Postzegelverzamelaars genieten van mysterieuze drukfout

Tijdens de internationale postzegelbeurs 'Antverpia' werd de duurste Belgische postzegel tentoongesteld. Waarde: 75.000 euro. Door een drukfout staat het stadhuis van Dendermonde omgekeerd op de postzegel uit 1920. De 'Omgekeerde Dendermonde' lokte afgelopen weekend alvast elke zichzelf respecterende postzegelverzamelaar naar Antwerp Expo.

"Schitterend", zegt filatelist Anja Dillens, "eindelijk zie ik de 'Omgekeerde'. Dit is ontegensprekelijk de meest unieke postzegel die ik ooit heb gezien." Ook bezoeker Hendrik Madreaux lijkt tevreden. "Ik zal niet zeggen dat het een droom is die uitkomt, maar het komt dicht in de buurt."
Philippe Allardin, directeur van de filatelisten van De Post, tempert enigszins de lofzang. "Je mag niet vergeten dat het maar om een velletje papier gaat. Natuurlijk is het uniek, maar het mag de andere collectiestukken niet overschaduwen."

De postzegel -frankeerwaarde 65 cent- is zoveel waard door een productiefout. Allardin vertelt wat er in 1920 misliep. "Het stadhuis van Dendermonde is op zijn kop gedrukt. Zulke fouten gebeuren weleens, maar toen is er een vel door de controle geraakt en effectief verkocht. Een verkoper in kwestie merkte de fout op en verwittigde het postkantoor. Had hij dat niet gedaan, dan was de 'Omgekeerde Dendermonde' nooit bekend geraakt."

Over de 'Omgekeerde' doen verschillende geruchten de ronde. Zo zou hij in 1942 de aanleiding van een moord geweest zijn. Toen werd een postzegelverzamelaar dood teruggevonden. Zijn twee 'Omgekeerde Dendermondes ' zijn sindsdien spoorloos. In 2004 wijdde schrijver Henri Van Daele een boek aan het voorval , met de naam 'De Omgekeerde Dendermonde'.

Niet hip

De 'Omgekeerde' is vooral populair bij de oudere garde. Jongeren kom je op de beurs amper tegen. Postzegels verzamelen is duidelijk niet hip. Dat beaamt Allardin. "Wij zijn realistisch. Binnen twintig jaar trekt Antverpia nooit zoveel geïnteresseerden als nu ." Met Stampilou, de postzegelcub voor kinderen, probeert de Post het oubollige imago van filatelie wel op te krikken. "Stampilou heeft al enkele jaren 3.000 leden. We proberen dat aantal elk jaar opnieuw in stand te houden", zegt Allardin.

De Post probeert het tij zelfs te keren. "Kinderen en jongeren hebben veel meer hobby's dan vroeger. Meestal komen ze in contact met het verzamelen van postzegels door hun ouders of grootouders. Toch probeert Stampilou met acties de postzegel populair te maken bij de jongere generatie. We zijn nu op scholen bezig met de campagne 'Brievenbrigade'. Lessen over postzegels zijn zeker interessant. Zo leren we kinderen de geschiedenis achter de zegels. Via het internet organiseerden we ook een wedstrijd waarin je een eigen zegel kon ontwerpen. 22.000 kinderen namen deel en 120.000 stemden op de mooist ontworpen postzegel", zegt Allardin. "Op deze interactieve manier willen we de postzegel ook bij de jeugd populair maken."

© 2010 – StampMedia – Tomas Bachot

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here