-Antwerpen- Zopas raakte bekend dat ook Blanche zal optreden op de komende editie van Night of the Proms. Dat kondigde de zangeres zelf aan in de ‘Grote Peter Van de Veire Ochtendshow’ op MNM. Op de concerten in Antwerpen en Hasselt zal ze onder meer voor het eerst een versie van ‘City Lights’ brengen met groot orkest. Blanche vervoegt de line-up met andere vrouwelijke toptalenten zoals Joss Stone, voormalige Spice Girl Melanie C, Isabelle A en de Amerikaanse pianiste Emily Bear. Volgende week wordt de laatste artiest bekendgemaakt.
De Belgische Ellie Delvaux nam in 2016 deel aan het vijfde seizoen van ‘The Voice Belgique’, waarin ze opviel met covers van Adele, Radiohead en Beyonce. Een jaar later brak ze ook door in Vlaanderen en Europa dankzij haar prestatie op het Eurovisiesongfestival. Met ‘City Lights’, een nummer dat ze samen met Pierre Dumoulin schreef, wist ze in Kiev de 4e plaats te veroveren. De song werd een regelrechte hit en kampeerde maar liefst 25 weken in de Vlaamse Ultratop, waarvan 2 op nummer 1.
De prestatie van Blanche op het Eurovisiesongfestival trok ook de aandacht van de componist James Newton Howard, die wereldberoemd is van composities voor meer dan 120 films, waaronder ‘The Hunger Games’, ‘The Dark Knight’ en ‘Pretty Woman’. Zo mocht Blanche eerder deze maand met hem een versie brengen van ‘The Hanging Three’, in Van Gils en Gasten op één.
Piano in de spotlight, Belgisch en vrouwelijk talent centraal
Het Britse soulfenomeen Joss Stone, voormalige Spice Girl Melanie C, en de populaire Isabelle A werden reeds toegevoegd aan de line-up. En met de beloftevolle pianiste Emily Bear en de ‘stresstest’ van Thomas Vanderveken staat de piano centraler dan ooit op Night of the Proms. Binnen het centrale thema van dit jaar, ‘Contrast’, worden ook de vaste waarden zoals John Miles, het koor, orkest en band dichter bij het publiek gebracht.
Night of the Proms 2017, in Ethias Arena Hasselt op woensdag 22 november om 20.30 uur, in Sportpaleis Antwerpen op donderdag 23, vrijdag 24 en zaterdag 25 november om 20.30 uur. Kaarten van 26 tot 52 euro. Bestellen via Tele Ticket Service 070/345.345 (max. € 0,30/min.), vanuit NL: 0900-45.000.45 (€ 0,45/min.) of www.notp.com/belgie. Groepstarieven en groepsboekingen (+20 personen) via 03 400 60 44 of groepen@sportpaleisgroup.be.
De gemeenteraad spreekt zich vanavond uit over de buitenaanleg van Utopia. In dat nieuwe gebouw zullen vanaf de zomer van volgend jaar de Aalsterse academie voor podiumkunsten en de hoofdbibliotheek samen onderdak krijgen. De omgeving van Utopia zal aangelegd worden in natuursteen met aangepaste banken en groenvoorzieningen.
“Dit wordt geen nieuw evenementenplein,” zegt schepen Karim Van Overmeire (N-VA). “We willen absoluut rekening houden met de buurt die overwegend een woonbuurt is. Het buitenpodium dat we voorzien, zal enkel gebruikt worden voor activiteiten vanuit de Utopia-werking. We denken hierbij aan een lezing, een toneelstuk of klassieke muziek. Het plein dient immers als passage, om te verpozen en als toegang tot Utopia.”
Schepen Ann Van de Steen (SD&P) onderstreept dat duurzaamheid centraal staat, zowel bij het eigenlijke gebouw als bij de aanleg van het plein: “In de aangrenzende vleugel van de Pupillen wordt bovendien een fietsenstalling ingericht die plaats zal bieden aan 112 fietsen. Het spreekt voor zich dat de fietsenstalling niet enkel ter beschikking staat van de bezoekers van Utopia, maar van alle bezoekers van het stadscentrum.”
“Utopia zal een boost geven aan de gehele buurt,” stelt schepen Caroline Verdoodt (N-VA). “Door het Peperstraatje ook door te trekken naar de Graanmarkt wordt de hele site doorwaadbaar. De site die vandaag nog een obstakel vormt voor wie in het stadscentrum wandelt, zal morgen één van de meest aangename plekken zijn om te vertoeven.”
Vandaag werd in de parlementaire commissie Justitie het wetsontwerp goedgekeurd tot oprichting van een Gegevensbeschermingsautoriteit (kortweg: GBA). Die zal in de plaats komen van onze bestaande Privacycommissie. De hervorming werd ingegeven door de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) die op 25 mei in de ganse EU in werking treedt, maar vormde voor de N-VA meteen een opportuniteit om de onafhankelijkheid te versterken en de dienstverlening van de overheid aan burgers en bedrijven te verbeteren.
De nieuwe leden van de GBA zullen, in tegenstelling tot vandaag, geen ander mandaat meer mogen hebben. Bovendien wisselt het voorzitterschap om de 3 jaar en worden de mandaten beperkt tot maximaal twee periodes van 6 jaar. Kamerlid Peter Dedecker is tevreden: “Hiermee geven we invulling aan één van de belangrijkste eisen en realisaties van de N-VA in het regeerakkoord: in deze nieuwe Privacycommissie wordt onafhankelijkheid een echt sleutelelement. Ook de benoemingsprocedure verloopt, dankzij de goedgekeurde amendementen van Dedecker, voortaan een stuk transparanter.
De nieuwe GBA krijgt een duidelijke organisatiestructuur waarbij de verschillende diensten veel autonomie zullen genieten. Ze zal de nadruk leggen op het informeren, adviseren en begeleiden van de burgers en van verzamelaars en verwerkers van gegevens. Er komt echter ook een inspectiedienst en een geschillenkamer die administratieve sancties kan opleggen aan bedrijven die buiten de lijntjes kleuren. De GBA krijgt dus wel degelijk tanden, zoals voorgeschreven door de Europese Verordening.
Peter Dedecker: “Voor de N-VA moet de nieuwe Privacycommissie haar tanden laten zien en kunnen bijten, maar pas nadat alle andere wegen bewandeld zijn. De N-VA wil géén heksenjacht tegen ondernemingen. De nadruk moet liggen op oplossingen in overleg, en een uitgebreide advies- en informatie-opdracht. Bedrijven bijstaan om te voldoen aan de privacyregels en overtredingen voorkomen is beter dan bestraffen. De nieuwe structuur garandeert dat alle opdrachten van de GBA, in het bijzonder de advies- en informatie-opdracht, de nodige aandacht en eindverantwoordelijkheid krijgen. Bovendien zal, dankzij een N-VA-amendement, de werking van de nieuwe (privacy)instelling voortaan jaarlijks kunnen worden geëvalueerd aan de hand van objectieve gegevens.”
Marathon van Gent verwelkomt bijna 7.000 lopers in Gent
Tijdens de Marathon van Gent nu zaterdag zakken bijna 7.000 lopers af naar Gent voor de verschillende loopafstanden: marathon (42km) – halve marathon (21km) – 10km – 5km – 2.5km (kinderen) of 1km (kinderen). Dat is een recordopkomst aan lopers in Gent die zaterdag aan de start verschijnt op de Zuiderlaan met aankomst in de Topsporthal. Ook heel wat bekende gezichten trekken de loopschoenen aan. Gentse schepenen Sofie Bracke (10 km), Resul Tapmaz (5 km), Filip Watteeuw (21 km) gemeenteraadslid Guy Reynebeau (marathon), VTM nieuwsanker Freek Braeckman (marathon), Ex-miss België Joke Van de Velde (marathon) en acteur Daan Hugaert (21 km) zijn alvast van de partij.
PROGRAMMA ZATERDAG 28 OKTOBER
10.00 startschot Marathon – Schepen van Sport ,Resul Tapmaz
10.30 startschot 21 km – Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken, Filip Watteeuw
12.30 aankomst 1ste man marathonloper
12.35 uitreiking beker en prijs mannen – marathon
12.45 aankomst 1ste man 21 km
12.50 uitreiking beker en prijs mannen – 21 km
13.00 aankomst 1ste vrouw 21 km
13.00 aankomst 1ste vrouw marathonloper
13.05 uitreiking beker en prijs vrouwen – marathon
13.05 uitreiking beker en prijs vrouwen 21 km
13.15 aankomst laatste 21 km marathonloper
14.30 startschot kids 1 km – Schepen van Burgerzaken & Protocol, Sofie Bracke
14.30 startschot kids 2.5 km – Schepen van Burgerzaken & Protocol, Sofie Bracke
14.45 startschot 5 km – Burgemeester Daniël Termont
15.00 aankomst 1ste man 5 km
15.05 uitreiking beker en prijs mannen 5 km
15.05 aankomst 1ste vrouw 5 km
15.10 uitreiking beker en prijs vrouwen 5 km
15.10 startschot 10 km – Schepen van Seniorenbeleid, Werk, Armoedebestrijding en Openbaar Groen en OCMW voorzitter Rudy Coddens
15.40 aankomst 1ste man 10 km
15.40 uitreiking beker en prijs mannen 10 km
15.45 aankomst laatste 5km loper
15.45 aankomst 1ste vrouw 10 km
15.50 uitreiking beker en prijs vrouwen 10 km
16.00 aankomst laatste marathonloper
16.30 aankomst laatste 10km loper
16.30 sluiting finish
17.00 after party met o.a optreden Wim Soetaert, Kono Band
Bij deze marathon ligt de focus niet alleen op de loopprestatie maar ook op de beleving, de natuur en het familiegebeuren. Deelnemers lopen door een landelijk parcours, dwars door de natuur ten westen van Gent. Op diverse plaatsen zijn er bevoorradingsposten en muzikale animatie. Met dit loopevenement wenst de organisatie zich te onderscheiden van de andere.
KWALITEIT VOOROP
Bezieler en gezicht van dit ambitieuze project is Marathonman Stefaan Engels. Stefaan streeft samen met de Stad Gent naar een hoge kwaliteit voor de Marathon van Gent. Hij weet uit ervaring wat een loper verwacht van een loopevenement en legt de lat hoog om organisatorisch alles vlot te laten verlopen. Voor elke deelnemer moet de Marathon van Gent een onvergetelijke dag worden op sportief en recreatief vlak.
GROENE ROUTE
De Marathon van Gent is bewust uit het centrum van Gent gehouden. De route werd accuraat uitgestippeld en loopt overwegend in de natuur, via Mariakerke, Evergem, Belzele, enz. Het parcours zet prachtige natuurgebieden in de kijker zoals het sport- en recreatiepark De Blaarmeersen, De Drie Leien en de Assels, de Vinderhoutse Bossen en het Landschapspark Groene Velden. In samenwerking met Ivago en IVM wordt dit de properste marathon van de wereld. Alle papiertjes, gels, barverpakkingen, bekertjes en flesjes gaan direct in de 168 afvalbakken opgesteld langs de route.
GOEDE DOELEN
De Marathon van Gent gaat ook voluit voor het goede doel. Via de Marathon van Gent worden 42 organisaties en projecten in de kijker gezet. Engels: “Deelnemers lopen voor zichzelf en hun persoonlijk doel, maar kunnen ook een extra bijdrage leveren voor één van onze goede doelen.”
DE BELEVING PRIMEERT
Het sportfeest gaat van start aan de Topsporthal waar atleten en supporters verzamelen, met muziek en commentatoren die enthousiast aftellen tot aan de start. Kinderopvang en -animatie zijn voorzien voor de hele duurtijd. De bewoners langs het parcours worden opgeroepen om met toeters en bellen de sporters aan te moedigen en/of hun straat en voorgevel te versieren.
Bijzonder aandacht gaat ook naar de beleving onderweg. Lopers worden getrakteerd op muzikale animatie, 50 borden met motiverende quotes, een complete bevoorrading met Etixx producten (gels, bars, isotone drank), water, bananen, rozijnen en krijgen een unieke en onvergetelijk aankomst in de Topsporthal aan de Watersportbaan. Iedere deelnemer ontvangt na de finish een medaille, een finish T-shirt en een waardevolle goodiebag.
AFTER PARTY
Na die grandioze inspanning is er een groot feest vanaf 17u met lekker eten en drinken en verschillende optredens in een oase van licht en geluid in de Topsporthal. De toegang tot de after party en de muzikale optredens zijn volledig gratis.
Ben je ingeschreven? Dan kan je je loopnummer elke dag afhalen in de chalet voor de Topsporthal tussen 16u en 20u. Op vrijdag 27 oktober van 10u tot 21u in de Topsporthal. Tip: haal je loopnummer op voorhand op en vermijd zo wachtrijen op 28 oktober.
Inschrijven kan ook ter plaatse in de Topsporthal aan de Watersportbaan van maandag 23 oktober tot en met vrijdag 27 oktober tussen 16u en 20u of via daginschrijving op zaterdag 28 oktober vanaf 8u.
Tot slot nodigen we iedereen uit om op een duurzame manier naar dit evenement te komen, te voet, met de fiets of het met openbaar vervoer.
groepsfoto met vertegenwoordigers van de deputatie van de Provincie West-Vlaanderen, de intercommunales WVI en Leiedal, de RESOC’s en de sociale partners: VOKA, Unizo, ABVV en ACV
groepsfoto met vertegenwoordigers van de deputatie van de Provincie West-Vlaanderen, de intercommunales WVI en Leiedal, de RESOC’s en de sociale partners: VOKA, Unizo, ABVV en ACVProvincie West-Vlaanderen vraagt 430 ha netto bijkomende bedrijventerreinen aan Vlaanderen
Op donderdag 19 oktober keurde de deputatie van de Provincie West-Vlaanderen het ontwerp-eindrapport ‘Berekening van de vraag naar bedrijventerreinen in West-Vlaanderen’ goed. De deputatie vraagt 430 ha bijkomende bedrijventerreinen aan Vlaanderen.
De Provincie West-Vlaanderen kreeg vanuit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV) 1.215 ha bedrijventerreinen toebedeeld voor de periode 2007-2012. De laatste planinitiatieven zijn hiervoor lopende. Omdat de realisatie van een nieuw bedrijventerrein 7 tot 8 jaar in beslag neemt, wil de deputatie proactief handelen en extra ruimte voor bedrijventerreinen voorzien.
Aanspraak maken op reservepakket in het RSV
Binnen het RSV is er een reservepakket van 1.400 ha bedrijventerreinen voorzien voor Vlaanderen voor behoeftes na 2012. Er kan niet zomaar aanspraak gemaakt worden op deze extra ruimte.
Er moet in eerste instantie aangetoond worden dat er inspanningen geleverd zijn door activeringsteams om bestemde gronden beschikbaar te maken. Deze activeringsteams moeten bestemde bedrijventerreinen die, op private gronden gesitueerd zijn, op de markt proberen te krijgen. Er moet ook werk gemaakt worden van reconversie, voornamelijk door in te zetten op het omvormen van verlaten sites.
Als hieruit blijkt dat er alsnog subregionale tekorten zijn, dan kan er aanspraak gemaakt worden op de extra ruimte die voorzien werd in het RSV. Het in kaart brengen van de subregio’s en de bijbehorende behoeftes gebeurde door gespecialiseerde studiebureaus. Voor de komende 10 jaar (2017-2027) werden volgende subregionale behoeftes erkend:
– Een tekort van 130 ha bedrijventerreinen in de subregio’s Brugge, Roeselare en Waregem.
– Een tekort van 70 ha voor de subregio’s Ieper, Veurne, Oostende en Tielt. Er zijn op vandaag in deze subregio’s voldoende bedrijventerreinen, maar de economische dynamiek van deze regio’s of de mogelijke vernietiging van plannen door de Raad van State dringen aan op een uitbreiding in de toekomst.
De intercommunales WVI en Leiedal hebben de laatste jaren een vraag van 1.900 ha bedrijventerreinen geregistreerd. Ook herleeft de West-Vlaamse economie en wil de deputatie tegen 2027 voldoende voorbereid zijn om te kunnen voorzien in de vraag naar meer bedrijventerreinen. Daarom wordt er voor West-Vlaanderen bijkomend 430 ha bedrijventerreinen gevraagd aan Vlaanderen. Dit cijfer werd vastgelegd na overleg met de intercommunales WVI en Leiedal, de RESOC’s en de sociale partners: VOKA, Unizo, ABVV en ACV.
De commissie mobiliteit en openbare werken van het Vlaams Parlement besprak de fietsveiligheid op de openbare weg, een brandend actueel thema na enkele tragische ongevallen in Antwerpen de voorbije weken. Ook KBC laat weten steeds meer fietsongevallen in haar verzekeringsaangiften woon-werkverkeer te zien opduiken. “Meer en meer mensen maken gebruik van de fiets, een gunstige evolutie. Maar als we echt de omslag willen maken van koning auto naar koning fiets, moeten we ervoor zorgen dat de fietsinfrastructuur ook echt veilig is”, menen Vlaams volksvertegenwoordigers Orry Van de Wauwer en Martine Fournier.
Vlaams Volksvertegenwoordiger Orry Van de Wauwer brak daarom een lans voor conflictvrije kruispunten tijdens de commissiebespreking: “De schreeuw om conflictvrije kruispunten klinkt luider dan ooit tevoren. Als we de fiets echt als toekomstgerichte mobiliteitsoplossing zien, moeten we dringend de prioriteit op veiligheid en niet enkel op doorstroming leggen.” Van de Wauwer verwees hierbij naar de ‘go for zero’-doelstelling van het verkeersveiligheidsplan waarin reeds extra beleidsinspanningen gevraagd worden.
De teneur over de verschillende fracties was relatief eensgezind. Na de gebeurtenissen van de afgelopen weken blijft niemand onaangeroerd over de nood naar meer fietsveiligheid. Op vraag om duiding van diverse parlementsleden antwoordde minister Weyts dat het budget om het conflictvrij maken van kruispunten op gewestwegen verdubbeld werd. Volksvertegenwoordiger Van de Wauwer is zich bewust van de inspanning, maar benadrukte dat het beter en sneller kan en moet: “Het is uiteindelijk een kwestie van keuzes maken. Veiligheid moet primeren.”
Martine Fournier benadrukte eveneens de mogelijkheden van enkele quick wins: “Om een kruispunt veiliger te maken kunnen fietsers voorrang geven in tijd en ruimte. We kunnen verkeerslichten systematisch afstellen zodat fietsers enkele seconden eerder groen krijgen dan auto’s, en de fietser door middel van een fietsopstelvlak beter zichtbaar maken voor auto- en vrachtwagenbestuurders.”
Spaanse regering weigert halsstarrig dialoog, kiest voor verdere escalatie
De Spaanse premier Rajoy heeft deze ochtend aangekondigd dat hij komende zaterdag het beruchte artikel 155 in werking zal laten treden. Dat betekent op z’n minst dat Madrid de Catalaanse autonomie opheft en het bestuur van de regio overneemt. “Dat zou voor een verdere escalatie zorgen”, zegt Europarlementslid Mark Demesmaeker. “Europa heeft de voorbije weken al een pak geloofwaardigheid verloren. Maar als het nu ook toestaat dat de autonomie van een Europese regio zomaar teniet wordt gedaan, dan is het alle recht van spreken over democratische waarden definitief kwijt. De EU heeft nog tot zaterdag om de broodnodige dialoog tussen Spanje en Catalonië op gang te helpen trekken.”
Het artikel 155 heft niet enkel de Catalaanse autonomie op, maar maakt ook de weg vrij voor het sturen van legertroepen naar Catalonië en het arresteren van president Puigdemont. Demesmaeker: “Laten we uiteraard hopen dat dit alles uiteindelijk niet gebeurt. Het is echter in elk geval enorm verontrustend dat de Spaanse regering de hele tijd nieuwe rode lijnen overschrijdt. Websites offline halen, kabinetsmedewerkers arresteren, gewelddadig gedrag van de militaire politie goedpraten, politieke gevangenen opsluiten, … Waar stopt dit? Enkel dialoog kan deze toenemende escalatie een halt toe roepen.”
Volgens Demesmaeker heeft Spanje een gevaarlijke koers ingezet: “Keer op keer bewijst Catalonië dat het blijft openstaan voor dialoog. Maar zonder internationale druk zal Rajoy die uitgestoken hand blijven weigeren. Europa moet zijn verantwoordelijkheid nu eens eindelijk opnemen en een volwassen dialoog helpen op gang trekken. Vreedzame onderhandelingen tussen Spanje en Catalonië is de enige oplossing voor dit politiek conflict.”
Europarlementslid en N-VA-ondervoorzitter Sander Loones: “Wanneer in verre landen mensen gevangen worden genomen om politieke redenen, staan politici rijen dik te drummen om dat te veroordelen. Nu dit gebeurt onder onze neus, in een lidstaat van de Europese Unie, blijft het vooral oorverdovend stil. Geen enkele van die wegkijkende, Grote Europeanen moet in de toekomst nog afkomen met het riedeltje dat de EU een unie van waarden zou zijn. Die waarden zijn ze zelf aan het verloochenen.”
Herinrichtingsstudie N460 Geraardsbergsesteenweg in Terjoden
De stad Aalst gaat samen met het Agentschap voor Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen de Geraardsbergsesteenweg (N460) in Terjoden aanpakken.
Schepen van Openbare Werken, Ann Van de Steen (SD&P) : “Voor de aanleg van de nieuwe steenweg werd een studieopdracht uitgeschreven. De opdracht wordt nu gegund aan studiebureau Sweco. Het bureau kan eerstdaags aan de slag met het opmaken van een inrichtingsstudie voor de steenweg. Ook de Dreefstraat zal vernieuwd worden ifv. de afvoer van het regenwater.”
“Door de aanleg van nieuwe fietspaden gaan we voor meer veiligheid voor de fietsers en tegelijkertijd herbekijken we ook het parkeeraanbod in functie van bewoners en lokale handel,” vult Schepen van Mobiliteit, Dylan Casaer (SD&P) aan.
Schepen van Ruimtelijke ordening, Caroline Verdoodt (N-VA): “Ik ijver al een aantal jaar voor een vernieuwing van de steenweg in Terjoden. Het wegdek tussen de Albatros en de spoorweg is enorm verouderd, het is het enige deel dat nog niet vernieuwd werd. Goed dat ook de Dreefstraat herzien wordt. De heraanleg van de steenweg is broodnodig.”
-Oostende 6 oktober- Afgelopen vrijdagavond was het verzamelen geblazen in de Versluysdôme te Oostende voor de internationale Belgische taptoe. Deze internationale taptoe doet voor de derde maal op rij Oostende aan. De plaats van afspraak voor deze taptoe was de Versluysdôme, gelegen net voor de Versluysarena (thuisbasis van Basketbalcub Oostende) en het stadion van KV Oostende.
We waren ruim op tijd vertrokken zodat we bijna rechtover de deur parking hadden gevonden. Gelukkig hadden we op dat moment onze accreditaties al op zak zodanig dat we nog ruim alle tijd hadden om nog ergens iets te gaan eten. Toen we na het eten ons terug begaven naar de plaats van gebeuren stonden reeds een paar honderden toeschouwers aan te schuiven om binnen te raken.
Nadat we eindelijk ons plaatsje gevonden hadden en tijd hadden om rond te kijken waren we wel even onder de indruk van deze imposante locatie en het talrijk opgekomen publiek dat zat te wachten op de start van de internationale taptoe van België. Het decor waren de afbeeldingen van vijf huisjes die zo weggeplukt leken van onze Grote markt te Brussel. Het enige minpunt was de lamp die telkens een andere groep zich aandiende recht in onze lens scheen. Maar als de toegangsdeur dan dicht ging was ook dat probleem opgelost.
Met twee harde ontploffingen waarbij menig toeschouwer bijna in het plafond hing van het verschieten werd de derde editie van deze taptoe letterlijk op gang geschoten. Het was De Koninklijke Muziekkapel van de Belgische Luchtmacht die mocht openen onder leiding van Kapitein kapelmeester Matty-Cillissen.
De Koninklijke Muziekkapel van de Belgische Luchtmacht werd opgericht in 1946. Aanvankelijk onder de naam Muziekkapel van Brussel, werd ze in 1947 officieel erkend onder haar huidige naam. Deze elite-eenheid van de Belgische defensie bestaat uit een symfonisch blaasorkest van 60 streng geselecteerde professionele musici en is doorheen de geschiedenis dankzij een aantal illustere dirigenten uitgegroeid tot een team dat momenteel tot de absolute wereldtop behoort.
Ondertussen dat deze mensen de mooiste deuntjes ten beste gaven werden ze ondersteund door de mannelijke en vrouwelijke dansers van Compania de Tenochtitlan Mexica. Samengevat een wervelend spektakel voor oog en oor wat door de toeschouwers enorm gewaardeerd werd. En zeggen dat dit nog maar het begin was, onze aandacht was gewekt en we waren al benieuwd naar wat we nog zouden te zien krijgen.
Maar onze spciale aandacht ging toch naar de Italiaanse formatie Fanfare Bersaglieri Italy. Menig toeschouwer zat met open mond naar dit spektakel te kijken. Het unieke aan deze formatie is dat ze spelen en lopen te gelijk. Lopen is al niet makkelijk laat staan spelen wel deze mannen doen beiden gelijk, ze spelen en lopen dat het een lieve lust is.
Omstreeks 00.00u zat de zesde editie (de derde in Oostende) erop. Maar Carl Huybrechts had nog een presentje achter de hand en dat was dat in 2018 in Oostende een derde dag voor deze taptoe zal worden voorzien. Daarna was het nog éénmaal de beurt aan Kapitein kapelmeester Matty-Cillissen om alle deelnemers samen te dirigeren een taak dat hij met verve vervulde. Daarna zat de eerste dag van editie 2017 er onherroepelijk op.
Mensen die deze taptoe alsnog willen zien en beleven moeten zich haasten. Er zijn nog twee voorstellingen voorzien en dit morgenavond (Zat 14 oktober) en zondgavond (15 oktober) om 20u in de Soeverein Arena (Sportveldenstraat 10, Lommel). Voor meer inlichtingen kan u terrecht op http://www.i-t-b.be/services/kaarten/ Wij kijken alvast uit naar de editie 2018.
Voor z’n dertiende editie volgend jaar heeft Het Schlagerfestival in Hasselt Coco Jr. gestrikt. De man met de bandana werd wereldberoemd in Vlaanderen in de jaren negentig als frontman van The Dinky Toys. Catchy nummers als ‘I Can’t Keep My Hands Of You’, ‘Out In The Streets’ en ‘Declaración de amor’ groeiden uit tot rasechte klassiekers. 2017 is voor Coco een boerenjaar, want na de geslaagde comeback met The Dinky Toys, de Radio 2 Zomerhit-nominatie voor de single ‘The Sweetest Hangover’ en het succesvolle comeback-album ‘Roll With The Hits’.
Nu neemt hij dit najaar ook nog deel aan de opnames van het nieuwe seizoen van ‘Liefde voor muziek’, dat komend voorjaar wordt uitgezonden op vtm. In het verlengde van deze uitzendingen is Coco Jr. vrijdag 23, zaterdag 24 en zondag 25 maart 2018 te gast op Het Schlagerfestival in de Hasseltse Ethias Arena. Hij komt er samen met o.a. Christoff, De Romeo’s, Sam Gooris, Bart Kaëll en Umberto Tozzi op het podium. “Coco Jr. is een allround artiest die we graag op Het Schlagerfestival verwelkomen.
Hij brengt Dinky Toys-hits mee, maar daarnaast gaat hij het publiek ook verrassen. Dat weet je met Coco. Hij is supercreatief en hij gaat als artiest op zoek naar de muzikale grenzen van vernieuwing. Daarin hebben wij elkaar gevonden, want dat doen wij ook met Het Schlagerfestival”, klinkt het bij de festivalorganisatoren.
“Als je ziet naar de programmatie van het festival de voorbije jaren, dan kan je alleen maar vaststellen dat die veel breder, veel ruimer is geworden. Voor mij, en ik denk ook voor vele anderen, is Umberto Tozzi Italiaanse pop. Ik was vereerd toen ze mij vroegen om te gast te zijn op het grootste festival in z’n genre. Ik weet nog niet precies wat ik ga zingen, maar met de liveband breng ik liedjes die de mensen kennen en onvermijdelijk zal er Dinky Toys-materiaal in mijn optreden verwerkt zitten.
Hoe we dat verpakken, dat weet ik nog niet, maar het zal verrassend zijn. Ik hou van muzikale uitdagingen en dat is precies wat Het Schlagerfestival is voor mij. Het is iets nieuws, waar ik mij als artiest volledig in kan en ga smijten. Ik ga mij daar keihard amuseren en ik heb ontzettend veel respect en waardering voor de collega-artiesten die er ook aanwezig zijn. Dat zijn stuk voor stuk topartiesten in hun genre. Ik ga de Gentse ambiance meepakken naar Limburg en ik weet zeker dat het gaat aanslaan. Wedden!”, zegt Coco Jr. geamuseerd.
Het Schlagerfestival 2018 vindt plaats op vrijdag 23 en zaterdag 24 maart (telkens om 20.30 uur) en op zondag 25 maart (om 15.00 uur) in de Hasseltse Ethias Arena. Naast Coco Jr., maken ook Sam Gooris, Bart Kaëll, De Romeo’s, Christoff en Umberto Tozzi hun opwachting. “Op zaterdag is het volledige middenplein voorzien van staande ambianceplaatsen. Op vrijdag en zondag kan je een combinatie kopen van staande en zittende ambianceplaatsen. Uiteraard zijn voor de drie voorstellingen ook zitplaatsen op de tribune te koop”, laten organisatoren PSE-Belgium en Medialaan weten. Tickets bestel je op www.hetschlagerfestival.be. Best niet langer wachten als je zeker wil zijn van je plaatsen.