De Standaard wordt het eerste dagblad met een weekblad. Vanaf 27 augustus verschijnt Ds Weekblad elke zaterdag bij de krant, het komt als extra bovenop wat De Standaard nu al serveert in het weekend – de uitgebreide weekendkrant, de cultuurbijlage met het reizenkatern, en het Ds Magazine voor lifestyle, eten, drinken en de geneugten van het leven.

De Standaard Weekblad brengt journalistiek met een langere adem, belevende reportages, tegendraadse interviews en de beste fotodocumentaires die onder de actualiteit van de dag duiken op zoek naar wat in onze wereld aan het veranderen is. De wereld kraakt in zijn voegen, en het Weekblad wil helpen te begrijpen wat aan het schuiven gaat. Niet met abstracte analyses, maar door mensen op te voeren met een verhaal van deze tijd, zowel kleine verhalen als wereldverhalen. Ds Weekblad brengt ambitieuze journalistiek, en hoopt te ontroeren, verwondering te wekken en inzicht te geven. Ds Weekblad wordt gedrukt op gestreken wit papier dat de fotografie voluit tot haar recht laat komen, in een erg hedendaags formaat. Ook daarom gaat dit weekblad makkelijk een week mee, op zondag bij het ontbijt, op maandag in de trein, op woensdag in bad. De lezer kan genieten van de uitstekende pennen en zal er hopelijk lachend of bewonderend uit voorlezen.

Met het Weekblad stelt De Standaard het idee bij van wat een weekendkrant is. De Standaard heeft een traditie in radicale productvernieuwingen. In 1993 waren we de eerste die een magazine bij de krant publiceerde. We waren een van de eersten die naar een klein formaat overschakelden. We pionierden met online en met de ipad. Nu de zaterdagkrant van De Standaard naast het lifestylemagazine ook een current affairs weekblad omvat, verleggen we de norm voor weekendkranten én voor weekbladen.

Wij bij De Standaard zijn ervan overtuigd dat we meer noodzakelijke en interessante journalistiek moeten maken om meer lezers te kunnen bereiken. En die inkomsten kunnen we weer investeren in journalistiek. De oprichting van het Weekblad is daarbij cruciaal. Het Weekblad opent meteen ook kansen voor adverteerders om die nieuwsgierige, veeleisende maar betrokken lezer te bereiken. Het Weekblad biedt adverteerders extra bereik, kwaliteit en aspiratie, een grafisch uitgepuurde en esthetische context en een langere levensduur.