Hoe je jouw horeca marketingstrategie kan verbeteren

Hoe je jouw horeca marketingstrategie kan verbeteren

Hoe je jouw horeca marketingstrategie kan verbeteren

Marketing is al lang hip en trendy in de horecawereld. De nieuwe restaurant-, bar- of caféklanten onderzoekt en reserveert digitaal, bekijkt heel wat reviews en zoekt op locatie. Daarbovenop ontdekken ze nieuwe hippe plekken via social media en laten ze die mooie inrichting en branding maar al te graag zien aan hun volgers. Reviews, een herkenbare identiteit en (online) vindbaarheid zijn dus de key factors om jouw horecastrategie te verbeteren. Hoe? Dat lees je hier.

SEO, Google Maps & reviews

First things first: als horecazaak heb je een website nodig waar alle essentials opstaan (prijzen, menu, over ons, locatie en reservatiemogelijkheid). Maar dat is niet genoeg: je moet ook gevonden worden via Google Maps. Zorg dus dat je locatie, prijzen, reviews, menukaart en foto’s up-to-date zijn. Zet er links bij naar je socials en update je openingsuren. Dit is echt wel stap 1. Stap 2? Verbeter je vindbaarheid door SEO. Zorg dat de keywords die bij jouw restaurant en niche horen, op je website voorkomen. Neem desnoods een SEO specialist onder de arm om jouw online vindbaarheid nog te verhogen. Online vindbaarheid is één ding, reviews een ander. Wanneer een gebruiker op Google Maps op je restaurant klikt, gaat hij/zij zeker het aantal sterren checken, maar ook hoe je als bedrijf reageert op slechte reviews. Een lesje crisiscommunicatie via YouTube kan dus zeker geen kwaad 😉

Zit je al online?

Online reviews en online vindbaarheid: allemaal belangrijk. Maar hoe is het met je social media? De nieuwe (en jonge) klanten smullen van originele online marketing. Is je restaurant prachtig ingericht? Heb je een toffe Instagram pagina met sfeervolle foto’s en leuke updates qua menu, give-aways, evenementen? Het is een schot in de roos dus post er zeker over.

Ken je wat influencers met wat volgers? Nodig hen uit voor een leuke maaltijd. Voor je gewone klanten is het ook belangrijk een locatie te hebben op Instagram waar ze naar kunnen verwijzen. De digital natives zullen met hartelust delen, en al zeker als je ook tof bedrukt servies hebt met branding, of als de branding in je interieur terug komt zoals bij een mural of neon licht. Neem dus zeker een designer onder de arm of laat je creatieve zelf los en creëer een logo. Je horecazaak krijgt zo zijn eigen identiteit en sfeer & wordt online veel makkelijker herkend. Verkoop je specialty koffie of unieke matcha? Denk er dan aan om de bedrukte koffietassen ook te verkopen of bij een winactie uit te delen. Zo wordt je merk een echt icoon, op restaurant én bij de klant thuis.