economische crisis heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat deze groep als eerste geraakt wordt. Van Bossuyt vindt dat jongeren alle kansen verdienen: “Daarom moet de EU zich richten op het voor iedereen toegankelijk maken van nuttige programma’s zoals Erasmus. En niet op het weggeven van gratis reisjes. Jongeren een goede opleiding geven, boeiende stages en het uitzicht op een goede job zou de focus moeten zijn.”

Het initiatief zou jaarlijks 1,9 miljard euro kosten aan de belastingbetaler. Van Bossuyt vindt dit absurd: “In tijden waarin iedereen moet besparen wil het Europees Parlement populariteit kopen door gratis reizen weg te geven. Het geld hiervoor zal weggesneden worden bij budgetten voor Europees onderzoek naar bijvoorbeeld kanker. Maar ook de steun aan de Limburgse perenboeren wordt mogelijk geschrapt voor gratis treintickets.”

Het voorstel zal de komende maanden nog regelmatig terugkeren in het parlementair debat. Van Bossuyt: “Ik hoop in het Parlement een meerderheid te kunnen vinden om deze propagandastunt te stoppen. We mogen de burgers niet bedotten met dit gratisverhaal.”

Aanleg ontmoetingsplein aan kruispunt Drieselken-Kattestraat

0
foto-denderleeuw

Denderleeuw – Aanleg ontmoetingsplein aan kruispunt Drieselken-Kattestraat

Vanaf midden oktober start aannemer Pevenage & zoon met de totale vernieuwing van het kruispunt Drieselken-Kattestraat in Welle. De werken zullen ongeveer 6 weken duren. Het doorgaand verkeer volgt een omleiding.

foto-denderleeuw

“Al in 2014 stelde de mobiliteitsdienst een proefopstelling op om de snelheid van het verkeer op het kruispunt Drieselken af te remmen”, licht Jan De Nul, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken, toe. “Snelheidsonderzoek toonde aan dat deze ingreep loonde. Het aantal snelheidsovertredingen is immers gedaald met bijna 14% en ook de maximale snelheid is drastisch gedaald. De voorlopige verkeerssituatie krijgt daarom een definitief karakter met de aanleg van een nieuw ontmoetingsplein.”

Spelen & ontmoeten

Het Drieselken maakt deel uit van het speel- en ontmoetingsweefsel in Denderleeuw. “Dit zijn plekken in de gemeente waar we positieve ruimtebeleving en ontmoetingen willen stimuleren”, legt Yves De Smet, schepen voor Ruimtelijke Ordening uit. “Het centrale grasplein en de omliggende verharding zullen toelaten hier te spelen en ontmoetingsmomenten te organiseren door en voor de buurt.”

Bij het ontwerp werd gekozen voor duurzame materialen. “Zo wordt het plein aangelegd in gebakken kleiklinkers en zal de lange zitbank vervaardigd zijn uit duurzaam hardhout”, vertelt Sofie Renders, schepen voor Milieu en Duurzaamheid. “De boordstenen en straatgoten worden ter plaatse in beton gestort. Dit zorgt op termijn voor minder onkruidvorming. Qua openbaar groen werd gekozen voor een kleine selectie planten die in grote groepen bij elkaar staan. Dit vraagt minder onderhoud en ook de onkruidgroei wordt op die manier beperkt.”

Fasering van de werken

  • Tijdens de eerste fase zal de aannemer het bestaande asfalt wegschrapen. Ook de boordstenen en straatgoten worden dan opgebroken. Om de voetgangers op een veilige manier te kunnen laten passeren, tracht de aannemer om het voetpad in deze fase zo goed mogelijk te bewaren. De volgende stap is het uitzetten van het nieuwe wegprofiel en het ter plaatse storten van de nieuwe straatgoten en boordstenen.

  • Eens het nieuwe wegprofiel afgewerkt is, zal de aannemer het bestaande verkeerseiland uitbreken. Dan kan gestart worden met de aanleg van het nieuwe plein en de nieuwe voetpaden.

  • De laatste fase bestaat uit het asfalteren van het wegdek en het aanbrengen van de wegmarkeringen.

Schepen Jan De Nul: “De gemeente investeert ongeveer 175.000 euro in het project. De aannemer start midden oktober en heeft ongeveer 6 weken om het volledige project te voltooien. Later zorgt de gemeentelijke groendienst voor de aanplanting van het openbaar groen. Natuurlijk brengen wegenwerken onvermijdelijk ongemakken met zich mee. Maar wij garanderen dat we ons uiterste best doen om de hinder voor alle weggebruikers en omwonenden zo veel mogelijk te beperken.”

Wegomleiding

Tijdens de werken zal het kruispunt volledig afgesloten zijn. Plaatselijk verkeer is toegelaten tijdens bepaalde fases van de werken.

Doorgaand verkeer zal een omleiding moeten volgen:

  • het verkeer vanaf de N45 (Expresweg) rijdt via de Kerkstraat, Broekstraat, Welleplein en Regentiestraat;

  • het verkeer vanaf de N405 (Steenweg) volgt Steenveldlaan, Elf Dagwand, Langestraat, Regentiestraat, Welleplein, Broekstraat en Kerkstraat.