Wordt het geen tijd voor een rijwielsloten keurmerk?
Nederland kent het al langer een keurmerk voor rijwielsloten. Het keurmerk garandeert dat een slot lastig open te breken is. Het is verdeeld in verschillende gradaties welke met sterren wordt aangegeven. Fietssloten hebben een lagere gradatie dan bromfiets- en motorsloten. De voordelen: verzekeraars kunnen eisen dat de verzekerde een gekeurd slot gebruikt op zijn tweewieler, waardoor diefstal lastiger wordt en de consument kan gemakkelijk een slot kopen dat veilig is bevonden door een onafhankelijke partij.
Het keurmerk waar we het hier over hebben heet het ART keurmerk. Het is een initiatief van verschillende Nederlandse partijen die baat hebben bij het terugdringen van tweewieler diefstallen. Onder deze partijen behoort het verbond van (Nederlandse) verzekeraars.
Het ART keurmerk dat afgegeven wordt door Stichting ART is een enorm succes. Het is zelfs ver over de grens van Nederland bekend. Sloten die dit keurmerk hebben worden beter verkocht. Het blijkt zelfs zo te zijn dat slotenmakers buiten Nederland dit keurmerk zelfs ambiëren om te verkrijgen voor hun sloten, omdat ook zij er heil in zien. Niet enkel in Nederland, maar ook over de grens heeft dit keurmerk effect. Zo heeft het succesvolle tex-lock, een slot gemaakt van textiel enkele maanden geleden het ART2 keurmerk verkregen. Het Duitse bedrijf dat hierachter zit begrijpt de kracht van een dergelijk keurmerk. Het slot verkoopt beter in Nederland, maar men kan ook in het buitenland aantonen dat er een onafhankelijke organisatie een keurmerk heeft afgegeven aan hun slot. Uiteindelijk draagt het ook bij aan de marketing van een dergelijk slot. Er is zelfs een Amerikaans bedrijf dat zijn sloten heeft laten keuren door deze organisatie.
De meeste landen hebben een dergelijk keurmerk nog niet. Ook België heeft zo’n keurmerk niet. Als je polissen doorleest van diefstalverzekeringen voor tweewielers van Belgische verzekeraar merk je direct op dat er wel geëist wordt dat een tweewieler slotvast moet staan, maar er worden geen eisen gesteld aan het slot zelf. In principe kun je dus een goedkoop slotje gebruiken dat door een beetje dief in een handomdraai open gemaakt wordt. Dat deze situatie niet afdoende is, is duidelijk, toch dekt de verzekeraar zich hier niet voor in.
Moet een land als België dan ook een keurmerk voor rijwielsloten opzetten? Het is in elk geval een optie, maar omdat stichting ART een onafhankelijke instituut is, zouden verzekeraars waar ook ter wereld dit keurmerk kunnen eisen voor gebruik op tweewielers.
Immers gaat het om de onafhankelijkheid van de tests die uitgevoerd worden door deze organisatie. Het is daardoor in principe overbodig voor andere landen om een nieuwe en soortgelijke organisatie op te zetten. Uiteraard zijn er ook organisaties in andere landen die
een dergelijk keurmerk al hebben, maar die zijn wereldwijd gezien minder bekend. Wel in de landen zelf. Zo heb je in Groot-Brittannië bijvoorbeeld Sold Secure.
Het ART keurmerk doet consumenten ook een plezier. Door rekening te houden met het ART keurmerk weet de consument welk slot veilig en geschikt is voor het slotvast zetten van zijn tweewieler. Dat werkt beter dan een verkoper op zijn blauwe ogen geloven dat
een slot veilig is. Ook hoef je niet per se een duur slot meer te kopen, omdat niet de prijs, maar het keurmerk nu bepaald welk slot veilig is.
Door het ART keurmerk zijn ook goedkopere sloten getest en dus geschikt gevonden om tweewielers goed af te sluiten. Zo kost een ART slot kun je inmiddels gewoon online kopen. Het goedkoopste ART gekeurde slot voor een fiets kost nog net geen 15 euro. Overigens is het wel belangrijk om op de website van Stichting ART te controleren of het slot dat je wil kopen daadwerkelijk gekeurd is.Inmiddels is het zelfs zo dat er fabrikanten zijn die onterecht het keurmerk op hun sloten plakken.