De Smurfen veroveren Brussel

-Brussel 6 juni 2018- Enkel een smurfig surrealistisch land als België kon 2018 uitroepen tot “officieel jaar van de Smurfen”. Het ministerie van Buitenlandse Zaken mobiliseerde voor deze gelegenheid zijn wereldwijde diplomatennetwerk en een Airbus A320 van Brussels Airlines werd omgedoopt tot “Aerosmurf” . In de afgelopen decennia zijn de blauwe figuurtjes van Peyo de meest authentieke ambassadeurs geworden van de positieve waarden en de humor die de Belgische bevolking. Ongeveer 50 miljoen verkochte strips in meer dan 90 landen, een televisieserie met 272 afleveringen, uitgezonden in meer dan 100 landen, 41 YouTube-kanalen, drie langspeelfilms, een vliegtuig, vier pretparken: onze schurk Gargamel zal iedereen die de Smurfen nog niet kent prompt veranderen in een stenen kabouter!

60 jaar is het geleden dat de blauwe figuurtjes het levenslicht zagen. In 1958 tekende de Belg Pierre Culliford, alias Peyo, voor het eerst grappige blauwe figuurtjes in een avontuur van Johan en Pirrewiet, “De Fluit met zes Smurfen”. Zestig jaar later komt een Smurfendorp 2.0 naar Brussels Expo. De helden van Peyo zullen de bezoekers van 9 juni 2018 tot 27 januari 2019 verwelkomen in Paleis 4. Het was Veronique De Kock die vlekkeloos in twee talen de mensen voorstelde en intervieuwde op de persontmoeting in de voormiddag. Zo konden we kennis maken met de dochter van Peyo Véronique Culliford en haar bedrijf IMPS dat werd opgericht om wereldwijd de rechten op het Smurfenmerk te beheren en nog steeds door haar word geleid

(2x Veronique)

Om deze zestigste verjaardag in stijl te vieren, wilde het bedrijf IMPS, , een groots evenement organiseren om het erfgoed van Peyo te verheerlijken. Het bedrijf vertrouwde de organisatie van dit totaalspektakel toe aan dienstverleners gespecialiseerd in communicatie en evenementen. De vzw L’Usine à Bulles stond in voor de productie en het ontwerp in een coproductie met DC&J Création. De exploitatie is in handen van Cecoforma (groep Uhoda), een bekend communicatie- en evenementenbedrijf in Brussel en Wallonië, dat kan bogen op een ruim internationaal netwerk. Aan het roer van dit bijzondere project staat Stéphan Uhoda, voorzitter van L’Usine à Bulles en CEO van Cecoforma, maar ook iemand met een grote passie voor cultuur en erfgoed. “Het Smurfenavontuur” was geboren. 

Vanaf 9 juni nemen de Smurfen hun intrek in Paleis 4 van Brussels Expo om het publiek zes maanden lang te laten genieten van een uitzonderlijk avontuur, van een immersieve en tegelijk ludieke en leerrijke ervaring. De bezoeker krimpt geleidelijk tot het formaat van een Smurf (een illusie die gecreëerd wordt via reusachtige decors en personages) en treedt binnen in een betoverende wereld vol ontdekkingen, maar ook gevaren. In negen ruimtes met een aparte sfeer, verspreid over een totale oppervlakte van 1500 vierkante meter, neemt de bezoeker de levensstijl van de Smurfen over. Hij gaat hun taal spreken en samen met hen de strijd aanbinden tegen aartsvijand Gargamel.

De pitch? Via een enorm blad uit een stripverhaal dringt de bezoeker door tot in het hart van een magisch bos, tot hij bij het beroemde smurfendorp komt. Hij neemt een slok van de toverdrank in het huis van Grote Smurf en verandert in een echte Smurf. Wat verderop werkt Gargamel aan een helse machine om het klimaat van het Smurfendorp – ons klimaat – te vernietigen. De bezoeker trotseert daarna het gevaar van een betoverd bos en moet daarbij de duivelse valkuilen omzeilen die leiden naar de woning van de vreselijke Gargamel. Hij zal de hulp van alle Smurfen nodig hebben om de gemene tovenaar te vangen en zijn verschrikkelijke uitvinding te vernietigen. Het avontuur eindigt met een vrolijke noot, want de bezoeker wordt uitgenodigd voor het dorpsfeest waar hij de Smurfendans leert.

(Leer hier de smurfendans)

Eén van de hoogtepunten van het parcours is de virtuele realiteitservaring die de bezoeker de kans geeft om te ontsnappen aan Gargamel en op de rug van een ooievaar naar het Smurfendorp te vliegen. Een vlucht die opvallend realistisch aanvoelt!”, zo luidt de commentaar van producent Mario Iacampo. Een van de hoogtepunten van het parcours is de virtuele realiteitservaring die de bezoeker de kans geeft om te ontsnappen aan Gargamel en op de rug van een ooievaar naar het Smurfendorp te vliegen. Een vlucht die opvallend realistisch aanvoelt!”, zo luidt de commentaar van producent Mario Iacampo.

(de illusie dat je op de rug van een ooievaar meevliegt beleef je hier)

De levende kunsten zijn alomtegenwoordig in dit totaalspektakel. Langs het volledige parcours verzorgen verklede figuranten verschillende animaties. Twee animatoren bevinden zich aan het onthaal, waar ze vanuit een stripvakje zullen communiceren met het publiek. Nog andere figuranten bedienen marionetten op een voet van 120 cm hoog die Moppersmurf, Luie Smurf en Lolsmurf uitbeelden. “Deze acteurs zorgen voor een spontane interactiviteit met het publiek en de reacties kunnen variëren van de ene vertoning tot de andere”, benadrukt Mario Iacampo.

Vanaf 2019 zal het Smurfenavontuur beginnen aan een wereldtournee van vijf jaar. De scenografie, de verhaallijn en de technologieën werden zodanig uitgewerkt dat het concept aan uiteenlopende toeschouwers op de vijf continenten kan voorgesteld worden. Zelfs nu al, voor de opening, blijkt de belangstelling groot, en dit zowel in Europa, het Midden-Oosten als in Azië. De blauwe figuurtjes van Peyo zijn er in geslaagd om wereldwijde ambassadeurs van het Belgische erfgoed te worden! Omstreeks 18.30u was het dan tijd om het Smurfenavontuur officieel te openen in aanwezigheid van BV’s en vele Brusselse politici. Spijtig genoeg verliep de verwelkoming van de gasten volledig in het Frans, we zullen maar zeggen als naar gewoonte in Brussel:” et pour les Flamends la même chose”.

Voor meer foto’s klik hier

Praktische info:

Waar?

Brussels Expo – Paleis 4

Belgiëplein

1020 Brussel

Wanneer?

Van 9 juni 2018 tot 27 januari 2019, van 10 tot 18 uur.

Tickets te koop op www.smurfexperience.be

Kinderen (3-12 jaar): 11 € – Jongeren en studenten (13-18 jaar): 14 € – Volwassenen: 17 € – Gezinnen

(4 pers.): 52 €. Er worden ook “Collector”-tickets te koop aangeboden mits een

toeslag van 4,95 € per ticket (of 10 € per gezin).

Capaciteit: tot 3000 personen per dag. Gemiddelde duur van het bezoek: 1u15.

 

 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here