...

Hoofddoek op Gentse scholen is klok terugdraaien

hoofddoek

Verplicht toelaten hoofddoek op Gentse scholen is klok terugdraaien

De Gentse N-VA verzet zich tegen de beslissing van de schepen voor onderwijs, Elke Decruyenaere (Groen), om scholen te verplichten hoofddoeken toe te laten. Lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt: “Met deze beslissing draait de schepen de klok terug. Het onderwijs moet een emanciperende kracht zijn in de opvoeding van onze kinderen. De hoofddoek hoort voor ons niet thuis in dit verhaal.”

Voor de N-VA is het finaal de school die moet bepalen of een hoofddoek toegelaten wordt. Dit is ook in lijn met de Europese wetgeving. Van Bossuyt: “Maar hier in Gent vrezen wij voor een te hoge sociale druk om een hoofddoek te dragen wanneer scholen verplicht worden door het stadsbestuur om hoofddoeken toe te laten. Wij willen de zekerheid geven aan jonge moslimmeisjes dat ze op school niet met religieuze dwang geconfronteerd worden. Godsdienstvrijheid is niet absoluut, en al zeker niet als het gaat om discriminerende religieuze leefregels.”

De N-VA betreurt dat Groen alweer regels wil opleggen voor een probleem dat er niet is. Van Bossuyt: “Enkele maanden geleden was er nog het mank lopende centraal inschrijvingssysteem, nu komen er nieuwe regels voor de hoofddoek. Scholen mogen geen eigen beleidskeuzes meer maken van het kartel, zoveel is zeker.”

De N-VA wil in de eerste plaats inzetten op kwaliteitsvol onderwijs. Van Bossuyt: “Spa-groen heeft deze legislatuur een resem voorstellen gedaan waar wij ons vragen bij stellen. Enkele weken geleden waren er de Turkse taallessen gesponsord door Erdogan. Ook de thuistaalexperimenten op school zijn voor ons een brug te ver. Met de verplichting voor het toelaten van hoofddoeken op stadsscholen gaat de schepen helemaal de mist in. Het beleid van het huidige stadsbestuur lijkt uit electoraal gewin gefocust op één bevolkingsgroep in plaats van op kwaliteitsvol onderwijs voor alle Gentse leerlingen. De schepen zou beter inzetten op de aanpak van echte problemen zoals een betere doorstroming naar het hoger onderwijs, met name ook van jongeren met een migratieachtergrond.”