Melk is gezond en helpt vermageren

Melk als hoeksteen van een gezonde voeding staat steeds vaker ter discussie. Melk zou botontkalking juist bevorderen, een slijmlaag op de ingewanden leggen en allerlei klachten als migraine, astma, bronchitis, chronische verkoudheid en artritis veroorzaken. Kortom: Doet Rosa, 's werelds eerste celebrity-koe kinderen meer goed dan kwaad? Hulporganisaties.be vroeg het zich af en kwam met het antwoord. Melk moet? "Met Melk gezond voor elk" en "Ik koe van you" worden we aangezet meer melk te drinken. Begin de jaren dertig was er een flink melkoverschot en er was weinig werk, vooral op het platteland. De boeren moesten aan het werk worden gehouden. Daarom werd er melk stevig gepromoot. Goed voor de economie en goed voor de volksgezondheid. Begin jaren zestig was deze taak volbracht en kreeg zo goed als iedereen voldoende zuivel binnen. Maar de reclamemolen bleef voortrazen. Via melk-moet-campagnes moeten we gemakkelijker aan onze drie glazen melk per dag komen.

Kritiek

Maar de laatste tijd staat Rosa flink onder druk. Het drinken van melk zou allerlei onaangename klachten veroorzaken en botontkalking juist veroorzaken in plaats van tegengaan. Veel mensen zouden lactose-intolerant zijn, wat wil zeggen dat ze de enzymen missen om melksuiker (lactose) goed te verteren, met als gevolg: opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree. De kritiek begint langzamerhand zo toe te nemen, dat het zicht verdwijnt op de velen voordelen van melk. En daar blijken telkens nieuwe bij te komen.

Niet bewezen

Lactose-intolerantie komt vooral voor bij Afro-Amerikanen en andere bevolkingsgroepen van negroïde 'komaf'. Maar geen melk drinken is volgens de echte voedingsexperts een slecht advies. Beter is het om de voeding wat aan te passen. Yoghurt bijvoorbeeld wordt beter verdragen dan melk, maar je kunt ook melk in kleinere hoeveelheden over de dag verspreiden, zodat symptomen als 'opgeblazen gevoel' en dergelijke sterk afnemen. Dat melk een slijmlaag op de ingewanden zou leggen waardoor een verminderde opname van voedingsstoffen zou ontstaan is wetenschappelijk niet bewezen, evenmin als de waslijst andere klachten.

Sterk en slank met zuivel!

In melk en melkproducten als yoghurt en karnemelk – waarvan je het best de halfvolle en magere varianten kunt consumeren – zit flink wat calcium. En calcium is goed voor je botten. De opbouw van botten loopt door tot je 35e jaar en begint daarna langzaam af te nemen. Vooral oudere vrouwen lopen een hoge kans op botbreuken, door botontkalking oftewel osteoporose. Het is daarom zaak vooral in je jonge jaren door een ruime calciumconsumptie en flink wat beweging sterke botten op te bouwen.

Halfvol én mager.

De voorkeur gaat uit naar halfvolle of magere melk, yoghurt en karnemelk omdat een te hoge vetconsumptie in het algemeen niet gezond is, maar ook omdat een hoge inname van verzadigde vetten een remmende werking heeft op de opname van belangrijke botmineralen als calcium en magnesium. Omdat er inderdaad flink wat calcium in de vorm van vlees en zuivel geconsumeerd wordt, legt de Voedingsraad sinds enkele jaren de nadruk op vitamine D. Zonder voldoende vitamine D kan het lichaam calcium namelijk niet goed opnemen. Een kwartiertje buitenlucht (zon) per dag is gemiddeld voldoende. Maar ouderen komen vaak niet veel buiten en zouden dus vitamine D druppels moeten krijgen.

Nonsens!

Daarnaast wordt uit wetenschappelijk onderzoek steeds duidelijker, dat een ruime inname van calcium – en dan met name calcium uit zuivelproducten – beschermt tegen het ontstaan van overgewicht én helpt bij het afslanken. Het bevordert namelijk de vetverbranding. Waarom het met name het calcium uit zuivel is die dit effect heeft, is nog niet bekend. De eindconclusie mag dan ook zijn: Ik koe van you. Men zegge het voort.

Meer info over gezondheid, hulpverlening en preventie op Hulporganisaties.be

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here