...

Vernieuwde rijopleiding van start op 1 oktober

Vernieuwde rijopleiding van start op 1 oktober - autoVernieuwde rijopleiding van start op 1 oktober

De Vlaamse Regering heeft groen licht gegeven voor een verdere hervorming van de rijopleiding: de oefenfase wordt 3 keer zo lang en niet-professionele begeleiders moeten voortaan een vormingsmoment volgen. Dat vormingsmoment wordt nu ook opengesteld voor iedereen. “We gaan beginnende chauffeurs beter wapenen voor het verkeer”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts blijft strijden tegen de schande van de 400, het veel te hoge aantal verkeersdoden. Het valt op dat jonge autobestuurders oververtegenwoordigd blijven in de ongevallenstatistieken. Bij jonge mannen tussen 18 en 24 jaar is het verkeer zelfs de grootste doodsoorzaak – wat in geen enkele andere leeftijdscategorie zo is.

Weyts wil jonge chauffeurs beter voorbereiden op het verkeer. De rijopleiding wordt daarom grondig hervormd. Eerder werd er al een curriculum voor het rijbewijs B opgesteld, het theoretisch examen werd hervormd zodat zwaardere fouten zwaarder bestraft worden en het praktisch examen werd uitgebreid met een gevaarherkenningstest, rijden met GPS en extra mogelijke manoeuvres. Weyts: “Als we de dodentol lager willen, dan moet de lat hoger”.

Langer oefenen
Nu wordt ook de rijopleiding verlengd. Vanaf 1 oktober zal een kandidaat-chauffeur voor het praktijkexamen minstens 9 maand lang rijervaring moeten opdoen. Vandaag kan je al 3 maand na je theoretische examen een rijbewijs behalen. Beginnende chauffeurs krijgen dankzij de verlenging meer tijd en meer kansen om rijvaardigheden te ontwikkelen. “De eerste kilometers van beginnende chauffeurs zijn de gevaarlijkste, met de meeste ongevallen”, weet Weyts. ” We maken de oefenfase van de rijopleiding nu drie keer zo lang om jonge chauffeurs beter voor te bereiden.”

Het systeem van de vrije begeleiding – dat uniek is in de wereld – blijft behouden, maar er komt vanaf 1 oktober wel een verplicht vormingsmoment voor de begeleiders. Het gaat om een eenmalige bijscholing van 3 uur waarin de wegcode opgefrist wordt en de begeleiders enkele pedagogische tips & tricks aangereikt krijgen. “De begeleiders spelen een hoofdrol in het leerproces van de beginnende chauffeurs”, zegt Weyts.

“We willen ervoor zorgen dat de begeleiders de beste methodieken doorgeven aan nieuwe bestuurders. Zij moeten het allerbeste voorbeeld geven. Het is trouwens voor iedereen een aanrader om de verkeerskennis eens op te frissen.”

De vormingsmomenten worden georganiseerd door de rijscholen en de zelfstandige rijinstructeurs. De site www.rijbewijzer.be zal kandidaat-begeleiders wegwijs maken in het aanbod.

Goedkoop
Het vormingsmoment zal 20 euro kosten voor de begeleider. Wie een begeleidersattest heeft behaald, mag gedurende 10 jaar meerdere kandidaat-bestuurders begeleiden, zonder telkens opnieuw de vorming te volgen. De kandidaat-bestuurder zelf mag de vorming op vrijwillige basis meevolgen zonder te betalen.

Ook na deze hervorming blijft onze rijopleiding zeer goedkoop: je zal voor in totaal 194 euro een rijbewijs kunnen halen in Vlaanderen. Nergens in Europa ligt de prijs zo laag. In Tsjechië, de 2de op de lijst, is de prijs van een rijbewijs al zo’n 50 euro duurder (240 euro). Om vooral te zwijgen over landen zoals het Verenigd Koningrijk (1500 euro), Noorwegen (2000 euro) of Nederland (2500 euro).