Woekerwinsten op keukenkasten – Opinie

0
289
Woekerwinsten op keukenkasten - Opinie

Woekerwinsten op keukenkasten - Opinie

Woekerwinsten op keukenkasten – Opinie

Bijna elke dag worden we overstelpt met reclame van keukens en gratis toestellen. Zo horen we via de radio “bij aankoop van een keuken gratis 4 toestellen van Miele of alle toestellen aan halve prijs.”. Gratis Electro toestellen… doet bij ons toch de wenkbrauwen fronsen, want zeg nu eerlijk, er is niemand dat gratis werkt. Het geld moet van ergens komen. Subsidies krijgen voor gratis keukentoestellen lukt alleen in sommige kringen.

Slogan omdraaien / Gratis keuken

We kunnen ook de slogan omdraaien en zeggen “Een gratis keuken bij aankoop van 4 keukentoestellen”

Dat wil dus zeggen als keukenhandelaren u 4.000 Euro aan elektrotoestellen kunnen geven dat ze het geld ergens anders moeten halen. Dus die 4.000 Euro komt natuurlijk ook van de consument. Dat wil dus zeggen dat keukens 4.000 Euro duurder worden gemaakt om die extra 4.000 Euro aan gratis toestellen te kunnen wegschenken. Vestzak, broekzak noemen we dat. Wat met consumenten die hun oude toestellen willen hergebruiken om het milieu te sparen.

Misschien moet de kwaliteit van keukenkasten ook eens onder de loep worden genomen. Een kwaliteitslabel voor keukenkasten zou echt niet overbodig zijn en de klant zou tenminste weten uit welk soort hout zijn kast is gemaakt.

Kwaliteitslabel voor keukenkasten

Met een kwaliteitslabel in detail zou de consument perfect de kwaliteit, het materiaal van deuren en kasten kunnen inschatten. Daarnaast zou de consument meer inzicht krijgen over de vochtbestendig en krasbestendigheid van deze deuren en binnenkasten. (Je kan het een beetje vergelijken als een kwaliteitslabel voor laminaat.)

Keukenhandelaars gebruiken het kwaliteitslabel FSC en PEFC-voeren. Zowel het FSC als het PEFC-systeem zorgen er door verantwoord bosbeheer voor dat de bossen op onze wereld behouden blijven. Toch weet de consument hiermee niet hoe krasvrij zijn keuken zal zijn.

Er is nog veel werk aan de winkel. Geef de consument een eerlijke inkijk in de gebruikte producten en materialen. Zet de consument niet aan om deze zogenaamde toestellen nodeloos te vervangen om zo de wereld verder naar de ….. te helpen.