Caroline Rigo, een geprek op internationale vrouwendag

Caroline Rigo, een inspirerend gesprek

Caroline Rigo, een inspirerend gesprek met deze succesvolle onderneemster op internationale vrouwendag. Beauty-onderneemster Caroline Rigo: “Vrouwelijk ondernemen wordt nu gestimuleerd en niet meer afgeremd. Dat is al een hele stap vooruit.” Vandaag is het Internationale Vrouwendag en het leek ons ​​een mooie gelegenheid om een ​​bezoek te brengen aan de 38-jarige succesvolle beauty-ondernemer Caroline Rigo. In een opvallende gepersonaliseerde cappuccino in haar onlangs verhuisd en opgeknapte Café Beauté Hasselt blikken we terug op hoe ze binnen enkele jaren haar make-uplijnen Cent Pur Cent en i.am.klean lanceerde en goed verkocht. Er zijn 1000 Belgische apotheken en respectievelijk 250 andere distributie punten.

Caroline Rigo aan bar

45 medewerkers en 60 freelancers

Hoe Corona de katalysator werd voor haar online winkel  evenals haar loyale community van nu bijna 11.000 leden. Omdat het te klein is voor 45 medewerkers en 60 freelancers, verhuizen het kantoor en magazijn deze maand naar een nieuw, ruimer pand in Hasselt. “Vrouwen worden niet agressiever, vaak zijn ze al ondernemers in de familie. Dit domme rolmodel is nu evenwichtiger, Gelukkig. Partners  waarderen elkaar meer. Vrouwen kunnen nu zaken doen zonder iemand te verrassen. Als je terug kijkt in de geschiedenis, vrouwen hebben nog een paar dingen te doen. Maar zorg ervoor dat we alle ballen in de lucht houden, gekoppeld aan ons emotionele EQ nemen ze ons niet meer af (lacht). Ik merk en vind het echt fijn dat vrouwelijk ondernemen wordt gestimuleerd en niet meer afgeremd.

Opgegroeid in een bescheiden arbeidersgezin

Dat is al een hele stap vooruit”, zegt Caroline enthousiast. Het zelfstandig ondernemerschap was voor Caroline Rigo, die als kind opgroeide in een bescheiden arbeidersgezin, aanvankelijk een ver-van-mijn-bed-show. “Het goedbedoelde advies van mijn ouders was meer van: ‘Doe normaal, speel veilig’ in plaats van ‘Verover en verander de wereld’ (lacht). Aanvankelijk lukte het, ik vloog goed, maar ik merkte al snel dat ik begon af te wijken van mijn pad om mijn eigen ‘rigoureuze’ reis te plannen. Tegen de stroom in, maar opgroeiend heb ik producten en diensten uitgevonden en geleverd die een impact hebben op mensen en de planeet over de hele wereld.” Toen ze als lerares voor de klas stond, drong het al snel tot haar door: “Tegelijkertijd volgde ik ook een opleiding tot visagist en werkte ik als freelancer in de horeca.

Als visagist bezocht ik apotheken

Het onderwijs stopte snel toen televisie, magazines en de modesector mij vroegen voor make-up. Later combineerde ik het met mijn verkoopwerk bij Omega Pharma bij Marc Coucke. Als visagist bezocht ik apotheken. In 2006 opende ik als zelfstandige mijn eigen cosmeticawinkel, Het idee is mensen helpen met duurzame producten die alledaagse problemen oplossen. Het maakt vaak heel wat emoties los. Ik botste daar vaak op een muur van mensen die bleven hangen in hun negatieve zelfbeeld. De make-up die ik opdoe helpt ze enorm en wil ik ervoor zorgen dat elke vrouw zich mooier voelt. Niet perfect, maar echt zichzelf. Make-up is voor mij nog steeds meer dan alleen een mooi product of een dekkende laag waar je je achter kunt verstoppen.

Caroline Rigo aan bar

Merken van over de hele wereld gekocht

Ik had toen al merken van over de hele wereld gekocht voor mijn winkel. Op mijn 23e lanceerde ik mijn eerste distributienetwerk en toen begon de bal steeds sneller te rollen. Ik begon mijn eigen bedrijf maar realiseerde me al snel dat je met een goede groep mensen nog meer kunt bereiken. ” Echte voorbeelden van inspirerende ondernemers heeft Caroline Rigo niet. “Ik hou ervan om gesprekken te voeren en goede discussies te hebben met andere mensen. Zo krijg je ook andere inzichten, vooral wat er niet klopt (lacht). Als ik eerlijk ben, kan iedereen me inspireren. Het zit vaak in kleine dingen, in mijn kinderen die quality-time opeisen. In mijn werknemers die me doen stilstaan of in vriendschappen waar ik echt onnozel kan doen besluit Caroline.

Foto’s: House Of entertainment.