De voordelen van YIN YOGA? Alles wat je erover moet te weten

De voordelen van YIN YOGA

De voordelen van YIN YOGA

DE VOORDELEN VAN YIN YOGA? ALLES WAT JE EROVER MOET TE WETEN

We leven in de wereld van yin en yang. Yin staat voor het introverte, solide en onbeweeglijke. Yang, daarentegen, vertegenwoordigt het extraverte, levendige en dynamische. Zo zijn aarde en het donker yin, en lucht en licht yang. Kennelijk, zouden we een dergelijke dualiteit in yoga kunnen implementeren.

In ons lichaam, houden de spieren de afwisselende yang energie in. In tegenstelling, vormen het bindweefsel en de gewrichten het statische, stabiele deel – ze zijn eveneens yin. In dezelfde trant, is yin yoga gericht op het versoepelen en het versterken van de eerdergenoemde lichaamsdelen. Daar wordt navenant meer en meer ruimte gecreëerd, door je helemaal aan een vaste houding over te geven. Op zo’n manier bereik je zowel de stugheid van het bindweefsel als de lenigheid van de gewrichten.

Aanvankelijk, was yin yoga voornamelijk bedoeld om langer in de Lotushouding te kunnen mediteren. Nu blijkt het dat iedereen, met name degenen die een sedentaire levensstijl leiden, er ook baat bij kunnen hebben. Laten we aannemen dat je erg lang aan het bureau zit. Dat zet je spieren constant aan het werk om je lichaam rechtop te houden. Ondertussen, belast het je bindweefsel en je gewrichten enorm – door je rugspieren los te laten, brengt yin yoga verlichting.

Bovendien, is yin yoga niet te onderschatten qua versterken van je hele lichaam. Het is immers niet de spieren die ons een uitstekende fysieke conditie geeft, maar de gewrichten en het bindweefsel. Door flexibel te blijven, laten ze de bewegingsbereik plooibaar aanhouden. De atleten stappen van zijn carrières niet af omwille van de schade aan de spieren, maar vanwege het onvermogen van de gewrichten. Yin yoga is bijgevolg het voordeligst indien het in combinatie met yang yoga gedaan wordt.

Wanneer je een positie langer vasthoudt, heb je tevens een perfecte kans om je zelfkennis te verbeteren. Yin sessies staan in het teken van de introverte energie dus dan kan je je echt focussen op je gevoelens en er een verbinding mee te maken. Ze scheppen evenzeer ruimte voor het analyseren van je diepgeworteld verlangen en gedachtes. Daarna, komen we aanzienlijk zelfbewuster en wilskrachtiger terecht.

Yin yoga is overigens een uitgelezen mogelijkheid om te relaxen. Tijdens een sessie, gebruik je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om zich in je eigen lichaam beter te voelen. Door het richten op de gewrichten, worden de dieperliggende spieren gestrekt. Tegelijkertijd, ontdoet je van de spanning die ook een steentje bijdraagt aan chronische stress en angst.

Al met al, is yin yoga een essentiële praktijk zelfs als je aan de dynamische ritmes je voorkeur geeft. Het versoepelt je lichaam en je geest allebei wanneer het simultaan het stabiele karakter van yin uitbeeldt.

Gebruikte bronnen:

https://meditatieinstituut.nl/meditatieretraites/vipassana-retraite-yin-restorative-yoga/

https://www.mindbodygreen.com/0-5037/Yin-Yoga-101-What-You-Need-to-Know.html

https://vipassanameditatiezwolle.nl/