Home Blog Pagina 402

Bypass voor rotonde het Neuzeke in Aalst

0
Foto stad aalst neuzeken

Foto stad aalst neuzekenBypass voor rotonde het Neuzeke in Aalst

Het Vlaams Gewest heeft de vergunning afgeleverd voor het aanleggen van een afslagstrook en oprijstrook aan de viaduct R41 tussen de Eendrachtstraat en de Pierre Corneliskaai en het aanleggen van een rotonde op het kruispunt van de Pierre Corneliskaai en de Eendrachtstraat.
De aanvraag voor deze werken werd ingediend door het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen.

“Er wordt een afzonderlijke oprit aangelegd voor het verkeer komende van de Eendrachtstraat en een afzonderlijke afrit voor het verkeer komende van het viaduct. Zo kan het zware vrachtverkeer makkelijker het Wijngaardveld bereiken en is een vlotte doorstroming gegarandeerd,” aldus schepen van Ruimtelijke ordening, Caroline Verdoodt (N-VA)

“Aansluitend worden er ook nieuwe fietspaden en voetpaden aangelegd. Deze ingrepen moeten deze omgeving nóg veiliger maken voor fietsers en voetgangers,” aldus schepen van Openbare Werken, Ann Van de Steen (SD&P).

De werken zullen gekoppeld worden aan de renovatie van het viaduct en zullen starten in de loop van 2018 en minder dan een jaar in beslag nemen.

Foto: Stad Aalst

Denderleeuw vraagt parkeerverboden te respecteren voor veegbeurt

0
denderleeuw

denderleeuwDenderleeuw vraagt parkeerverboden te respecteren voor veegbeurt

Vorige maand voerde een aannemer in opdracht van de gemeente een eerste veegbeurt uit in alle straten van Denderleeuw in het kader van pesticidenvrije onkruidbestrijding. De evaluatie was over de volledige lijn positief. Daarom start vanaf morgen de tweede veegbeurt volgens dezelfde werkplanning en parkeerverboden. Om tot het gewenste resultaat te komen vragen we de medewerking van elke inwoner.

“Vanaf morgen start een aannemer met een tweede borstel- en veegbeurt om het onkruid in alle straatgoten en op het openbaar domein zonder pesticiden te verwijderen”, legt schepen Jan De Nul, bevoegd voor Groenbeleid, uit. “Nog tot november zal hij systematisch borstel- en veegbeurten uitvoeren in de hele gemeente. Als gemeentebestuur investeren we hierin zo’n 75.000 euro.”

“Om er voor te zorgen dat de ploeg opnieuw vlot aan de slag kan, hebben de gemeentelijke diensten Mobiliteit en Openbare Ruimte een werkschema en parkeerplanning opgesteld”, zegt schepen De Nul. “Die parkeermaatregelen zijn voor sommige straten echt noodzakelijk om zo vlot mogelijk te kunnen werken, en dus de hinder voor de inwoners zo veel mogelijk te beperken. Indien er nog enkele wagens geparkeerd staan op de route van de borstelmachine, moet de machine uitwijken en kan dus een deel van de straat niet gedaan worden.”

“Uiteraard kan deze manier van werken enkel slagen als iedereen meewerkt en zich aan de afspraken houdt”, vult burgemeester Jo Fonck aan.

Hou de planning in de gaten zodat u juist parkeert

“Om als inwoner op tijd uw wagen te kunnen verplaatsen, wordt het parkeerverbod vooraf uitgezet door de gemeentediensten. Daarnaast valt er bij iedereen een bewonersbrief in de bus en wordt een aankondiging van het parkeerverbod onder de ruitenwissers van alle geparkeerde auto’s in de straat gestopt.” leggen De Nul en Fonck uit. Bedoeling is dat u uw wagen de dag vooraf of voor 6 uur ‘s ochtends in de garage plaatst of in een aanpalende straat parkeert. Zo kan de aannemer de borstel- en veegwerken snel en volledig uitvoeren.

“Wij hopen te kunnen rekenen op de medewerking van iedereen om de straatgoten onkruidvrij te houden. Zo kan de hinder tot een minimum beperkt blijven en zorgen we samen voor een propere buurt”, aldus de burgemeester.

40 ste meireis senioren Dilbeek een succes

0

-Dilbeek- De 40e meireis van de Dilbeekse senioren was weer een succes. een traditie die al 40 jaar stand houd en steeds met succes je kan er ver achter zoeken. Voor wie het concept van de meireis niet kent hier een kleine uitleg. Al de Dilbeekse senioren krijgen in mei een uitnodiging in de bus voor de jaarlijkse meireis, deze reis heeft vier dagen plaats, bezoekt vier dagen dezelfde steden en bezienswaardigheden doch iedere dag met senioren van een andere deelgemeente.
40 ste meireis senioren Dilbeek een succes - IMG 1970 e1495465659953

In totaal waren ze dit jaar met 450 deelnemers om naar Frans Vlaanderen te reizen en meerbepaald naar het plaatsje Bailleu of in het Nederlands Belle genaamd. Zo bezochten ze  onder leiding van plaatselijke gidsen o.a.het prachtige stadhuis met belfort, de St Vaastkerk enz… Tijdens de rondleiding zagen ze heel veel Vlaamse vlaggen, getuigen van het Vlaamse verleden van de stad.

In de namiddag, na een lekkere maaltijd stond een gezellige rondrit op het programma in de streek van ‘Eigen Kweek’langs locaties waar de opnames voor de reeks gebeurden.  Heuvelland werd doorkruist met zijn charmante dorpen, prachtige ‘bergen'( Kemmelberg, Zwarte Berg…) en natuurlijk adembenemende en mooie vergezichten. Op de boerderij werd er halt gehouden om een lekker artisanaal gemaakt ijsje naar binnen te werken.

Dat deze formule nog steeds veel succes kent bij de senioren van Dilbeek werd bewezen door de afspraken die tijdens het avondmaal reeds gemaakt werden voor mei volgend jaar… Bevoegde en mee gereisde schepen voor senioren Diane van Hove keek er naar en zag dat het goed was.

40 ste meireis senioren Dilbeek een succes - IMG 1967 e1495465679728

Winnaars kraslotenwedstrijd Pop up Europa Herentals

0
v.l.n.r.: Kris Peeters, Schepen Ingrid Ryken overhandigde de prijzen, en Erik Vervoort en zijn partner. Christiane Pluys - Copyright: provincie Antwerpen
Winnaars kraslotenwedstrijd Pop up Europa Herentals - cprovincie antwerpen
v.l.n.r.: Kris Peeters, Schepen Ingrid Ryken overhandigde de prijzen, en Erik Vervoort en zijn partner. Christiane Pluys – Copyright: provincie Antwerpen

Prijsuitreiking Pop up Europa Herentals – Winnaars kraslotenwedstrijd ontvangen hun prijs

Op 19 mei kregen de drie winnaars van de kraslotenwedstrijd van Pop up Europa Herentals hun prijs overhandigd in de bib van Herentals. Kris Peeters ging naar huis met een bon voor spoorfietsen met groep van Brasschaat naar Kapellen, Erik Vervoort won een overnachting voor 4 personen in een kampeerhut van De Nekker in Mechelen en Christiane Pluys won een gezinsabonnement voor het Zilvermeer in Mol. De prijsuitreiking was de afsluiter van Pop up Europa Herentals. Tussen 5 en 20 mei vonden er tal van activiteiten in Herentals plaats om Europa dichter bij de burger te brengen, zoals een tentoonstelling in de bib, film- en theatervoorstellingen en uitdeelacties op straat.

“Met Pop up Europa wil burgers informeren zodat ze op een onderbouwde manier met elkaar in dialoog kunnen gaan over Europa. Dat gebeurt met een reeks laagdrempelige activiteiten, die uiteraard allemaal met Europa te maken hebben. De eerste editie in Herentals is alvast een succes.” stelt Peter Bellens, gedeputeerde voor Europese Samenwerking.

Pop up Europa

Pop up Europa reist rond in de provincie Antwerpen en brengt Europa naar haar gemeenten. Gedurende twee tot vier weken staat een gemeente in het teken van Europa. Met een tentoonstelling, lezingen, films, wedstrijden en activiteiten voor scholen is er altijd wel iets leuks te beleven. Kijk op www.popupeuropa.be voor een overzicht van de activiteiten. Europa komt zo ineens wel heel dichtbij. De volgende editie van Pop up Europa staat gepland van 7-28 augustus in Geel.

Verkoop autos op fossiele brandstof helft omlaag tegen 2030

0

Verkoop autos op fossiele brandstof helft omlaag tegen 2030 - autoTommelein stelt Energievisie 2030-2050 voor

De Vlaamse regering heeft de Energievisie 2030-2050 goedgekeurd. De visietekst bepaalt hoe het verder moet met het energiebeleid na 2020. De nota is het resultaat van één jaar overleg tussen minister van Energie Bart Tommelein, meer dan 40 stakeholders – uit de industrie, de academische wereld, sociale partners en verscheidene sectorfederaties – en de burgers. ‘Deze Energievisie is zeer breed gedragen. De richting die Vlaanderen uitgaat is duidelijk. Na 2020 zijn bijkomende inspanningen nodig voor de energieomslag. Iedereen is het erover eens dat de fase van vrijblijvendheid voorbij is.’

De Energievisie 2030-2050 kwam tot stand in samenwerking met meer dan 40 stakeholders. Ook de burgers werden geraadpleegd via een interactieve website en een burgerpanel. De Energievisie gaat verder op de ingeslagen weg, maar drijft de doelstellingen wel op. Bij de visietekst horen ook 53 concrete actiepunten. Met de energieomslag wil Vlaanderen de klimaatverandering een halt toeroepen en de uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 terugdringen met 80 tot 95 procent.

Verkoop auto’s op fossiele brandstof helft omlaag tegen 2030

De Vlaamse overheid wil in de toekomst haar energiebeleidsovereenkomsten met de industrie verderzetten. Voor de grootverbruikers als transport, landbouw of gebouwen geldt de regel: de CO2-uitstoot moet verder omlaag, de energie-efficiëntie omhoog.

Op de weg streeft men naar minder verreden kilometers. Duurzaam deelvervoer (openbaar vervoer, elektrische deelauto’s en deelfietsen) en alternatieven voor vrachtvervoer zijn noodzakelijk. Daarnaast worden zero-emissievoertuigen, op elektriciteit of waterstof, gaandeweg de norm. Tegen 2030 moet de verkoop van auto’s op fossiele brandstof met de helft omlaag. Tegen 2035 spiegelt Vlaanderen zich aan de Europese doelstellingen, wat erop zou neerkomen dat álle nieuw verkochte wagens een nuluitstoot hebben.

Ook voor renovaties zullen de energie-eisen geleidelijk aan worden afgestemd op de strenge nieuwbouwnormen. ‘Als renovatie ontoereikend is, is afbraak of hernieuwbouw soms een betere optie’, zegt Bart Tommelein.

Voluit voor hernieuwbare energie

Het aandeel hernieuwbare energie zal na de aangekondigde federale kernuitstap in 2025 onvermijdelijk de hoogte in moeten. Zon en wind, en kleine biomassa zijn de bekendste en dit aandeel wordt verder opgedreven. Daarnaast zal warmte in het hernieuwbare energielandschap meer en meer zijn plaats veroveren. In de eerste plaats door restwarmte van industriële productieprocessen systematisch te (her)gebruiken. Maar ook diepe geothermie wordt verder aangeboord.

De Vlaamse Energievisienota houdt ook rekening met het ongelijkmatig karakter van de elektriciteitsopwekking met wind en zon: de zon schijnt niet altijd, en soms is het windstil. Flexibele en slimme toepassingen zijn daarom noodzakelijk. Dat wil zeggen dat overtollig opgewekte elektriciteit wordt opgeslagen en (uitgesteld) gebruikt volgens vraag en aanbod, automatisch aangestuurd via slimme meters en slimme netten.

Nieuwe technologieën ondersteunen, maar niet langer dan nodig

Hoe dan ook wil het beleid de totaalkost van de energietransitie zoveel mogelijk beperken. Dat kan door alle kansen te geven aan nieuwe technologieën, met uitsluitend doordachte ondersteuning: net zo lang en zo veel als nodig en nuttig. De invoering gebeurt telkens in drie fasen: eerst de early adopters, vervolgens een ruimer publiek via boni en mali, ten slotte verplichtend. De kosten worden verrekend over meerdere energiedragers. In samenspraak met andere overheden, zal een CO2-belasting worden onderzocht.

Tommelein wil ook samen met de federale en andere gewestelijke energieregulatoren een monitoringssysteem opzetten om de totale energiekosten van diverse industrieën op de voet te volgen en bij te sturen. ‘Onze bedrijven mogen geen concurrentienadeel ondervinden ten opzichte van de ons omringende landen’, zegt Bart Tommelein.

Betaalbare energiefacturen, markt laten spelen

De energiefactuur voor de burger moet betaalbaar blijven. Energiearmoede pakken we aan. Nieuw beleid financieren we in de eerste plaats via de begroting in plaats van via de energiefactuur. De rol en de taken van de distributienetbeheerders worden uitgepuurd: natuurlijk monopolie waar nodig, uitbesteding aan de privémarkt waar mogelijk. Bart Tommelein: ‘De markt moet volop kunnen spelen. Bedrijven krijgen bij de energieomslag alle kansen om nieuwe markten te ontwikkelen.’

De uitvoering van de Energievisie is geen monopolie van de politiek alleen. Een brede groep van stakeholders, onder wie ook de burger, zal zowel financieel als beleidsmatig kunnen participeren in de energieomslag. ‘De komende jaren zullen we deze Energievisie samen met alle actoren en sectoren vertalen in concrete realisaties. De richting die Vlaanderen uit wil op vlak van energie is nu voor iedereen duidelijk. Deze breed gedragen Energievisie zal ook de basis vormen voor de onderhandelingen over het interfederaal energiepact’, besluit de minister.

KAA Gent verder in zee met Napoleon Games

0

KAA Gent verder in zee met Napoleon Games

Zopas beslisten KAA Gent en Napoleon Games hun partnership te verlengen met twee jaar. Het contract loopt hierdoor tot 30 juni 2019.

Minstens tot dan blijft het logo van Napoleon Games achteraan op de clubtenues pronken.

Robuuste partnerships zoals die met Napoleon Games stellen KAA Gent in staat haar grote sportieve ambities waar te maken. Als sterk merk draagt KAA Gent ook bij tot het vergroten van de naamsbekendheid van Napoleon Games.

Last but not least stellen partnerships als die met Napoleon Games KAA Gent in staat om stelselmatig de financiële draagkracht van onze communitywerking Voetbal in de Stad te vergroten wat op zijn beurt bijdraagt tot de sterkte van het Gentse communitywerk.

KAA Gent en Napoleon Games zijn dan ook verheugd met de verderzetting van de samenwerking die voor beide partners een échte win-win situatie oplevert.

KAA Gent dankt zijn partner Napoleon Games voor het vertrouwen en kijkt uit naar onze verdere samenwerking.

Klium wint na Nederlandse thuiswinkel award nu ook Becommerce award

0

Klium wint na Nederlandse thuiswinkel award nu ook Becommerce award - kliumKlium wint na Nederlandse thuiswinkel award nu ook Becommerce award

Op donderdag 18 mei won Klium.be de Becommerce publieksprijs in de categorie Auto & Toebehoren. Een mooie bevestiging, want vorig jaar waren ze er in geslaagd een Nederlandse thuiswinkel award te winnen.

Vanuit Hasselt verkoopt Klium professioneel A-merk gereedschap in Vlaanderen en in Nederland. Ongeveer 120.000 artikelen van een 60-tal merken worden er overzichtelijk aangeboden. Alle runners zijn op voorraad en de levering is steeds voor de volgende dag.

Bij de start van Klium in 2012 waren de grootste uitdagingen de volgende:

• Een ervaren e-commerce team samenstellen
• Een professioneel technisch e-commerce platform uitbouwen
• De omvangrijke en zeer technische productinformatie verzamelen, rangschikken en homogeniseren voor logische en eenvoudige online opzoekingen.
• Zichtbaar worden bij Google zoekopdrachten.

De volgende strategie was voor ons winnend:

• Een jong gepassioneerd team bestaande uit e-commerce allrounders aangevuld met een e-commerce expert. (Michael Cornelis, ex internet CTO bij Hachette (Parijs) en CMO van o.a. MrBookmaker en Unibet (Londen)
• ‘Operational excellence’ door een goede logistieke en adminstratieve opvolging
• Een hoge graad van flexibiliteit bij de uitwerking van projecten
• Hoge motivatie van het kleine e-commerce team wegens de volledige verantwoordelijkheid voor alle financiële, operationele en IT beslissingen van het e-commerce avontuur.
• Gratis open source software als basis (Prestashop).
• Doorgedreven SEO.
• SEA op basis van strikte ROI.
• Een klantvriendelijke benadering
• Geen andere marketing investeringen.

Na 3 jaar operaties is Klium sinds 2015 operationeel break-even. Door deze tweede publieksprijs hopen we nog meer het vertrouwen van onze klanten te kunnen winnen en denken we aan internationale uitbreiding.

Intrekking boskaart

0

Intrekking boskaart - bosVlaams Parlementslid Lode Ceyssens klaagde al maandenlang de hardnekkigheid aan waarmee N-VA de forcing voerde in het dossier rond de bescherming van waardevolle zonevreemde bossen.

“De administratie maakte de boskaart op basis van vaak niet-actuele documenten en luchtfoto’s. Natuurlijk leidt dat tot onnauwkeurigheden. Ik illustreerde dat herhaaldelijk aan de hand van concrete gevallen, en drong aan op plaatsbezoeken zodat kon rekening worden gehouden met eerdere ruimtelijke beslissingen en de vergunningspraktijk uit het verleden. Ook minister Schauvliege had duidelijk bedenkingen. Maar N-VA bleef letterlijk met de bijl in de hand opjagen om zich een groen imago aan te meten. Door de bomen het bos niet meer zien, luidt het spreekwoord, maar hier was duidelijk sprake van het omgekeerde. Daardoor kwamen we ook echt in de situatie terecht waarvoor ik keer op keer waarschuwde. Met wat gezond verstand hadden we heel wat Vlamingen deze onrust kunnen besparen.”

Vandaag herhaalde CD&V-fractiewoordvoerder Koen Van den Heuvel die bezorgdheid nog in Gazet van Antwerpen. Nu wordt het lopende openbaar onderzoek stopgezet, en de boskaart ingetrokken.

“Het was intussen overduidelijk geworden dat de kaart rechtsonzekerheid dreigde te creëren voor mensen die vaak pas recent een stuk bouwgrond kochten. Het openbaar onderzoek was bedoeld om onnauwkeurigheden uit de kaart te halen, maar kon de ontstane onrust begrijpelijkerwijs niet meer wegnemen. Blij dat de bijl nu begraven wordt en de redelijkheid terugkeert. We gaan de boel grondig herbekijken in het parlement. We blijven gaan voor een maximale bescherming van onze bossen, maar niet op kap van de woondroom van honderden Vlamingen.”

Verdwijning Valerie HANTON in Vloesberg op 18/05

0

Verdwijning Valerie HANTON in Vloesberg op 18/05 - pol HANTONOpsporingsbericht – Verdwijning Valérie HANTON in Vloesberg op 18/05

Op vraag van het parket van Bergen, afdeling Doornik, verspreidt de politie volgend opsporingsbericht :

Op donderdag 18 mei 2017 tussen 10u00 en 11u00 verliet de 30-jarige Valérie HANTON haar woning gelegen in de rue Aulnoit in Vloesberg.

De vrouw vertrok er in een blauwe Renault Modus met nummerplaat 1-BEV-202. Sindsdien ontbreekt elk spoor van haar.

Mevrouw Hanton is 1m73 lang en mager. Ze heeft halflang bruin haar en draagt een bril.

Op het ogenblik van haar verdwijning droeg ze een jeans, een zwarte lederen blouson en baskets.

Als u mevrouw Valérie HANTON of haar wagen nog hebt gezien of u weet waar zij
zich bevindt, dan vragen de speurders contact op te nemen via het gratis telefoonnummer 0800/30.30.0

U kan uw tips ook sturen naar opsporingen@police.belgium.eu
Dit bericht kan u nalezen op www.politie.be

Reanimatie met defibrillatie kunnen jaarlijks duizenden levens redden

0

Reanimatie met defibrillatie kunnen jaarlijks duizenden levens redden - hartIn België overlijdt 93% van slachtoffers met hartstilstand, maar onmiddellijke reanimatie met defibrillatie zou jaarlijks duizenden levens kunnen redden!

In enkele dagen worden honderden Belgen in elke provincie geïnitieerd in de reddende handelingen.

De 8ste Week van het Hartritme, een nationale sensibiliseringscampagne van de Belgian Heart Rhythm Association (BeHRA), behandelt dit jaar het thema hartstilstand. Dagelijks zijn er in België immers ongeveer 30 mensen het slachtoffer van deze aandoening en door een gebrek aan onmiddellijke en bekwame hulp, alsook aangepaste infrastructuur zullen gemiddeld 28 van hen dit niet overleven. Een hartstilstand is moeilijk te voorspellen en kan iedereen overkomen, ongeacht de leeftijd.

Daarom liet de vereniging van cardiologen een grootschalige publieksenquête* uitvoeren bij meer dan 3700 Belgen om te peilen naar hun kennis en ervaring.

Brussel, 16 mei 2017 – De Belgian Heart Rhythm Association maakte van “Hartstilstand” de thematiek van de 8ste editie van de Week van het Hartritme. Hartstilstand of plotse dood is het gevolg van een hartritmestoornis waarbij de pompfunctie van het hart – bloed doorheen het lichaam laten circuleren – stopt. Hierdoor krijgen vitale organen, in het bijzonder de hersenen geen zuurstof meer, wat tot de dood leidt indien geen onmiddellijke hulp geboden wordt om het hart te herstarten.

“Een hartstilstand is meestal een zeer plots gebeuren en komt vaak voor zonder enig voorafgaand symptoom,” zegt Dr. Yves Vandekerckhove, diensthoofd cardiologie van het AZ Sint-Jan in Brugge en voorzitter van de BeHRA. Elk jaar worden er in ons land ongeveer 11.000 personen getroffen door deze aandoening en 90% tot 95% ervan zal dit niet overleven. Dat zijn meer slachtoffers dan die van aids, borst- en longkanker samen. Uit onze publieksenquête blijkt dat de ondervraagden het aantal mensen dat jaarlijks aan een hartstilstand overlijdt in België, zwaar onderschatten”.

Wanneer bij de respondenten gepolst werd naar de risicofactoren, gaven ze aan dat ze voornamelijk denken aan indirecte oorzaken zoals overgewicht (65%), roken (61%) en diabetes (14%); daar zij de kans op hartaanval (of hartinfarct) kunnen vergroten. Er zijn nochtans enkele directe risicofactoren die de kans op een hartstilstand verhogen, zoals familiale voorgeschiedenis van plotse dood (47%), sterk verminderde pompfunctie van het hart (25%) of een groot hartinfarct in het verleden (26%).

Erger nog, 60% van de burgers kent het onderscheid niet tussen hartstilstand, hartaanval en hartfalen, en ze verwarren symptomen van deze drie nochtans zeer verschillende aandoeningen.

Elke seconde telt en opleiden redt effectief levens

De nawerkingen van een hartstilstand zijn afhankelijk van hoe snel een slachtoffer hulp krijgt. “Bij elke minuut die voorbijgaat zonder hartmassage of externe elektrische schok door een defibrillator om het hart te herstarten, daalt de overlevingskans met 10%,” verduidelijkt dokter Vandekerckhove. “En wanneer het slachtoffer geen hulp krijgt binnen de eerste 4 tot 6 minuten na de hartstilstand, daalt de kans op overleving exponentieel tot maar 5% à 10%. Nochtans zou een reanimatie met defibrillatie in de eerste minuten jaarlijks meerdere duizenden mensenlevens kunnen redden.”

Snelle hulp kan door middel van hartmassage en beademing, maar de enige echte doeltreffende remedie is het hart een elektrische schok toedienen met een automatische externe defibrillator (AED), die het hart herstart.

Uit de enquête blijkt bovendien dat 76% van de jongeren en van de ouderen nooit een opleiding in reanimatie volgde. Dit is niet alleen zorgwekkend maar ook een gigantische gemiste kans voor onze samenleving, want van de respondenten die wel reeds zo’n opleiding gevolgd hebben, zegt 13% al eens ingegrepen te hebben bij een hartstilstand!

Een positieve noot: in theorie kennen de Belgen redelijk goed de juiste reflexen en de volgorde van de reddende handelingen, hoewel ze niet gevormd zijn om ze correct uit te voeren in de praktijk.

Belg durft defibrillator niet te gebruiken

Opmerkelijk is dat 90% van de respondenten een automatische externe defibrillator op foto herkent en weet waarvoor het toestel dient, maar dat bijna 40% onder hen het toestel nog nooit in het echt denkt gezien te hebben. Zes Belgen op tien zou dit toestel durven gebruiken in geval van nood, en dit cijfer vermeerdert tot 82% van de respondenten wanneer ze te weten komen dat de defibrillator hen duidelijke, gesproken instructies geeft.

Daarom zijn initiaties en vorming in de reddende handelingen letterlijk van levensbelang. Hoewel er meer en meer toestellen te vinden zijn, hinkt België nog achterop vergeleken met bijvoorbeeld onze noorderburen, die er volgens sommige schattingen acht tot tien keer meer hebben: 10.000 tegenover 80.00 tot 100.000,” duidt dokter Vandekerckhove. “En zelfs als de hulpdiensten van de noodcentrale (112) u kunnen helpen bij het lokaliseren van een AED, zijn zij veroordeeld tot het gebruik van onbetrouwbare lijsten op vlak van exacte locatie, toegankelijkheid en bruikbaarheid. Daarom lanceerde de Behra een interactieve kaart op www.mijnhartritme.be, zodat de bevolking deze defibrillatoren in hun buurt kan terugvinden, de ontbrekende toestellen van de officiële listing aanvullen, en updates over bestaande apparaten doorgeven”.

*Over de enquête

De Belgian Heart Rhythm Association (BeHRA) deed in aanloop van zijn nationale sensibiliseringscampagne over plotse dood, de Week van het Hartritme, beroep op een onafhankelijk bureau om een objectieve peiling uit te voeren naar de kennis en ervaring van de Belgen met hartstilstand. In januari 2017 namen 3.761 Belgen deel aan een online enquête. Er werd in de vragenlijst rekening gehouden met persoonsgebonden kenmerken zoals taal, leeftijd en geslacht om een zo representatief mogelijk beeld van de bevolking te bekomen.

Over de Week van het Hartritme

Na 7 succesvolle sensibiliseringscampagnes over voorkamerfibrillatie, waarbij honderdduizenden burgers hun hartritme lieten meten in meer dan 90 ziekenhuizen en online testen ondergingen, zal de BeHRA in het kader van deze 8ste editie tijdelijk focussen op een andere hartaandoening. De campagne van 2017, die mede tot stand komt dankzij de Algemene Pharmaceutische Bond, de Belgische Cardiologische Liga en de Société Scientifique de Médecine Générale, de Belgian Resuscitation Council, het Rode Kruis Vlaanderen, het Vlaamse Kruis en het Minipop Project, zal namelijk gaan over hartstilstand (bijna altijd de oorzaak van plotse dood), de risicofactoren, de waarschuwingssignalen, de basisprincipes voor reanimatie en het gebruik van een automatische externe defibrillator. Hiervoor zal de organisatie informatie- en introductiesessies organiseren in 12 middelbare scholen over heel het land, tussen 29 mei en 2 juni 2017. Een eerste sessie in de late namiddag zal bedoeld zijn voor de laatstejaarsstudenten van de school in kwestie. ’s Avonds zal dezelfde sessie plaatsvinden met ouders en andere geïnteresseerden.

Over hartstilstand

Hartstilstand (bijna altijd de oorzaak van plotse dood) is het gevolg van een hartritmestoornis waarbij het hart stopt met kloppen en er geen bloed meer door het lichaam gepompt wordt. Hierdoor krijgen de hersenen en de organen geen zuurstof meer. De aandoening treft dagelijks ongeveer 30 Belgen buiten het ziekenhuis en slechts gemiddeld 2 overleven dit. Immers, elke minuut dat een slachtoffer niet geholpen wordt, daalt zijn overlevingskans met om en bij de 10%. Na 4 tot 6 minuten na de hartstilstand en zonder interventie beginnen de hersencellen al onherstelbaar beschadigd te geraken en daarna lopen ook andere organen schade op. Wanneer er niet meteen begonnen wordt met een reanimatie, zal 90 tot 95% van de slachtoffers sterven aan een plotselinge hartdood. Een snelle en adequate reactie is dus – letterlijk – van levensbelang: bel de hulpdiensten (via het nummer 112), start vervolgens met hartmassage en dien indien nodig een elektrische schok toe met een automatische externe defibrillator.

 

Over de verschillen tussen hartstilstand, hartaanval, hartfalen

Hoewel de termen hartstilstand, hartaanval en hartfalen vaak door elkaar gebruikt worden, zijn ze geen synoniemen. Een hartstilstand is het gevolg van een hartritmestoornis waarbij de pompfunctie van het hart – bloed doorheen het lichaam circuleren – stopt.

Bij een hartaanval of hartinfarct daarentegen, blokkeert een bloedklonter plots een voedende ader van het hart, een kransslagader genaamd. Een deel van de hartspier krijgt dan geen bloed en dus ook geen zuurstof meer, waardoor het beschadigd wordt. Een hartaanval is de meest voorkomende oorzaak van hartstilstand.

Het hart van patiënten die lijden aan hartfalen, pompt minder krachtig dan gewoonlijk. De ejectiefractie – de verhouding van bloed dat uit het hart gepompt wordt per slag – is bij een gezond hart meer dan 50%. Als de pompfunctie zakt en dit percentage onder de 35% daalt, loopt die persoon een verhoogd risico op hartstilstand.

Over Automatische Externe Defibrillatoren

Een AED is een toestel dat een elektrische schok kan geven om het hart te herstarten. AED’s zijn heel gebruiksvriendelijk zodat iedereen ze kan hanteren zonder enige training te hebben genoten. De instructies zijn steeds duidelijk aanwezig en het toestel geeft zelfs in de overgrote meerderheid van de gevallen mondelinge aanwijzingen. Defibrillatoren zijn te vinden in openbare plaatsen zoals gemeente- of stadhuizen, luchthavens, sportcentra, woonwijken, stations, maar ook op privédomein, zoals in restaurants, bedrijven, feestzalen, …

Over BeHRA

De BeHRA (Belgian Heart Rhythm Association) werd in 1980 als werkgroep van de Belgische Vereniging voor Cardiologie opgericht en is vandaag uitgegroeid tot een vereniging van cardiologen gespecialiseerd in de aanpak van hartritmestoornissen.

De belangrijkste opdracht van de BeHRA is het optimaliseren van de levenskwaliteit van patiënten met een hartritmestoornis. De BeHRA realiseert dit door jaarlijkse wetenschappelijke vergaderingen voor cardiologen te organiseren, alsook opleidingen voor de betrokken artsen en verpleegkundigen, en awareness campagnes voor de bevolking. Daarenboven ondersteunt de BeHRA wetenschappelijk onderzoek op gebied van hartritmestoornissen, stelt ze aanbevelingen op voor optimale zorgverlening, en biedt ze de overheid een partnership aan.

Surf voor meer informatie naar www.behra.eu.