...

Meer steun voor de waterstofwagen

autoN-VA roept Turtelboom op tot meer steun voor de waterstofwagen

Vlaams volksvertegenwoordiger en fractievoorzitter Matthias Diependaele (N-VA) interpelleerde vandaag Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open VLD) over de premie voor schone voertuigen waar de Vlaming sinds begin dit jaar beroep op kan doen. Uit het aantal aanvragen tot nu toe blijkt dat de premie mogelijk al in de loop van het jaar afgebouwd moet worden. Matthias Diependaele: “Ik pleit er uitdrukkelijk voor om binnen de voorziene budgetten waterstofwagens specifiek te gaan ondersteunen. De minister wilde die piste zeker onderzoeken.”

Premie vroegtijdig afbouwen?
Op twee maanden tijd werden al 323 aanvragen gedaan door privépersonen voor een premie voor hun elektrische wagen. De Vlaamse Regering maakte dit jaar 5 miljoen euro vrij voor de subsidie. Elektrische wagens met een prijs lager dan 31.000 euro hebben recht op 5000 euro steun, hiervoor werden tot nu toe 110 aanvragen ingediend. De koper van een voertuig dat tussen de 31.000 en 41.000 euro kost heeft recht op 4500 euro en zijn goed voor 207 aangevraagde premies. Er zijn slechts 6 aanvragen voor wagens met een prijskaartje hoger dan 61.000 euro, die recht hebben op 2500 euro steun.

“Die 323 aanvragen zijn al goed voor 1.850.000 euro aan toegekende premies. Van de voorziene 5 miljoen euro is er dus nog 3.150.000 euro budget beschikbaar. Het afgelopen autosalon zal daar zeker voor iets tussenzitten, maar als we die lijn enigszins doortrekken komen we op een jaartotaal van ruim 11 miljoen euro. Dat is meer dan het dubbele van het voorziene budget”, becijfert Diependaele.

Minister Turtelboom gaf aan dat ze de premie misschien moet bijsturen in de loop van het jaar. “We moeten alleszins in de gaten houden hoe het budget voor uitgekeerde premies evolueert, en transparant communiceren over de gevolgen”, stelt Matthias Diependaele.

Gerichte steun voor waterstofwagens
Naast elektrische wagens is er nog een ander zero-emissievoertuig: namelijk waterstofwagens. Dat wordt vaak over het hoofd gezien. Want ook deze wagens komen in aanmerking voor de premie voor schone voertuigen. Gezien de hoge aanschafprijs heeft een waterstofwagen momenteel slechts recht op een premie van 2500 euro. Dat volstaat niet om de kloof dicht te rijden met conventionele voertuigen. Er werden dan ook nog geen aanvragen gedaan.

“Technologieneutraliteit is van groot belang voor ons”, verklaart Diependaele. “We zien dat de waterstoftechnologie nog niet zo marktrijp is als batterijvoertuigen. Maar waterstof heeft een aantal duidelijke voordelen. Er is in Vlaanderen een groot potentieel voor aangezien we veel kennis en marktspelers in huis hebben. Daarom vroeg ik de minister of we de waterstofwagens de hoogste premie kunnen geven om deze technologie gelijke kansen te geven en een doorbraak mogelijk te maken.”

Minister Turtelboom toonde grote bereidheid om in te gaan op Diependaeles vraag. Als voorwaarde stelde ze wel dat de tankinfrastructuur moet volgen. Het eerste publiek toegankelijk tankstation voor waterstof wordt deze zomer geopend, tegen 2020 moeten er 20 dergelijke stations in Vlaanderen staan. Ondertussen zakt ook de prijs van waterstofwagens aangezien de markt volop aantrekt in Duitsland en stilaan ook in Nederland.

“Deze trein mogen we niet missen. Volgens ons heeft het waterstofverhaal een mooie toekomst en we zullen kort op de bal blijven spelen om het verhaal alle kansen te geven”, besluit Matthias Diependaele.