Wat is bellen via het internet en is het voor jouw bedrijf?

Wat is bellen via het internet en is het voor jouw bedrijfWerken jullie meer en meer thuis of zitten zijn jullie kantoren die omgetoverd zijn tot bureau-eilanden? Dan is bellen via het internet of VoIP in plaats via de kabel misschien wel iets voor jullie. Maar wat is het nu en hoe werkt het? Ontdek hier of het misschien wel iets voor jullie bedrijf is.

Wat is VoIP?

VoIP staat voor Voice over IP, wat dus betekent bellen via het internet. Dit wil zeggen dat je telefonie via het internet gebbeurt en je daarom geen fysieke telefooncentrale of telefooninstallatie nodig hebt, maar enkel een internetconnectie. Met een VoIP telefoon vervang je dus volledig je analoge telefoonlijn. Hoe gebeurt dit dan? Heel simpel, in plaats van een telefoonkabel, verbindt je je toestel via een internetkabel met je router. Het is een evolutie binnen de telecomwereld die ook is doorgestroomd naar andere sectoren en kantoren.

Is het iets voor jou?

Bellen via het internet kan interessant zijn als je op verschillende bureaus werkt of via bureau eilanden, geen goed of snel signaal hebt in je bureau of vaak van thuis uit werkt. Waarom? Omdat je via VoIP alle gesprekken kan doorschakelen naar je telefoon of laptop van thuis. Zo kan je gewoon dezelfde nummer gebruiken om te communiceren met klanten en hoef je je eigen telefoon niet te gebruiken. Beter nog, je hoeft ook je privé nummer niet gebruiken voor werktelefoontjes en zorgt zo voor een betere work-life balance. Heb je veel meetings of zoek je naar geïntegreerde oplossingen? Hiervoor is een IP telefoon ook interessant omdat je alles in één systeem kan integreren: je agenda, muziek, contacten etc. Zo kan het systeem snel schakelen als je gebeld wordt tijdens een meeting en zo wordt je niet constant gestoord.

Voordelen versus nadelen

We lijsten graag enkele voordelen en nadelen op van VoIP want natuurlijk is het niet voor iedereen. De belangrijkste voordelen zijn:

  • VoIP is vaak voordeliger. Omdat je kan bellen via het internet, is dit vaak voordeliger dan een extra kabelabonnement.
  • Vaak kan je bij VoIP abonnementen een flexibel en persoonlijk abonnement aanmaken waarbij je zelf de functionaliteiten kan kiezen.
  • Werk je veel van thuis of in verschillende kantoren, dan nog kan je met hetzelfde toestel en nummer bellen via het internet. Zo heb je een hogere bereikbaarheid en functionaliteit.

Enkele nadelen zijn dat het geluid soms niet optimaal kan zijn door een mindere internetverbinding. Door veel uit te proberen en dit te bespreken met je VoIP leverancier, wordt dit vaak snel opgelost. Ook is de gesprekskwaliteit vaak hoger dan die van een analoge telefoonverbinding. Een logisch nadeel van VoIP is natuurlijk dat je een goede internetverbinding moet hebben. Ook hier weet een VoIP leverancier raad en zijn er veel oplossingen om je internet op lange termijn te verbeteren. Voor mensen die vaak geen internet hebben doordat ze onderweg zijn, zijn er ook 4G oplossingen voor VoIP.

Zo weet je weer wat meer over bellen via het internet. Zin in meer? Zoek dan zeker eens op wat dit zou betekenen voor jouw bedrijf!

Wat is bellen via het internet en is het voor jouw bedrijf