...

12de Winterland Hasselt was met 700.000 bezoekers een voltreffer

12de Winterland Hasselt was met 700.000 bezoekers een voltreffer - Logo Winterland Hasselt 2019

12de Winterland Hasselt was met 700.000 bezoekers een voltreffer.

Ook de binnenstad beleefde drukke eindejaarsdagen!

HASSELT – Met 700.000 bezoekers, verspreid over 6 weken, was de 12de editie van Winterland Hasselt op het Kolonel Dusartplein opnieuw een voltreffer. “Met dank aan het mooie winterweer rond de kerstdagen, de optredens, de belevingsactiviteiten, het vernieuwde ‘Huis van de Kerstman’, maar ook de inspanningen van het stadsbestuur en de Hasseltse handelaren brachten veel volk op de been”, zegt een tevreden Winterland Hasselt-organisator Maurice Schoenmaeckers. Datzelfde geluid horen we bij Maxim Willems van Horeca Hasselt en uitbater van Café Café en Très Belge: “De horeca en bij uitbreiding de ganse binnenstad blikt tevreden terug op de feestperiode, waar er beduidend meer bezoekers waren dan de voorbije jaren”, een trend die wordt bevestigd door Hasseltse schepen voor lokale economie Rik Dehollogne: “De bezoekersteller van de stad noteerde 10 tot 15 % meer mensen, ondanks de werken. De gezamenlijke inspanningen die er door alle partijen werden geleverd, hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen.”

Het einde van de kerstvakantie is meteen ook het eindpunt voor Winterland Hasselt, waar na 6 weken gezelligheid de wintersfeer wordt opgeborgen en in een recordtempo het Kolonel Dusartplein weer wordt vrijgemaakt. Maurice Schoenmaeckers is een tevreden organisator, want de 12de editie was opnieuw succesvol en goed voor 700.000 bezoekers, afkomstig uit heel België, maar dit jaar ook opvallend veel bezoekers uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en zelfs uit China en Brazilië. “De laatste jaren zetten we volop in op belevingsactiviteiten die mensen samenbrengen en verbinden.

De dansactiviteiten wareneen succes, net als onze afterwork party’s met DJ Rikky en de optredens: in de Spiegeltent werd er gelachen met stand-up comedian Bert Gabriëls. In het Grand Café hadden we op de openingsavond René Karst te gast met ons themalied ‘Atje voor de sfeer’. De cast van The Christmas Show kwam langs en Sasha & Davy gaven 2 drukbijgewoonde, exclusieve concerten waarop ze hun ‘Christmas’-album kwamen voorstellen. Met de Legobouwmiddagen ondersteunden we de Hasseltse Legobeurs ‘Rock That Block’ en staken we de vzw Toverblokjes een hart onder de riem.

Samen met het stadsbestuur ondersteunden we Atletiek Vereniging Toekomst Hasselt bij de organisatie van de eerste Santa Run. Het was aanschuiven bij het vernieuwde ‘Huis van de Kerstman’, dat net als de Aspen Lounge werd ingericht door interieurexpert Flamant. Naast handelaars en bedrijven, komen nu ook vrienden, families en buren bij ons klinken op het nieuwe jaar, een trend die zorgde voor extra gezelligheid.”

Culinaire bistro-liefhebbers konden dit jaar terecht in ‘De Tafelhut’, waar Filip Vanierschot en zijn team van de Hasseltse Lorka voor een heerlijke maaltijd zorgden op een unieke Winterland-plek. Dit verhaal werd een overdonderend succes. “We hadden een zeer hoge opkomst, met gemiddeld 200 à 300 mensen per dag die we op een kwalitatieve manier gezelligheid en gastronomie hebben aangeboden en dat vertaalde zich in blije gezichten. De samenwerking met Winterland Hasselt was optimaal en voor herhaling vatbaar”, zegt Filip enthousiast.

Samenwerking

“Een interne rondvraag leerde ons dat mensen dit jaar meer tijd hebben gespendeerd op Winterland Hasselt en hun bezoek combineerden met een doortocht in de binnenstad. De inspanningen van het stadsbestuur én de handelaars tijdens de eindejaarsdagen, hebben hun effect niet gemist”, zegt Maurice Schoenmaeckers. Hasselts schepen voor lokale economie Rik Dehollogne bevestigt het verhaal: “We zorgden voor animatie, vlotte verbindingen en mobiliteit, en de samenwerking van Winterland Hasselt met de lokale horeca konden we alleen maar toejuichen. Het zijn die wederzijdse inspanningen die alle partijen hebben geleverd, die mee aan de basis liggen van de vele extra bezoekers die tijdens de weekdagen of op de koopzondagen vlotjes de weg vonden naar onze stad en na afloop waren hun reacties op de sociale media unaniem lovend. “Het was fijn in Hasselt, het was er goed en er was veel ambiance”, berichten die ons allen veel deugd doen.”

Horeca Hasselt en Winterland hadden dit jaar een actie uitgewerkt: wie 10 drankbonnen kocht op het Dusartplein, kreeg een gratis consumptie aangeboden in de binnenstad en dat heeft gewerkt, bevestigd Maxim Willems, bestuurslid van Horeca Hasselt en uitbater van Café Café en Très Belge: “Het was een drukke eindejaarsperiode voor de horeca en naar ik hoor voor alle handelaars in de binnenstad. Ik wacht nog op de cijfers, maar mijn collega’s bevestigden de drukte, mede door de inspanningen die door alle partijen zijn geleverd. Voor de binnenstad was het alleszins een geslaagd eindejaar en in de toekomst kan het verhaal alleen maar groeien met de opening van Quartier Bleu, en de verbinding die de binnenstad en Winterland Hasselt hiermee kunnen maken.”

Tot slot blikt ook kersvers centrummanager Ben Croonenborghs tevreden terug op de afgelopen editie. “De synergie tussen winterland en de stad heeft geresulteerd in bijkomende bezoekers aan de binnenstad, een fenomeen dat we enkel kunnen toejuichen. Vanuit het centrummanagement gaan we nu alvast nadenken over hoe we tijdens de kerstperiode volgende jaar nog meer mensen kunnen loodsen naar onze vernieuwde binnenstad. Er zijn alvast enkele leuke initiatieven afgetoetst met de deelnemende partijen die veelbelovend zijn. To be continued.”

Wie houdt van kerstmis en winterse gezelligheid, kan nu al beginnen aftellen en uitkijken naar de 13de editie van Winterland Hasselt, die op 20 november start en opnieuw 6 weken plaatsvindt op het Kolonel Dusartplein.

12de Winterland Hasselt was met 700.000 bezoekers een voltreffer - Logo House Of Entertainment