Langdurig thuis werken kan gezonder

Langdurig thuis werken kan gezonder

Langdurig thuis werken kan gezonder

Kantoren zijn veelal ingericht met ergonomisch kantoormeubilair, maar dat is bij thuiswerkers lang niet altijd het geval. Zeker als er sprake is van langdurig thuiswerken, is het belangrijk om te voorkomen dat je lichamelijke klachten krijgt. Het kopen van een ergonomisch bureaustoel is al een eerste stap in de goede richting net als de aanschaf van een verstelbaar bureau. Het is in elk geval niet slim om langdurig aan een keukentafel te werken of op een bureaustoel te zitten waarop de zithouding niet optimaal is. Langdurig thuiswerken kan dan ook gezonder, waarbij er rekening is te houden met onderstaande tips.

Neem de juiste zithouding aan

Het is om gezond thuis te werken belangrijk om je bewust te zijn van je zithouding. Zit je op je bureaustoel dan is het de bedoeling om je voeten plat op de grond te zetten. Daarbij zit je zo ver mogelijk naar achter in de bureaustoel en zijn je knieën in een positie van negentig graden gebogen met twee vingers afstand tussen de zitting en je knieholte.

Je armen leg je op het bureau of op de armsteunen van je bureaustoel waarbij deze zich ook in een positie van negentig graden bevinden. Je ellebogen zijn daarbij naar beneden gericht. Om je schouders en nek zo min mogelijk te belasten dient je blik op het bovenste derde deel van het beeldscherm gericht te zijn.

Neem op tijd pauze

Het is niet gezond om zes tot acht uur achtereen op je bureaustoel te zitten en aan het werk te zijn. Daarom is het belangrijk om voldoende pauzes in te lassen en niet achter je bureau te blijven zitten. Sta op om even een kopje koffie te zetten en ga lunchen aan de eettafel. Op deze manier is de werkdag langer vol te houden. Overigens is het ook gezond om na de lunch even een korte wandeling te maken. Daar krijg je meer energie van en je hoofd raakt op dat moment even leeg om er daarna weer tegenaan te kunnen.

Het is verder mogelijk om software te installeren die je laat weten wanneer het tijd is om even pauze te houden of om even in beweging te komen. Er zijn wat dat betreft oefeningen voor achter het bureau te doen, zoals rondjes draaien met je schouder en met je voeten op en neer te bewegen. Bijvoorbeeld door afwisselend je tenen en hielen omhoog te doen. Het is in elk geval aan te raden om na een half uur of uur werken steeds even op te staan en weg te lopen van je bureau.

Houd een werkritme aan

Het is verleidelijk om in de ochtend even wat langer te blijven liggen of om door te werken als de werktijd er eenmaal opzit. Toch is het belangrijk om voor jezelf een strak werkritme aan te houden om structuur te geven aan de dag. Bij thuiswerk is het al lastig om privé en werk te scheiden en daarom is het beter deze niet in elkaar over te laten lopen. Zorg bij de dagelijkse structuur ook voor pauzes op vaste tijden, zoals een koffiepauze en lunchpauze.