2500 handtekeningen tegen afschaffen buurtwegen N42

2500 handtekeningen tegen afschaffen buurtwegen N42

Herzele / Zottegem – De bezwaarschriftencampagne van buurtcomités, vzw ’t Uilekot en vzw Climaxi leverde een in de streek nooit gezien aantal van tweeduizendvijfhonderd handtekeningen op. De ondertekenaars willen dat de buurtwegen Schonenberg én Leugenstraat niet onderbroken worden door het nieuw geplande tracé van de N42. VOKA voert een tegenactie. Climaxi wil een intendant op de zaak zetten.

Rond die weg bestaat al dertig jaar controverse. Men wil een omleiding realiseren en Herzele en de weg ombouwen van twee naar vier rijstroken te Oosterzele. De beide flessenhalzen aan het uiteinde (rond punt Wetteren en Grote Weg Geraardsbergen) blijven zoals ze zijn. De nieuwe stukken lossen dus geen enkel probleem op. Tegen de bouwaanvraag werden vorige zomer al zevenhonderdvijftig bezwaren ingediend.

De Administratie Wegen en Verkeer was evenwel vergeten dat de buurtwegen die de weg in twee knipt ook volgens een bepaalde procedure moeten afgeschaft of omgelegd worden. Die wetgeving is vrij precies. De overheid ontdekte zijn fout pas na de bouwaanvraag. Die aanvraag werd dan stil gelegd en de procedure voor afschaffing gelanceerd. Tot nu toe tekenden tweeduizendvijfhonderd mensen het bezwaarschrift. De gemeenteraad moet daar nu over beraadslagen. Het laatste woord is dan voor de provincie en de minister. Indien men daar beslist om vooralsnog over te gaan tot een ondertunneling, dan moet ook de bouwvergunning herbegonnen worden.

VOKA

De ondernemerslobby VOKA voert een eigen campagne met positieve bezwaarschriften. Via een kettingmail, die met de gebruikelijke gunstige wind, op de Climaxi-tafel belandde, worden alle bedrijven opgeroepen om bezwaren te tekenen en ze in te dienen bij Seminck Gas te Geraardsbergen, Volvo Dhondt te Zottegem en Hamann Logistic Services te Wetteren. Climaxi vindt dit er over: “Dat men als bedrijf pleit voor een nieuwe weg, dat kunnen we tenminste nog begrijpen. Dat men pleit om de buurtwegen van de mensen af te schaffen, dat is rechtstreekse agressie tegen de betrokken buurten. We vragen ons af wat de klanten van die bedrijven daar van vinden.”

Climaxi roept de overheid op om eindelijk met alle betrokkenen rond de tafel te zitten om de zaak op te lossen. Een intendant kan zoals in Antwerpen het proces begeleiden.De buurt stelt een compromis voor en wil de weg laten aanleggen als hij enkel gebruikt wordt door fietsers en landbouwvoertuigen. Deze mini-versie moet de overheid toelaten om het bestaande tracé veiliger te maken.

Wie wil kan nog tot maandag aanstaande een bezwaar opsturen naar het gemeentehuis van Herzele.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here