...

Gemeente Haaltert dient bezwaar in tegen de leemontginning

Gemeente Haaltert dient bezwaar in tegen de leemontginning - haaltertGemeente Haaltert dient bezwaar in tegen de leemontginning door ODM in Ninove

Stad Ninove voert momenteel een openbaar onderzoek voor de aanvraag van ODM NV uit Moorslede voor een omgevingsvergunning voor leemontginning t.h.v. Ter Duyst in Ninove, dichtbij de grens met Denderhoutem. Eén van de twee transportroutes voor de vrachtwagens van en naar de site, loopt door het centrum van Denderhoutem richting de expresweg. Het gemeentebestuur dient daar nu bezwaar tegen in.

De aanvraag van ODM gaat concreet over leemontginning, opvullen van de putten met zuivere grond en aanleg van een bos. De te ontginnen sites liggen op grondgebied Ninove, maar het transport zou ook over grondgebied Denderhoutem (Haaltert) komen.

Eén transportroute dwars door centrum Denderhoutem
Na een verkeersstudie, die ODM liet uitvoeren, werden twee transportroutes overgehouden. Eén daarvan loopt vanaf de Denderhoutembaan, naar de Nieuwstraat, Dwarsstraat, Borrekent, Schoolstraat en zo via de Iddergemsesteenweg naar de expresweg N45.

Het zou gaan om 26 vrachtwagens extra per dag op die routes voor 20 jaar lang.

Een andere transportroute loopt van de Denderhoutembaan via de Aalstersesteenweg N45 naar de expresweg. Volgens het aanvraagdossier zou bij verdeling over deze transportroutes rekening gehouden worden met verkeerspieken, schooltijden, rijrichting, enz.

Bezwaren
Gemeentebestuur Haaltert heeft goeie redenen om de transportroute door het dorp van Denderhoutem af te wijzen:

• De route door Denderhoutem is veel langer dan de andere voorziene route en loopt bovendien voor het grootste deel (8,3 km) door woongebied.
• Langs een deel van die transportroute loopt het fietsknooppuntennetwerk en dat deel van de straat (2,4 km) heeft geen afgescheiden fietspad.
• De wegen zijn niet voorzien op zwaar vrachtverkeer. Zo is er in de Dwarsstraat en de Nieuwstraat geen fietspad en zelfs geen wegmarkeringen.
• Als er in de Dwarsstraat tegenliggend verkeer is, wordt het gevaarlijk.
• In de dorpskern zijn twee scholen gevestigd. De signalisatie is niet voorzien op dergelijk, bijkomend verkeer.
• Het tracé door Denderhoutem is al verzadigd, dus daar nog extra vrachtwagenverkeer aan toevoegen, is onverantwoord.