...

Mobiliteit van de toekomst in 2020 ?

Mobiliteit van de toekomst: hoe gaan we van A naar B in 2020?

Uit een recente studie blijkt dat aan de regeerperiode van Koning Auto in België en Nederland voorlopig geen einde komt. De resultaten tonen bovendien aan dat de Belg de mobiliteit van de toekomst somberder inziet dan zijn noorderburen: driekwart van de Belgen denkt dat het fileprobleem in de toekomst zal toenemen tegenover 30% van de Nederlanders. Ondanks het toenemende wagenpark in beide landen zien vooral jongeren dat het schoner, efficiënter en slimmer kan …

Bandenfabrikant Goodyear vroeg in een recent onderzoek 1.576 Belgische en 1.511 Nederlandse chauffeurs naar hun mening over de huidige situatie inzake mobiliteit en hun visie op de mobiliteit van de toekomst. Daarnaast werd gepeild naar mogelijke oplossingen om het mobiliteitsprobleem aan te pakken.

“Wij stellen vast dat vooral jongeren bezorgd zijn over de toekomst van de mobiliteit”, zegt Greet Willekens van bandenfabrikant Goodyear. “Vooral de impact op het milieu en de stijgende brandstofprijzen worden bij zowel Nederlandse als Belgische jongeren als uitdagingen voor de toekomst aangeduid.” Dat onze wegen langzaam dichtslibben, leeft dan weer vooral bij oudere bestuurders in België (72%), terwijl de oudere bestuurders in Nederland de brandstofprijzen (54%) als belangrijkste struikelblok zien.

graf 1

Verbeterde infrastructuur en innovatie helpen!

Opvallend is dat er niet enkel met de vinger wordt gewezen naar de overheid om mobiliteitsproblemen op te lossen. Zowel Belgen als Nederlanders vinden dat er zelf ook verantwoordelijkheid mag worden genomen, door bijvoorbeeld het openbaar vervoer te nemen om fileleed te verlichten. Directe kosten, zoals verhoogde belastingen, zijn niet populair bij de Nederlanders (67%) noch bij de Belgen (56%). Ook de roep naar een betere infrastructuur voor zowel wegen als openbaar vervoer krijgt in beide landen duidelijk bijval. Vooral een verbetering van de prijs-kwaliteitverhouding bij het openbaar vervoer zou meer mensen aanzetten om de auto op te geven. Belgen en Nederlanders zijn van mening dat het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen zoals trein, tram, bus en (elektrische) fiets met een vijfde tot bijna een derde zal toenemen. Toch denkt de overgrote meerderheid dat ze in de nabije toekomst nog steeds een auto zullen bezitten. Maar liefst een kwart van de Nederlandse autobezitters ziet zichzelf van vervoerswijze veranderen, tegenover slechts 15% van de Belgische.

graf 2

Uit het onderzoek blijkt ook dat er duidelijke verbanden zijn tussen de bezorgdheid over het toenemende verkeer en de impact op het milieu. Innovatie is dan ook van groot belang: bijna twee derde van de ondervraagde Nederlanders en Belgen is van mening dat elektrische wagens zullen worden geïntegreerd in het stadslandschap tegen 2030. Slimmere auto’s en verkeersborden zullen ook helpen om sneller en efficiënter van A naar B te kunnen reizen.

Een wagen die beter met de bestuurder en het milieu verbonden is, kan driekwart van de Nederlanders (76%) en de Belgen (78%) bekoren. Efficiëntie en zuinigheid spelen daarbij uiteraard een belangrijke rol. “De combinatie schommelende brandstofprijzen en de nood aan meer milieuvriendelijkheid inspireren ons om banden op de markt te brengen waarmee de eindgebruiker zuiniger en veiliger kan rijden”, aldus Willekens. De recent aangekondigde conceptbanden van Goodyear, onthuld op het Autosalon van Genève, spelen alvast in op deze tendens.

Over het onderzoek

Dit onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Goodyear in september 2014. De ondervraagden waren voor 49% mannen en voor 51% vrouwen uit alle provincies van België. Alle leeftijdscategorieën vanaf 18 jaar waren vertegenwoordigd (10% 18-24 jaar, 16% 25-34 jaar, 17% 35-44 jaar, 19% 45-54 jaar, 17% 55-65 jaar en 21% ouder dan 65 jaar). 84% van de ondervraagden bezit een eigen wagen of bedrijfswagen, 6% gebruikt een auto en 10% gebruikt nooit een wagen. De meerderheid (62%) rijdt met een dieselwagen en 32% rijdt meer dan 15.000 kilometer per jaar.