Het Schlagerfestival vereeuwigt De Romeo’s, Christoff, Willy Sommers, Yves Segers, Laura Lynn en Bart Kaëll.
Op 27, 28, 29 maart en 3 en 4 april, kan je in de HasseltseEthiasArena terecht voor de 15de editie van Het Schlagerfestival. Nooit eerder was de publieke belangstelling zo groot. Met 5 voorstellingen is het festival op weg naar een nieuwe recordeditie. De artiesten liggen mee aan de basis van het succes en een aantal van hen, die al enkele jaren op de affiche staan en er tijdens de komende editie opnieuw bij zijn, krijgen volgende week woensdag een zeer bijzondere onderscheiding. Concreet gaat het over Christoff, Willy Sommers, Yves Segers, De Romeo’s, Bart Kaëll en Laura Lynn. Zij zijn de eerste artiesten die volgende week een eigen Schlagerfestival-ster krijgen op de Walk of Fame, die bij de ingang van de Hasseltse Ethias Arena officieel wordt ingehuldigd.
(Foto: House Of Entertainment)
Voor Het Schlagerfestival zijn de eerste sterleggingen het begin van een nieuwe traditie, want het is de bedoeling dat de Walk of Fame de komende jaren groeit en dat er elk jaar nieuwe Schlagerfestival-sterren bijkomen van artiesten die hiermee een extra erkenning en waardering krijgen voor hun inzet en aanwezigheid op het festival. Tijdens het komende Schlagerfestival zullen de Schlagerfestival-sterren extra worden verlicht, zodat ze goed zichtbaar zijn voor het publiek en de bezoekers. Ook na het festival en de komende jaren blijven de Schlagerfestival-sterren ingemetseld liggen op de grond, en blijven ze toegankelijk voor het publiek.
Na het succes van ‘Marie-Antoinette’, ‘Albert I’ en ‘Rubens’
Historalia biedt met musicalspektakel ‘1830’
revolutionaire kijk op ontstaan van Koninkrijk België
Met o.a. Lucas Van den Eynde, Nele Goossens, Michiel De Meyer, Leendert De Vis, Liesbeth Roose enMartijn Claes
Augustus 2020 – Kasteel de Merode – Westerlo
Belgisch en Hollands perspectief in aparte pop-up theaters Publiek beleeft samen indrukwekkende apotheose
Na de drie succesvolle musicalproducties ‘Marie-Antoinette’ (2014), ‘Albert I’ (2016) en ‘Rubens’ (2018), die ruim 80.000 toeschouwers onderdompelden in een wereld van geschiedenis en spektakel, is Historalia klaar om opnieuw de grenzen te verleggen met het grootse musicalspektakel ‘1830’. Vertrekkende vanuit de wortels van onze nationale geschiedenis, brengt ‘1830’ op een onvergetelijke en revolutionaire manier hulde aan de geboorte van het Koninkrijk België.
Het Kasteel de Merode (Westerlo) en het omliggende domein vormen in augustus 2020 het kader voor deze unieke theaterervaring, waarbij in 2 aparte pop-up theaters zowel het verhaal vanuit het Belgische als het Hollandse perspectief gebracht wordt. Het publiek, dat wordt onderverdeeld in 2 groepen, switcht voor de pauze van locatie en krijgt beide verhalen te zien. Na de pauze worden beide groepen samengevoegd en volgt de spectaculaire apotheose op een derde locatie, met de façade van het kasteel als decor.
Je zal overdonderd worden door een meeslepend, warm verhaal, een indrukwekkend decor en een ronduit fantastische cast als kers op de taart, want niemand minder dan o.a. Lucas Van den Eynde, Nele Goossens, Michiel Demeyer, Leendert De Vis, Liesbeth Roose en Martijn Claes zullen zowel historische als fictieve personages tot leven brengen. De voorstelling zal verder bol staan van spectaculaire en levensechte scènes met showpaarden, een verbluffend dansensemble en professionele stuntmensen.
Het verhaal
De revolutiegolf die in de 19de eeuw door Europa woedt, breidt zich uit als een olievlek tot ze ook onze contreien bereikt. Dit tot groot ongenoegen van de Hollanders, die onder leiding van Koning Willem I het gezag hebben over de Belgische gebieden. De Belgen drukken steeds meer hun ontevredenheid over zijn regeerstijl uit, tot op een avond heel Brussel in rep en roer wordt gezet… Sleutelfiguren zoals Frédéric de Merode en Louis de Potter vechten mee voor de vrijheid van het Belgische volk.
Het verhaal
De revolutiegolf die in de 19de eeuw door Europa woedt, breidt zich uit als een olievlek tot ze ook onze contreien bereikt. Dit tot groot ongenoegen van de Hollanders, die onder leiding van Koning Willem I het gezag hebben over de Belgische gebieden. De Belgen drukken steeds meer hun ontevredenheid over zijn regeerstijl uit, tot op een avond heel Brussel in rep en roer wordt gezet… Sleutelfiguren zoals Frédéric de Merode en Louis de Potter vechten mee voor de vrijheid van het Belgische volk.
Gaandeweg leren we een Brussels gezin kennen dat alles van dichtbij meemaakt. Vader André is een hevig verzetsstrijder, zijn dochter Anna en zijn zoon Ketje raken elk op hun eigen manier verweven in de revolutie. ‘1830’ vertelt een verhaal vol actie, liefde en emotie. Een must-see voor elke liefhebber van muziek, theater en geschiedenis.
Producent: Historalia – Simon de Merode
Regie: Luc Stevens
Muziek: Sam Gevers
Choreografie: Florian Boutonnier
Beleef het musicalspektakel ‘1830’ van 7 t/m 30 augustus 2020 op het domein van Kasteel de Merode te Westerlo. Tickets & info: www.1830.be
Voorstellingen starten stipt om 20u, einde voorzien om 23u.
Voor de veertiende keer organiseren Davidsfonds Wolsem (Dilbeek) en KWB-Savio tijdens de Krokusvakantie een knetterende Sport-Spel-Fundag. Deze namiddag is bedoeld voor kinderen van 6 tot 12 jaar en gaat door in het Saviocentrum (nabij Dilbeek-Station). Via een doorschuifsysteem kan elke deelnemer drie van de acht workshops volgen. Elke werkwinkel duurt 45 minuten. De namiddag start te 13 u. en eindigt te 16 u. Een greep uit het aanbod: Sterren op de dansvloer, koken, djembe, knutselen, volksspelen, bezoek aan politiebureau, kinderopleiding vrachtwagenchauffeur, circustechnieken, …
Inkom: € 5, vanaf het tweede kind: € 4
Supporters (ouders/grootouders): gratis
Ook dit jaar zijn er weer een groot aantal festivals in België. Het zijn evenementen die de ware liefhebber niet wil missen. De grootste festivals zijn vaak al maanden van te voren uitverkocht. Wanneer je geluk hebt krijg je er nog een kaartje en een plek op de camping die bij het festival hoort. Hieronder delen we onze tips om de beste festivals niet te missen in België.
Het festivalseizoen start in mei
We hebben hieronder de festivals opgesomd die je niet mag missen. De datum voor 2020 staat erbij. Wees slim en kies een festival waar je graag naartoe gaat. We geven het overzicht van begin 2020 tot aan eind 2020. Groezrock is een zeer mooi festival wat in mei gehouden wordt. Een combiticket kost 99 euro en je kunt de camping al boeken voor slechts 20 euro. In mei heb je ook het Gladiolen Festival. Het is wat goedkoper met een combiticket voor alle dagen van 42 euro.
De festivals in Juni, Juli en Augustus
In de zomermaanden is er in juni Graspop. Het is een geweldig evenement waar veel mensen naartoe gaan. Ze zorgen ervoor dat ze rondom de dagen zelfs vakantie hebben. Zo kunnen ze zichzelf goed voorbereiden en achteraf weer goed bijkomen. De combiticket kost 249 euro. De camping is hierbij echter wel gratis. Dan is nog het Sunrise Festival eind juni. Een combi ticket kost hier 89 euro. In Juli is er nog het Les Ardentes festival. Het Cactusfestival is sterk groeiende ieder jaar. De combitickets kosten hier 160 euro. Tomorrowland mogen we niet vergeten te noemen. Er zijn zelfs twee weekenden ingelast. Pukkelpop is als afsluiter in Augustus ook een mooi festival om te bezoeken.
Hoe komen de ticketprijzen tot stand?
Wat de een duur vindt, vindt de ander goedkoop. Het is maar net hoe je het bekijkt. De prijzen van de festival kaarten komen echter niet uit de lucht vallen. Zo heeft een festival veel kosten. Ze moeten goede artiesten aantrekken en betalen en daarnaast ook de plek huren. Vervolgens zijn er alle kosten van de installaties en ook de tenten. Het verhuren van tenten is een unieke tak van sport. Zeker bij festivals. Er moet immers ook goed gedacht worden aan de veiligheid van alle bezoekers. Het is daarom belangrijk om hier goed in te investeren. Vervolgens zijn er nog de sanitaire voorzieningen en ook de beveiliging van het evenement. We hebben het nu nog niet eens over de marketing gehad om mensen aan te trekken om te komen.
Het weer…. een risico?
Voor een evenement wat al voldoende bekendheid heeft zal het risico dat het kan regenen klein zijn. Wanneer het echter flink gaat stormen en waaien wordt het anders. De sterke en bekende festivals welke we hier hebben opgesomd zullen allemaal voldoende daadkracht tonen om het de mensen naar de zin te maken. Het is ideaal en belangrijk om volop te genieten van het festival, ongeacht of er wel of geen zonnetje is.
Gent wil nog meer LEZ blijkt uit een persbericht van Anneleen Van Bossuyt (N-VA Gent)
Anneleen Van Bossuyt (N-VA Gent): “Schrap de uitbreiding van de LEZ buiten de R40”. Sinds 1 januari is er een lage emissiezone van kracht voor de Gentse binnenstad. Maar het Gentse stadsbestuur wil verder gaan: de uitbreiding van de LEZ buiten R40 is expliciet opgenomen in het bestuursakkoord. N-VA-fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt: “Dit is geen goed idee. Een uitbreiding van de LEZ is voor ons geen optie. Ik heb daartoe een voorstel van raadsbesluit ingediend voor de komende gemeenteraad.” [zie in bijlage]
Van Bossuyt: “De geplande uitbreiding van de LEZ naar deelgebieden buiten de R40 zou een impact hebben op de ruim 190.000 Gentenaars die buiten de R40 wonen. De impact ervan zou met andere woorden enorm zijn.”
Gemeenteraadslid Ronny Rysermans, die het LEZ-dossier opvolgt in de commissie milieu: “Het is vreemd dat een uitbreiding van de LEZ al staat opgenomen in het bestuursakkoord zonder dat eerst de evaluatie van de net ingevoerde LEZ gemaakt is. Blijkbaar is het niet belangrijk om eerst na te gaan wat de impact van de actuele LEZ is op de luchtkwaliteit in onze stad, ook buiten de R40.”
Fractievoorzitter Van Bossuyt: “Een LEZ is niet alleen zaligmakend. Een aantal Vlaamse stadsbesturen beslisten recent om geen LEZ in te voeren (Kortrijk, Leuven, Mechelen, Brugge) of om geen uitbreiding van de bestaande LEZ door te voeren (Antwerpen). We moeten bekijken wat de beste optie is voor het verder verbeteren van de luchtkwaliteit in de woongebieden buiten de R40.”
Raadslid Rysermans: “De Gentse deelgemeenten hebben een ander, vaak meer open karakter dan de dicht bebouwde binnenstad. Beleidsmaatregelen moeten ook altijd proportioneel zijn in de zin dat de milieuvoordelen voldoende moeten opwegen tegen de gevolgen op andere vlakken. Ik heb het dan met name over de sociale impact waarover de voorbije dagen terecht al heel wat te doen was.”
Van Bossuyt besluit: “De niet-uitbreiding van de LEZ wil uiteraard niet zeggen dat de luchtkwaliteit voor de bewoners buiten de R40 voor ons niet belangrijk is. Daarom stellen we tegelijk voor om ‘luchtkwaliteitszones’ voor woongebieden buiten de R40 te ontwikkelen, met o.a. versterkte aandacht voor het realiseren van een modal shift via het stimuleren van de alternatieven voor de eigen wagen, het verminderen van zwaar doorgaand verkeer en het inzetten op een niet overmatige woon- en bouwdensiteit.”
The Singing Factory geeft jonge talenten volop de kans in hartverwarmende
popmusical ‘June Foster’
Wanne Synnave schrijft en regisseert opvolger succesproductie ’13’
(Foto: The Singing Factory) i.s.m Pleegzorg Vlaanderen
Vorig seizoen liet productiehuis The Singing Factory de jongeren van kidskoor XL Melodia (10 t/m 15 jaar) hun vuurdoop beleven in de swingende popmusical ’13’. Het werd een doorslaand succes, met extra voorstellingen en perscommentaren waarin o.a. te lezen stond: ‘De toekomst van de Vlaamse musical’, ‘SCHIT-TE-REND’ en ‘Dé theaterrevelatie van het jaar’. Nadat hun jongerenkoor Youforia (16 t/m 25 jaar) in november 2019 nog schitterde in de bejubelde musical ‘November 89’, geeft The Singing Factory in maart 2020 ook de jonge talenten van Melodia opnieuw volop de kans om podiumervaring op te doen en dit in de gloednieuwe popmusical‘June Foster’, die te zien zal zijn in concert- en theaterzaal TheAtrium te Mechelen.
‘June Foster’ vertelt het verhaal van June, een zestienjarig meisje dat – samen met haar jongere broers Noah en Alex – terechtkomt in een nieuw pleeggezin, bij pleegmoeders Allison en Jess. June moet leren omgaan met haar nieuwe omgeving, de eerste liefdesproblemen van haar (homoseksuele) broer en haar nieuwe vrienden. Deze zomerse, hartverwarmende popmusical voor het hele gezin werd geschreven door de 23-jarige Wanne Synnave (‘Magdalena’, ‘November 89’, presentator radiozender MNM), die ook de regie op zich neemt. De muziek is van de hand van Kristof Aerts en zal gebracht worden door een 7-koppige liveband onder diens leiding. Choreograaf van dienst is, net als voor ’13’, Matthew Michel.
De hoofdrol in ‘June Foster’ wordt vertolkt door de 14-jarige Kato Faure uit Deurle, die vorig seizoen al overtuigde als cheerleader Kendra in ’13’. De 15-jarige Zion Luts (Kermt) heeft na zijn hoofdrol als Evan Goldman in ’13’ opnieuw een rol in de hoofdcast te pakken als Noah, de met zijn homoseksualiteit worstelende broer van June. Titus Schrooyen (14, Antwerpen) maakt zijn debuut in de hoofdcast en vervolledigt het broederpaar als Alex. Dejongeren krijgen in de hoofdcast ook de steun van enkele ervaren volwassenen. Zo kruipen Leen De Graeve en Veerle Van Ransbeeck in de huid van pleegmoedersJess en Allison. Mag Brieuc Van Kersschaever als sociaal werkerWilliam proberen June en haar broers zo goed mogelijk te begeleiden in hun nieuwe pleeggezin, en bewaart Anne-Sophie Metselaar als huishoudster Sophia de orde en netheid v.l.n.r.: Leen De Graeve / Veerle Van Ransbeeck / Brieuc Van Kersschaever / Anne-Sophie Metselaar
Pleegzorg Vlaanderen hoopt dat musical ‘June Foster’ pleegkinderen helpt en nieuwe gezinnen prikkelt
Net zoals bij ‘The Wave’ (fascisme en groepsdruk), ‘Magdalena’ (Ierse ‘Magdalene-laundries’) en ‘November 89’ (leven rond de Berlijnse Muur), kiest The Singing Factory met ‘June Foster’ (pleegzorg) opnieuw voor een niet-alledaags musicalthema. Dat ‘June Foster’ de thematiek van pleegzorg zo openlijk aansnijdt, kan volgens Pleegzorg Vlaanderen enkel maar gunstige effecten hebben.
“In Vlaanderen wonen op dit moment 7.100 pleegkinderen bij een pleeggezin. Heel wat onder hen zullen zich ongetwijfeld kunnen inleven in het verhaal van de musical.”, zegt Niels Heselmans van Pleegzorg Vlaanderen. “Net als de drie hoofdrolspelers hebben ze alles wat voor hen vertrouwd was moeten achterlaten en zoeken ze elk op hun manier een nieuwe plek in hun pleeggezin. Vaak worstelen ze ook met het gevoel dat ze de enige zijn die in een ander gezin wonen. Dat een musical een thema als pleegzorg zo openlijk aansnijdt, zal er zeker toe bijdragen dat dit gevoel vervaagt.”
Twee mama’s
“Het pleeggezin van June en haar broers bestaat uit twee pleegmama’s. Voor ons is dat niet zo opmerkelijk, want pleeggezinnen bestaan natuurlijk niet alleen uit traditionele gezinnen. Ook holebi’s, alleenstaanden, nieuw samengestelde gezinnen en gezinnen met of zonder kinderen, kunnen pleegkinderen een warme thuis bieden. Belangrijk is vooral dat je een groot hart hebt voor kinderen en respect voor ouders die het moeilijk hebben. Er zijn nog heel wat kinderen in Vlaanderen die op zoek zijn naar een pleeggezin, dus hopelijk kunnen we door het verhaal van June, Noah en Alex ook nieuwe gezinnen prikkelen om zich kandidaat te stellen als pleeggezin”, besluit Niels Heselmans.
‘June Foster’ speelt op 7, 8, 13 en 14 maart in zaal TheAtrium te Mechelen. Tickets en info: www.singingfactory.be
HOOFDCAST:
June Foster: Kato Faure
Alex (broer): Titus Schrooyen
Noah (broer): Zion Luts
Jess (pleegmoeder): Leen De Graeve
Allison (pleegmoeder): Veerle Van Ransbeeck
William (sociaal werker): Brieuc Van Kersschaever
Sophia (huishoudster): Anne-Sophie Metselaar
ENSEMBLE Kidskoor XL Melodia:Kobe Debie, Nell Moerbeek, Emma Villays, Aisha Kanteh, Aurelia Luna Vittiglio, Bo Elisabeth, Caat Hutten, Coumba Thiam, Elyessa Yilmaz, Hanne Reeg, Isha Bleys, Joene Van Dorslaer, Joline Vereecken, Jorinde Quintens, Kiran Vanhees, Lene Heuten, Lize Coppens, Lotte Villays, Mathias Van Cauwenberg, Mona Theuwissen, Nanou Vermeulen, Noah Apers, Nore Vanwetswinkel, Renzo Olivier, Sophie Dierckxsens, Stella Chapelle, Zoja Dobrovolskaja) Volwassenen: Joke De Vos, Jens Goossens, Myrthe Van Steenlandt
CREW & CREATIVES
Script en liedteksten: Wanne Synnave
Muziek en arrangementen: Kristof Aerts
Regie: Wanne Synnave
Choreo: Matthew Michel
Koorleiding: Tinne De Groot, Ronny Plovie
Liveband: Kristof Aerts, Ronny Plovie, David Robbrecht, Robbe Desmet, Ruben De Vleesschouwer, Sven Ysewyn, Juan Carlos Rosquete Marquez
GALMAARDEN 1 februari 2020 – De eerste activiteit van het winterprogramma ‘Verlichte boerderij en molens’, georganiseerd door Pajottenland+, was afgelopen zaterdag 1 februari een succes. Op vier locaties in Galmaarden werden de deelnemers getrakteerd op Pajotse producten en animatie. De beleving op zowel B&B Hof ter Haegen, de Heetveldemolen, de Flietermolen als Chiro Albatros werd gesmaakt.
(Foto: Luc Cromphout Pajottenland+)
Verlichte boerderij en molens
Een busrit van de ene naar de andere locatie was het opzet. “We kozen ervoor om de activiteit ‘s avonds te organiseren om zo de verlichte gevels te accentueren en deelnemers van de beleving te laten genieten”, vertelt projectbegeleider Katrien Meersseman. De mensen spraken vol lof over de organisatie, het initiatief en de lekkere hapjes en drankjes. “De apotheose was het dansspektakel in regie van balletgroep Feniks uit Galmaarden”, gaat Meersseman verder. “De choreografie was speciaal voor ons event in elkaar gestoken.”
(Foto: Luc Cromphout Pajottenland+)
Meer winteractiviteiten
Ook coördinator Robrecht Geeroms is tevreden over de opkomst: “We willen deze activiteit dan ook zeker herhalen. Ons winterprogramma telt nog twee activiteiten. Voor die avondwandelingen met korte bedrijfsbezoeken zijn er nog voldoende plaatsen beschikbaar, maar ze zijn wel beperkt.” Wie er op 29 februari ‘Schrikkelen en schrikken’ in Gooik of 21 maart ‘Welkom lente’ in Lennik graag bij is, schrijft zich in via www.pajottenland.be.
Meeslepende balletvoorstelling ‘Don Quichot’ strijkt op 14 mei 2020 neer in Stadsschouwburg Antwerpen
De inspirerende saga van Cervantes in een prachtig ballet!
Hijs jezelf in het zadel voor een onvergetelijke avond uit, want Music Hall Classics nodigt je uit om 14 mei 2020 door te brengen in het onweerstaanbare gezelschap van de vernuftige edelman Don Quichot en zijn eeuwige sidekick, Sancho Panza . De 17e-eeuwse literaire klassieker, vertaald naar een meeslepend ballet door de 19e-eeuwse componist Léon Minkus, zal zich – af en toe driftig molenwiekend, dan weer hoofs trippelend – recht je hart in dansen in Stadsschouwburg Antwerpen. Tickets & info ‘Don Quichot’: www.musichall.be
Sinds Miguel Cervantes zijn eerste verhalen over de Spaanse wannabe-ridder Don Quichot en zijn trouwe dienaar Sancho Panza uit zijn pen perste, inspireerde hij talloze kunstenaars, regisseurs en componisten tot nieuwe meesterwerken. Zijn boek werd over de eeuwen heen de basis voor prachtige schilderijen, films, symfonische gedichten, musicals, opera’s én balletvoorstellingen.
Het is die laatste manifestatie van de man uit La Mancha die Music Hall Classics met gepaste trots verwelkomt in Stadsschouwburg Antwerpen. Cervantes trok voor zijn roman alle emotionele registers open: komedie, tragedie, actie en romantiek passeren de revue om de lezer mee te slepen.
Ook in deze balletversie worden lachspieren noch traanklieren gespaard, dankzij het Music Hall Classical Ballet en een nieuwe choreografie geïnspireerd op de klassieke versie van Marius Petipa.
(Foto: Music Hall Classics)
Het verhaal
Don Quichot ontdekt dat al zijn boeken verdwenen zijn. Dat is overigens geen fantasie, maar een goedbedoelde poging van zijn personeel om hem bij zinnen te houden: door het vele lezen dreigt hij definitief fantasie en werkelijkheid niet meer van elkaar te kunnen onderscheiden. Het is echter te laat: hij ziet een inbreker – Sancho Panza – als zijn trouwe bondgenoot en gezamenlijk trekken ze erop uit, op zoek naar avontuur.
Tijdens één van die avonturen komen ze in het liefdesdrama van Basilio en Kitri terecht. Kitri moet van haar vader trouwen met de rijke man Gamache. Don Quichot komt bij de herberg van Kitri’s vader en ziet dat zij ongelukkig is. Daarom daagt hij Gamache uit voor een duel.
Don Quichot wordt weggejaagd. Basilio doet alsof hij sterft en smeekt Kitri’s vader om medelijden en om hem met Kitri te laten trouwen. De vader stemt toe. Tijdens de bruiloft dansen Basilio en Kitri een grand pas de deux in Spaanse stijl. Don Quichot vertrekt, op zoek naar nieuwe avonturen.
Het verhaal op zich heeft niet zoveel meer te maken met Cervantes’ roman, maar het geeft het ballet wel de mogelijkheid Spaanse dansvariaties op te voeren. Alle elementen uit de Spaanse folklore zijn dan ook aanwezig: waaiers, toreadors, zigeuners en zwierige rokken!
Componist: Léon Minkus
Ballet in 3 bedrijven + proloog
Producent: Geert Allaert
Libretto: Marius Petipa
Gebaseerd op ‘Don Quixote de la Mancha’, door Miguel de Cervantes
Originele choreografie: Marius Petipa, Alexander Gorsky, Kasyan Goleyzovsky en Yuri Vasyuchenko
Nieuwe choreografie: Gerard Mosterd
Decorontwerp: Steven Demedts, naar tekeningen van Natalia Bevzenko-Zinkina
Uitvoerend Producent / Dramaturg: Jean-François D’hondt
Kostuumontwerp: Nancy Avondts
Balletcompagnie: Music Hall Classical Ballet
Resident Director: Brigitte Derks
Met ruim verschil en met de goedkeurende ogen van het publiek, de juryleden Andy Sampermans (zanger) en Nik Tuytelaers (vzw Toerisme), én voorzitster Simonne Everard (vzw Toerisme), won de Eindhovense zanger Martino Kluitmans zondagmiddag de preselecties van ‘De Nacht met André Hazes’. Naast het geschenkpakket met vip-tickets kijkt Martino vooral uit naar vrijdag 26 juni, want dan opent hij op het Turnhoutse Warandeplein de eerste editie van het nieuwe festival. “Vader en zoon André Hazes zijn voor mij inspirerende voorbeelden.
Regelmatig sluipen er van beiden liedjes in mijn repertoire. Via de sociale media werd mij gesignaleerd dat het nieuwe stadsfestival zocht naar een leuke openingsact. Ik nam aan deze wedstrijd deel omdat het een erg mooie prijs en een unieke kans is die je krijgt: optreden voor André Hazes is voor mij één van de mooiste dingen die er bestaan. Naast de felicitaties voor alle deelnemers, wil ik mijn fans nog even persoonlijk bedanken voor hun steun en aanwezigheid tijdens de preselectie en op de finale. Op 26 juni zijn ze terug van de partij om er een gezellige Turnhoutse groepsuitstap van te maken.”
Voor juryvoorzitsterSimonne Evrard en haar collega-juryleden was de winnaar niet echt een verrassing. “Op basis van de zang, zijn verschijning op het podium en het grote entertainmentgehalte, stak Martino er met kop en schouders bovenuit. Diana werd 2de en Martine vervolledigde als 3de het podium. Met dank aan het publiek en de deelnemers om er de voorbije 4 weken gezellige zondagmiddagen van te maken. We gaan ze missen, maar Willy (Van Geirt) zei me dat je tot half maart nog terechtkan in de pop-up ticketbar om voordeliger tickets te kopen voor ‘De Nacht met André Hazes’.”
(Foto: Paul Van Pelt)
Ook medeorganisator Willy Van Geirt was zondagavond een tevreden man: “Alle vip-tickets zijn verkocht en de komende weken steken we niet alleen op de (sociale) media, maar ook in het straatbeeld een tandje bij. We moeten eerlijk zijn: Martino Kluitmans was op basis van wat hij liet zien en horen tijdens de preselecties, de favoriet en net als Mathieu Van der Poel – de veldrijder werd dit weekend als gedoodverfde favoriet opnieuw wereldkampioen – bewees hij dat hij goed kan omgaan met de druk, waardoor hij als overtuigde eindwinnaar uit de bus kwam. Ik ben blij dat de jury en het publiek elkaar vonden in een gemeenschappelijke uitslag.”
‘De Nacht met André Hazes’ vindt op vrijdag 26 juni plaats op het Turnhoutse Warandeplein, met optredens van André Hazes en zijn liveband, Party Criminals, Martino Kluitmans en DJ-presentator Kurt Frederickx. Tickets bestel je op www.denacht.be
Het event is een organisatie van vzw De Nacht en Willy Van Geirt.
Instagrambericht leidt tot betoverende duetsingle ‘Jij’ bij muzikale soulmates Daalman en Isabelle A
Hoewel ze het niet van elkaar wisten, was er bij Isabelle A en Daalman (Davy Macquoi) al geruime tijd sprake van wederzijdse waardering voor elkaars muziek. Bij Isabelle begon dat in 2018 met het nummer ‘Geen Nacht Alleen’ van Daalman, dat ze toevallig ontdekte op de radio, en sindsdien volgt ze zijn muzikale pad. Toen Daalman via een gemeenschappelijke producer ter ore kwam dat Isabelle fan was van zijn song, begon hij ook Isabelle te volgen. “Vooral het album ‘De Macht Der Gewoonte’, geproduceerd door Alex Callier, vind ik ijzersterk”, aldus Daalman. “Isabelle heeft een uniek, typisch stemgeluid waar ik erg van hou, een Vlaamse schakel tussen Vanessa Paradis en Charlotte Gainsbourg.” Ze bewonderen elkaar dus al geruime tijd vanop een afstand en zonder het van elkaar te weten, maar daar kwam gelukkig verandering in…
Afgelopen zomer schrijft Daalman tijdens zijn vakantie in Napels het nummer ‘Jij’. Een song over een onbereikbare, onmogelijke liefde. Hij denkt meteen aan Isabelle A als duetpartner. Toch duurt het nog even voor hij zijn stoute schoenen aantrekt en haar via Instagram zijn demo bezorgt. “Ik voegde nog toe aan mijn berichtje dat zij mijn enige optie was”, lacht Daalman. “Toen Davy me zijn liedje stuurde, heb ik niet lang getwijfeld. De song viel op tussen de andere duetten die ik in die periode toegestuurd kreeg”, zegt Isabelle.
Ze doken enkele weken later al de studio in en het resultaat is een betoverend, integer, Nederlandstalig pareltje geworden. “Na een korte eerste kennismaking gingen we aan de slag. Ik was zelfs wat zenuwachtig. Maar toen Isabelle haar eerste noten inzette in de tweede strofe, was ik meteen gerust. Zij hoort helemaal thuis in de song!”, zegt Daalman. “Het plaatje klopt”, aldus Isabelle. “Vanaf het eerste contact voelde ik de persoonlijke klik met Davy en ook op muzikaal gebied is er een soort verwantschap tussen onze stijlen. De melancholie, die zo kenmerkend is voor Daalman, zit ook in mijn stemgeluid.”Of dit een eerste aanzet is naar meer samenwerkingen? “Heel graag! Al hoeft dat niet altijd een duet te zijn. Ik zou voor Isabelle nog meer goeie lovesongs kunnen schrijven”, zegt Daalman met een knipoog naar Isabelle. “Ik ben blij dat ik haar heb durven contacteren, want zij maakt ‘Jij’ helemaal af. Isabelle kan op een heel aparte en boeiende manier verhalen vertellen in haar liedjes, iets wat ik ook tracht te doen in mijn muziek. Ik denk dat je ons gerust muzikale soulmates mag noemen”.
Voor de mooie videoclip van ‘Jij’ trokken Daalman en Isabelle naar de hoofdstad van de romantiek, Parijs. ‘Jij’, de nieuwe single van Daalman en Isabelle A, kan u HIER beluisteren op alle grote streamingplatformen.