Een website bouwen en onderhouden: hoe gaat dit in zijn werk?

Een website bouwen en onderhouden

Een website bouwen en onderhouden: hoe gaat dit in zijn werk?

Websites zijn van groot belang om online vindbaar en zichtbaar te worden, wat de reden is dat het internet vol staat met websites van bedrijven. Wie immers op zoek is naar een bepaald product, een reservering wil plaatsen bij een restaurant of een afspraak wil maken bij de kapper, klikt op een relevante website.

Als ondernemer kom je online dus in contact met potentiële klanten als je over een website beschikt, maar hoe bouw je een website en hoe zorg je er vervolgens voor dat ze ook daadwerkelijk iets bij je kopen? Wij maken je duidelijk hoe je een website bouwt en onderhoudt in drie stappen.

1. Hoe bouw je een website?

Een website bouwen begint bij het programmeren en ontwikkelen van een website, maar dit vormt niet het startpunt van jouw creatieproces. Wanneer je namelijk in contact wil komen met je doelgroep, moet je eerst bedenken welke content er op jouw website moet komen te staan en welke indruk jouw website moet achterlaten op de potentiële klant. Doe bijvoorbeeld inspiratie op bij concurrenten en brainstorm met je team om je horizon te verbreden. Als je duidelijk in kaart gebracht hebt wat jouw website moet uitstralen, welke informatie je doelgroep kan vinden en hoe je de website wil opbouwen (denk aan de navigatiestructuur), kun je starten met het bouwen van een website.

2. Kunnen we nu gaan bouwen?

Als je stap 1 hebt doorlopen, is het nu tijd om te beginnen met het creëren van je website. Aan de hand van je navigatiestructuur kun je pagina’s gaan maken, waarop de content uit stap 1 komt te staan. Daarbij komt dat je moet nadenken over een lay-out die past bij je kernwaarden en uitstraling. Met WordPress is het eenvoudig om zelf een website in elkaar te zetten, maar dit kan een tijdrovende klus worden. Aantrekkelijker is het om een webdesign bedrijf in te huren, die voor jou aan de slag gaan om een ontwerp te creëren dat aansluit bij jouw wensen en eisen. Bovendien ben je verzekerd van een uniek en authentiek design. Met andere woorden, wees kritisch op je eigen programmeervaardigheden en ga na welke manier van bouwen het beste bij jou past.

3. Hoe nu verder?

Heb jij een website zelf gebouwd of je webshop laten maken door een extern bureau en ben je tevreden over de kwaliteit? Dan kan jouw website gelanceerd worden! Hoewel het verleidelijk is om nu te denken dat je je handen er nu vanaf kunt trekken, moet het belangrijkste deel nog komen: website-onderhoud. Nu je namelijk potentiële klanten op je website ontvangt, moet je ervoor zorgen dat zij overtuigd worden om over te gaan tot een aankoop. Ook kan het zijn dat het aantal bezoekers tegenvalt, waardoor je met behulp van SEO-technieken meer bezoekers kan proberen te verwerven. Het optimalisatieproces is, kortom, van groot belang voor het succes en de duurzaamheid van je website. Wanneer je echter vanuit je kernwaarden en producten bent begonnen aan het totale creatieproces, is de kans van slagen aanzienlijk groter.