...

Kies voor verschillende vormen van marketing

Kies voor verschillende vormen van marketing

Kies voor verschillende vormen van marketing

Welke vormen van marketing weet jij te onderscheiden? Marketing is een zeer breed begrip, waarvan de diverse soorten vaak worden opgesplitst in online- en offline activiteiten. De laatste jaren leggen bedrijven de focus steeds meer op online marketing, bijvoorbeeld om hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Gek is dat niet, daar het aantal consumenten wat aankopen voornamelijk online doet de laatste jaren gestegen is. De verwachting is dat deze stijgende lijn aanhoudt in de komende periode. Een goede vindbaarheid op het internet kan zodoende een positief effect hebben op het bedrijfsresultaat. Minstens zo belangrijk is het echter om bijvoorbeeld periodiek met een flyer van Drukzo.be of een vergelijkbare partij langs de deuren te gaan. Juist de combinatie van online- en offline marketing is sterk. In dit artikel lees je er meer over.

Doel van online- en offline marketing verschilt

Zie online- en offline marketing niet als twee concurrenten van elkaar, ze versterken elkaar juist. Dat heeft te maken met het doel van beide vormen van marketing. Online marketing is voornamelijk gericht op het bereiken van een specifiek segment uit de doelgroep van een organisatie. Het gaat vaak om mensen die een bepaalde hulpvraag hebben, waarop jouw organisatie het antwoord biedt. Bijvoorbeeld door een dienst of product te bieden. Doel van online marketing is zodoende het omzetten van een potentiële klant naar een afnemer. Logischerwijs is dat niet het enige doel; ook het verbeteren van je naamsbekendheid door activiteiten op sociale media is er een voorbeeld van.

 

Bij offline marketing, zoals flyers, stickers en visitekaartjes maken, ligt de focus op het bereiken van een zo breed mogelijk publiek. Het gaat hierbij dus niet expliciet om mensen die binnen de doelgroep van de organisatie vallen, maar ook om personen daarbuiten. Dit draagt bij aan de zichtbaarheid en naamsbekendheid van een organisatie in de samenleving.

Stel met een strategie samen met verschillende marketingvormen

Denk een strategie uit waarin je verschillende vormen van online- en offline marketing opneemt. Kies bijvoorbeeld voor een grote banner aan een bouwhek op een evenement, gecombineerd met visitekaartjes die je daar uitdeelt en een post op je sociale media om volgers aan te sporen langs te komen op het evenement.

 

In algemene zin kun je kiezen voor een periodieke advertentie in het lokale sufferdje, gecombineerd met bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie (SEO). Dat laatste betekent kortgezegd dat je regelmatig nieuwe content toevoegt aan je website, een linkprofiel opbouwt met verwijzingen vanaf andere websites, enzovoorts. Het helpt je hoger in de zoekresultaten te komen.

Foto door Mikael Blomkvist: