Fabrikanten van kantoormeubilair gaan slim om met coronanoden

0
130
Photo: Tri Nguyen Photography Design: Uneebo Office Design

Photo: Tri Nguyen Photography Design: Uneebo Office Design
Foto: Tri Nguyen Photography Design: Uneebo Office Design

Fabrikanten van kantoormeubilair gaan slim om met coronanoden

Nu iedereen al enige tijd wordt aangemaand om thuis te werken, zou je denken dat verkopers en fabrikanten van kantoormeubilair barre tijden beleven. Niks blijkt echter minder waar te zijn. Ze hebben zeker geen topjaar achter de rug en de lockdownperikelen hebben hun invloed op de omzetcijfers gehad, maar de sector leek op geen enkel moment in de problemen te komen. De toekomst blijft natuurlijk onzeker, maar door slim met de gewijzigde marktvraag om te gaan, konden ze alvast het maximum uit de situatie halen.

Vraag naar kantoormeubilair voor thuiswerkers

Eind vorig jaar schreef De Tijd al dat Belgische producenten van kantoormeubilair geconfronteerd werden met een toegenomen vraag uit Nederland. Dit komt omdat Nederlandse bedrijven massaal kantoormeubilair bestelden voor hun thuiswerkers. Net als in België draagt de werkgever ook in Nederland verantwoordelijkheid voor het welzijn op de thuiswerkplek, waardoor ze nu veel nadrukkelijker hebben ingezet op ergonomische en mooie kantoormeubelen voor thuis.

Het is inderdaad zo dat de coronapandemie veel bedrijven heeft gedwongen om na te denken over hun thuiswerkbeleid. Het einde van de pandemie zal volgens sommigen dan ook het begin inluiden van een volgende stap naar het nieuwe werken. VodafoneZiggo heeft bijvoorbeeld recent nog een vernieuwd beleid voor hybride werken vastgelegd. Daarbij werd voorzien dat medewerkers tot 1.000 euro aan kantoormeubilair kunnen aanschaffen.

Coronaschermen en coronaproof kantoormeubilair

Ook bij Havic Kantoorinrichting, een kantoormeubilairverkoper met een showroom in Breendonk, valt te horen dat ze eigenlijk nooit echt stil hebben moeten zitten. Ze geven wel aan dat het van belang was om zich anders te oriënteren. Bij Havic bijvoorbeeld ontwikkelden ze in samenwerking met een Italiaanse producent – Havic werkt nooit via groothandels en andere tussenschakels omdat ze de prijs laag willen houden – speciale schermen die als scheidingswanden kunnen worden gebruikt. Hiermee speelde het bedrijf in op de toegenomen vraag naar manieren om kantoorgebouwen coronaproof in te richten. Bovendien koos het ervoor om enkel te werken met duurzame materialen. Het is namelijk zo dat het gebruik van plastic enorm is toegenomen. Denk maar aan handschoentjes en plexiglazen wanden. Daar gaat het bedrijf niet in mee.

Bij Havic Kantoorinrichting kozen ze voor scheidingswanden op basis van karton, metaal en PET-kunststof. Het zijn stuk voor stuk materialen die na het gebruik opnieuw kunnen worden gerecycled. Desondanks zijn hun schermen nog steeds licht en eenvoudig op te bergen. In elk geval spelen ze daarmee in op een andere trend, want steeds meer bedrijven zetten nadrukkelijker in op ecologie en duurzaamheid.

Voorbereiden op wat de toekomst brengt

Hoewel de sector momenteel nog standhoudt, is het niet duidelijk wat de toekomst zal brengen. Producenten vrezen namelijk dat eenmaal de steunmaatregelen zullen ophouden, veel bedrijven alsnog over de kop zullen gaan. Daartegen wapenen zij zich momenteel door in te zetten op het verwerven van een groter marktaandeel, zodat er straks ook meer voor hen overblijft. Het gaat dan vooral om toegenomen marketinguitgaven en actieve prospectie. Voor overnames blijkt er momenteel maar weinig animo te zijn, maar er zijn ook maar weinig voorbeelden van succesvolle overnames in de sector.