Waarom is blauw licht zo ongezond en wat kan je ertegen doen?

Waarom is blauw licht zo ongezond en wat kan je ertegen doen

Waarom is blauw licht zo ongezond en wat kan je ertegen doen

Waarom is blauw licht zo ongezond en wat kan je ertegen doen?

Te pas en te onpas lees of hoor je wel eens dat al dat beeldschermkijken niet goed voor je is. Volgens Directlampen.nl, de online expert in binnen- en buitenverlichting, heeft het alles te maken met het zogenaamde blauwe licht dat zo’n toestellen uitscheiden. Maar waarom vinden al die experts blauw licht zo vervaarlijk en waarom moeten we het per se mijden? Dat heeft verschillende redenen.

Slaapproblemen door blootstelling aan blauw licht

We zijn niet gemaakt om met rakketten naar de maan te vliegen en we zijn niet gemaakt om wakker te zijn wanneer het zonlicht verdwijnt. Integendeel: we horen in ons hol te verdwijnen, een vuurtje te stoken om roofdieren op afstand te houden en goed te bibberen en te beven tot het ochtendgloren zegt dat alles weer veilig is.

Met dat groot brein van ons doen we het natuurlijk anders, maar ons lichaam is het daar niet altijd mee eens. Een computer- of smartphonescherm stoot net als de zon blauw licht uit en voor jouw ogen maakt de bron uiteraard geen verschil. Door ‘s avonds naar schermen te staren, worden de fotoreceptoren geprikkeld, is de pupilreflex gestimuleerd en wordt de melatonineproductie afgeremd. En laat melatonine nu net noodzakelijk zijn om de slaap te kunnen vatten. Daarom mogen kinderen bijvoorbeeld ook niet gamen voor het slapengaan.

Nadelige gevolgen van blauw licht op kantoor

Bovenstaande problemen hebben natuurlijk enkel gevolgen voor wie ‘s avonds nog even op z’n smartphone zit of net voor het slapengaan naar beeldschermen kijkt. Op kantoor heb je bioritmestoornissen dan ook minder te vrezen. En een plafondlamp met de huidige generatie ledverlichting, deze hebben een golflengte van zo’n 450 nm, is er ook volstrekt veilig. Maar ook hier ben je niet zonder risico en dat heeft alles te maken met het blauwe licht van het computerscherm.

Blauw licht zorgt per slot van rekening voor vermoeide ogen, irritaties, hoofdpijn en andere kwaaltjes. Op kantoor krijg je dus vooral te maken met visuele ongemakken in plaats van met een verstoring van het bioritme.

Versnellen van het aftakelingsproces

Van nature uit takelen onze ogen af naarmate we ouder worden en dat komt voor een deel door de blootstelling aan het blauwe licht van de zon. Met al onze smartphones en beeldschermen versnellen we dat proces.

Volgens onderzoekers aan de universiteit van Toledo komt dat omdat onze ogen blauw licht niet kunnen reflecteren. Hierdoor tast het blauwe licht retinalmoleculen aan. In principe geen probleem want onze ogen produceren voortdurend retinal. Echter, bij de aantasting van retinal komt er een soort gif vrij dat de ogen aantast. Hoe langer je wordt blootgesteld, hoe ernstiger de permanente schade zal zijn.

Oplossingen voor overmatige blootstelling aan blauw licht

Gelukkig valt er wel het een en ander aan te doen. Om je bioritme niet te verstoren, is het vooral aangeraden om voor het slapengaan niet meer naar beeldschermen te kijken. Geniet even van een drankje op het balkon, lees een boek of neem een douche voor het slapengaan en je maakt al veel goed.

Wat de voortdurende blootstelling aan blauw licht betreft, is het iets complexer. Hier kan je kiezen voor een bril met een blue light filter. Zo’n bril filtert het blauwe licht weg. Er bestaat echter ook software dat net hetzelfde voor je doet. Onder andere de software van f.lux wordt vaak aanbevolen door oogartsen.