Delhaize België speelt in op nieuwe culinaire tendensen.

Delhaize wil de consument zo goed mogelijk kennen en te begrijpen. Hilde Vanneste, Delhaize België: "De consument kennen vormt de kern van onze strategie. In één jaar tijd hebben we de mening van 20.000 klanten verzameld uit tevredenheids enquêtes, maar ook uit kwalitatief onderzoek, online enquêtes en interviews. Daardoor krijgen we een beter zicht op de noden van ieder van onze klanten en kunnen we ons aanbod aanpassen". Delhaize brengt nu vier belangrijke culinaire tendensen op het voorplan: de traditionele keuken, convenience, de wereldkeuken en gezondheid.

De consument beschouwt de klassieke en traditionele keuken als een vaste waarde. Deze tendens wordt des te meer gevolgd tijdens de feestdagen en wanneer men op gekend terrein wil blijven. Tijdens de eindejaarsperiode, maar ook met Pasen stelt Delhaize een toenemende vraag vast voor traditionele producten zoals kreeft of oesters. De klassieke producten zullen een belangrijke plaats blijven innemen in het Delhaize aanbod,

Liefst 18% van de consumenten gebruiken kant-en-klare schotels. Deze gebruikers kunnen onderverdeeld worden in twee groepen. Enerzijds koppels en alleenstaanden die frequent gebruik maken van de volledig bereide schotels en anderzijds families met kinderen die kiezen voor een bereide schotel als bijgerecht in combinatie met een zelfbereide hoofdschotel. Johan Vermeire, Senior Manager: "Convenience omvat het gemak waarmee de producten kunnen gebruikt worden. Het zijn verse of diepgevroren schotels en bijgerechten die bereid zijn en verdeeld in porties afhankelijk van het aantal personen. Convenience is bovendien heel toegankelijk geworden voor alle budgetten. Dankzij de huismerken Delhaize en 365 en de gezinsverpakkingen, kan Delhaize een lage en zeer competitieve prijs garanderen".

Delhaize brengt nu koude schotels, ideaal voor de talrijke feesten van de komende maanden. Deze schotels, waaronder een speciale kreeftenschotel van 12,5 euro per persoon, hebben een zeer scherpe prijs. De wok is een populaire manier van koken; gemakkelijk, exotisch en gezond. Sinds februari heeft Delhaize alle verse wokproducten samengebracht in één enkele afdeling. Deze producten zijn verpakt in porties van twee personen, zijn heel gemakkelijk te bereiden, en dit alles aan een zeer aantrekkelijke prijs.

Studies tonen aan dat 32% van de consumenten geniet van nieuwigheden, specialiteiten en wereldgerechten. Consumenten ontdekken nieuwe smaken en willen die thuis uitproberen. Zo heeft het concept van het aperitief een hele ontwikkeling doorgemaakt. Spaanse tapas zijn stilaan ingeburgerd waardoor producten zoals olijven, kaas en kleine vleeswaren steeds meer in trek zijn. Er zijn enerzijds de kenners die geneigd zijn om hun gerechten volledig thuis te koken met originele smaken: zij kunnen authentieke specialiteiten terugvinden in de kruidenafdeling van hun Delhaize. Anderen willen de wereldkeuken proeven zonder meer. Deze groep vindt zijn gading in het grote Delhaize gamma van bereide schotels.

Consumenten hechten steeds meer belang aan voeding en gezondheid. Voor Delhaize is gezonde voeding steeds een prioriteit geweest. Ieder jaar worden 2.800 producten geanalyseerd in laboratoria en worden 1.800 producten herbekeken om ze zo gezond mogelijk te maken. Maar het beheer van de voedselveiligheid stopt niet bij het product. Er wordt meer informatie verschaft, ofwel via de etiketten op de producten of via klantenmailings. Dankzij deze initiatieven kan Delhaize zich positioneren als de gezondheidspartner van haar klanten.

Guido Van Peeterssen

LAAT EEN REACTIE ACHTER