...

ILLEGALE CRASHDIETEN

buikILLEGALE CRASHDIETEN

Illegale crashdiëten, wondermiddeltjes die een slanke lijn beloven. Wie z’n computer aanzet, kan er niet naast kijken. Overal zie je opmerkelijke ‘voor en na’-reclames met verhalen van mensen die tientallen kilo’s zijn afgevallen. Maar wie gaat er schuil achter deze verzonnen getuigenissen? En hoe gevaarlijk zijn dieetpillen die je bestelt via het internet? Telefacts doet de test, laat dieetpillen onderzoeken in een laboratorium en toont aan hoe makkelijk het is om zelf een valse reclamesite te maken om dergelijke pillen te promoten.

De economische inspectie heeft de voorbije maand 146 websites ontdekt die bedrieglijke reclame maken voor crashdiëten. De sites zijn allemaal actief op de Belgische markt. Chantal De Pauw, FOD Economie: “Dergelijke advertenties zijn misleidend en onwettig. Je mag niet beloven dat men op heel korte termijn veel zal vermageren. En de getuigenissen die daar aan verbonden zijn, zijn vaak vals. Zo mag men ook niet een ‘voor en na’-beeld projecteren dat consumenten aanzet om producten te kopen.

Eén ding staat vast, met de verdeling en de verkoop van dieetpillen, valt een pak geld te verdienen. Telefacts zoekt uit hoe zo’n site tot stand komt. We maken zelf een voor ‘voor en na’-site. Niet echt een moeilijke opdracht, zo blijkt. Reclamemaker Herman Maes: “Dergelijke websites maak je in twee uur tijd. Je kan een template downloaden op het internet waar je een volledige website hebt. Daar moet je dan gewoon tekst en foto’s aan toevoegen. En dan kan je afslankpillen verkopen.”

Maar wie verkoopt dieetpillen via het internet? Vaak zijn dat tussenpersonen in een groot, internationaal netwerk. De herkomst en de samenstelling van de pillen die je koopt, zijn amper te traceren. Telefacts bestelt enkele illegale crashdiëten en laat de pillen analyseren door professor Jan Tytgat van de Leuvense Universiteit. “Over één product in de pillen maak ik me zorgen, dat is chroom. Dat is een zwaar metaal en gevaarlijk, daar moet je mee opletten, vooral omdat de consument niet weet hoeveel chroom er in dit product zit.”

In Telefacts getuigen ook vrouwen die zijn ingegaan op dergelijke aanbiedingen en vaak honderden euro’s hebben uitgegeven zonder resultaat.

Telefacts – dinsdag 6 januari 2015 om 21.35