...

Waarom zou je jouw huis verkopen zonder makelaar?

huis verkopen zonder makelaar

Waarom zou je jouw huis verkopen zonder makelaar?

Door steeds meer mensen worden de voordelen van zelf je huis verkopen ontdekt. Hierbij wordt er geen gebruik gemaakt van een makelaar, maar neemt de woningverkoper zelf alle verantwoordelijkheden op zich. Dit klinkt voor veel mensen zeer aantrekkelijk, maar kan ook zorgen voor slapeloze nachten en kan een hoop tijd kosten. Echter, je kunt meer dan je zelf denkt en wanneer je zelf je huis gaat verkopen kan het ook een hoop voordelen opleveren. Benieuwd of je huis verkopen zonder makelaar iets voor jou is? In dit artikel nemen we de voordelen met je door!

Bespaar makelaarskosten

Voor veel mensen is het besparen van kosten het belangrijkste motief om zelf hun huis te verkopen. Wanneer je gebruik maakt van de kennis en ervaring van een makelaar zul je voor deze expertise moeten betalen in de vorm van makelaarskosten. Deze bedragen kunnen al snel oplopen tot duizenden euro’s, terwijl je deze bedragen veel beter in je nieuwe woning kunt stoppen! Echter, om zelf je huis te kunnen verkopen is het belangrijk dat je verstand van zaken hebt. Zo zal je zelf moeten weten hoe je de promotie doet en hoe bepaalde juridische zaken werken.

Een flexibele oplossing

Een ander voordeel is dat bij het zelf huis verkopen je de volledige controle hebt. Zo kun je bijvoorbeeld zelf alle bezichtigingen inplannen. Hierdoor kun je alle afspraken omtrent het verkopen van je woning op de momenten plannen die jou uitkomen. Zo voorkom je dat je halsoverkop je woning uit moet, omdat de makelaar opeens bezichtigingen heeft ingepland. Zo kun je een hoop stress voorkomen en hoef je niet constant al je spullen op te ruimen of te verplaatsen.

Jouw persoonlijke kennis als voordeel

Op het eerste oog kijken potentiële kopers naar het huis of de online advertentie. Deze wekt hun interesse door bijvoorbeeld de interessante ligging, het aantal kamers of door bijvoorbeeld een grote tuin of balkon. Echter, dit zijn voornamelijk praktische factoren, die er niet voor zorgen dat een huis ook een thuis is. Om zich thuis te kunnen voelen in een nieuwe woning is het voor potentiële kopers prettig om persoonlijke informatie over de woning te krijgen.

Jij kent immers het huis beter dan wie dan ook en kan ze alles vertellen over de fijne plekken om te relaxen en dat je moet oppassen voor die ene steile trap. Misschien weet je nog enkele leuke historische feiten over de bewoners voor jou, die je mee kunt geven aan de nieuwe kopers. Ook over de omgeving rondom de woning kun je alle vragen van potentiële kopers beantwoorden. Je kunt ze inlichten over de prettige buren, of de minder prettige haan die vroeg kabaal maakt. Door verschillende details over de omgeving te delen kan een woning al meer als een thuis aan gaan voelen. Daarnaast kun je ook praktische tips over de omgeving geven. Zijn er bijvoorbeeld bossen of parken in de buurt? En hoe ver is het lopen naar de supermarkt? Voor de nieuwe bewoners is dit zeer belangrijke informatie.

Een bijkomend voordeel van zelf je huis verkopen en de bezichtigingen doen is dat je ook alle complimenten in ontvangst kunnen nemen. Potentiële kopers kijken vaak rond naar de voor- en nadelen van de woning en zullen deze ook met je delen. Wanneer je een dag vol bezichtigingen plant kun je verwachten dat er een hoop complimenten uitgedeeld zullen worden.

Kennismaken met de nieuwe potentiële kopers

Nog een voordeel van zelf je huis verkopen is dat je in contact komt met de kopende partij. Voor veel mensen is hun thuis een belangrijke plek, waar ze veel herinneringen aan hebben. Hierdoor kan de emotionele waarde van deze plek zeer hoog zijn. Daarom kan het voor jou als verkoper prettig zijn om kennis te maken met de nieuwe bewoners. Voor een hoop verkopers is dit een belangrijk onderdeel van de verkoop. Het kan zelfs voorkomen dat de woning voor een lager bedrag wordt verkocht, doordat het een persoon gegund wordt. Een leuk bedrag voor je woning krijgt is immers fantastisch, maar niet het enige onderdeel waar de verkoop op is gebaseerd.