De toekomst van elektrisch rijden

elektrisch rijden

elektrisch rijdenDe toekomst van elektrisch rijden

Verschillende landen zijn hard op weg om fossiele brandstoffen vaarwel te zeggen en de elektrische auto te omarmen. Van alle landen is de elektrische auto in Noorwegen veruit het populairste, want daar was in 2018 al meer dan de helft van de verkochte auto’s elektrisch. België blijft nog een beetje achter, want in 2018 was slechts 0,8% (Wallonië) en 0,4% (Vlaanderen) elektrisch.

Opkomst elektrische auto’s

De komende jaren worden de jaren van de elektrische auto’s. Waren er 2018 slechts enkele aanbieders die elektrische auto’s aanboden, tegenwoordig heeft bijna ieder groot concern wel elektrische voertuigen in zijn vloot. Een opvallende ontwikkeling in 2019 is dat er steeds meer goedkope elektrische auto’s met een relatief grote actieradius op de markt zijn gekomen. Toch bestaat er nog steeds een groot verschil tussen de prijzen van conventionele brandstof auto’s en elektrische varianten. Op dat terrein is dan ook nog veel winst te behalen.

De toekomst van de elektrische auto

In oktober kwamen verschillende Europese milieuministers bij elkaar en heeft de milieuminister van Denemarken alle afgevaardigde ministers van de overige lidstaten opgeroepen tot een totaalverbod van benzine- en dieselauto’s vanaf 2030. Hoewel tien andere lidstaten steun geven aan de wens van Denemarken, is het merendeel het niet eens met deze maatregel. Toch verwachten onderzoekers dat het omslagpunt, het moment dat er meer elektrische auto’s worden verkocht dan normale auto’s ergens rond 2024 of 2025 ligt. Het is voorlopig nog niet helemaal duidelijk wanneer de verkoop van brandstof auto’s volledig van de baan zal zijn.

Wat gebeurt er met alle oude brandstof auto’s?

Het feit dat er straks geen nieuwe brandstof auto’s meer mogen worden verkocht, betekent niet dat er helemaal geen brandstof auto’s meer rond zullen rijden in de Europese Unie. Jorgensen pleit, namens Denemarken, voor een totaalverbod van brandstof auto’s op het hele Europese grondgebied in 2040. Dat zou dus betekenen dat er nog minimaal 20 jaar auto’s op brandstof mogen rondrijden. Zelfs daarna kunnen de auto’s worden geëxporteerd naar andere continenten. Om die reden zal de tweedehands markt voorlopig nog wel even blijven bestaan en zal ook de handel in tweedehands onderdelen in grote mate aanwezig blijven. Rij jij op dit moment nog rond in een brandstof auto, maak je dan dus geen zorgen. Er zullen voorlopig genoeg dealers, handelaren, exporteurs en autosloperijen actief blijven die jou auto willen inkopen.