De voordelen van zuivel en kaas

Melkproducten en kaas zijn rijk aan calcium en calcium speelt een heel belangrijke rol wat beenderstelsel betreft. De consumptie van zuivelproducten en kaas is dan ook goed voor iedereen. Jong of oud. De dagelijkse, gemiddelde-consumptie is vaak niet voldoende. Nochtans is er geen gebrek aan voedingsmiddelen die veel calcium bevatten, integendeel ! Alhans dit beweert HulpOrgansiaties.be . Yoghurt : een bondgenoot

Yoghurt is een lichtzure melkspijs op basis van gepasteuriseerde melk waaraan melkzuurbacteriën worden toegevoegd. De bacteriën zorgen voor de specifieke smaak en de voedingwaarde. Yoghurt (of het nu volle, half-volle, magere, al dan niet gesuikerde of met of zonder fruit is) is rijk aan calcium.

Bovendien zorgt yoghurt voor een evenwicht van de darmflora en de transit , op voorwaarde dat de consumptie ervan regelmatig is.

Wat je moet weten:

Vitamines A en D (die de absorptie van calcium bevordert) zijn aanwezig in het vette gedeelte van de melk en zijn dus veel minder of helemaal niet aanwezig in ontvette yoghurt.

Verse kaas : keuze te over.

Verse kaas is er in heel wat vormen en soorten en net als yoghurt is verse kaas rijk aan calcium. De consumptie van verse kaas is ook goed voor kinderen, adolecenten (vooral die jongeren die om osteoporose te voorkomen van jongs af aan voldoende calcium moeten consumeren) en ook voor oudere personen. De proteïnen in verse kaas bevatten bovendien essentiële aminozuren.

Het vetgehalte van verse kaas wordt niet op het product overblijft als het water eruit verwijderd is. Dat maakt dat het reële vetgehalte van verse kaas niet hoog is. Als het vermelde vetgehalte 40 % is bevat het product in feite maar 6 à 8 gram vetten per 100 %. Gesuikerde producten bevatten wel meer calorieën.

Kaas voor iedereen.

Kaas is een heel belangrijk onderdeel van een evenwichtige voeding omdat het alle voedingselementen van melk bevat. Tijdens het gistingsproces worden de proteïnen gedeeltelijk omgezet in peptiden en aminozuren en worden zo beter opgenomen door het organisme. De schimmels dragen niet alleen bij tot het verfijnen van sommige kazen (type Camambert en blauwe kazen) maar verhogen ook het gehalte aan vitamine B2.

Een ander voordeel van kaas : het is rijk aan proteïnen als in een steak van 100 gr. Maar opgelet : de kaassoorten met hoogste calciumgehalte (zoals Emmental of ook nog Beaufort) zijn ook heel rijk aan vetten en calorieën.

Wie een dieet volgt mag kaas niet van het menu schrappen omdat calcium levert, maar moet er wel minder van eten of de voorkeur geven aan light-kaassoorten.

Calcium moet.

De Nationale Raad voor de Voeding beveelt 1.200 mg calcium per dag aan voor adolescenten, 1.000 mg voor volwassenen en 1.200 mg na de leeftijd van 50 jaar.

Graan- en plantaardige producten bevatten ook calcium, maar dat calcium wordt helaas niet goed opgenomen door het organisme wegens de aanwezigheid van sommige voedingvezels. Dat is niet het geval bij melkproducten.

Een paar voorbeelden: 100 ml melk bevat 120 mg calcium, 100 gr Camembert bevat 400 mg calcium, 100 gr Gruyère bevat 1.000 mg calcium en een yoghurtje of 100 gr verse kaas 180 mg. Bron: http://www.hulpOrgansiaties.be

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here