Nooddiensten binnenkort bereikbaar via App112

112Nooddiensten binnenkort bereikbaar via App112

Sinds februari 2015 kunnen doven, slechthorenden en mensen met een spraakprobleem via sms een oproep versturen naar noodcentrales. Dit project zit nog in pilootfase en er doken al enkele technische foutjes op. Een applicatie voor smartphones App112 ,waarbij diegene in nood in real time kan chatten met de hulpverlener, moet voor verbetering zorgen. Dat antwoordde minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon op een vraag van CD&V- Kamerlid Jef Van den Bergh.

Om te kunnen sms’en naar nooddiensten moet je eerst een gratis persoonlijk nummer opvragen via sms of e-mail. Registreren is in deze fase nog niet nodig, maar is wel verplicht wanneer het noodnummer 112 in werking treedt. Enkel wie zich dan vooraf registreert, in België erkend is als slechthorend en beschikt over een Belgische simkaart zal in geval van nood een sms kunnen versturen. Amper 700 van de 40 000 doven, slechthorenden en mensen met een spraakprobleem vroegen momenteel een specifiek nummer op. “Het huidige systeem is veel te omslachtig: een persoonlijke nummer opvragen, je registreren, … Waarom kan je niet gewoon een sms versturen naar het noodnummer 112?”, meent Jef Van den Bergh.

Tijdens deze testfase doken al enkele technische problemen op, waaronder onjuiste lokalisatiegegevens. De smartphone-applicatie App112 moet zorgen voor een betere lokalisatie en correcte persoonsgegevens. Via deze app kunnen oproepers rechtstreeks chatten met hulpverleners. « Met de App112 kiest men eindelijk voor de technologische vooruitgang die bij deze tijd past. Minister Jambon bevestigt dat het pilootproject verdergezet zal worden en dat is een goede zaak. Maar ik blijf hoopvol wachten op het moment dat een simpele sms naar 112 voldoende is om uit de nood geholpen te worden. », aldus Van den Bergh.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here