Milieuvriendelijk autosalon van Brussel opent zijn deuren

-Brussel 10 januari 2020- Milieuvriendelijk autosalon van Brussel opent zijn deuren. Een betere titel kunnen we bijna niet bedenken want het klopt dat de milieuvriendelijke wagens op dit salon naar voren treden. Waar we vorig salon nog moesten zoeken naar hybride en elektrische wagens krijgen ze op dit salon een voorname plaats bedeeld. Maar wagens op CNG (aardgas) worden aan de man gebracht, alhoewel deze niet zo klimaatvriendelijk zijn als ze worden voorgesteld. Bij de aankoop van een wagen moet men tegenwoordig met drie dingen rekening houden. 1) Milieuvriendelijk, 2) klimaatvriendelijk en 3 en misschien de belangrijkste factor: de prijs.

“Vroeger was alles makkelijker.” Is dat zo? Vroeger had je gewoon minder keuze! Als je vroeger een wagen kocht, kon je kiezen tussen benzine of diesel. Je kocht een benzinewagen, tenzij je vaak én lange afstanden reed. Daardoor was tien jaar geleden 8 op de 10 nieuwe auto’s een dieselwagen. Die situatie is in een paar jaar tijd grondig veranderd. Diesel kwam in een slecht daglicht te staan en ook de prijs van deze brandstof gaat alleen maar de hoogte in. Dat diesel tegenwoordig een slechte reputatie heeft, is misschien ook omdat de auto-industrie enorm evolueert. Daardoor zijn er heel wat nieuwe, groenere technologieën beschikbaar voor de consument. Zo hebben we nu hybride, elektrisch en CNG die de markt komen vervoegen.

Omdat er tegenwoordig zo veel verschillende mogelijkheden zijn om zich te verplaatsen heet het autosalon niet meer autosalon. De naam werd veranderd naar Salon Auto, Moto, Mobility. Omdat naast de wagens nog een heel gama van motorfietsen, elektrische fietsen, speedelecs, elektrische steps en éénwielers enz… te zien en uit te testen zijn. En binnen afzienbare tijd zit de kans erin dat de wagen (voor grote afstanden) helemaal monotoom zal rijden. Alhoewel daarom moet er eerst 5G ter beschikking zijn en heel wat opzoekingswerk om 99,99 zeker te zijn dat de wagen niet kan gehackt worden. Maar zo verzekerden ze mij de wagen zal ten allen tijden door de bestuurder opnieuw manueel kunnen bestuurd worden.

In België start het motorseizoen elk jaar weer in de eerste helft van de maand januari. Niet
noodzakelijkerwijs omwille van het weer, maar wel omdat in die periode dé belangrijkste afspraak voor elke motorliefhebber plaatsvindt: het Motorsalon van Brussel. Dat is in januari van 2020 niet anders… Het enthousiasme voor de gemotoriseerde tweewieler vertaalt zich in een voertuigpark dat nooit groter was dan vandaag: ons land telt bijna een half miljoen ingeschreven motorfietsen en scooters. Ook het aantal uitgereikte rijbewijzen is een goede indicatie van het succes van de motorfiets. Dat jaarlijkse aantal van meer dan 24.000 ligt liefst 70% boven de cijfers van 10 jaar geleden. In concreto: wekelijks ontvangen 465 nieuwe motorrijders hun rijbewijs!

De verklaring voor het succes van de motor en de scooter is duidelijk: het blijven enerzijds
vrijetijdsproducten bij uitstek, maar anderzijds spelen zij een steeds belangrijkere rol als
mobiliteitsoplossing voor pendelaars die willen kunnen rekenen op voorspelbare reistijden. In de Patio liepen we zelfs een aantal medewerkers van het Agoria Solar team tegen het lijf, u weet wel de zonnewagen die in Australië wereldkampioen werd. Dit ten nadele van het Nederlandse team waarvan hun wagen op het laatst vuur vatte. Maar dit doet niks af van de prestatie van de Vlamingen van de universiteit van Leuven. Bij het ontwerp van de nieuwe zonnewagen zijn de ingenieursstudenten tot het uiterste gegaan. Met een oppervlakte van 2,6 m² is het zonnepaneel van de BluePoint even groot als dat van haar voorganger, de Punch 2. Toch is deze wagen smaller waardoor de luchtweerstand lager is maar er ook minder plaats is voor de mechanische componenten.

Zo is de ruimte tussen de wielen en de carrosserie van de wagen op bepaalde plaatsen slechts enkele millimeters. Ook de piloot heeft minder bewegingsruimte. Niet alleen de bewegingsruimte van de piloot is beperkt, maar als je weet dat de temperatuur in de cockpit kan oplopen tot 50 graden dan kan je voorstellen hoe zwaar deze race wel moet zijn. Komt er nog bij dat iedere piloot bijna 4 uur achter het stuur moet zitten. Op de foto zie je drie mannen van het team (er zijn ook dames) van links naar rechts Cédric Robert, Karel Winderickx en Paul Van Hemeldonck. Volgend jaar neemt het Agoria Solar Team terug deel aan het wereldkampioenschap voor zonnewagens. De locatie waar de race zal doorgaan wordt momenteel nog geheim gehouden.

Voor mensen met grote dromen en weinig geld is er tenslotte nog de expositie Dream Cars. Dream Cars, die in 2011 werd voorgesteld als een tijdelijke expositie, groeide
al snel uit tot een niet te missen blikvanger van de Brussels Motor Show. In 2019 droomden meer dan 130.000 nieuwsgierigen weg bij de verschillende podia in het Dream
Cars-Paleis. En gezien de affiche die in het kader van de 98e Brussels Motor Show werd voorgesteld, achten we de kans groot dat het er dit jaar nog meer zullen zijn. Al de meest exclusieve merken staan er bij mekaar Ferrari, Porche, Bentley enz…

Onze aandacht werd echter getrokken door de Flying Car van Pal-V-One. Deze wagen wordt op 5 min omgevormd door een soort helicopter met een snelheid van 500km per uur. Je hebt er naast een rijbewijs ook een vliegvergunning voor nodig, deze kan je al behalen na 40 uur les te volgen. Voor net geen half miljoen (4999.000 €) is de wagen van jou. Als je deze unieke tentoonstelling wil bezoeken moet je nog eens 7€ bovenop je gewone ingangsticket boven halen. Maar voor “dromers” zeker en vast de moeite waard. Het 98e Brusselse autosalon loopt nog tot 19 januari.

Voor meer foto’s klik hier:

Update:

Reeds meer dan 100.000 bezoekers op de Brussels Motor Show

Op de avond van de tweede dag van de opening voor het grote publiek heeft de 98ste editie van het Auto-, Motor- en Mobiliteitssalon van Brussel al meer dan 100.000 bezoekers verwelkomd, kondigt FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie, die dit evenement organiseert, aan.

“Het succes van deze eerste twee dagen past perfect bij onze ambitie om niet minder dan 500.000 bezoekers te verwelkomen tijdens de hele Show en hen de nieuwste trends en innovaties op mobiliteitsvlak te tonen”, zegt Pierre Lalmand, Directeur van het Salon.

Het Autosalon van Brussel is elke dag open voor het publiek tussen 10.30 en 19.00 uur, tot zondag 19 januari. Twee avondopeningen tot 22 uur zijn gepland op maandag 13 en vrijdag 17 januari. Het algemene toegangsbewijs kost 15€ maar er wordt een korting van 30% aangeboden voor elk bezoek op dinsdag 14, woensdag 15 of donderdag 16, op voorwaarde dat de bezoeker zijn ticket online heeft gekocht via www.autosalon.be .

practica:

• Openingsuren:
– Opening voor publiek: van vrijdag 10 tot zondag 19 januari
– Openingsuren: van 10:30 tot 19:00 uur
– Nocturnes tot 22 uur: vrijdag 10, maandag 13 en vrijdag 17 januari
– Persdag: donderdag 9 januari van 8 tot 18 uur
– Openingsplechtigheid: donderdag 9 januari om 15 uur door HKM Prinses Astrid
– Avant-première & Opening Night: donderdag 9 januari van 18 uur tot middernacht

• Tarieven:
o Standaardticket 15 euro
o Standaardticket midweek (14, 15 & 16 januari) 10 euro (enkel online verkrijgbaar)
o Kind (6 – 12 jaar) 10 euro
o Kind (0 – 5 jaar) gratis
o Supplement Dream Cars 7 euro
o Groepen (15 personen) 180 euro
o Avant-Première B2B 60 euro(enkel online verkrijgbaar)
Online ticketverkoop: www.autosalon.be
De tickets zijn beschikbaar:
– Via de online boetiek: www.autosalon.be
– Aan de loketten tijdens de openingsuren
All-in-ticket ‘B-dagtrip’: reis heen/terug (trein NMBS + metro MIVB) en toegang tot het salon.
Tarief afhankelijk van het vertrekstation: tussen 21,90 en 29,40 euro. Tickets te koop in alle NMBS-stations.

• Toegang voor het publiek:
– Via Parking C – 10.000 gerenoveerde parkeerplaatsen, capaciteit gegarandeerd door Brussels
Expo
– Via Paleis 3 – toegang openbaar vervoer (tram en metro)