De cultuurraad van Haaltert trekt aan de alarmbel en schrijft een brief aan de 25 leden van de gemeenteraad.
“Aan de 25 leden van de gemeenteraad, gekozen door de bevolking van Haaltert.
Als adviesorgaan van het gemeentebestuur, dat is de cultuurraad toch, leeft er in onze organisatie de behoefte om onze ontevredenheid te ventileren.
Inderdaad, de onbestuurbaarheid noopt de cultuurraad sterk in te binden, zelfs tot annuleren van projecten die op stapel stonden in de komende twee jaar.
Het betreft de muurschilderingen die in de deelgemeenten zouden prijken, het letterkappen van poëzie in steen, het lustrum 50 jaar cultuurraad in 2018.
Voorts zullen we geen werk-subsidies ontvangen voor 2016 en wellicht ook niet voor 2017. Zo zullen ook de verenigingen in de kou blijven staan en dat zijn er 64 met samen een 1000 tal leden.
We stellen ook vast dat de uitbreiding van de academie voor muziek, woord en dans in Denderhoutem een luchtkasteel wordt. En wat met de retributie van materialen voor bruikleen? Bovendien heet het Sint-Martinusheem nog steeds geen verwarming, waardoor de verenigingen extra in de kou blijven.
En last but not least het missen van de aansluiting bij de Erfgoedcel Denderland.
Het dagelijks bestuur van de cultuurraad vindt het zijn plicht om de achteruitgang op cultureel gebied aan de kaak te stellen en met de vinger te wijzen naar diegenen die we gekozen hebben en ons vertrouwen hebben gegeven.”
Roger Coppens draagt fakkel in de politieraad over
Roger Coppens, de vorig Burgemeester van Haaltert, vond het tijd om de fakkel over te dragen in de politieraad. Roger heeft deze maand zijn ontslag aangeboden als politieraadslid.
Roger blijft uiteraard nog steeds actief in de politiek. Naast zijn functie als gemeenteraadslid, en OCMW-raadslid zal hij ook op het VLD Dienstbetoon nog steeds actief blijven. Elke dinsdagavond kunnen de burgers van Haaltert bij Roger langsgaan met vragen en dit in de gebouwen van de Liberale Mutulateit, Hoogstraat 4A te Haaltert.
“We danken Roger in ieder geval voor zijn jarenlange inzet in de Politieraad. Mede dankzij Roger konden we de gemeentelijke dotatie laten dalen, dankzij goed overleg” zegt het bestuur van CL-OpenVLD. Zijn opvolgster, Sofie Coppens, zal vanaf 6 juni de fakkel overnemen.
Ook Sofie Coppens is geen nieuweling in Haaltert. Sinds 2006 draait ze mee op het VLD dienstbetoon en naast haar functie als secretaris van de partij is Sofie sinds 2012 ook gemeenteraadslid.
De eedaflegging en installatie gebeurde dinsdag 6 juni om 19u in het gemeentehuis van Denderleeuw.
Bij één op drie huisbezoeken fraude met uitkeringen vastgesteld, De Backer voert strijd tegen uitkeringsfraude op
Staatssecretaris voor de Bestrijding van de Sociale Fraude Philippe De Backer versterkt de aanpak op alle fronten tegen uitkeringsfraude. “Uitkeringsfraude stoot mensen enorm tegen de borst. Wie in het zwart werkt en tegelijkertijd een uitkering krijgt, fraudeert twee keer. Maar uitkeringsfraude is nog altijd moeilijk te bestrijden. Daarom gebruiken we een combinatie van verschillende methoden. ” Naast huisbezoeken wil De Backer inzetten op meer datamining en betere samenwerking met onder meer politiediensten. Dat heeft de staatssecretaris gezegd in de commissie Sociale Zaken.
De regering Michel heeft van sociale fraudebestrijding een prioriteit gemaakt. Naast het opvoeren van de strijd tegen sociale dumping en het beter doen respecteren van Belgische loon- en arbeidsvoorwaarden, is de strijd tegen uitkeringsfraude is een belangrijke prioriteit.
Staatssecretaris voor Sociale Fraudebestrijding Philippe De Backer: “Uitkeringsfraude is wellicht de vorm van sociale fraude die het moeilijkst te bestrijden is. Dat mag echter niet betekenen dat we de strijd niet zouden aangaan. Wie in het zwart werkt en tegelijkertijd een uitkering trekt, fraudeert twee keer. Dan kan je niet aanvaarden. Er ontstaat een groot gevoel van onrechtvaardigheid bij de bevolking wanneer een groep mensen het systeem belazert. Daardoor blijft er minder over voor mensen die het echt nodig hebben.”
Om de strijd tegen uitkeringsfraude te intensifiëren wil De Backer op meerdere fronten te werk gaan.
Allereerst zijn er de huisbezoeken bij werkzoekenden door de RVA. In 2016 heeft de RVA zo’n 341 onaangekondigde huisbezoeken afgelegd. In maar liefst 105 gevallen, bijna een derde dus, werd er domiciliefraude, het opgeven van een verkeerd adres of een foute gezinssamenstelling, vastgesteld. De Backer: “Deze cijfers tonen aan dat we geen heksenjacht voeren maar dat domicilie- en uitkeringsfraude gericht wordt opgespoord. We moeten dus zeker verder gaan op de ingeslagen weg. Dat betekent meer controleren maar ook beter controleren. Dat kan door bijvoorbeeld datamining.”
Datamining en datamatching is dan ook het tweede front dat De Backer wil versterken. In juli 2016 is er een pilootproject samen met 1 distributienetbeheerder, opgestart om op basis van energiegegevens domiciliefraude op te sporen. Eind dit jaar wordt dit uitgebreid naar 4 DNB’s en 3 waterleveranciers. Opvallend hoog of laag energiegebruik in functie van de gezinssamensteling van werklozen en arbeidsongeschiktenwerd doorgestuurd en geanalyseerd. Op 6 maanden tijd werden zo’n 344 verdachte situaties aangeduid en onderzocht. In 27 dossiers werd al fraude vastgesteld en gesanctioneerd, nog eens 67 onderzoeken zijn nog lopende en 250 dossiers werden zonder gevolg geklasseerd.
De Backer wil nog gerichter gaan controleren door meer gegevens te kruisen: “De succesratio van datamatching en datamining hangt af van het aantal gegevens dat je kan kruisen. Het huidige pilootproject werkt alleen met gegevens van 1 distributienetbeheerder. In oktober 2017 gaan we van 1 naar 7 partners. We zullen vanaf dan ook gegevens van waterverbruik kunnen analyseren.”
Het laatste front in de strijd tegen domiciliefraude moet volgens De Backer een betere samenwerking met politie zijn. De Backer wil dit in een protocol vastklikken: “Als we het net rond fraudeurs willen sluiten zullen we de samenwerking tussen politie, gerechtelijke diensten en sociale inspectiediensten moeten versterken. We moeten vooral werk maken van betere informatiedoorstroming. In een aantal zones gebeurt dit al, ik ben voorstander om dit overal in te voeren.”
Zeven dagen Drongen Kermis – Horen, Zien en Proevenmarkt
Van vrijdag 9 juni tot en met donderdag 15 juni 2017 vindt in Drongen de Horen-, Zien- en Proevenmarkt plaats. Deze stadskermis is een organisatie van de Stad Gent in samenwerking met de dekenij Verenigd Drongen. Een overvol, gevarieerd programma zet Drongen een week lang op z’n kop.
Feestprogramma
Vrijdag 9 juni om 20 uur wordt de stadskermis feestelijk geopend met een receptie in de feesttent van Drongen. De tent op het Drongenplein is tot en met maandag 15 juni het kloppend hart van de feestelijkheden met optredens van onder andere De Popkoning, Die Verdammte Spielerei, The Joe Cocker Connection en DJ Dirk Stoops. Maandag 12 juni sluit het feestprogramma in de tent af met een gezellige shownamiddag met Ronny Ray en Jo Vally en gratis koffie en dessert.
Voor jongeren
Jongeren kunnen deelnemen aan Zumbalessen op zaterdagmorgen. Snuisteren, ruilen en kopen kan op de kinderrommelmarkt op zaterdagnamiddag. Op zondagmorgen is er de poppenkast ‘Pierke op de Maan’. Doorlopend leuke attracties uitproberen op de foor kan natuurlijk ook.
Tentoonstellingen
Drongen biedt drie tentoonstellingen aan: Drongen tijdens WO I, the Spirit of Nature van Drongense kunstenares Anne-Marie De Puydt en de tentoonstelling van Filmrol tot Digitaal.
In de boerderij Oude Abdij komen bevriende kunstenaars samen in een Village Créatif waarbij eenvoud, ambacht en interactie centraal staan.
Markten
Marktliefhebbers kunnen in Drongen hun hartje ophalen tijdens de avondmarkt (vrijdag 9 juni), de (kinder)rommelmarkt (zaterdag 10 juni) en de jaarmarkt (donderdag 15 juni).
Zondag 11 juni van 10 tot 18 uur organiseert Dekenij Verenigd Drongen de vijfde editie van de Horen-, Zien- en Proevenmarkt op het Drongenplein en omliggende straten. Er zullen demonstraties en workshops zijn van ambachten en streekproducten. Dit wordt gecombineerd met straatanimatie van onder andere De Propere Fanfare, Eugene orgelman, gekke fietsen, oude volksspelen en zoveel meer.
Nieuw dit jaar is de magische roofvogeldemonstratie op zondagnamiddag in de feesttent. Verder is er ook nog een petanquetornooi en kan je je fiets laten registreren.
Wielerwedstrijd
Drongen Kermis sluit donderdag 15 juni de festiviteiten af met de Memorial André Cocquyt, een wielerwedstrijd voor liefhebbers en elite zonder contract.
Programmaboekje
Het volledige programma werd zoals gebruikelijk gebundeld in een programmaboekje en verdeeld in Drongen. Het programma is bovendien te vinden op www.uitingent.be in de rubriek “kermis en feest”.
Denk niet dat wanneer je woning verkocht wordt, dat je dan zomaar op straat zal komen te staan!
Het huurcontract moet integraal overgenomen worden door de nieuwe eigenaar. Indien je huurcontract vaste datum heeft, heeft de nieuwe eigenaar dezelfde opzeggingsmogelijkheden als de vorige eigenaar (vaste datum kan vooral bekomen worden door je huurcontract te laten registreren). Laat je huurcontract daarom zo snel mogelijk registreren wanneer je verneemt dat je woning verkocht wordt. Indien je huurcontract immers geen vaste datum heeft wanneer de notariële akte verleden wordt, heeft de nieuwe eigenaar meestal soepelere opzeggingsmogelijkheden.
Indien je meer informatie wenst, aarzel dan zeker niet om contact op te nemen met de Huurdersbond.
Huurdersbond Oost-Vlaanderen v.z.w. is een ledenorganisatie die juridisch advies geeft aan sociale en private huurders, voor een bescheiden jaarlidgeld van 20 euro. Wij hebben spreekuren in Sint-Amandsberg, Eeklo, Aalst en Ronse. Voor meer informatie: 09/223.28.77 of 09/223.63.20, elke werkdag tussen 9u30 en 12u30. Zie ook www.huurdersbond.be.
De afdeling Waasland geeft advies in Sint-Niklaas en Dendermonde (03/778.36.90).
Aalst zoekt ontwerper carnavalsaffiche en verbrandingspop 2018
Elk jaar gaat de stad op zoek naar een nieuwe affiche voor Aalst Carnaval, het uithangbord van carnaval. Het is dan ook een hele eer om het winnende ontwerp te kunnen aanleveren. Carnavalsgroepen kunnen zich dan weer uitleven met het ontwerp van de verbrandingspop. Beide wedstrijdreglementen vind je op www.aalstcarnaval.be.
Affiche 2018 Iedereen kan één of meerdere ontwerpen voor de carnavalsaffiche indienen en deze mag volgens verschillende technieken worden gerealiseerd. De inzending moet wel aan een aantal basisvoorwaarden voldoen: Het ontwerp moet het formaat 42×60 cm hebben en duidelijk de tekst ‘Aalst Carnaval 11 februari 2018’ vermelden. Verder moet het ook duidelijk zijn dat het gaat om de 90ste stoet. Op de affiche mag de naam van de ontwerper niet vermeld staan. Je identiteitsgegevens voeg je onder gesloten omslag bij het ontwerp. Op de enveloppe en op de achterzijde van de affiche voeg je een titel of slogan toe. De winnaar levert ook alle afgeleiden aan (ontwerp voor pins, medailles, website, etc). De winnaar krijgt 1 500 EUR.
Verbrandingspop Elk jaar wordt ook een nieuwe verbrandingspop ontworpen. Alle losse en ingeschreven carnavalsgroepen kunnen aan deze wedstrijd deelnemen, net als de prinsenverenigingen erkend door de stad en de Academie voor Beeldende Kunsten. Geïnteresseerden kunnen zich kandidaat stellen door het deelnemingsformulier te downloaden op www.aalstcarnaval.be (ook verkrijgbaar aan de UiTbalie van het administratief centrum) volledig ingevuld te bezorgen én een ontwerp in maquettevorm (schaal 1/10). De inzendingen kunnen tot en met woensdag 16 augustus 2017 worden binnengebracht bij aan de UiTbalie van het administratief centrum.
De winnaar staat ook in voor de realisatie van de uiteindelijke verbrandingspop op ware grootte (maximum 1,8 meter hoog, 2,1 meter breed en 4,8 meter lang). De artistieke vergoeding bedraagt 1 000 EUR.
Alle inzendingen worden in de periode van Carnaval tentoongesteld in ’t Gasthuys – Stedelijk Museum Aalst.
Versoepeling regeling overuren stap in de goede richting
“Onze partij is verheugd met de mededeling van minister Peeters dat hij de voorwaarden versoepelt voor het gebruik van overuren in de horeca. “Deze versoepeling zal er voor zorgen dat het maken van overuren aantrekkelijker wordt gemaakt in de horeca. Het zal bovendien zeker helpen om van de witte kassa een succes te maken en horecaondernemers en -werknemers met een gerust hart hun werk naar behoren te laten uitvoeren”, zegt Kamerlid Werner Janssen.
Vandaag wordt de jobcreatie in de horecasector nog te veel afgeremd door erg rigide en betuttelende wetgeving. Dat werkgevers en werknemers voortaan de vrijheid krijgen om rechtstreeks met elkaar af te spreken om overuren te presteren, juichen wij toe. Maar ook de klant vaart hier wel bij en kan op onverwacht drukke momenten toch genieten van een kwaliteitsvolle service.
“Eindelijk krijgt dat horecavriendelijke beleid nu vorm. Ook op Vlaams niveau hebben Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts en Vlaams minister van Werk Philippe Muyters vorm gegeven aan een veelzijdig Horecabeleidsplan, met gerichte maatregelen ter ondersteuning van de sector. In onze toeristische promotie wordt onze horeca nu ook internationaal uitgespeeld als grote troef van Vlaanderen, waar je kan genieten aan elke tafel en elke toog”, voegt Vlaams Parlementslid Jan Van Esbroeck daar nog aan toe.
De arbeidswetgeving in ons land mag kortom flexibeler gemaakt worden. Nu zorgen de dikwijls zeer stugge regels er voor dat jobcreatie onmogelijk of zeer moeilijk wordt, denk maar aan de e-commerce.
Bijkomend voordeel hier is dat het zwartwerk in de horeca aan banden wordt gelegd. Dat werk wordt nu ‘wit’ aan een gunstig tarief voor de werkgever én werkemer. Die laatste betaalt op de gepresteerde overuren namelijk geen RSZ-bijdrage, geen personenbelasting (waardoor bruto = netto) en behoudt de opbouw van volledige sociale rechten.
Dit is een stap in de goede richting. “Dergelijke flexibele afspraken mogen wat ons betreft ook in andere sectoren gebeuren. Het komt het scheppen van banen alleen maar ten goede.”
Nazareth geeft gratis kaartlezer voor jouw identiteitskaart
Het team burgerzaken van de gemeente Nazareth heeft ruim 400 kaartlezers in voorraad en geeft die sinds 1 mei gratis weg aan inwoners die willen gebruik maken van het digitaal loket. Hiermee kan je online attesten aanvragen en ontvangen.
Waarvoor is de kaartlezer geschikt?
•de eID, dit is de elektronische identiteitskaart voor Belgen vanaf 12 jaar
•de Kids-ID, dit is voor Belgen jonger dan 12 jaar
•de elektronische Vreemdelingenkaart
Interesse?
Kom binnen in het gemeentehuis, het sociaal huis of in de bibliotheek en ze zorgen ervoor dat ook jij klaar bent om ons digitaal te bezoeken.
Spotprent (Facebook anno 1970) in de politiek, gemeenteraadsverkiezingen Kerksken 11 oktober 1970
V.l.n.r. ; Elie De Troyer, Robert Baetens, Alexis Waegeneer, Willy Lievens, Paul D’Hondt, Edmond Van Herzele, Gaston Van Cauter, Georges Roelandt, Willy Michiels, Germaine Vijverman, Paula D’Hondt, Heléne Janssens
Spotprent (Face-book anno 1970) in de politiek, gemeenteraadsverkiezingen Kerksken 11 oktober 1970 V.l.n.r. ; Elie De Troyer, Robert Baetens, Alexis Waegeneer, Willy Lievens, Paul D’Hondt, Edmond Van Herzele, Gaston Van Cauter, Georges Roelandt, Willy Michiels, Germaine Vijverman, Paula D’Hondt, Heléne Janssens
Over hoe Willy Michiels nog steeds de wagen ment
“Tussen de vele bagger die op face-book wordt uitgestort, verscheen op de face-bookpagina van AHA een reactie die ertussen uit sprong en de hele heisa rond de onbestuurbaarheid in een historisch perspectief plaatst. Marcel Baetens, uitgeweken Haaltertnaar en kenner van geschiedenis van de Denderstreek, laat zijn licht schijnen over de Haaltertse politiek en over hoe Willy Michiels nog steeds het span tracht te mennen. Als een gladde paling glipte hij (bijna) overal tussendoor en liet – en laat nu ook weer – anderen voor hem de kastanjes uit het vuur halen. Marcel Baetens geeft zijn visie op de feiten. “
Wat mij in de hele discussie en in de talrijke reacties opvalt is dat er “discreet en zedig” gezwegen wordt over de houding van twee hoofdrolspelers in deze soap, nl. Willy Michiels en Gina Verbestel. Ik ben ondertussen een bezadigde zestiger die al meer dan 30 jaar weg is uit zijn geboortedorp Haaltert (Kerksken). Ik kan de politieke verwikkelingen bij jullie dan ook vanaf de nodige afstand (letterlijk en figuurlijk) bekijken. Ik zou dan ook graag wat nu gebeurt in Haaltert in zijn historisch kader plaatsen en ik neem u graag mee in de tijd, bijna 50 jaar terug.
We schrijven 1970. De fusies van de gemeenten zijn nog geen feit en zowel in Haaltert als in Kerksken staan de verkiezingen voor de deur. In beide gemeenten is er een comfortabele CVP-meerderheid. In “Kesken” voelde iedereen met zijn ellebogen aan dat de populaire handelaar in caféspelen, Willy Michiels zich in de dorpspolitiek ging gooien. Men was dan ook van alle kanten aan het hengelen om hem op de lijst te krijgen. Het scheelde geen haar of Etienne Van Londersele kon hem overhalen om op de lijst van de Volksunie te staan (stel u voor, mevr. Baeyens).
Maar na veel aandringen, net voor de verkiezingen, met als belofte het burgemeesterschap, stelde Michiels zich kandidaat op de CVP-lijst en werd ook verkozen. Hij kreeg – fel tegen de goesting van Gaston Van Cauter – de burgemeesterssjerp, … maar moest met lede ogen aanzien dat een andere dorpsfiguur, Paula Van Opdenbosch, bij de kiezer nog veel populairder was dan hij.
Er is toen binnen de CVP zo’n vete ontstaan tussen die twee dat dit nooit meer goed gekomen is. Het was tussen 1972 en 1976 een publiek geheim dat de verstandhouding tussen Paula Van Opdenbosch en burgemeester Willy Michiels – op zijn zachtst uitgedrukt – ver zoek was. Burgemeester Willy Michiels en het ganse beleid werd vleugellam gemaakt door de CVP-ploeg. In 1976 (in volle fusievoorbereiding) waren er zelfs drie samenroepingen van de gemeenteraad nodig om uiteindelijk te kunnen stemmen over de meest elementaire agendapunten (niets nieuws onder de zon dus).
Ook in Oiljtert moest de kiezer naar de stembus in 1970. De CVP haalde ook hier een comfortabele meerderheid, maar ook hier was het vrij snel hommeles. De zittende burgemeester “Fortens Tirken” (Arthur Vanderburght) rekende er stellig op om zijn mandaat verder te zetten … maar door het zeer hoge stemmenaantal van het “fenomeen” Georges De Leenheer (1293) eiste deze het burgemeesterschap op ten nadele van Vanderburght. Er volgde een episode van scheldpartijen, verdachtmakingen e.d. Op jaarmarkt Haaltert werd de knoop doorgehakt en De Leenheer werd voorgesteld voor het burgemeestersambt (met de steun van twee leden van de oppositie – toen ook al). In deze periode zijn de kiemen gezaaid van wat men nu oogst.
Willy Michiels wist verduiveld goed dat hij bij de verkiezingen van 1976 ( voor Groot-Haaltert) binnen de CVP had af te rekenen met twee stemmenkanonnen tegen wie hij niet opkon. Hij is toen gestart met een sport, die hij nu nog graag bedrijft, een beroep doen op “malcontenten” en “volksvrienden” in zijn voordeel. Hij kwam met een eigen Centrumlijst op en slaagde erin om de populaire dokter Goossens (schoonzoon van Fortens Tirken) op zijn lijst te krijgen. Deze wilde in de plaats van zijn schoonvader revanche nemen op Georges Deleenheer. Michiels sloot ook een akkoord met de populaire gemeenteambtenaar Hector De Schutter, gerespecteerd door iedereen in Haaltert (zoveel honderden stemmen verzekerd).
De Centrumlijst kende direct groot succes en Michiels zag zich al burgemeester. Hij had enkel de steun van de BSP nodig (zat toen al in dezelfde positie als de Sp.a nu) en hij bood aan Rik Andries uit Heldergem een schepenambt aan. Maar dit was zonder het politieke genie van Georges De Leenheer gerekend, die op een hoger niveau met de federale afdeling van de BSP ging onderhandelen en prompt tweeschepenambten (en de bouw van een sporthal in Denderhoutem) beloofde aan de BSP, wat ook gebeurde. Ik heb die episode van dichtbij meegemaakt. Ook toen zijn er wonden geslagen die nu nog niet geheeld zijn.
Maar Willy Michiels had zijn lesje geleerd en zorgde in de toekomst voor een lijst met populaire volksfiguren, die hem een meerderheid bezorgden, zodat hij … eindelijk burgemeester kon worden, indien Louis Tobback daar geen stokje had voorgestoken. Hij maakte dan maar van de nood een deugd en “regeerde” achter de schermen, gedekt door Valentine Tas en later Roger Coppens.
Bij de verkiezingen in 2012 wist Willy zich comfortabel zeker van zijn meerderheid en zag vol vertrouwen de laatste verkiezingen tegemoet. Alleen had hij twee dingen niet voorzien: het Bart De Wever-effect dat zich tot in Haaltert liet voelen en het “fenomeen” Verbestel, een fenomeen dat hij nota bene zelf had binnen gehaald. En daar stond onze Willy dan, buitenspel gezet door een – onervaren – coalitie. Maar zich hierbij neerleggen, ligt niet in zijn aard, desnoods gaat hij bij de duivel te biechten en wat geschiedde er: de “duivelin” (Verbestel) keert haar kar (en passeert voor de tweede keer langs de kassa) en schaart zich leukweg aan de zijde van degene die in haar “fantastisch project” zelfs veel te oud was om nog te zetelen. En zo komen we in de huidige situatie.
In de vorige kiescampagne was het de CD&V die het “feestcomité-gehalte” van de groep Michiels hekelde, maar die nu met hem mee in de boot stapt en ook met iemand die al twee keer drastisch van koers verandert om haar zitje (en de eraan verbonden voordelen) aan het hoofd van het OCMW te kunnen behouden. En wie krijgt er de volle laag op Facebook? De CD&V en Phaedra Van Keymolen en ondertussen blijven er twee (Verbestel en Michiels) netjes uit de wind en lachen zij in hun vuistje. En dat wilde ik met dit lange epistel graag duiden. Wat er zich het laatste anderhalf jaar in Haaltert afspeelt is ronduit beschamend en lachwekkend. En daar is IEDEREEN schuldig aan (van de eerste tot de laatste). Dit spektakel voedt enkel antipolitiek en brengt een mooie gemeente nog verder in een slecht daglicht. Kunnen de politici daar ook eens aan denken? Als het al niet te laat is, want ik vrees dat de meeste kiezers hun besluiten al zullen getrokken hebben na het aanschouwen van dit circus.
Vanaf donderdag 1 juni kunnen inwoners van Denderleeuw bij het gemeentebestuur bruine legkippen kopen. Na het succes van de verkoop vorig jaar, die toen werd gekoppeld aan de duurzaamheidsbeurs, is beslist om dit in 2017 te herhalen.
“We willen de inwoners dit jaar opnieuw de kans bieden om bruine legkippen aan te kopen tegen gereduceerde prijs”, vertelt milieuschepen Sofie Renders. “Als gemeentebestuur zetten we immers in op duurzaamheid en deze actie past helemaal binnen de filosofie van duurzaam leven om zo weinig mogelijk laten verloren te gaan. Kippen zijn namelijk echte afvalverwerkers. Eén enkele kip verwerkt tot 50 kg plantaardig organisch keukenafval per jaar. Ze eten je tafelresten op en smullen ook van onkruid en grasmaaisel. Al dit afval hoeft dus niet in je gft-bak. Met andere woorden: een goeie zaak voor je portemonnee en voor het milieu. En wat meer is: dankzij je kippen heb je elke dag verse eitjes.”
“Inschrijven kan vanaf donderdag 1 juni tot vrijdagmiddag 9 juni, zolang de voorraad strekt. Eén kip voelt zich gegarandeerd wat eenzaam, dus je moet als gezin minstens twee en maximaal drie legkippen aankopen”, gaat schepen De Smet verder. “De kippen kunnen enkel aangekocht worden tegen contante betaling van 4 euro per kip aan het onthaal in het administratief centrum. Bij je aankoop krijg je een ontvangstbewijs, waarmee je de kippen op één van de voorziene afhaaldatums kan oppikken bij pluimveebedrijf Buyl – Van Den Broeck, Nijverheidszone Begijnenmeers 39 te Liedekerke.”