Geen struggles meer tijdens het avondeten: zo eten je kinderen graag gezond

Geen struggles meer tijdens het avondeten zo eten je kinderen graag gezond

Geen struggles meer tijdens het avondeten: zo eten je kinderen graag gezond

Is het elke dag opnieuw hetzelfde verhaal thuis aan de eettafel? Dan is het tijd voor een andere aanpak. Het is erg belangrijk dat je je kinderen gezonde eetgewoonten aanleert, maar dit kan soms een uitdaging zijn. Gelukkig neem je deze struggle makkelijk weg door enkele simpele trucjes toe te passen. Benieuwd naar welke dit zijn? Je leest ze hier.

Betrek kinderen bij het koken

Sta je achter jouw potten en pannen? Haal de kids er dan even bij. Naast het feit dat ze wellicht een handje kunnen helpen, leren ze op die manier heel wat bij over het klaarmaken van een evenwichtig diner. Bovendien zullen ze enthousiaster zijn om het eten zonder tegenstribbelen op te eten dat ze zelf hebben klaargemaakt.

Organiseer een proefavond

Organiseer bijvoorbeeld tweewekelijks een proefavond met het hele gezin. Hier kan je dan nieuwe groentesoorten, fruitsoorten, hapjes of volledige gerechten voorstellen. Zolang alles maar gezond is, én lekker. Maak het spannend voor de kinderen, zodat ze enthousiast zijn om alles te willen proeven. Enkele verrassingen en beloningen hoeven dus zeker niet te ontbreken of je kan er zelfs een kleine wedstrijd in integreren.

Focus op vrijwillig

Maak er zeker geen machtsstrijd van, want dat zal het omgekeerde effect hebben. Het is dus belangrijk dat de kinderen elke hap vrijwillig nemen en dat kan enkel wanneer ze ervan overtuigd zijn dat gezond eten even lekker is (of zelfs lekkerder) dan snoep. Onthoud dus zeker: afdwingen is uit de boze.

Gezond eten mag je belonen

Creëer een positieve associatie met groenten en fruit door je kids te belonen met iets kleins wanneer ze hun appel of kerstomaatjes flink opeten. Geef ze bijvoorbeeld dat ene speelgoed dat ze al even willen of laat ze een half uurtje langer opblijven. Hun groeipakket geeft je financieel gezien alvast meer opties. Je zal merken dat ze door dit trucje steeds minder lastig gaan doen wanneer er iets anders dan frieten, pizza of pannenkoeken op hun bord ligt.

Geef gezonde snacks mee naar school

Leer hen dat snacks gelijk staan aan groenten en fruit en niet aan popcorn, snoep of koeken. Tijdens het vieruurtje op school is het dus belangrijk dat ze iets gezonds terugvinden in hun koekendoos en dat ze blij zijn dat ze dit mogen eten. Voor gezonde snacks betaal je jammer genoeg wat meer in de supermarkt. Vergeet daarom zeker niet je groeipakket aan te vragen zodat je hier een groter budget voor hebt.

 

Afbeelding van Anna Prosekova via Pixabay