Zijn internetwinkels een bedreiging voor onze huidige jobs en eigen economie

online kopen foto pixabay
Foto Pixabay

online kopen foto pixabay
Foto Pixabay
Online shoppen is een bedreiging voor onze huidige jobs en eigen economie. Door steeds meer en meer online te shoppen vloeit het geld uit onze lokale economie. Niemand staat stil bij dit gegeven, toch zonder dat ze het zelf beseffen zijn veel werknemers hun eigen ontslag aan het bewerkstelligen. Volgens de handelsfederatie Comeos, gaan 30.000 jobs verloren.

De consument zoekt de laagste prijs op internet, want het leven is al duur genoeg. Internetwinkels spelen hier gretig op in en zetten in veel gevallen de prijs enkele euro goedkoper dan bij een lokale winkel die natuurlijk meer onkosten heeft dan een internetwinkel. De consument ziet de kortingen en de lage prijzen als stier op een rode lap. Een ding vergeten veel consumenten dat ze onrechtstreeks hun huidige job aan het verkwanselen zijn. De economie is een cirkel waarbij een groot deel van de aankopen die gebeuren bij een lokaal handelaar terug in de eigen gemeenschap komt.

Online winkels zitten dikwijls in het buitenland of zijn grote ketens die hun geld terug investeren om meer en meer rijkdom te vergaren zonder de lokale consument te spekken. Onder andere door sponsoring van de lokale voetbalploeg, wielerploeg, muziekvereniging, publiciteit op onderleggers bij een eetfestijn enz..

Veel werknemers en consumenten denken dat het allemaal niet zover zal komen en dat ze zeker kunnen terugvallen op de sociale zekerheid. Toch mag niet vergeten worden dat het geld van de sociale zekerheid ook van ergens moet komen.

We lezen in de krant De Tijd (Rik Vera Partner nexxworks) “We zijn een land geworden waar politici in een krampachtig achterhoedegevecht hun broek afsteken om een distributiecentrum van Alibaba te mogen bouwen. Waarin Belgische werknemers dan pakjes gaan behandelen van een Chinees softwarebedrijf. Dat Alibaba geen retailer is, is zelfs niet eens tot ze doorgedrongen. Ik vrees dat mijn kleinkinderen zo opgroeien in een vierdewereldland. Een land zonder visie. En dus zonder toekomst.” https://www.tijd.be/opinie/algemeen/De-apocalyps-van-de-retail-is-nog-maar-net-begonnen/10072565

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here