...
Home Blog Pagina 399

CETA: het streekproductendebat

0
ttip

ttipCETA: het streekproductendebat

Climaxi, de Broederschap van de Geraardsbergse Mattentaart en Hart Boven Hard Geraardsbergen voerden vorige week actie voor de bescherming van de Geraardsbergse Mattentaart. Professoren en parlementsleden mengden zich nadien in het debat. Een aantal daarvan laat weten dat er geen gevaar schuilt in CETA voor de Belgische streekproducten. Climaxi wil dat in twijfel trekken en vraagt dat alle streekproducten opgenomen worden in de interpretatieve nota die men momenteel maakt.

Het CETA breidt de Europese bescherming van 154 Europese streekproducten uit naar Canada toe. De andere 90 % van de Europese lijst van “producten van beschermde oorsprong” blijft in de kou staan.

Volgens een aantal professoren en de burgemeester van Geraardsbergen is er geen gevaar dat er Canadese Mattentaarten onder Geraardsbergse naam in onze winkelrekken terecht komen. Volgens hen zegt CETA dat men in Canada Belgische streekproducten zoals mattentaarten mag produceren (ook onder Geraardsbergse naam), maar men mag ze niet invoeren in Europa. Wij noteren en appreciëren deze interpretatie maar wensen daar volgende vragen bij te stellen:

*Waarom worden de consequenties van een verdrag niet uitgepluisd voor het getekend wordt? Waarom moeten wij als inwoners en producenten zelf gaan onderzoeken wat er in zo een verdrag staat? Heeft Vlaanderen dan zijn kans niet gemist om een maatschappelijk debat aan te gaan? Wat in de achterkamers beslist is moet nadien in allerhande kronkels aan de bevolking uitgelegd worden. Wallonië heeft in dit debat blijkbaar meer tijd gestoken en heeft dan ook meer bedenkingen. Wij vragen absolute tekstuele klaarheid rond deze teksten en eisen dat er naar het aankomende TTIP-verdrag op een andere manier gewerkt wordt: mét een publiek debat, inzage- en bezwaarmogelijkheden die politiek ernstig genomen worden.

*Waarom worden 154 producten wél internationaal beschermd, tot in Canada zelf én méér dan duizend anderen niet? Is dat geen discriminatie rond de economische ontwikkelingskansen voor producten? Als men er van uit gaat dat die andere producten toch geen risico lopen, waarom zet men ze dan in één moeite niet allemaal op de lijst in het verdrag? Is het binnen vijf of tien jaar zo een illusie te noemen dat een groot bedrijf in Canada gaat Belgische streekproducten produceren en zich beroept op de Wereldhandelsorganisatie om ze hier of elders op de markt te krijgen?

*In de interpretatieve nota die men aan het maken is wordt o.m. gesteld dat één van de Belgische regio’s zich kan terugtrekken indien na een evaluatie binnen een jaar blijkt dat er marktonevenwichten ontstaan binnen de landbouw of dat de effecten op sociale bescherming negatief zijn. Dit kan ook gelden voor de Belgische streekproducten.

Op zich zijn wij dan ook tevreden dat onze actie resultaten behaald heeft, maar blijven we ons afvragen wat de juridische waarde van al deze toegevingen is. Wie gaat oordelen over de juridische geschillen indien er rond onze streekproducten een conflict ontstaat? Eén of andere privé-rechtbank?

vzw Climaxi blijft dus van oordeel dat er harde garanties moeten komen voor de streekproducten door de ganse Europese lijst in het verdrag op te nemen. Bovendien vinden wij dat een verdrag waarover méér onduidelijkheden dan klaarheden zijn een slecht verdrag is dat dus niet moet getekend worden.

Filip De Bodt

Climaxi Z.O.-Vlaanderen

Vrij vragen voor vakantie ligt wellicht aan chef

0

reistas

Vrij vragen voor vakantie ligt wellicht aan chef

Het Amerikaanse Project Time Off heeft onderzoek gedaan naar het opnemen van vrije dagen en de gevoelens waarmee werknemers te maken krijgen om dit te vragen. Bijna 70% van de ondervraagden in het onderzoek geeft aan dat de baas de hoofdreden is voor het niet durven vragen van vakantie. Het gedrag van de chef demotiveert hen om vakantie op te nemen, doordat dit nauwelijks bespreekbaar wordt gemaakt. Wanneer leidinggevenden zelf geen of weinig vakantie opnemen zenden ze hiermee (wellicht bewust) een signaal af naar andere werknemers om hetzelfde te doen. Ze spelen hiermee in op onderbewuste verantwoordelijkheidsgevoelens naar het bedrijf en de leidinggevenden toe. Volgens het onderzoek zijn werknemers dan ook geneigd om minder vakantie op te nemen.

Negatieve gevolgen voor bedrijven, leidinggevenden en werknemers

Door deze houding zijn veel mensen bang dat wanneer ze toch vrijaf nemen, dat hun plek ingenomen wordt door een collega of zelfs een nieuwe werknemer. Door op deze onderliggende angstgevoelens in te spelen wordt ervoor gezorgd dat er minder vrij wordt genomen. Dit is echt geen gunstige situatie geeft www.goedkoopste-reisverzekering.org in gesprek met Belg.be aan. Het biedt mensen niet de gelegenheid om bij te komen en zich opnieuw volledig in te zetten voor het werk. De arbeidsproductiviteit gaat omlaag, omdat ook de arbeidsmoraal daalt. Wanneer het gebrek aan vakantie verder wordt doorgetrokken kan dit zelfs tot geestelijke als lichamelijk klachten leiden. Ook uit economische perspectieven is het beperkt opnemen van vakantie daardoor erg schadelijk.

Energieprijzen stijgen door uitschakeling kerncentrales

0

electrEnergieprijzen stijgen door uitschakeling kerncentrales

Het uitschakelen van verschillende kerncentrales in vooral Frankrijk, waar veel elektriciteit vandaan komt, leidt tot krapte op de energiemarkt. Daarbij komt ook nog eens dat er een aantal kerncentrales in België stilliggen vanwege onderhoud. CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas) geeft aan dat Thihange 1 en 3 en Doel 3 op dit moment niet in productie zijn, wat overeenkomt met de helft van de nucleaire capaciteit in ons land. Volgens www.goedkoopste-energieleverancier.net zullen de energieprijzen op zowel korte als lange termijn hierdoor stijgen. Het tarief gaat naar circa € 60 tot € 70 per MWh, terwijl dit aan het begin van het jaar nog slechts de helft was. CREG adviseert dan ook om de energieleveranciers en tarieven goed te blijven vergelijken.

Nucleaire installaties vanwege veiligheid stilgelegd

De kerncentrales zijn stilgelegd vanwege ernstige onregelmatigheden in het nucleaire proces. In Frankrijk telt 58 reactoren waarvan er op dit moment 23 verminderde capaciteit hebben. Aangezien België veel kernenergie importeert vanuit Frankrijk is dit verlaagde energie aanbod op de markt sterk voelbaar. Consumenten met een variabel energiecontract zullen dit binnenkort kunnen voelen. De prijzen worden daarbij namelijk iedere 3 maanden aangepast. Wie heeft gekozen voor een energieovereenkomst met vaste prijzen hoeft zich geen zorgen te maken en is gegarandeerd van deze tarieven tot de verjaardag van het contract.

(Joeri Gonlag)

Overheidswebsites moeten toegankelijker worden voor mensen met een beperking

0
webcam

webcamOverheidswebsites moeten toegankelijker worden voor mensen met een beperking

Het Europees Parlement keurt morgen nieuwe wetgeving goed die ervoor moet zorgen dat mensen met een beperking gemakkelijker toegang zullen hebben tot het internet, en meer bepaald de websites van overheidsdiensten. “Een grote stap voorwaarts”, zegt Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt (N-VA), die medeonderhandelaar van dit dossier was.

Van Bossuyt: “Mensen met een beperking ondervinden vaak moeilijkheden wanneer ze bijvoorbeeld op de gemeentewebsite willen uitzoeken wanneer het vuilnis opgehaald wordt of wanneer ze het adres van het dichtstbijzijnde ziekenhuis of school willen opzoeken. Het moet voor iedereen mogelijk zijn om alledaagse noodzakelijke informatie op te zoeken op het internet.”

Europarlementslid Helga Stevens (N-VA), die zelf doof is, sluit zich hierbij aan: “Vele filmpjes hebben jammer genoeg geen ondertitels. Wie doof is en niet kan liplezen, heeft geen idee wat er gezegd wordt. Minstens voor belangrijke boodschappen lijkt het me logisch dat er dan ondertitels worden voorzien.”

De nieuwe wetgeving vraagt overheidsdiensten inspanningen te leveren om hun websites toegankelijker te maken. Maar naast websites zullen ook applicaties aangepast moeten worden. Van Bossuyt: “Vandaag gebruiken steeds meer mensen hun telefoon of tablet om op het internet te surfen. Vanuit het Europees Parlement heb ik hard gepleit voor deze uitbreiding naar apps.”

Volgens Van Bossuyt heeft de wetgeving een evenwicht kunnen bereiken tussen toegankelijkheid enerzijds en het vermijden van te hoge kosten anderzijds. “Ook toegankelijkheid heeft immers een kostprijs”, waarschuwt Van Bossuyt. “Een kleine dorpsschool kan de hoge kostprijs van het toegankelijk maken van de gehele website vaak niet dragen. Met deze wetgeving zal de school enkel noodzakelijke info zoals adres, contactinfo, inschrijvingsformulieren,… toegankelijk moeten maken.”

Wie toch andere info wil raadplegen, kan beroep doen op een systeem ‘op aanvraag’. Van Bossuyt: “Het zou absurd zijn dat een museum al zijn archieven toegankelijk moet maken. Maar een student geschiedenis met een beperking die toch een bepaald archiefdocument wil raadplegen, kan dat dan steeds aanvragen mits een gegronde rechtvaardiging.”

Rokers kosten ons jaarlijks 11 miljard euro

0
roken

rokenRokers kosten ons jaarlijks 11 miljard euro

Hoewel tabak via accijnzen en btw-opbrengsten aanzienlijke (en stijgende) inkomsten genereert, verliest de maatschappij finaal een slordige 11 miljard euro per jaar aan rokers.

Het zijn vooral de immateriële kosten – verloren levensjaren – die doorwegen. De netto inkomsten uit accijnzen op rookwaren en uit btw-inkomsten uit tabaksfabricaten brachten vorig jaar samengeteld 2,1 miljard euro in het staatskaslaatje. Deze inkomsten compenseren geenszins de maatschappelijke kost die roken met zich meebrengt. Naast de directe (zoals kanker) en indirecte kosten (zoals werkverlet door ziekte) ten gevolge van roken, die oplopen tot 1,5 miljard, weegt vooral de immateriële kost door: in totaal liefst 11,7 miljard euro. Dat becijferden N-VA-Kamerleden dr. Yoleen Van Camp en Renate Hufkens. De N-VA stelde eerder al voor om de leeftijd voor verkoop van tabaksproducten op te trekken van 16 naar 18 jaar.

De inkomsten uit rookwaren stijgen jaarlijks. De ontvangsten uit accijnzen stegen van 1,2 miljard euro in 2012 naar 1,4 miljard vorig jaar. De btw-heffingen liepen in 2014 op tot 741 miljoen euro tegenover 636 miljoen in 2012. In 2012 haalde de federale overheid in totaal dus 1,8 miljard euro op. Dat jaar, 2012, is een interessant jaar om mee te nemen in de balans inkomsten-uitgaven-balans, aangezien voor dat jaar cijfers over de (maatschappelijke) kosten van roken beraamd werden.

Uit die socialekostcijfers van de zogenaamde SOCOST-studie blijkt dat roken in 2012 goed was voor 727 miljoen euro directe kosten. Onder de directe kosten worden de rechtstreekste kosten voor gezondheidszorg gerekend, bijvoorbeeld door kanker ten gevolge van tabaksgebruik. Het gaat om het totaal van doktersbezoeken, ziekenhuisopnames en ambulante zorgen. Daarbij valt nog op te merken dat de patiënt zelf een 10-tal procent van die kosten (bijvoorbeeld via de remgelden) voor zijn rekening neemt. Trekken we die kosten “uit eigen zak” nog af, blijft er een 582 miljoen euro ten laste van de maatschappij. De indirecte kosten bleken samengeteld 746 miljoen euro. Onder indirecte kost vallen productiviteitsverliezen door ziekten ten gevolge van tabak, dus arbeidsongeschiktheid. Samengeteld komen we op een 1,3 miljard euro sociale kosten.

De balans zou bij deze berekeningen op zo’n half miljard “maatschappelijk voordeel” uitdraaien. Dat is echter zonder de immateriële verliezen – het verlies aan levensjaren – gerekend. De SOCOST-studie becijferde dat er in 2012 zo’n 294 000 gezonde levensjaren verloren gingen door tabaksgebruik. Gebruik makend van de berekening van de Europese Commissie, die de kost van een verloren levensjaar op 40 000 euro raamt, komt men op het hallucinante cijfer van 11,7 miljard euro. Als je hier de sociale kosten door zieke en arbeidsongeschiktheid bij optelt en de inkomsten uit accijnzen en btw van aftrekt, blijft de totale kost van roken in 2012 ruim 11 miljard euro. De recent gestegen inkomsten uit accijnzen en btw veranderen hier weinig aan.

Kamerleden Van Camp en Hufkens tonen met deze cijfers opnieuw aan dat het vooral van uiterst belang is om de instroom van rokers te beperken en zo veel mogelijk rokers te doen stoppen. Eerder dienden zij hiertoe al een wetsvoorstel in dat ervoor pleit om de verkoopsleeftijd van tabak te verhogen van 16 naar 18 jaar.

Lees ook : Honden die passief meeroken worden sneller ziek

Gemeenteraad Dilbeek

0

Image00001

Gemeenteraad Dilbeek – Deze avond is het uitgestelde kermis met vuurwerk. Tijdens de gemeenteraad deze avond is er een pokerwedstrijd tussen de drie musketiers (N-VA, CD&V/DNA, Groen/SPA) en Kardinaal Richelieu (OVLD/Lijst v.d.burger). Deze wedstrijd zal doorgaan om 20u in de raadszaal op de tweede verdieping. Decor en verlichting worden verzorgd door UF. Iedereen van harte welkom!

Kosten internetdataverbruik binnen EU gedaald

0
computer

computerKosten internetdataverbruik binnen EU sterk gedaald door nieuwe regelgeving

Jarenlang moest er voor mobiel internet buiten België veel geld worden betaald. Spookverhalen met torenhoge telefoonrekeningen door het internet aan te zetten in het buitenland doen nog altijd de ronde. Met de nieuwe initiatief regelgeving Roam Like At Home (RLAH) hoeven mobiele internetgebruikers in de EU een stuk minder te betalen per MB. Het maximumtarief is vastgesteld op 5 cent exclusief BTW (6,05 cent inclusief btw). Uiteindelijk is het de bedoeling dat er helemaal niets extra’s hoef te worden betaald wanneer je internet in het buitenland. Dat meldt internetvergelijkingswebsite www.laagsteprijswijzer.nl. “Wanneer je telefoon in het buitenland met het internet verbonden is, dan haalt deze elke paar seconden of minuten nieuwe berichten en data op. Dit gaat automatisch en als er applicaties worden geüpdatet, dan worden er al snel enkele MB’s gedownload.”

Kosten voor bellen ook omlaag

Geheel in lijn met de verlaging van kosten per MB zullen ook de tarieven voor het bellen in de EU worden verlaagd tot maximaal 6,05 cent per minuut. Voorheen waren telefonie en internetkosten een grote inkomstenbron voor providers, omdat de kosten hiervoor nauwelijks hoger lagen, maar de tarieven die gerekend werden wel heel fors waren. Per 15 juni 2017 moeten alle regels van kracht worden en kunnen consumenten die internetten en bellen in het buitenland een aanzienlijk lagere rekening verwachten.

Wel binnen het redelijke blijven

Het is niet de bedoeling dat er misbruik gemaakt wordt van de nieuwe regels. Veel video’s bekijken in het buitenland zal niet zijn toegestaan. Men moet willen binnen de fair use policy blijven. De hoogte van het aantal MB’s binnen de fair use policy is nog niet helemaal duidelijk. De EU wil dat het gebaseerd wordt op een gemiddeld verbruik. Naar verluid zal dit zo’n 65 MB per dag zijn. Vooralsnog willen providers niet verder gaan dan 5 MB per dag.

Nieuwe Proximus abonnementen wellicht conflicterend met netneutraliteit

Minister Alexander de Croo van Digitale Agenda heeft de Belgische toezichthouder ingeschakeld om de nieuwe abonnementen van Proximus, waarbij data van bepaalde apps niet worden meegeteld in het internetverbruik, nader te onderzoeken. Dit zou mogelijk in strijd kunnen zijn met de regelgeving rond de netneutraliteit. Het zou andere concurrenten op de mobiele markt kunnen schaden en bovendien de ontwikkelaars van apps een oneerlijk concurrentievoordeel op kunnen leveren. Het vrije en open karakter van internet moet niet worden geschaad. Deze zogenaamde nieuwe abonnementen van proximus worden ook al in het buitenland toegepast. Internetvergelijker Aanbiedercheck verduidelijk dat er in dat geval gesproken wordt van zerorating; wanneer bepaald dataverbruik niet worden meegenomen bij de berekening van het dataverbruik.

Zelf de keuzevrijheid in uit te schakelen apps

Abonnees van Proximus mogen zelf bepalen welke app ze niet mee willen laten tellen in het dataverbruik. Op dit moment kan er gekozen worden uit 6 populaire apps, maar dit aantal zal waarschijnlijk worden uitgebreid. Het gaat om:

  • Facebook
  • Instagram
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Pokemon Go
  • Snapchat

Ook in Nederland worden er zeer zeroratin-achtige abonnementen aangeboden. T-Mobile introduceerde bijvoorbeeld een maand terug Datavrije-muziek. Hierbij kan onbeperkt muziek worden gestreamd naar de telefoon.

Haaltert – Liever saboteren dan investeren

0
het orakel van haaltert

het orakel van haaltert

Haaltert – Liever saboteren dan investeren ?

Op de gemeenteraad van 24 oktober blonken de 2 collegeleden van Open & Liberaal, alsmede de oppositieleden van CL-VLD en CD&V weer uit in afwezigheid. Zoals de inwoners ondertussen weten gaat het dus louter om een slechte vertoning van een machtsspel.

Laten we evenwel de kaarten op tafel leggen.

Voor sp.a en NVA staat besturen voorop. In 2012 hebben we ons daartoe immers geëngageerd met een goed onderhandeld en ambitieus bestuursakkoord, waarvan de inhoud, timing en budgetten tot en met 2018 werden vastgelegd in een meerjarenplan. Naar inhoud blijkt er dan ook geen probleem te zijn, want nog geen enkele politieke partij heeft dit bestuursakkoord ter discussie gesteld, integendeel.

Eén van de voorwaarden voor de nieuwe alternatieve meerderheid van Open & Liberaal met de huidige oppositiepartijen CL-VLD en CD&V (en het moet gezegd, het is hun rol om oppositie te voeren), was immers de verdere uitvoering van ditzelfde bestuursakkoord (maar met andere bestuurders). Enige doelstelling dus van deze alternatieve meerderheid? De herverdeling van de postjes.

Met dergelijke politieke boycot willen we als sp.a en NVA niets te maken hebben.

We staan achter het bestuursakkoord dat wordt uitgevoerd door de mandatarissen die door de bevolking gekozen zijn tot de volgende verkiezingen. De zogenaamde “structurele” onbestuurbaarheid wordt enkel ingeroepen en misbruikt om de postjes te herverdelen volgens ondemocratische principes.

En wie is het slachtoffer van dit politieke machtsspel en misbruik van de democratie? De inwoners, aan wie nogmaals in de gemeenteraad een aantal belangrijke beslissingen werden ontzegd.

Liberalen en CD&V spelen dus uit eigenbelang, met de belangen van de inwoners. Zij hebben immers de onbestuurbaarheid gestemd (ook al hebben ze geen probleem met de inhoud van het bestuursakkoord, zoals ze dat diezelfde dag samen ondertekenden) en de budgetten op nul gebracht. Dat is dus louter saboteren waartegen sp.a en NVA als bestuurspartijen in beroep zijn gegaan bij de administratieve instanties.

Dit politiek imbroglio maakt dus dat tal van dossiers niet meer goedgekeurd geraken omdat liberalen en CD&V liever saboteren dan investeren.

Over welke investeringen gaat het ?

• de verwarming van het Sint Martinusheem zodat de verenigingen hun activiteiten tijdens de winterperiode niet in de kou moeten doorbrengen. Boven de zaal is het bovendien de bedoeling om een noodwoning te voorzien, we zouden die ook graag afwerken maar dan is het nodig dat de bestelbons worden goedgekeurd door de gemeenteraad
• De plannen voor de verhuis van de bibliotheek in de pastorij in Denderhoutem en het is ook de bedoeling om de pastorij in Denderhoutem rolstoeltoegankelijk te maken, samen met de heraanleg van de parkings in Denderhoutem
• financiële bijdrage voor het project “Partnergeweld” van het CAW
• geen overeenkomst met het Vlaams EnergieBedrijf voor de levering van elektriciteit en aardgas voor de gemeente, het OCMW, de politiezone en de kerkfabrieken
• bestek voor onderhoudswerken aan het riolerings- en wegenpatrimonium in 2017
• grondafstanden voor voetpaden bij verkavelingen
• grondafstanden voor wegenwerken in de Kattestraat en zijweg Nieuwstraat
• toelage voor de speelpleinwerking in Heldergem
• verhoogde toelage voor afkoppelingen
• indexering van energiepremies
• gratis gebruik van materiaal en infrastructuur voor Haaltertse verenigingen
• onteigening in Hooglareweg voor extra parkeerplaatsen
• veiligere fietspaden op de Ninoofsesteenweg
• goedkeuring voor verleggen van voetwegen
• asfalteringen in Kerkbosweg en Berenhoek
• aanbesteding van de polyvalente zaal voor de muziekacademie in Denderhoutem

In financieel moeilijke tijden willen we in Haaltert doen wat moet, namelijk investeren in publieke dienstverlening en infrastructuur voor jong en oud en versterken van de gemeentelijke werking en dienstverlening. Er staan nog veel projecten op stapel die we graag zo snel als mogelijk realiseren. Dat is uiteindelijk het engagement waarvoor we in 2013 ons mandaat opnamen, ten dienste van de bevolking.

Persbericht sp.a en nv-a naar aanleiding van de gemeenteraad van deze avond

Aanmoedigingspremie voor toegankelijkheid

0
foto-geraardsbergen-toegankelijk

foto-geraardsbergen-toegankelijkGeraardsbergen – Aanmoedigingspremie voor toegankelijkheid

Sinds 2015 hebben handelaars, horeca-uitbaters en zaaluitbaters uit Geraardsbergen recht op een aanmoedigingspremie wanneer ze hun zaak toegankelijk maken. “We willen handelszaken een duwtje in de rug geven om inspanningen tet doen die de toegankelijkheid bevorderen” zegt schepen voor gelijke kansen Fernand van Trimpont. “Senioren, gezinnen en mensen met een fysieke beperking kunnen op deze manier volwaardig deelnemen aan het sociale leven.” De subsidie dekt de helft van de gemaakte kosten met een maximum van 1250 euro.

Taverne Het Bruggenhuis in Overboelare is de eerste handelszaak die intekende op de subsidie. Zij installeerden een hellend vlak die rolstoelpatiënten toegang tot de zaak garandeert. “Het is belangrijk om verder te kijken dan enkel het kostenplaatje. Wij hebben deze werken uitgevoerd vanuit ons principe dat we iedereen willen kunnen ontvangen”, aldus uitbaters Magda & Rob.

Bent u van plan een helling te plaatsen, uw inkomdeur te verbreden of een toilet voor rolstoelgebruikers te voorzien? Vraag dan zeker uw subsidies aan voor 31 januari 2017.
Het volledige reglement vindt u terug op www.geraardsbergen.be

Wel wifi maar geen pipi op plaats van stationsgebouw Erembodegem

0
gemeentehuis erembodegem

gemeentehuis erembodegemMorgen start de NMBS met de sloop van het vroegere stationsgebouw van Erembodegem. In de plaats daarvan komt een fietsenstalling, extra parkeerplaatsen en een overdekte wachtruimte voor de treinreizigers.

Voor sp.a Aalst is het zeker positief dat de NMBS investeert in meer comfort voor de pendelaars. “Toch is het overheidsbedrijf iets essentieels vergeten. Met de sloop van het stationsgebouw verdwijnen de toiletten en die zijn ook in de nieuwe plannen niet langer voorzien. Terwijl de nieuwe NMBS wel gratis wifi wil in elk station, vergeten ze blijkbaar dat pipi doen voor de dagelijks 788 instappende passagiers veel dringender kan zijn” zegt gemeenteraadslid Sam Van de Putte.

Zonder sanitair zullen de pendelaars een plek moeten zoeken tussen de struiken langs het perron. Helaas riskeren ze dan in onze stad een GASboete voor wildplassen. Daarom pleit sp.a Aalst ervoor dat de NMBS of de stad toch zorgen voor de nodige sanitaire voorzieningen.