Walen en Vlamingen verschillen ook in online kopen en verkopen

In opdracht van Kapaza! lanceerde onderzoeksbureau Ivox voor de derde maal de consumentenbarometer. Hierin wordt onderzocht hoe de Belgen die internet gebruiken, staan tegenover het kopen en verkopen van nieuwe en tweedehandsspullen via zoekertjes- en veilingsites. Dit onderzoek werd in maart 2010 online uitgevoerd bij 1.000 Belgen. Ongeveer 40% van de Belgische gezinnen heeft een tweedehands wagen. Hiervan wordt 12% aangekocht via een zoekertjes- of veilingsite. Kapaza! is hierbij de populairste zoekertjessite met 23%. Het laat andere sites zoals Autozone (10,4%) en Vlan (6,3%) ver achter zich. "Uit de barometer blijkt dat de prijs het belangrijkste criterium is, gevolgd door foto's en de mogelijkheid om de wagen te gaan bekijken bij de verkoper." zegt Perry Koorevaar, Algemeen Directeur Kapaza! Belgium. " Opmerkelijk is ook dat voor de aankoop van tweedehands motoren – wat zo'n 60% van alle motoren vertegenwoordigd – meer dan een kwart gekocht wordt via zoekertjes- of veilingsites."

Voor de verkoop van motoren zijn zoekertjes- of veilingsites het topkanaal met 55%. Voor de verkoop van auto's zou 30% van de online gebruikers zoekertjes- of veilingsite inschakelen. Hierbij zou 80% zich, voor ze hun wagen te koop zetten, eerst informeren via zoekertjes- of veilingsites over de prijszetting. Bij het te koop zetten van motoren loopt dit zelfs op tot 92%. Gemiddeld doet de Belg er 39 dagen over om te beslissen welke wagen men aankoopt en 106 dagen om te beslissen welk type motor men koopt.

Aan Waalse kant wordt er significant langer gewacht met de aankoop van een nieuwe wagen gemiddeld 54 dagen terwijl Vlamingen op 31 dagen de beslissing nemen. Er bestaan opmerkelijke verschillen tussen kopers van tweedehands wagens en nieuw kopers. Hun attitude ten opzichte van wagens verschilt sterk. Voor 64% van de nieuw kopers is het merk waarmee ze rijden heel belangrijk, terwijl dit voor de tweedehands kopers slechts 49% bedraagt. Nieuw rijders geven aan dat de auto waarmee ze rijden, veel zegt over wie ze zijn en ze zorgen er meer voor dat hun wagen piekfijn in orde is. Bestuurders van nieuwe auto's zijn ook trouwer aan het merk waarmee ze rijden: 42% tegen 33%.

Opmerkelijk is ook dat Walen significant vaker zeggen ervoor te zorgen dat hun wagen altijd piekfijn in orde is. Bij Vlamingen ligt dit cijfer op 48%, bij Franstaligen op 80%. "Het succes van zoekertjessites zoals Kapaza! bij de aan- en verkoop van tweedehands auto's was ons reeds bekend omdat we dit merken aan het grote aantal zoekertjes dat er dagelijks op geplaatst wordt. Ook professionals hebben dit vastgesteld en we werken dus steeds meer samen met professionele aanbieders die Kapaza! gebruiken om hun tweedehands aanbod te plaatsen. Voor onze gebruikers betekent dit een extra uitbreiding van het aanbod waardoor de kans dat je de auto of motor vindt die perfect voldoet aan je behoeften enkel groter wordt." zegt Perry Koorevaar.

12% van de internetgebruikers kan beschouwd worden als een intensieve gebruiker van zoekertjes- en veilingsites. Hij is gemiddeld 168 dagen per jaar actief op deze sites. 72% zijn "light-users" en zijn gemiddeld 12 dagen per jaar actief.
66% van de Belgische internetpopulatie geeft aan dat ze al eens online kopen of zoeken. "Dit resultaat is bijna gelijk aan dat van november. Het is een lichte stijging van 1%, maar het is wel een stijging van 6% ten opzichte van de resultaten van juni van vorig jaar." verklaart Perry Koorevaar. "We merken wel dat steeds meer internetgebruikers zelf een online winkel hebben. 11% van de bevraagden verkoopt zijn spullen via een online winkel. "

31% van de surfende Belgen heeft de afgelopen tijd vaker iets tweedehands gekocht omwille van de crisis of plant dit. Dit is vooral het geval bij vrouwen en Franstaligen. In november bedroeg dit percentage 37%. Op productniveau zitten alle tweedehands producten in de lift. Van iedere productcategorie kan gesteld worden dat dit nog meer tweedehands zal verkocht worden in de toekomst dan dit nu al het geval is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here