...

Belgische fietsverkoop blijft stijgen

Draagbeeld-FietsenBelgische fietsverkoop blijft stijgen, maar liefst 436.549 fietsen verkocht in 2014

Voor de 2de maal op rij peilde de organisatoren van de Belgische fietsbeurs Velofollies met een grootschalige fietsenquête naar het fiets- en aankoopgedrag van de fietsende Belg. Dit onderzoek werd opgebouwd uit 2 afzonderlijke enquêtes waarbij zo’n 45.000 actieve fietsers (abonnees van de Velofollies nieuwsbrief) en 1.552 fietshandelaars betrokken werden. De 3 in het oog springende cijfers zijn ongetwijfeld de 7,5 % meer verkoop van fietsen t.o.v. 2013, het aantal verkochte fietsen via de fietshandel steeg in 2014 met ruim 30.475 stuks.
Het totaal aantal verkochte fietsen op de Belgische markt klokte af op 436.549 eenheden*.
“Dat de fiets steeds meer zijn weg baant binnen het Belgische verkeerswezen kan alleen maar toegejuicht worden. Een bijzondere positieve evolutie voor het mobiliteitsprobleem, onze ecologische voetafdruk en onze fysieke paraatheid”, aldus Pieter Desmet, beursorganisator van Velofollies.
(* hierbij zitten niet de fietsen verkocht via grootdistributie of rechtstreeks via bedrijven aan hun werknemers).

Korte conclusie van het onderzoek.

Mooie cijfers

Doorgaans wordt aangenomen dat 70% van de verkochte fietsen via het kanaal van de fietshandel verloopt.
Maar liefst 45,5 % van de 1.552 ondervraagde fietshandelaars gaven te kennen dat ze een stijging van hun verkoopcijfer hebben gezien t.o.v. 2013. Bijna 34% spreekt van een status quo en een kleine 23% gaf een dalende verkoop op.

Uit de resultaten is duidelijk af te lezen dat het vooral de populariteit van de e-fiets is, die blijft zorgen voor mooie verkoopresultaten bij de fietshandelaar. Het globale marktaandeel van de e-bike binnen de Belgische fietsmarkt steeg vorig jaar naar ruim 23,03 %. Ondanks hun grote terugval in de verkoop blijft de stadsfiets toch nog goed voor zo’n 25% van de markt.

Opmerkelijk is ook de globale stijging in het segment van de plooi -en ligfietsen bij de ondervraagde handelaars (bij fietshandels die een meerverkoop realiseerden was dit zelfs 11,9%). Wat vermoedelijk aantoont dat de fiets in combinatie met het openbaar vervoer stilaan voet aan de grond begint te krijgen.

Succesverhaal

De e-bike is op zeer korte tijd zeer goed ingeburgerd bij de fietshandel, net geen 90% van de fietshandelaars heeft een e-bike assortiment in zijn showroom staan.

Fietsenwinkels die een verkoopstijging aangaven, hebben dit hoofdzakelijk bekomen door een meer verkoop van ruim 33,9% van de e-bikes. Bij de fietshandels met lagere verkoopcijfers is dit vooral toe te schrijven aan de gewone stadsfiets (-22,6%), wat kan wijzen op een shift van stadsfietsen naar e-bikes.

Wanneer men de leeftijdscategorieën overloopt dan zijn het net als vorig jaar de senioren die de e-bike een warm hart toedragen (54,1%) en valt op dat de 40-en 50-jarigen steeds sneller de e-bike inschakelen voor hun woon-werk verkeer of als verplaatsingsmiddel voor de wekelijkse boodschappen (20,6%). Een trend die ons bevestigd wordt door dhr. Koen Peeters, woordvoerder van het BIVV waar men eveneens de ontwikkeling van de e-bike in kaart wil brengen.

Uit de enquête is ook af te lezen dat de gemiddelde aankoopprijs van de e-bike rond de €2.050 ligt. Het gros ( 56,1%) van de e-bikes aangekocht bij de ondervraagden lag tussen de €2.000 en €2.499.

De verkoop van damesfietsen zit ook duidelijk in de lift. De verkoop hiervan steeg met 6,9%, terwijl de categorie herenfietsen een minimale stijging van 1,9% liet optekenen. Een vaststelling die gedeeld wordt door het vooraanstaande Nederlandse vakblad Tweewieler, net als bij ons zijn ook in Nederland de dames een belangrijke groeidoelgroep voor de fietssector.

Op vlak van de verkoop e-bikes wordt dit nog duidelijker afgetekend. Fietshandels geven nl. aan dat ze in deze categorie vooral een meerverkoop realiseren bij de dames (66,5%). Het zijn dus de dames die hier de kroon spannen en meer en meer gebruik maken van de e-bike. Zoals ook de algemene cijfers aangeven zien de fietshandelaars met een dalende verkoop van damesfietsen ook hier de stadsfiets als grote verliezer (-49,6%).
Let wel, het totale aanbod van herenfietsen op de Belgische wegen blijft nog steeds een stuk hoger dan de vrouwelijke versie waardoor in absolute cijfers de meer verkoop ongeveer hetzelfde blijft tussen beide categorieën.
Vermeldingswaardig is ook de stijgende verkoop van de 2de handsfiets. Iets meer dan helft van de ondervraagde fietshandelaars bieden ook tweedehandsfietsen aan en noteren een stijging van 57,4% in de verkoop van deze tweewielers.

Sportievelingen

Omdat in België het sportievere fietssegment aanzienlijk blijft werd in de Velofollies fietshandel enquête ook gepolst naar de verkoopcijfers inzake racefietsen en MBT’s. Opvallend hierbij is dat de ondervraagde fietsenmakers met een dalend verkoopcijfer (22,7% van de fietshandels) ruim 18,6% minder MBT en 16,3 % minder racemodellen aan de man brachten. Zij met een stijgende verkoop (45,5% van de fietshandels) zien hun stijging in deze categorieën minder uitgesproken: 12,4% voor MTB-fietsen en 10,6% voor racebolides, zodat er voor 2014 voor beide categorieën een status quo kan genoteerd worden. Totaal maakt de MBT met 11,35% en het racefietssegment met 11,75% nog steeds een mooi deel uit van de totale verkoop.

Aanvullend bij dit onderzoek bij de Belgische fietshandel werd een 2de onderzoek gevoerd bij 45.000 actieve fietsers. Hieruit blijkt dat maar liefst 33,9% van de ondervraagden 3 fietsen heeft, net geen 30% heeft 2 versies voorhanden en 11% doet het met 1 tweewieler . Ruim 17% van de bevraagden kan maar liefst kan kiezen uit 4 stalen rossen.

Kijken we de verschillende fietscategorieën aanwezig bij deze actieve fietsers dan zien we dat de racefiets is hier de absolute koploper is met 83,3% van de ondervraagden als eigenaar en dat 63,4% gekend is als MTB liefhebber. De stadsfiets haalt 73% en de elektrische fiets is reeds bij 11,6% voorhanden. Opvallend is dat zowel voor racefietsen als voor MTB 5 merken instaan voor meer dan de helft van het Belgische verkoopcijfer.

Praktische info Velofollies 2015:
Kortrijk Xpo – Doorniksesteenweg 216 – 8500 KORTRIJK (B)
Hallen 1, 2, 3, 4, 5, 6 en zaal XXL

Openingsdagen en -uren:
Vrijdag 16 januari 2015 : van 14u tot 21u
Zaterdag 17 januari 2015 : van 10u tot 18u
Zondag 18 januari 2015 : van 10u tot 18u

Tickets:
Volwassenen: €10 online voorverkoop – €14 aan de kassa
Kinderen van 6 tot 12 jaar: €5 online voorverkoop – €7 aan de kassa
Onder de 6 jaar: GRATIS