Op 1 april 2016 heeft het PWA Haaltert de deuren van haar gloednieuwe en intussen 3de strijkwinkel geopend! De nieuwe strijkwinkel is gevestigd op de Hoogstraat 10 te Haaltert (Voormalige Electrowinkel De Meyer) en zal niet alleen een nieuw strijkatelier omvatten, ook de administratieve zetel bevindt zich vanaf heden op deze ligging.
Door steevast in te zetten op tewerkstelling in combinatie met een goed bestuur heeft het PWA Haaltert onder leiding van Peter De Smet de afgelopen 10 jaar een forse groei gemaakt!
Zo is het PWA Haaltert samen met haar dienstencheque-onderneming uitgegroeid naar 57 werknemers. Samen verzorgen zij allerhande diensten zoals poetshulp, tuinonderhoud, grafzerken onderhoud, kleine verstellingen, strijk, allerhande klusjes, naschoolse opvang, etc… voor meer dan 1000 gebruikers in en rond Haaltert!
Wil jij ook beroep doen op PWA-Haaltert? Ga dan zeker eens langs!
Gemeente Denderleeuw zoekt én ondersteunt onthaalmoeders
Kinderopvang De Puzzel wil meer mensen warm maken om onthaalouder te worden. De Puzzel start daarom een promocampagne en houdt een infoavond voor kandidaat-onthaalouders op donderdag 14 april om 19 uur in het Koetshuis. De gemeente Denderleeuw biedt voortaan ook extra voordelen aan de onthaalouders van De Puzzel, als blijk van erkenning en waardering.
“Er zijn al een aantal jaren onvoldoende opvangplaatsen voor baby’s en peuters in Denderleeuw. Ook bij de gemeentelijke Kinderopvang De Puzzel, waar onze dienst Baby- en peuteropvang op dit ogenblik al met een wachtlijst van 84 kinderen werkt”, legt schepen Jo Fonck, bevoegd voor Onderwijs & Kinderopvang, uit.
“Het is natuurlijk een algemene maatschappelijke evolutie dat er steeds meer nood is aan opvang voor kinderen tot 2,5 jaar. Bij De Puzzel merken we dat goed: in 1982 zorgden 26 onthaalouders voor de opvang van 74 kinderen, in 2015 waren er 28 onthaalouders voor 304 kinderen. Als we de prognoses voor de komende jaren bekijken, zal de vraag naar een plaats alleen maar toenemen. Er moeten dus dringend extra onthaalouders bijkomen. Maar dat is zeker niet evident. Door de verstrenging van de bovenlokale wetgeving hebben zelfs een aantal onthaalouders afgehaakt en is het nog moeilijker geworden om nieuwe onthaalouders te vinden.”
Infoavond voor kandidaat-onthaalouders
Kinderopvang De Puzzel start daarom een grote promocampagne om onthaalouders te zoeken. Zo is er op donderdag 14 april een infoavond in het Koetshuis. Vanaf 19 uur ontdekken kandidaat-onthaalouders er welke stappen ze moeten zetten om onthaalouder te worden en hoe de gemeente Denderleeuw hen kan steunen en helpen.
Jo Fonck: “Het is een heel mooie job die enorme voldoening geeft en veel flexibiliteit en vrijheid biedt. In ons gemeentelijke informatieblad De Schakel van april getuigen enkele onthaalouders over hun job. Uit hun woorden lees je zo het werkplezier en emotionele betrokkenheid waarmee ze aan de slag zijn, en de voldoening en waardering die ze ervaren.”
Extra voordelen
Aan de slag gaan als onthaalouder bij Kinderopvang De Puzzel biedt tal van voordelen. De onthaalouders kunnen gewoon werken in hun eigen woning, maar worden pedagogisch begeleid en administratief ondersteund door de coördinatoren van De Puzzel. Zij zorgen ook voor het financiële luik en de opvolging van de wachtlijst.
Bovendien steunt en ondersteunt de gemeente Denderleeuw de onthaalouders van Kinderopvang De Puzzel op allerlei manieren. Niet alleen kunnen ze materiaal gebruiken (bedjes, parken, eetstoelen…) of vormingsavonden bijwonen, ze krijgen ook een hospitalisatieverzekering, een teambuildingsactiviteit, een abonnement op het tijdschrift KIDDO, de terugbetaling van het griepvaccin, een cadeautje op de Dag van de Onthaalouder…
“We willen onze onthaalouders echt een hart onder de riem steken en de job voor nieuwkomers aantrekkelijker maken. Daarom heeft het schepencollege net beslist om de onthaalouders nog enkele extra voordelen aan te bieden”, vertelt schepen Fonck. “Zo gaan we bijscholing aanmoedigen en belonen via een vormingspremie. Daarnaast gaan we de speelgoedpremie verhogen, waarmee ze nieuw speelgoed kunnen aankopen voor henzelf en de speelotheek. Ook zullen we de onthaalouders jaarlijks enkele rollen vuilniszakken en doosjes vochtige doekjes bezorgen.”
“Startende onthaalouders krijgen bovendien een startpremie van 430 euro. Ook het kennismakingstraject gezinsopvang dat kandidaat-onthaalouders moeten volgen, wordt terugbetaald bij de effectieve start als onthaalouder.”
Meer info
Op de website www.ikwordonthaalouder.be kunnen kandidaten ontdekken welke stappen ze moet zetten om onthaalouder te worden.
Uiteraard kunnen ze ook de dienst Baby- en Peuteropvang van Kinderopvang De Puzzel contacteren: via 053 64 14 75, babypeuteropvang@denderleeuw.be of langskomen in het Huis van het Kind (Spoorweglaan 1A in Denderleeuw). Meer info vinden ze ook op www.denderleeuw.be/kinderopvang.
Onaanvaardbaar dat allerrijksten kiezen om geen belasting te betalen
Een nieuw datalek, nu bij een Panamees advocatenkantoor, onthult de belastingontduiking door meer dan 700 Belgen via belastingparadijzen zoals de Seychellen, Panama en het Eiland Man. “Dat de allerrijksten ervoor blijven kiezen geen belasting te betalen terwijl de gezinnen, alleenstaanden en zelfstandigen de volle pot betalen is totaal onaanvaardbaar”, zegt Peter Vanvelthoven.
sp.a dringt aan op een doortastend onderzoek van zowel de betrokkenen als de adviserende banken en advocatenkantoren. Uit wat we vandaag weten, zijn vele buitenlandse banken betrokken bij het opzetten van die constructies. De Belgische Belastinginspectie (BBI) en Justitie moeten ook nagaan wat de betrokkenheid is van de Belgische banken. En streng sanctioneren als die betrokkenheid wordt aangetoond.
sp.a wil ook dat de commissie Financiën deze week nog samenkomt om hierover een afzonderlijk debat te hebben en bijkomende maatregelen te bespreken zoals strengere sancties voor adviseurs. sp.a heeft een wetsvoorstel ingediend dat hieraan tegemoet komt. Verder moet ook worden bekeken hoe constructiefouten van de kaaimantaks kunnen worden geamendeerd. “De grootste vermogens kunnen nog steeds ontsnappen. We moeten garanderen dat in de eerste plaats de grote vermogens die via belastingparadijzen verborgen worden, gesanctioneerd worden”, zegt Peter Vanvelthoven.
De minister kondigde aan dat de administratie een onderzoek zal starten. “Dat is positief. Maar het is verontrustend dat de minister spreekt over ‘evidente ontwijking’ en zo de ernst van de situatie minimaliseert. Door te benadrukken dat er in veel gevallen niets fout is aan dergelijke constructies, geeft aan hoe hij tegen deze problematiek aankijkt. Iedereen weet dat diegenen met zo’n constructie in 99% van de gevallen iemand aan het bedriegen is”, zegt Peter Vanvelthoven. “De minister zegt ook niets over de rol van de tussenpersonen, terwijl die cruciaal is. Niemand zet immers op eigen houtje zo’n constructie op.”
Tot slot benadrukt Vanvelthoven dat vandaag opnieuw blijkt dat een nieuwe fiscale regularisatie niet aan de orde is. De verborgen constructies komen steeds meer aan het licht. De betrokkenen hebben al 10 jaar de kans gehad om te regulariseren. Wie nu gepakt wordt moet op de blaren zitten en de volle pot betalen. Dat de regering opnieuw voordeeltarieven en gerechtelijke immuniteit wil voorzien voor deze hardleerse fraudeurs is niet te verantwoorden. Op deze manier zet de regering de trechter die steeds nauwer wordt voor fiscale fraudeurs weer wijder open.
De laatste kans tot het bijwonen van het Schlagerfestival 2016 is enkel vandaag nog en morgen. Wij kregen de première reeds te zien afgelopen vrijdag 25 Maart in de Ethias Arena in Hasselt. “Even alle zorgen vergeten en genieten van de mooie dingen van het leven”, dat was de algemene teneur die vrijdagavond overheerste bij de artiesten en het publiek. De vraag van de organisatie om vroeger te komen dan voorzien, werd door het publiek goed opgevolgd, waardoor er geen lange wachtrijen waren bij de toegangscontroles.
Voor aanvang van de optredens verscheen de tekst ‘We Are Belgium’ met de hashtag #StayStrong. Het publiek reageerde met een sereen, langgerekt applaus. Ook de artiesten zelf die we te spreken kregen vertelden allemaal hetzelfde:”Natuurlijk dacht iedereen aan de aanslagen in Zaventem en Maalbeek, maar de mensen kwamen om zich te vermaken en alle kommer en kwel te vergeten”. En daar zouden de aanwezige artiesten echt hun best voor doen zo vertelden ze ons.
Omstreeks 20.30u begon de jaarlijkse hoogmis voor de schlager liefhebbers, het waren de Romeo’s die de aftrap gaven met het een feestmedley van zichzelf en bij Viva De Romeo’s zong en schreeuwde iedereen luidkeels mee. investeren en vernieuwen, dat is wat Het Schlagerfestival blijft doen, ook in het 11de jaar. Het indrukwekkende podium was een speeltuin voor de band, de artiesten en de dansers.
Dankzij de nieuwste technologieën op het vlak van licht en geluid, oogde het geheel fris, eigentijds en interactief. “De tekstbalkjes op de schermen lokten ongelooflijke reacties uit bij het publiek regelmatig weerklonken er ooo’s en aaa’s van verbazing. “Het is één van de voorbeelden hoe wij als organisatie blijven streven naar de totaalbeleving. Dat willen wij onze festivalbezoekers meegeven, waardoor elk optreden meteen ook een unieke ervaring wordt voor hen en voor onze artiesten.” aldus één van de organisatoren.
De jaarlijkse instroom van nieuwe festivalbezoekers, gecombineerd met de vele habitués, bezorgt het festival een verjonging en een groei in de bezoekcijfers. “Het is toch prachtig om te zien wat er hier gebeurt vandaag. Hoe mensen de kans nemen om even hun zorgen te vergeten”, zegt Belle Perez, die samen met levende legende Rob de Nijs én Lissa Lewis voor het eerst van de partij is. Lissa beaamt de unieke ervaring volmondig: “Ik moet zeggen dat ik best wel zenuwachtig was.
(Lissa lewis)
Het is de eerste keer dat ik op zo’n groot podium sta en voor zoveel mensen mag optreden. Als ik zie hoe ik hier word opgevangen, door de organisatie, de collega-artiesten én het publiek, dan kan je alleen maar dankbaar zijn.” Ook dat werd door de nieuwe presentator Kürt Rogiers volledig onderschreven. Morgen en overmorgen wordt er opnieuw geschlagerd in de Hasseltse Ethias Arena. Na het geslaagde openingsweekend, hebben de organisatoren alles in gereedheid gebracht om er opnieuw twee unieke voorstellingen van te maken, met spraakmakende verrassingsgasten.
Er werd de afgelopen shows volop meegezongen en gedanst tijdens de onaangekondigde optredens van The Lynn Sisters, 2 Fabiola en Klubbb3. Ook Florian Silbereisen – die de groep Klubbb3 vormt, samen met onze Christoff en Jan Smit – was onder de indruk: “Wat een sfeer. Het Schlagerfestival doet mij echt denken aan de grote Duitse tv-shows, waar er ook zoveel mensen enthousiast meedoen. Ik ben wel onder de indruk dat iedereen zo dol is, zelfs tijdens een middagvoorstelling en op Paasmaandag. Dat doet mij een groot plezier.”
Dit weekend zijn er opnieuw twee surprises. “Vrijdagavond wordt echt iets speciaals. Vorige week openden we met 2 Fabiola en morgen wordt het weer een naam die je niet meteen zou verwachten op ons festival. Dansbare, verbredende muziek is de beste omschrijving”, klinkt het bij de organisatie. Wie Het Schlagerfestival 2016 dit jaar nog wil meemaken, krijgt vanavond (en dat is geen 1 aprilgrap) en morgenavond nog één kans, want voor de voorstelling van 20u30 zijn er aan de kassa nog een beperkt aantal tickets beschikbaar. En dan is de jaarlijkse hoogmis van de schlager alweer voorbij. Wij kijken in ieder geval al uit naar de 12 editie in 2017.
Meer info over Het Schlagerfestival 2016 kan je vinden op www.hetschlagerfestival.be
HET SCHLAGERFESTIVAL 2016 – met Christoff, Jan Smit, Roxeanne & André Hazes Jr., Lindsay, De Romeo’s, Belle Perez, Bart Kaëll, Lissa Lewis, Laura Lynn, headliner Rob de Nijs, bij elke show een andere verrassingsgast en presentator Kürt Rogiers; in Ethias Arena Hasselt op vrijdag 1 en zaterdag 2 april om 20.30 uur.. Show met staanplaatsen op het middenplein op 2 april. Kaarten: € 28, € 38 en € 43 (vanaf 50 personen: € 3,50 korting per kaart, vanaf 250 personen: € 5 korting per kaart, vanaf 500 personen: € 7 korting per kaart) via www.hetschlagerfestival.be, www.ethias-arena.be, www.teleticketservice.com, 070/345.345 (max. € 0,30/min.), vanuit Nederland: 0900-45.000.45 (€ 0,45/min.), Media Markt, Sint-Jozefstraat 10.1.1, Hasselt (ma t/m za, 09.30-19.00 uur). Groepskortingen via groepen@sportpaleisgroep.be. VIP-arrangementen via vip@sportpaleisgroep.be.
Het Schlagerfestival is een organisatie van PSE-Belgium en Medialaan
www.hetschlagerfestival.be – Meer foto’s bekijken, klik hier
De opleiding Rode Kruis lesgever ging in Vlaams-Brabant van start op 30 Januari 2016 te Leuven. 8 gemotiveerde cursisten begonnen samen aan het traject om lesgever ehbo te kunnen worden. De eerste dag van de vijf begon met een les over een onderwerp dat ze vrij mochten kiezen als het maar niks met het Rode kruis te maken had. Sommigen deden een uiteenzetting over koffie nog iemand anders had het over de honingbij. Er was zelfs iemand bij die de anderen leerde wafels bakken. zo had ieder zijn onderwerp waarover hij/zij de anderen wat meer kennis over kon bij brengen. Na deze les kreeg iedereen te horen wat hij/zij goed had gedaan en waar er nog verbeteringen konden aangebracht worden. De rest van de dag werd er les gegeven over didactisch materiaal, werkvormen doelstellingen enz…
Voor de tweede dag kregen de cursisten als taak een deel van de eigenlijke cursus uit het handboek “Help” voor te bereiden, tegen de volgende les. Ze moesten dan ook vier uur voorbereiden inclusief een theoretische lesvoorbereiding. Om het eerlijk te laten verlopen trokken de kandidaten briefjes waarop duidelijk stond welke les ze moesten voorbereiden tegen de volgende keer. Het waren de lesgevers die uitmaakten welk onderwerp ze op de dag zelf gedurende 20 min zouden naar voor brengen. Daarna volgde weer een bespreking over de gegeven les, wat goed was en welke delen nog voor verbetering vatbaar waren.
(soms werd er ook flink gelachen aan de jury-tafel)
De keer daarop was het nog iets ingewikkelder, niet alleen moesten de kandidaat-lesgevers een les voorbereiden maar tevens een plan B voorzien. Dat wil zeggen veronderstel dat de beamer het niet doet, of de simulant is ziek geworden of kan om één of andere reden niet komen… Het moet gezegd de cursisten waren op dat gebied heel spitsvondig en maakten van alle didactisch materiaal voor hun plan B. En zo ging het langzaam maar zeker naar 19 Maart en het gevreesde examen. Regelmatig stelden de cursisten de vraag hoe dat eigenlijk ging en hoe de resultaten waren.
Daar werd steevast op geantwoord dat ze er niet waren om mensen te buizen doch integendeel om de mensen te motiveren en te ondersteunen. Buizen deden ze bijna nooit alleen de mensen stage geven d.w.z. de mensen nog een tijdje les laten geven onder de vleugels van een ervaren lesgever. In ieder geval de uitzondering zal ook hier weer de regel bevestigen want twee waren niet geslaagd, twee haalden het zonder stage en de anderen kregen allemaal 12u stage. Dus als alles goed meevalt dan zijn er binnenkort vijf nieuwe lesgevers, Met dank aan de Jury (zie foto)
De gemeente Haaltert is volop bezig om op enkele centrale plaatsen in de gemeente een Automatisch Externe Defibrillator, kortweg AED, te plaatsen.
Een AED-toestel redt mensenlevens tijdens een hartstilstand en is nu reeds beschikbaar in de sporthal te Denderhoutem en het HOC ‘De Fransman’ te Heldergem. Later dit jaar wordt er nog aan het centrum ‘De Kouter’ en in het Sint-Martinusheem te Kerksken een toestel geplaatst.
Elke vereniging krijgt nu ook de kans om het toestel te leren gebruiken.
Later dit jaar zullen ook de steunmaatregelen die het gemeentebestuur voorziet voor verenigingen die zelf een AED-toestel aankopen bekend gemaakt worden.
Wat is het nut van een AED?
Een hartstilstand treft elk jaar duizenden mensen, o.a. op straat, op het werk, … Buiten het ziekenhuis overleven velen het niet. Hoe sneller de reanimatie wordt opgestart, des te groter de overlevingskansen.
Een AED helpt volledig automatisch bij het reanimeren totdat er een professionele hulpverlener overneemt. Het bedienen van een AED is makkelijk daar het toestel tijdens de reanimatie zelf de nodige beslissingen neemt.
Wat moet u doen?
Een AED-toestel redt enkel levens als omstaanders snel reageren. Dit houdt in dat u de hulpdiensten meteen verwittigt en in afwachting start met de reanimatie.
Ook u kan misschien ooit een mensenleven redden door het toestel te gebruiken!
Daartoe worden op onderstaande data door de gemeente vormingsmomenten aangeboden:
– Donderdag 14 april 2016 om 19 u in het HOC, Heldergemstraat 136 te Heldergem
– Dinsdag 7 juni 2016 om 19 u in het Centrum ‘De Kouter’, Middelkouter 10 te Haaltert
– Woensdag 28 september 2016 om 19 u in het St. Martinusheem te Kerksken
– Dinsdag 29 november 2016 om 19 u in de sporthal, Pastorijweg 23 te Denderhoutem
Inschrijven kan via: www.haaltert.be/e-loket => inschrijving vorming AED.
Geraardsbergen en Muur internationale trekpleister
Geraardsbergen in de Vlaamse Ardennen is een paradijs voor fietsers en wandelaars: rustig langs het water van de Dender of op en af stevige kuitenbijters als de Muur of de Bosberg, elke fietsliefhebber en wandelaar vindt er wel zijn gading. Even op adem komen of bijtanken vormt geen probleem: de lekkere streekbieren, onweerstaanbare mattentaarten en gezellige terrassen bieden een welgekomen rustpauze na gedane inspanningen.
Toerisme Vlaanderen zet daarom in op het promoten van Vlaanderen in het algemeen en de Vlaamse Ardennen in het bijzonder als ideale all-in fietsbestemming, onder meer via een internationale perstrip. Op uitnodiging ontdekken een 40-tal fietsfanaten van overal ter wereld al fietsend onze stad en streek. De deelnemersgroep bestaat enerzijds uit winnaars van de wedstrijd Ride Like a Flandrien, en anderzijds uit een aantal journalisten en fotografen van internationaal gerenommeerde wielermagazines en -blogs. Op het programma vrijdag staat een ritje van dik 70 km, waarbij het gezelschap om 10 uur op de Markt verwelkomd wordt door Toerisme Vlaamse Ardennen en Visit Geraardsbergen voor een mattenaart. Om 14 uur wordt de groep verwacht aan de Oudenbergkapel, waar de fietsen gezegend zullen worden.
De Geraardsbergse Muur wordt wereldwijd beschouwd als iconisch en mythisch. Ook andere (multi-) sporten maken veel en graag gebruik van het monument, zowel voor wedstrijden als trainingen. Zo worden dit jaar opnieuw de slotetappes van de Eneco Tour (25/9) en de Lotto Belgium Tour (9/9) in Geraardsbergen gereden. Verder start ook de indrukwekkende Transcontinental Race, een self-supported ultra-cycling wedstrijd door Europa, opnieuw op de Muur (29/7). Daarnaast passeren er zo goed als dagelijks kleinere evenementen als wielerwedstrijden, tourtochten, wandelingen… . Uitkijken ook naar de Motorrondrit en -wijding (19/6) met een uitzonderlijk voor die dag voor motoren toegankelijke Muur, de indrukwekkende Manneken Pis Trailrun (27/8), de Muurchallenge (4/9) en niet in het minst de (halve, sprint-, en trio) Triatlon Geraardsbergen (3/7).
Op zondag 24 april 2016 – van 13 tot 18 uur – organiseert de Overkoepelende Oudervereniging van Levensvreugde voor de tiende keer een grote Rommelmarkt met Ambachtenmarkt . Het succes van de voorbije edities laat ook nu het beste verwachten. Te meer omdat de organisatoren dit jaar voor het eerst – dank zij de steun van de Nationale Loterij – enkele “nieuwe” oude ambachten hebben kunnen aantrekken: een klompenmaker, strovlechter, mandenvlechter, Brusselse renaissancekantwerkster, spinner, houtbewerker, houtsnijder en borduurster.
Voor deze tiende uitgave zijn nu al bijna alle 203 standplaatsen gereserveerd. Tegelijk is dit evenement een goede gelegenheid om Levensvreugde wat beter te leren kennen en te steunen. De opbrengst van de cafetaria gaat integraal naar de begeleiding van kinderen, jongeren en volwassenen van de voorziening.
De Rommelmarkt vindt plaats op het domein Levensvreugde, Botermelkstraat 201 te 9300 Aalst. Inschrijvingen kunnen gebeuren bij Johan Biebaut, johanbiebaut@hotmail.com , 053/80.38.32 of 0474/22.28.98. Standhouders betalen 5 euro voor een plaats van 3 meter. De inkom is gratis. Er is een beperkte parkeergelegenheid op het domein. Door wegenwerken in de buurt is de toegang alleen via de Botermelkstraat mogelijk.
Verder info: Johan Biebaut, johanbiebaut@hotmail.com, 053/80.38.32 of 0474/22.28.98.
>> Het Buurtcomité Botermelkstraat-Oude Abdijstraat sluit zich hierbij aan met een “garage”verkoop van 13 uur tot 17 uur.
Duif online geveild voor 75.000 EUR via P-BAY en verkocht aan een Chinees.
België is en blijft het ‘Mekka’ van de duivensport. Dat mag opnieuw blijken na deze stuntverkoping op P-BAY afgelopen weekend, op Pasen.
‘Harry’s Jewel’ werd verkocht via het online veilingplatform van P-BAY voor 75.000 EUR. De totaal opbrengst lag ver boven 170.000 EUR voor 50 reisduiven.
Op Pasen, een vredelievende tijd in deze warrige oorlogsmomenten, organiseerde het veilingplatform P-BAY (www.p-bay.be) een veiling van enkele exclusieve reisduiven uit België, Nederland en Duitsland. Laat net de duif het teken zijn van vrede en laat ons een positieve boodschap naar buiten brengen waar België nogmaals met een grote rode stip op de wereldkaart wordt gezet.
Van overal in de wereld komt men nog elke dag afgezakt naar België. “- De grootste markt voor de duivenliefhebberij is China en Taiwan”, zegt CEO Kevin Roosens van p-bay.be. “- Een paar maanden geleden werd mijn partner Vincent van de Kerk gecontacteerd door een Ierse duivenliefhebber die zijn duiven van de hand moest doen wegens een bouwovertreding van zijn duivenhok. Hij had immers een villa omgebouwd tot duivenhok en dit werd niet toegelaten door zijn gemeente. De enige uitweg was een veiling houden van al zijn kweekduiven. Daarvoor koos hij voor P-BAY. We hebben een hele marketingmachine klaar staan in China, Taiwan en Japan. En dat resulteerde in een totale som van meer dan 174.000 EUR dat neergeteld werd voor amper 50 top exclusieve reisduiven.”
‘HARRY’s JEWEL’, de naam van het prijsbeest dat de grootste prijs opgeplakt kreeg van 75.000 EUR is niet toevallig zo’n topper. Kevin Roosens: “- Zijn origine ligt in België en hij heeft schitterende nakweek gegeven. Dat zorgt niet alleen voor veel interesse, zijn afstamming was ook vrij uniek te noemen. Er zijn amper twee duiven uit deze vader en moeder ooit verkocht. Dus naast een exclusieve afstamming is de koper bijna gegarandeerd zeker van een superieure kweekdoffer die straks in China weer voor nakomelingen gaat zorgen…”.
Ongeveer de helft van de 50 stuks werden verkocht aan China en Taiwan.
Met deze unieke online veiling wordt België nogmaals aangestipt als internationaal aanvoerland voor exclusieve reisduiven. Maar daarnaast werd er voor deze veiling bijzonder veel respect afgedwongen bij duivenliefhebbers in België en Nederland. “- Berichtjes, mailtjes en telefoons vanuit de hele wereld richting P-BAY zijn een stille getuige dat België nog steeds het Mekka is van de duivensport…”, aldus Kevin Roosens.
Vlaamse Regering stelt zich ten dienste van de horeca
Danny Van Assche van Horeca Vlaanderen kreeg zijn kopje koffie vanochtend uit de handen van de Vlaamse ministers Ben Weyts (Toerisme) en Philippe Muyters (Werk en Economie). Symbolisch, want met het Vlaams Horecabeleidsplan stelt de Vlaamse Regering zich ten dienste van de horeca. Voor het eerst worden alle lopende én toekomstige acties ten voordele van de sector samengebald in één hand. Zo krijgen de horecaprofessionals een brede en zichtbare waaier gepresenteerd.
In Vlaanderen kan je genieten aan elke tafel en elke toog, dankzij het harde werk van de horecasector. Maar horeca is ook een economische activiteit en horecaondernemers staan vaak voor grote uitdagingen. De Vlaamse Regering wil zoveel mogelijk knelpunten voor de sector wegnemen. Alle lopende én toekomstige acties zijn nu samengebracht in het Vlaams Horecabeleidsplan, dat vorige vrijdag werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering.
Het Vlaams Horecabeleidsplan verhoogt de zichtbaarheid van de talrijke steunmaatregelen die de Vlaamse overheid aan de sector aanbiedt. Overleg met Horeca Vlaanderen heeft geleerd dat veel horeca-uitbaters onvoldoende hun weg vinden in het Vlaamse aanbod. Onder impuls van Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts zijn alle Vlaamse maatregelen nu gebundeld in een helder Horecabeleidsplan, dat elke horecaondernemer wegwijs maakt in alle verschillende maatregelen.
De diverse acties van de Vlaamse overheid worden opgedeeld in vier thema’s, gericht op vier doelen:
De kostenefficiëntie van de horecasector verbeteren, met maatregelen om operationele kosten, personeelskosten, regeldrukkosten en energiekosten te reduceren.
De positie van de horecasector op de arbeidsmarkt versterken met maatregelen op het vlak van competentieontwikkeling. Het gaat hier voornamelijk om generieke maatregelen zoals duaal leren en werken of het concept van tijdelijke werkervaring, die voor de horeca erg relevant zijn.
Gezond ondernemerschap binnen de horecasector ondersteunen en stimuleren, in hoofdzaak door het bestaande begeleidingsaanbod voor ondernemers in verschillende levensfases van een onderneming beter bekend te maken bij de horecasector.
Vlaanderen op de kaart zetten als een bestemming met kwaliteitsvolle horeca, met maatregelen die de kwaliteit van het aanbod in de horeca verbeteren en onze unieke culinaire troeven volop uitspelen in de hele wereld.
Taskforce horeca
Een taskforce ‘horeca’ zal de uitvoering van het Horecabeleidsplan opvolgen. De taskforce zal tweejaarlijks rapporteren over de stand van zaken en voorstellen rond nieuwe acties formuleren. De taskforce bestaat uit de betrokken administraties van de beleidsdomeinen binnen de relevante bevoegdheden (toerisme, ondernemen en werk, onderwijs en energie), onder het voorzitterschap van Toerisme Vlaanderen.
Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts: “Nergens anders ter wereld vind je op zo’n beperkte oppervlakte zoveel sterren, en dat is geen toeval. De Vlaamse horeca stelt kwaliteit centraal. Het is een fantastische sector, die we als Vlaamse overheid willen steunen en promoten in de hele wereld. Met het Vlaams Horecabeleidsplan tonen we dat het ons menens is.”
Vlaams minister van Werk en Economie Philippe Muyters: “De horecasector verdient onze steun. Met het Vlaams Horecabeleidsplan bundelen we alle initiatieven om de sector te stimuleren en te steunen. Of het nu gaat om personeelskosten verlagen, talent opleiden of ondernemers aan de juiste financiering helpen: de Vlaamse Regering staat klaar om de nodige drempels te verlagen.”