Zelfstandigen en KMO-ondernemers slachtoffer van oplichting

geldZelfstandigen en KMO-ondernemers vaak slachtoffer van oplichting. Minister van Economie Kris Peeters onderneemt actie

Zelfstandigen en KMO-ondernemers die hun winkel of hun handelsactiviteiten in de kijker willen plaatsen, gaan daarvoor vaak te rade bij externe reclamemakers of ICT-dienstverleners. De zelfstandige of ondernemer wil dan bijvoorbeeld een domeinnaam laten registreren voor zijn bedrijf, of wil reclameadvertenties laten plaatsen. Hij gaat hiervoor een B2B-contract aan, maar is daarbij vaak het slachtoffer van oplichting.

“In 2014 ontving de Economische Inspectie 969 meldingen van zelfstandigen en ondernemers die het slachtoffer zijn van malafide praktijken door reclameronselaars”, maakt Minister voor Economie Kris Peeters vandaag bekend. “Ik wil dit probleem aanpakken. Er wordt volop ingezet op sensibilisering, en we hebben nu een ‘grijze lijst’ gepubliceerd van frauduleuze bedrijven. Iedereen kan die lijst inkijken. Intussen werken we op Europees niveau aan extra bescherming voor de kleine zelfstandige in zijn B2B-contracten, over de landsgrenzen heen. Een herroepingsrecht, zoals voor consumenten bestaat in B2C-contracten, moet op termijn het doel zijn.”

Kleine zelfstandige kwetsbaar
Vandaag bestaan er tientallen manieren voor een zelfstandige om zijn diensten of producten in de kijker te plaatsen, en er reclame voor te maken. Tussen dat ruime aanbod bevinden zich echter ook individuen zonder scrupules. Wanneer ondernemers dan een contract sluiten met zo een extern bedrijf, starten vaak de problemen.

“Het gebeurt regelmatig dat een kleine zelfstandige die voor zijn bedrijfje bijvoorbeeld een website wil laten registreren, daarvoor een document ondertekent, wat wordt voorgesteld als een vrijblijvend aanvraagformulier. Achteraf blijkt dan dat de zelfstandige zich eigenlijk heeft verbonden tot het maandelijks betalen van een extra dienst die hij niet wilde of die voor zijn bedrijf eigenlijk niet interessant is”, licht Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters toe.

Een handelaar die zich op die manier verbindt, kan moeilijk onder dat contract of die dienst uit, dit in tegenstelling tot een consument die altijd 14 dagen bedenktijd heeft bij het aankopen van een product of dienst. Een overeenkomst die iemand beroepshalve voor zijn onderneming ondertekent, wordt onmiddellijk als rechtsgeldig en bindend beschouwd. Zodra het document ondertekend is, en achteraf ontdekt de handelaar of zelfstandige dat er misbruik in het spel is, zit hij in een vervelende situatie, omdat het nagenoeg onmogelijk is om zijn beslissing te herroepen. Dat probleem wil minister van Economie Kris Peeters oplossen.

969 meldingen in 2014

De Economische Inspectie heeft 1.171 meldingen van ondernemers ontvangen in 2011, 1.121 in 2012, 1.430 in 2013, en 969 in 2014. In 2015 werden totnogtoe 325 meldingen ontvangen.

De malafide praktijken zijn in te delen in 3 groepen:

1. Bedrijvengidsen of beroepengidsen
Voorbeeld:
De zelfstandige ontvangt per brief, fax of e-mail een bericht waarin men hem verzoekt de adresgegevens van zijn onderneming te corrigeren met het oog op een bijwerking van de bedrijvengids. Maar wanneer de zelfstandige dit document ondertekent, blijkt hij gebonden aan een buitensporig duur contract dat pas 2 of 3 jaar later afloopt. Bovendien krijgt hij er maar een middelmatige dienstverlening of helemaal niets voor.
2. Reclame-advertenties
Voorbeeld:
De zelfstandige krijgt in zijn winkel bezoek van iemand die hem voorstelt om reclame te maken voor de winkel. Vaak zal de reclameadvertentie nooit verschijnen, of betaalt de kleine zelfstandige onredelijke prijzen.
3. Bedrog met domeinnamen: een nieuw fenomeen
Voorbeeld:
De zelfstandige wordt opgebeld met het voorstel een website/domeinnaam te registeren voor zijn winkel of bedrijf, maar tegen woekerprijzen. Vaak wordt de domeinnaam nooit effectief geregistreerd, of kan de domeinnaam door anderen intussen officieel worden geregistreerd. Soms wordt het imago van het bedrijf zelfs geschaad als de domeinnaam wordt misbruikt voor andere doeleinden.

“Grijze lijst” van 60-tal malafide ondernemingen

Vicepremier en Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters pakt deze problematiek op verschillende manieren aan. Op de website van de FOD Economie werd nu een ‘grijze lijst’ van een 60-tal malafide ondernemingen gepubliceerd (lijst: zie onder). Via die lijst kan elke zelfstandige en ondernemer dus meteen te weten komen met welke bedrijven hij best niet in zee gaat.
Daarnaast worden er ook regelmatig bewustmakingsacties gevoerd via Facebook, Twitter of andere kanalen om de kleine ondernemers te sensibiliseren.
Soms wordt ook overgegaan tot gerechtelijke acties. Zo werd recentelijk, op basis van een lijvig dossier van de Economische Inspectie, een zware correctionele straf uitgesproken tegen een notoire reclameronselaar.

Extra bescherming voor de ondernemer op komst

Voor elke aankoop van een product of dienst beschikt een consument over het ‘herroepingsrecht’, minstens tot 14 dagen na aankoop. Dit herroepingsrecht heeft enkel betrekking op overeenkomsten tussen een onderneming en een consument (B2C). Wat betreft overeenkomsten tussen ondernemingen onderling betreft (B2B), gelden er géén gelijkaardige regels, noch op nationaal vlak, noch op Europees vlak. Op Europees niveau wordt tegen eind dit jaar een voorstel verwacht om oneerlijke handelspraktijken tussen ondernemingen beter te kunnen bestrijden.
“Dit is een probleem dat we op Europees niveau moeten aanpakken, over de landsgrenzen heen. Ik denk dat de consumentenrechten een spiegel kunnen zijn voor een verhoogde bescherming van de ondernemersrechten. Van zodra er Europees eensgezindheid is, kunnen we dit toepassen voor onze Belgische bedrijven en hen zo een betere bescherming bieden. Intussen blijven we volop inzetten op sensibilisering”, besluit Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters.

Gepubliceerde lijst van de Economische Inspectie – malafide bedrijven
• European trademark publications (ETP)
• Adressengids Vlaanderen
• BE Domein Host
• Best Print
• BMS / XL Media
• BPS (Belgium Packet Service)
• Call Center Vlaanderen BVBA
• Construct Data
• Custom Contact Nederland (bedrijvenonline.nu)
• DAD – Deutscher Adressdienst / Registre Internet belge
• DND BVBA
• Drukkerij Rubrecht
• Easy Pages Ltd / European www register
• Edition Hekking Cornélis
• EMS European Marketing Service – Pages Jaunes Belgique
• Euro Business Guide
• Euro Media Conseil / Ema Web Vision
• Euroguide.de
• European City Guide
• Expo Guide
• Firma Mareel
• Gele-gids.com
• GCS – Global Call Services
• Global Earth Register
• Globe Trade Control
• Guide pour la ville
• IBR International Business register – Pages Jaunes Belgique
• Index-Entreprise / Etude Grivière SAO France
• Inet Biz Solutions
• Intercable Verlag
• IRD
• MCF – Services des Professionels
• MCH Printing Services / International Publicity Services (IPS)
• Media Belgique Design
• Media Connect
• Media Group Vlaanderen
• Media Print
• Media Service AS
• Media Service Verlag
• Nederland Media Register
• Nieuwe Bedrijvengids / Belga Marketing / Internet Bedrijvengids / Annuaire pro / Bedrijvengids Belgie
• Pan World Life
• Print Media Group / Plattegrond (Let op : mag niet verward worden met PrintMedia Group uit Genk, een onderneming die weliswaar bijna dezelfde naam draagt, maar niets te maken heeft met reclameronseling)
• Publi Trends
• Registre des Branches professionnelles
• Service-pro / Eurl Media Press
• TM – Collections
• TVV – Tele Verzeichnis Verlag / Ondernemings Portaal
• Uitgeverij Vilain
• United Lda / Nova Channel / Temdi / Med1web
• Unitel Nijmegen B.V.
• Webdirect
• World Business Guide
• World Company Register / World Company Directory
• WZD – Wolf SW / Banque Centrale des données économiques
• Yellow-Pages
• Zoom Trends SL
(Bron: http://economie.fgov.be/nl/ondernemingen/arnaques/Bedrog_beroepsgidsen_reclame-inlassingen_domeinnamen/)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here