Nieuw circulatieplan Brusselse Vijfhoek wordt chaos

Johan Nieuwstraat
Een grote verkeerschaos” zo noemt Brussels N-VA gemeenteraadslid Johan Van den Driessche het nieuwe Brussels circulatieplan. Vanaf 29 juni wordt een groot deel van de centrale lanen in de Brusselse vijfhoek autovrij. Ook de voetgangerszone wordt uitgebreid. Een nieuw circulatieplan wordt ingevoerd en wordt gedurende 8 maanden getest.

De bedoeling is dat er geen doorgaand verkeer meer door de vijfhoek kan plaatsvinden. Bovendien zal het aantal parkeerplaatsen veel meer dan oorspronkelijk aangegeven worden verminderd.

“Het idee van minder verkeer in de vijfhoek is prima, maar de manier waarop het stadsbestuur dit aanpakt zal leiden tot chaos”, aldus Johan Van den Driessche. “Het stadsbestuur meent wellicht dat de huidige verkeersstromen vanzelf gekomen zijn, maar daarom zullen ze niet vanzelf verdwijnen.” Volgens Van den Driessche heeft het huidige autoverkeer nood aan parkings. Het bestaande aanbod zal echter worden verlaagd en zowel nieuwe parkeermogelijkheden als digitale verkeersborden die leiden naar die parkings zitten nog in de planningsfase. Het doorgaand verkeer moet gebruik maken van de Kleine Ring maar die is op dit moment niet in staat om nog meer verkeer te absorberen. Dat zou wel kunnen indien er werk wordt gemaakt van een betere doorstroming van het verkeer door bv. de heraanleg van het Madouplein, het Louizaplein en de Ninoofsepoort, of indien men werk maakt van bv. slimme verkeerslichten, etc. De verkeersstroom zal ook maar echt verminderen indien pendelaars en bezoekers een valabel alternatief hebben met overstapparkings aan de rand van dit gewest die aansluiten op de metro. Helaas zal men daar pas werk van maken over pakweg 10 jaar. Een bijkomend probleem is dat die mobiliteitsbevoegdheid verspreid is over 19 gemeenten en het gewest waardoor gemeenten dwars kunnen liggen, het beleid niet op elkaar afgestemd is en elk project een calvarietocht wordt, denken we maar aan het parkeerplan.

“In de vijfhoek en daarrond zal de komende jaren de verkeerschaos nog groter worden. Minder autoverkeer in de vijfhoek is een prima idee maar de manier waarop dit wordt aangepakt door het stadsbestuur en de wijze waarop dit gewest is georganiseerd zal, voor bewoners, pendelaars, bezoekers, shoppers en toeristen, handelaars, werkgevers, de komende jaren leiden tot veel tandengeknars.”, aldus Van den Driessche.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here