Totaal succes voor het 98ste Autosalon van Brussel

Meer dan een half miljoen bezoekers!
De 98ste editie van de Brussels Motor Show, die geopend was voor het publiek van 10 tot 19 januari, sloot zondag 19 januari om 19 uur de deuren. Hoewel het definitieve aantal bezoekers van het evenement pas laat die avond bekend zal zijn, kan FEBIAC – de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie die dit Salon organiseert -, nu al meedelen dat tijdens de 10 dagen van het evenement opnieuw meer dan een half miljoen mensen de hallen van Brussels Expo zullen hebben bezocht.
Met een affiche die de presentatie van 18 voertuigen in een wereldpremière, 10 in een continentale première en meer dan 100 in een nationale première mocht aankondigen, werd de 98ste editie van het Autosalon van Brussel nog voor de opening voor het grote publiek al verzekerd van een plaats in de annalen voor de indrukwekkende lijst van primeurs die door de exposanten werden verzameld.
Nooit in de geschiedenis van de auto zijn er zoveel vragen van automobilisten geweest als vandaag de dag. De groeiende ontwikkeling van alternatieven voor de traditionele benzine- en dieselmotoren en het ecologische bewustzijn van automobilisten die hun voetafdruk willen beperken met behoud van hun individuele mobiliteit, zijn allemaal elementen die in grote mate hebben bijgedragen tot het succes van het 98ste Auto-, Motor- en Mobiliteitssalon van Brussel.
“We hadden verschillende doelstellingen toen we de 98ste editie van het Autosalon van Brussel lanceerden, legt Pierre Lalmand, directeur van het Autosalon van Brussel namens FEBIAC, uit. De eerste  was om onze bezoekers te informeren over de recente technologische ontwikkelingen in de
automobielindustrie. Ik hoor van al onze exposanten dat deze beurs werd gekenmerkt door een ongekend enthousiasme en een grote interesse van het Belgische publiek voor hybride en elektrische motorisaties. Vanuit dit oogpunt kan onze eerste doelstelling als bereikt worden beschouwd.”
De tweede doelstelling van de 98ste Brussels Motor Show was het bieden van een platform voor alternatieve oplossingen voor de automobiliteit. Vanzelfsprekend via twee hele hallen gewijd aan exposanten uit de motor- en scootersector, maar daar hield het niet bij op.
Voor het 3e achtereenvolgende jaar hebben we onze #WeAreMobility-tentoonstelling opgezet, vervolgt  Pierre Lalmand. Voor het eerst werd dit in het hart van de Show en gedurende de volledige salonperiode georganiseerd. We zijn ervan overtuigd dat voor veel Belgen het gebruik van micromobiliteit of gedeelde mobiliteitsoplossingen op een bepaald moment in hun dagelijkse verplaatsingen echt een rol kan gaan spelen, en daarom wilden we dat elke bezoeker van het Autosalon van Brussel in contact kon komen met
deze oplossingen. Ook vanuit dit oogpunt kan de #WeAreMobility-tentoonstelling als een succes worden beschouwd”.
De 98ste editie van de Brussels Motor Show stond ook in het teken van de organisatie van de 6de editie van de Dream Cars-tentoonstelling, die mits het aankopen van een extra ticket toegankelijk was. Deze Dream Cars tentoonstelling – met 40 auto’s, de ene nog exclusiever dan de andere -, mocht meer dan één op de vijf salonbezoekers verwelkomen.
Tot slot had de Brussels Motor Show nog een andere doelstelling: het enthousiasme van de jongeren wekken voor de automobielsector en de beroepen die er deel van uitmaken. Een opdracht die zowel door de verschillende aanwezige fabrikanten, als door Job On Wheels by FEBIAC, werd gerealiseerd. Met meer dan een half miljoen bezoekers tijdens de tien publieksdagen is de 98ste editie van het Auto-, Motor- en Mobiliteitssalon van Brussel zonder twijfel een succes in de ogen van de organisatoren:
“Onze ambitie was om 500.000 bezoekers aan te trekken, legt Pierre Lalmand uit. Hoewel het eindresultaat op het moment van schrijven nog niet bekend is, is het nu al zeker dat dit symbolische cijfer zal worden bereikt en zelfs overtroffen. Een exploot dat niet mag worden onderschat, vooral omdat onze Show dit jaar een dag minder lang duurde dan in 2018.”
De indrukwekkende opkomst illustreert ook eens te meer hoezeer het publiek gehecht is aan de fundamentele vrijheid om met kennis van zaken zijn verplaatsingen vorm te geven, zonder de bedreigingen, beperkingen en verboden die sommigen hen proberen op te leggen.
“Zoals steeds hebben wij van de veiligheid van onze bezoekers en exposanten een absolute prioriteit gemaakt, gaat Pierre Lalmand verder. Ik stel de 200 betogers van zaterdag in perspectief tegenover meer  dan 500.000 bezoekers die gepassioneerd of geïnteresseerd zijn in auto’s, motoren en mobiliteit in ruime zin en die het Salon de voorbije 10 dagen bezocht hebben. Onze exposanten zijn trouwens erg opgetogen over de positieve contacten die met de bezoekers werden gelegd. Dit voorspelt een dynamisch jaarbegin
voor onze sector.” Tot slot wil de organisatie van de Brussels Motor Show – die nu al uitkijkt naar de 99e editie van het Autosalon van Brussel van 15 tot 24 januari 2021- ook alle media bedanken die aandacht aan het evenement hebben besteed, alsook al diegenen die er een nooit eerder geziene zichtbaarheid aan gegeven hebben.