...

Carlo Bonte veilt Ensor en Odevaere

kunstCarlo Bonte veilt Ensor en Odevaere

Oorspronkelijk bedoeld als een tweedaagse heeft Carlo Bonte beslist om voor een driedaagse veiling te gaan. Er is niet alleen dagelijks een superaanbod Aziatische kunst maar ook meer en meer deponeert Vlaanderen/België zijn westerse kunst bij het Brugse Veilinghuis.

De oktoberveiling speelt duidelijk in op de stilaan opborrelende trend, die van wat je zou kunnen noemen ‘het neo-eclecticisme’. En die trend is er. De ‘less is more’ filosofie is aan het inboeten aan belang. Carlo Bonte : “De vintage hype heeft al heel wat mensen bereikt en we zien momenteel een verschuiving naar eclecticistische interieurs. Dat merk ik toch aan de veranderende smaak van de klanten.

Het door elkaar halen van stijlen, zowel strak als barok, oud en nieuw door elkaar is opnieuw in.’ En wie is er beter geplaatst om die nieuwe wind te promoten dan die jongere mensen die sinds de prille jaren van de nieuwste eeuw vanaf hun twenties in het vak gegroeid zijn ? Een dergelijk iemand is Carlo Bonte. Op zijn vierentwintigste is hij als een van de eerste jongeren in een, toen, ‘style grand-mère’-vak gestapt in opvolging van zijn vader Wat aardig lukt in het Brugse veilinghuis. Om te beginnen is hij zodra de Chinese klanten hun neus binnenstaken in de Belgische veilinghuizen meteen op de ‘Asian’ trend gesprongen. Met bijzonder succesrijk gevolg.

Het Brugse veilinghuis is nu de belangrijkste draaischijf voor Chinese kunst in België. Maar daar heeft hij het niet bij gelaten. Een beetje van alle markten thuis, ook door zijn werkervaring in London, is hij het laatste jaar zijn veilingen met Westerse kunst beginnen upgraden en zijn klanten volgen de trend. Chinese klanten worden op hun wenken bediend. Niet alleen trekt Carlo Bonte voor elke veiling enkele dagen naar China maar hij heeft ook recent een nieuwe Chinese medewerkster aangeworven. Zij zal alle klanten bijstaan in het Nederlands, Frans, Engels, Duits en uiteraard in het Mandarijns.

Het topstuk van de veiling is ongetwijfeld het schilderij ‘Le Christ crucifié’ van James Ensor. Het werk is in 1983 ooit nog samen tentoon gesteld geweest met ‘De Intrede van Christus in Brussel’. Carlo Bonte : “Laat ons hopen dat ook dit werk niet verhuist naar een buitenlandse collectie.” Verder is er een prachtig damesportret van Joseph Denis Odevaere waarvan Carlo hoopt dat het in Brugge mag blijven.

Veiling : Dinsdag 27 oktober, woensdag 28 oktober en donderdag 29 oktober.

Kijkdagen : Vrijdag 23 oktober, zaterdag 24 oktober en zondag 25 oktober van 10u tot 17u.

www.carlobonte.be

Bron: Caroline Neels

kunst