...

CD&V Dilbeek heeft vragen bij testopstelling (pestopstelling?) Kasterlindenstraat

CD&V Dilbeek heeft vragen bij testopstelling (pestopstelling?) Kasterlindenstraat - Logo CDV Dilbeek

Tijdens de gemeenteraad van 22 oktober stelde CD&V-raadslid Frank De Clerck enkele vragen naar aanleiding van de testopstelling in de Kasterlindenstraat die ingaat op 18 november: gedurende 3 maanden geldt een eenrichtingsverkeer vanuit het Brussels Gewest richting Dilbeek.

CD&V-Dilbeek vindt deze test-opstelling eerder een pest-opstelling, om de eenvoudige reden dat de resultaten van deze testperiode reeds op voorhand bekend zijn:

 

  1. De automobilisten die nu vanuit Dilbeek naar Brussel rijden via de Kasterlindenstraat, en dat zijn er volgens de tellingen van de gemeente Dilbeek tot 2.000 per dag, zullen een andere weg nemen om naar Brussel te rijden en niet zomaar, zeker niet in de winterperiode, de fiets of het openbaar vervoer nemen om zich naar Brussel te verplaatsen. Deze automobilisten zullen vooral kiezen voor afrit 12 op de Ring, met als gevolg nog extra overlast in de Kattebroekstraat en De Bergen aangezien dit de aangewezen alternatieve wegen zijn om vanuit Dilbeek-Centrum of de Paloke-wijk naar afrit 12 en zo verder naar Brussel te rijden als dit niet meer langs de Kasterlindenstraat kan.
  2. De bewoners van de Kasterlindenstraat kunnen hun straat niet meer in als ze vanuit Dilbeek komen. Zij zullen bijna 2 km moeten omrijden om in hun straat te raken, ofwel via de Kersenlarenstraat, die ook al een smalle straat is, ofwel via de Ninoofsesteenweg en de Prins van Luik langs Sint-Jans-Molenbeek.
  3. De landbouwer uit Sint-Martens-Bodegem die de weiden (aan de rechterkant als je vanuit Dilbeek komt) gebruikt, zal met zijn tractor en aanhangwagen niet meer binnen kunnen, aangezien de inrit ervan gemaakt is om die komende vanuit Dilbeek te nemen (zie foto).
CD&V Dilbeek heeft vragen bij testopstelling (pestopstelling?) Kasterlindenstraat - Kasterlindenstraat 1
(Foto: CD&V Dilbeek)
  1. Voor de fietsers die nu reeds de Kasterlindenstraat gebruiken om naar Brussel te fiesten betekent het invoeren van dit eenrichtingsverkeer een extra gevaar omdat automobilisten die geen tegenliggers verwachten automatisch de neiging hebben om sneller te rijden. De fietsers die van Brussel naar Dilbeek fietsen zullen ook meer gevaar lopen wanneer die auto’s hen inhalen…

Om al deze redenen pleit CD&V-Dilbeek om de resultaten van deze proefperiode niet af te wachten, en geen tijd te verliezen: waarom niet nu reeds starten met de voorbereiding van de herinrichting van de Kasterlindenstraat?

Het invoeren van eenrichtingsverkeer is daarbij geen optie.Wat wel dringend dient te gebeuren is een grondige aanpak van de slechte staat van de weg.

CD&V Dilbeek heeft vragen bij testopstelling (pestopstelling?) Kasterlindenstraat - Kasterlindenstraat 2
(Foto: CD&V Dilbeek)

Niet alleen het herinrichten van de straat is dringend, maar waarom niet voorzien in een extra strook voor fietsers? Tussen de bomenrij en de weiden is er immers genoeg ruimte beschikbaar om er een fietspad aan te leggen, dat bovendien gescheiden zou zijn van het autoverkeer. (zie foto’s).

 

CD&V Dilbeek heeft vragen bij testopstelling (pestopstelling?) Kasterlindenstraat - Kasterlindenstraat 3
(Foto: CD&V Dilbeek)

Als op termijn meer Dilbekenaren overtuigd raken om langs deze weg op een veilige manier naar Brussel te fietsen, dan zal dit ook leiden tot minder autoverkeer en dus minder overlast in de Kasterlindenstraat.

CD&V Dilbeek heeft vragen bij testopstelling (pestopstelling?) Kasterlindenstraat - Kasterlindenstraat 4
(Foto: CD&V Dilbeek)

Zie ook http://dilbeek.cdenv.be/