In 2011 werden er minder kortingsbonnen gebruikt door de consument, maar toch blijft de Belg nog altijd de grootste gebruiker in Europa. Ondanks de financiële crisis hebben de fabrikanten in 2011 bijna evenveel couponacties gelanceerd als in 2010, en is de gemiddelde waarde per coupon voor het derde jaar op rij gestegen. Kortingsbonnen leveren de consument besparing op van bijna €120 miljoen

Uit de cijfers van HighCo DATA Benelux blijkt dat fabrikanten in 2011 bijna evenveel kortingsbonnen gelanceerd hebben als in 2010.

Er werden in totaal 24.953 acties geregistreerd. Dit is een verschil van slechts 2% t.o.v. 2010, en dit ondanks de impact van de Europese crisis op de promobudgetten van fabrikanten. Een bijkomende factor waar fabrikanten rekening mee dienen te houden is de distributie die meer en meer “pusht” om promotie-acties te organiseren die gelinkt zijn aan hun eigen getrouwheidssysteem.

De fabrikant investeerde voor het derde jaar op rij in de waarde van een kortingsbon die momenteel het gemiddelde bedrag van €1 benadert.

De Belgische consument in 2011 gebruikte 124.692.787 kortingsbonnen aan de kassa in de winkel. Samen waren deze kortingsbonnen goed voor een besparing van €119,7 miljoen.

Het digitale broertje van de kortingsbon, de e-coupon, kent een moeilijke groei in België. Net zoals E-commerce heeft de e-coupon ook te kampen met de de nabijheid van veel winkels op een klein oppervlak (proximity) en de complexe structuur van ons land op vlak van logistiek. Hierdoor voelt de consument minder de noodzaak om online zijn aankopen te doen. Sociale media ondersteunt de zichtbaarheid van e-couponing acties, zoals via het initiatief www.promolife.be. HighCo DATA Benelux vermoedt dat dit in de toekomst een belangrijke rol zal blijven spelen.

E-kena : electronische maaltijdcheque als opstap naar mobiele promoties

Onder de naam E-kena is HighCo DATA één van vier spelers die digitale maaltijdcheques uitgeven. HighCo DATA beschouwt dit echter als een tussenstap in de verdere digitalisering van het mobiel betaalverkeer en werkt aan een model waardoor in de nabije toekomst promoties op een gelijkaardige manier kunnen worden gedigitaliseerd.

Daling koopkracht : CASHBACK acties en SPAARACTIES (fulfilment) blijken succesformules

De koopkracht van de consument is door de crisis getroffen. Fabrikanten zetten hierdoor meer in op de verhoging van hun merkentrouw en verkiezen promotie-acties van het type fulfilment: Cash back, spaaracties, etc.

Shoppers reageren hier zeer positief op. Het aantal geregistreerde adressen bij deze acties is met 38% gestegen tot een totaal van 2.617.139 gezinnen. Al deze acties samen waren goed voor een consumentenvoordeel van €17.683.082, zo blijkt uit de jaarcijfers van HighCo DATA Benelux.

HighCo DATA Benelux behoort tot HighCo groep, die wereldwijd vestigingen heeft in Europa (BeNeLux, Frankrijk, Spanje, Engeland) in Turkije en in Dubai. HighCo is gespecialiseerd in zowel digitale als off-line marketingoplossingen en dit voor de retail- en FMCGsector. De groep is actief op 5 terreinen: couponing, sampling, in-store services (media, merchandising en animaties), clearing en communicatieadvies.